Filter lekt


Als ik beide handels die naast de slangen zitten sluit is de pomp nagenoeg fluisterstil, zodra ik de hendels open is de brom weer terug.....
 
Kunnen jullie, jullie filters wel bijna horizontaal houden zonder dat er water uitnkomt??
 
En dat maakt hem een stuk stiller?
Op tempex scheelt wel een stuk ja, maar dit had ik gedaan omdat ie nieuw was, en dan schijnen ze altijd iets te brommen.
Nu hoor ik hem niet meer, alleen als het doodstil in de kamer is.
Kunnen jullie, jullie filters wel bijna horizontaal houden zonder dat er water uitnkomt??
Nooit geprobeerd maar dat zou moeten kunnen, het is een gesloten systeem namelijk.
 
Als ik beide handels die naast de slangen zitten sluit is de pomp nagenoeg fluisterstil, zodra ik de hendels open is de brom weer terug.....
Ja, dat klopt dus ook. Je opent dan namelijk in de in en uitstroom. Het lawaai moet je dan toch zoeken in de resonantie. Dus filter op foam zetten en slangen vrij hangen.
 
Ik hoop dat iemand ook nog kan antwoorden op de vragen erboven haha
 
Ja bij mij tot ong 45... 60 graden gaat t ook goed, alleen als ik hem bijna helemaal schuin heb lekt hij....
 
Omdat er dus een verschil is in geluid met verschil stand van de hendels heeft het te maken met in en uitvoer van water. De hendels openen en sluiten de invoer en uitvoer.

De hendels moeten allemaal naar achteren! de middelste hendel ligt plat op het filter en de buitenste twee hendels moeten in dezelfde richting staan als de middelste dan is aan/afvoer open. Als je ze verkeerd heb staan dan krijgt hij geen water. dan doet hij niets dus logisch dan geen geluid.Ga je de filterkop eraf halen trek je de buitenste hendels de andere kant op dan sluit de boel dan kun je hem ontgrendelen met de middelste.

Als je lawaai hoor in het filter kan het ook zijn dat je rotor vast loopt of scheef zit ofzo. Kop eraf halen op zijn kop liggen en de plaat die eroverheen zit eraf halen. Zie je een ring in het midden. Die moet je los draaien, push en draaien. Staat een richtingsaanwijzing bij die ring. In het midden zie je een wit stokje en een rotor. eruit halen en schoon maken. Stokje weer erin duwen. dit moet een beetje stug gaan omdat eronder een rubber dopje zit. Die wil ook wel eens mee omhoog komen die moet dan samen met dat stokkie in dat gaatje. Zit stokkie strak erin doe je de rotor er weer op. ring kapje zit ook z on rubber dingetje in die moet op het stokkie. Ringkapje weer vast draaien volgens aanwijzing. Kop erop moet je kijken of op alle 4 bevestigspunten gelijke afstand zit kop/filterhuis. Soms 1 hoek meer ruimte dan zit kop er niet recht op. Dit komt vaak door stapeling van de manden. Meestal de bovenste mand. manden zijn kloot klusje om te stapelen dit luistert nauw.

Ik heb hem ook nooit horizontaal gehouden dus weet niet of er water uitkomt maar dit is ook helemaal niet nodig. buitenste hendels openen en op die knop duwen net zolang totdat er water uit de out komt. Zie je water eruit komen dan stekker erin. Maakt hij geluid duw je hem een beetje schuin van je af. Hoor je niets meer heel langzaam laten zakken, hoor je weer geluid even weer omhoog etc.
 
Omdat er dus een verschil is in geluid met verschil stand van de hendels heeft het te maken met in en uitvoer van water. De hendels openen en sluiten de invoer en uitvoer.

De hendels moeten allemaal naar achteren! de middelste hendel ligt plat op het filter en de buitenste twee hendels moeten in dezelfde richting staan als de middelste dan is aan/afvoer open. Als je ze verkeerd heb staan dan krijgt hij geen water. dan doet hij niets dus logisch dan geen geluid.Ga je de filterkop eraf halen trek je de buitenste hendels de andere kant op dan sluit de boel dan kun je hem ontgrendelen met de middelste.

Als je lawaai hoor in het filter kan het ook zijn dat je rotor vast loopt of scheef zit ofzo. Kop eraf halen op zijn kop liggen en de plaat die eroverheen zit eraf halen. Zie je een ring in het midden. Die moet je los draaien, push en draaien. Staat een richtingsaanwijzing bij die ring. In het midden zie je een wit stokje en een rotor. eruit halen en schoon maken. Stokje weer erin duwen. dit moet een beetje stug gaan omdat eronder een rubber dopje zit. Die wil ook wel eens mee omhoog komen die moet dan samen met dat stokkie in dat gaatje. Zit stokkie strak erin doe je de rotor er weer op. ring kapje zit ook z on rubber dingetje in die moet op het stokkie. Ringkapje weer vast draaien volgens aanwijzing. Kop erop moet je kijken of op alle 4 bevestigspunten gelijke afstand zit kop/filterhuis. Soms 1 hoek meer ruimte dan zit kop er niet recht op. Dit komt vaak door stapeling van de manden. Meestal de bovenste mand. manden zijn kloot klusje om te stapelen dit luistert nauw.

