Filter lekt


S

smidsy

Guest
Hallo allemaal,
Gister heb ik mijn filter aan de andere kant van het aquarium kastje gezet, echter toen ik het filter scheef hield om alle lucht er uit te laten,aagezien hij aardig bromde (nogsteeds t geval), kwam er water uit, lijkt mij niet normaal,of wel??

Groet,
Erik
 
Is makkelijker als we weten om welk filter het gaat want nu :juggle:
 
Hallo allemaal,
Gister heb ik mijn filter aan de andere kant van het aquarium kastje gezet, echter toen ik het filter scheef hield om alle lucht er uit te laten,aagezien hij aardig bromde (nogsteeds t geval), kwam er water uit, lijkt mij niet normaal,of wel??

Groet,
Erik
Dat moet dus niet! Je hebt dus ergens een valse lucht inlaat daar waar het water er uitlekt. Dat moet je dus even uitzoeken. Staan alle mandjes er goed in zodat de kop kan afsluiten, rubber ringen nazien ed. Nergens een breuk of slecht aangekoppelde slangen. Zoekwerk dus!
 
Slangen zijn het niet, maar ik zal de manden enz eens nazien... daar kan t gebrom ook doorkomen?
 
Okeee ga vanavond eens op zoek... het is ook alleen maar als ik het filter 1 kant op houdt...
 
Kijk dan ook het rubber in de kop na, eventueel gelijk even dun insmeren met vaseline.
Is het al een oud filter?

Denk er ook aan dat de bakjes niet teveel zijn gevuld, dat kan ook een oorzaak zijn en dus wat hoger komen te staan.
 
Als je bakjes verkeerd zitten of te vol krijg je het filter amper in mekaar en is ie letterlijk zo dicht als een vergiet.
Denk eerder dat het ergens in de kop zelf zit, bij die fijne “startknop” zou ik als eerste kijken
 
Haha hij lekt juist aan de andere kant dan van de start knop... het enigste wat ik heb gedaan is alle hendels omhoog en dan waar de slangen aanzitten uit het filter gehaald... de slangen naar de andere kant, en weer op het filter, hendel naar beneden, en de andere hendels weer op open gezet, startknop gebruikt en gaan met die banaan.. en toen ik hem kantelde kwam het water eruit....
 
Kom je makkelijk bij die pakking? En hoe valt die schoon te maken??
 
Zitten schroeven in de onderzijde van de kop, dacht Philips 1.
Waren er 4 in totaal dacht ik en dan kan je de kop splijten en kan je bij de knop van binnenuit.

Maar voor mij was het 6 jaar terug ofzo dat ik die kop uit mekaar had gehaald..
@benvo heeft hier ergens een topic met foto’s gemaakt van zijn pompkop toen hij hem open had geschroefd
 
Haha hij lekt juist aan de andere kant dan van de start knop... het enigste wat ik heb gedaan is alle hendels omhoog en dan waar de slangen aanzitten uit het filter gehaald... de slangen naar de andere kant, en weer op het filter, hendel naar beneden, en de andere hendels weer op open gezet, startknop gebruikt en gaan met die banaan.. en toen ik hem kantelde kwam het water eruit....
Onderaan het deel waar je slangen aanzitten en welke je dus met de grote hendel lostrekt zitten twee inlaatbuisjes welke ook allebei kleine o ringetjes hebben, kijk of ze in de inkeping zitten en smeer ze eventueel ook in met (zuurvrije(!)) vaseline.
 
Dat zorgt ervoor dat hij aan de linker voorkant zou kunnen lekken?
 
Dat zorgt ervoor dat hij aan de linker voorkant zou kunnen lekken?
Wanneer er water in de filterkop komt kan het er ook weer uit lekken, ja dus. Maar ik zou alvorens de kop los te draaien eerst kijken of het water niet uit de kier tussen filterhuis en de filterkop komt. Dat is namelijk in eerste instantie de meest waarschijnlijke lek plek.
 
Die 2 zwarte rubbertjes. dar eerst nar kijken.
Heb het gehad rubbertje in de kop , los van slang pilaar. daar kan het ook in de kop lopen.

Zet hem in een teiltje.
 
Ok, dus eerst t filter uit, alle hendels omhoog, slangen eraf en eerst t filter mand en bivenste klep waar de slangen ingaan eens bekijken?
 
Alles nagekeken, hij lekt niet meer, maar hij bromt nog wel... nu heb ik weleens gehoord dat een stoeptegel direct onder t filter en daar weer onder een dempingsmat, heeft iemand hier daar ervaring mee?
 
Ok, dus eerst t filter uit, alle hendels omhoog, slangen eraf en eerst t filter mand en bivenste klep waar de slangen ingaan eens bekijken?
Ja, slangaansluitingen bekijken, alle rubber O ringen dus. Onder in de filterkop zitten ook rubberringen ook nazien. Dan de mandjes controleren. Staan ze goed in het filterhuis, is de filterkop er goed aansluitend op te zetten? Als dat allemaal goed is kan je wel eens in de filterkop kijken.
 
Ben een beetje huiverig om die te openen... als ik t filter optil is hij aanzienlijk stiller, dus denk dat t kastje als klankkast fungeert
 
Ben een beetje huiverig om die te openen... als ik t filter optil is hij aanzienlijk stiller, dus denk dat t kastje als klankkast fungeert
Dat kan. Je kan ook nog eens kijken of er geen slang tegen je kast hangt, geeft resonantie. Maar dat verklaart nog niet het lekken, dat moet je wel oplossen, denk ik.
 
Alles nagekeken, hij lekt niet meer, maar hij bromt nog wel... nu heb ik weleens gehoord dat een stoeptegel direct onder t filter en daar weer onder een dempingsmat, heeft iemand hier daar ervaring mee?

Zet hem in vierkant teiltje. als hij weer lekt.
 
Hij lekte alleen bij super scheef houden... en heb waar de slangen de kast zouden raken van dat tochtband voor tussen t raam gedaan en hij is wel stil als hij niet de onderkant van de kast raakt als ik hem optil...
 

Terug
Bovenaan