Ik heb hem ook nooit horizontaal gehouden dus weet niet of er water uitkomt maar dit is ook helemaal niet nodig. buitenste hendels openen en op die knop duwen net zolang totdat er water uit de out komt. Zie je water eruit komen dan stekker erin. Maakt hij geluid duw je hem een beetje schuin van je af. Hoor je niets meer heel langzaam laten zakken, hoor je weer geluid even weer omhoog etc.


Heeey bedankt voor je uitleg... ik heb het gevoel wel dat het filter het netjes en normaal werkt aangezien als ik op de onderkant van de kast duw hij wel stiller is, en als ik hem optil van de aquarium kast waar hij instaat is er maar een lichte zoem te horen, dus denk dat het echt aan het feit ligt dat ik dat moet oplossen....
 
Heeey bedankt voor je uitleg... ik heb het gevoel wel dat het filter het netjes en normaal werkt aangezien als ik op de onderkant van de kast duw hij wel stiller is, en als ik hem optil van de aquarium kast waar hij instaat is er maar een lichte zoem te horen, dus denk dat het echt aan het feit ligt dat ik dat moet oplossen....
Bovendien is een filter na het schoonmaken altijd even wat meer lawaaierig. De rotor, met name, bouwt in de loop van tijd een slijmlaagje op die als een glijmiddel functioneert waardoor deze ook weer stiller wordt.
 
Ow..... dus er zou dan nog water in de filterkop kunnen komen en dat dat t probleem is?
 
Ow..... dus er zou dan nog water in de filterkop kunnen komen en dat dat t probleem is?
Dat weet ik niet, maar het moet zoals Patrix aan gaf een gesloten systeem zijn. Het mag niet lekken.

Ik vind het ook gek dat het alleen lekt als je het filter schuin houdt. Weet je zeker dat je geen lucht in het filter hebt? Heb je al eens met de pot geschud om te horen of het klinkt als een melkpak dat deels leeg is?

Op de prime knop (daar staat start op) gedrukt? Komen als je op de prime knop drukt belletjes in het water uit het filter?

Mij lijkt, er van uitgaande dat je lucht in de pot hebt (valse lucht aangezogen) dat het filter wellicht pas lekt als je het schuin houdt. Zit er geen lucht in (en is het tot de nok toe vol) dan zou het waarschijnlijk continue lekken

En lastige hoor, er zijn al zoveel mogelijke oorzaken genoemd (die ik nu niet allemaal paraat heb) dus het voor mij ook even hardop denken is.
 
Ik kan er ook weinig over zeggen verder, ik heb de mijne pas 2 maanden draaien.
Gister heb ik wel even de mandjes verwisseld, en als ie dan weer voor het eerst opstart hoor je dat er lucht inzit, maar hij was na een paar minuten weer stil.

Maar één ding weet ik zeker, hij mag nergens lekken ook al hou je hem op de kop.
 
Dat weet ik niet, maar het moet zoals Patrix aan gaf een gesloten systeem zijn. Het mag niet lekken.

Ik vind het ook gek dat het alleen lekt als je het filter schuin houdt. Weet je zeker dat je geen lucht in het filter hebt? Heb je al eens met de pot geschud om te horen of het klinkt als een melkpak dat deels leeg is?

Op de prime knop (daar staat start op) gedrukt? Komen als je op de prime knop drukt belletjes in het water uit het filter?

Mij lijkt, er van uitgaande dat je lucht in de pot hebt (valse lucht aangezogen) dat het filter wellicht pas lekt als je het schuin houdt. Zit er geen lucht in (en is het tot de nok toe vol) dan zou het waarschijnlijk continue lekken

En lastige hoor, er zijn al zoveel mogelijke oorzaken genoemd (die ik nu niet allemaal paraat heb) dus het voor mij ook even hardop denken is.

Ik heb idd wel met het filtergeschud vanochtend, en ik hoorde wel wat klotsen...
Maar er komen geen lucht bellen meer uit als ik met hem schud...
 
Dus nog de knop indrukken.... en anders toch de filterkop uitelkaar halen? Ben daar best huiverig voor....
 
Die lucht gaat er vanzelf uit, zo niet dan zuigt die ergens vals lucht aan.

Maar is nu alleen het brommen een probleem of....?
Ik had het filter verplaatst van rechts naar links in het kastje en toen bromde hij aanzienlijk meer dan eerder, dus schudde ik het filter om alle lucht eruit te krijgen, toen merkte ik dat het filter lekte als ik hem schuin hield.....
 
Dan is ie dus lek, en zul je dat moeten opsporen.

Maar toen de rechts stond bromde/lekte ie nog niet?
 
Hij bromde minder, dus ben toen niet gaan schudden of hem scheef gaan houden omdat daar geen reden voor was toen....
 
Dus nog de knop indrukken.... en anders toch de filterkop uitelkaar halen? Ben daar best huiverig voor....
Daar behoef je niet huiverig voor te zijn. Eerst de handvaten aan weerszijden, die met vier schroeven vastzitten, losdraaien en eraf halen. Dan zie je vier, diepe gaten waarin schroeven die je losdraait waarmee de bovenkap vrijkomt. Dat is alles. Dan even controleren of de startknop goed aangedraaid is en de boel weer in elkaar zetten. Hieronder zie je hoe e.e.a. er uitziet. Hieronder een voorbeeld hoe dit moet. Deze meneer heeft z'n hele startknop uit elkaar liggen, dat zal bij jou niet het geval zijn.

 
Top, ga ik vanavond nog maar weer eens klussen haha.... hopelijk heltp het... en dan was t die grote zwarte knop aandraaien volgens mij?
 
Top, ga ik vanavond nog maar weer eens klussen haha.... hopelijk heltp het... en dan was t die grote zwarte knop aandraaien volgens mij?
Ja. Je kunt direct al wel zien of het onder de kap vochtig is geweest door kalkaanslag of misschien ziet het er nog vochtig uit. Zo ja, dan heb je het probleem gevonden.
 
En wat als het nat is... dan is de knop aandraaien waarschijnlijk voldoende?
 
Maar zou dat in de filterkop ook t lekken kunnen veroorzaken....
 
Waarschijnlijk is mijn oplossing al aangegeven in de vorige berichten.Als een pomp,welke dan ook lekt dan is dit altijd terug te herleiden naar een foutje van de eigenaar.de JBL serie werk met mandje's en nogmaals,deze moeten alle goed op en in elkaar elkaar klikken ( dit kun je horen) door ze heen en weer te bewegen en ze alle op elkaar te stapelen.

Het scheef of onderste boven houden van wat voor pomp dan ook mag nooit een lekkage laten zien.Meest waarschijnlijk waar ik aan denk is dat de rubber pakking onder het motorhuis niet meer goed op zijn plek ligt
en misschien vervormd is,dit moet ook vooraf te controleren zijn.Het is in mijn ogen maar een dun en fragiel rubberen pakkingkje.

Het is bij deze pompen zo dat wanneer je de 4 klemsluitingen aantrekt je soms niet weet of het pomphuis goed gesloten is want de klemsluitingen geven wat weerstand.Ik zou zelf de aanzuiging van een pomp die ik niet vertrouwd niet op een laag punt laten afzuigen,maar zo hoog als mogelijk.Als een pomp lekkage vertoond en je bent er niet gerust op hang de afzuiging dan zo hoog als mogelijk.Het lijkt mij beter wanneer een pomp b.v.s'nachts gaat lekken er niet al te veel water via de pomp op jou vloer terecht komt.

Het licht insmeren met vaseline ( de rubber afdichtring) is ook nog wel aan te bevelen.

Kan mij verder niet voorstellen dat een JBL op een andere als bij de rubberafdichting lekt,dus concentreer je daarop.
Gr. bert
 
Ik dacht dat ik alle mandjes wel goed had gestapeld, zal er nogmaals naar kijken... en de rubber ring zat wel goed dacht ik gister....
 
Bij mijn Eheims werkt dat ook heel nauw, 1 mandje net niet helemaal goed en ik krijg de kop er niet op of hij lekt.
 
Nooit geen last van gehad.


En wat doe ik als het rubber lekt.? stukje siliconen luchtslang in de lengte door knippen. dat op de ribbels en sluiten.
 
Zo net klaar met het filter, eerst gekeken of de manden goed gestapeld waren dit leek het geval, dus toen toch de filterkop uit elkaar gehaald... (toch wel ff spannend)...
Er zat inderdaad wat water in... dus de ring aangedraaid welke bij de startknop zat... het ging met een soort van 2 klikjes en redelijk stroef maar denk dat de ring in totaal ong 1 a 1,5 cm naar rechts ging... toen de kop weer in elkaar gezet schuin gehouden en er kwam weer water uit de naad.... toen van de bovenste filtermand een klein laagje watten afgehaald en hem weer terug geplaatst nogsteeds wat lekken.... filterkop 180 graden gedraaid en hij lekte niet meer!!!
Toen weer de slangen aangesloten, en het filter weer aangezet... hij klotst een stuk minder en de brom is omgetoverd in een lichte zoem, dus een stuk beter... hoop de resonantie nog wat op te kunnen heffen door hem op een tegel op wat isolatie te zetten....
 

Terug
Bovenaan