Een nieuw begin - Rio 180


Even een nieuwe update.

Omdat het niet goed genoeg gaat met de planten, japonica garnalen die er ook van snoepen, heb ik de verlichting aangepast. Voor nu vooral op de meest eenvoudige manier om het verschil te zien en hoop op een verbetering daarna. Er wordt extra voer gegeven.

Ter beeldvorming.. Juwel led Day en Nature. Day zit vooraan.

IMG20220330180612.jpg
 
De hoogte van de bak is 50 cm. Zou een echinodorus bleheri niet te groot/omvang wat veel worden? Ik denk dan ook aan de bodembedekking, voedingsbodem en grind. En eigenlijk lijkt het mij meer een solitaire plant, een blikvanger? Een paar namen...de bleheri en ozelot. Misschien nog andere opties qua naam?
 
Laatst bewerkt:
Nee die zie ik soms in bakken van 30cm hoog staan en uit mn hoofd gedaan heeft @Ed Tensen dat ook. Bladeren die eventueel te groot worden haal je ook makkelijk weg. Er zijn heel veel Echinosoorten en ook wel die iets lager blijven.
 
Nee die zie ik soms in bakken van 30cm hoog staan en uit mn hoofd gedaan heeft @Ed Tensen dat ook. Bladeren die eventueel te groot worden haal je ook makkelijk weg. Er zijn heel veel Echinosoorten en ook wel die iets lager blijven.
Deze heb ik idd in het ZA bakkie van mijn zoon staan. Deze is idd 30 cm hoog. Als ik de bladeren van deze planten uitstrek uit het water kom ik wel op 40 cm momenteel, maar ze kunnen groter worden. Oudere bladeren haal ik idd meestal weg, dan blijft de plant wat compacter. In deze bak gebruik ik hem als eyecatcher, maar zeker in samenhang met de andere planten. Het mooie vind ik ook dat de bladeren aan het oppervlak zorgen voor natuurlijke beschutting voor je vissen, maar dat dan ook makkelijk in een 30 cm bakkie. In het verleden heb ik deze soort ook in mijn maanvissenbak gehad als solitaire planten, deze bak was 50 cm hoog, ik heb ze toen veel groter laten groeien dan dat ze nu zijn. Je kan hem dus op verschillende manieren gebruiken in je aquarium.

Gr. Ed
 
De hoogte van de bak is 50 cm. Zou een echinodorus bleheri niet te groot/omvang wat veel worden? Ik denk dan ook aan de bodembedekking, voedingsbodem en grind. En eigenlijk lijkt het mij meer een solitaire plant, een blikvanger? Een paar namen...de bleheri en ozelot. Misschien nog andere opties qua naam?
Je hebt ook kleinere zwaardplanten. Het hoeft niet gelijk een bleheri te worden. Even googelen naar de soort en de eisen.
 
Je hebt ook kleinere zwaardplanten. Het hoeft niet gelijk een bleheri te worden. Even googelen naar de soort en de eisen.
Volgens mij weet @benvo de naam wel maar ja dan ben je er nog afhankelijk van of er bij de lfs een kaartje bij zit want die zitten hier vaak niet in de potjes.
 
Volgens mij weet @benvo de naam wel maar ja dan ben je er nog afhankelijk van of er bij de lfs een kaartje bij zit want die zitten hier vaak niet in de potjes.
Online kun je ook planten bestellen :) vaak weten ze het bij de lfs ook niet meer zodra er geen kaartje meer bij zit
 
Even een foto update.
Verlichting is veranderd in JBL Solar Led Nature.

Spraybar heb ik een klein beetje verbeterd. Terugvoer zit nu naast de aanvoer. Eerst zat de aanvoer voor de spraybar.

Planten doen het beter door een combinatie van factoren. Extra voer voor Japonica garnalen. Om de 2 dagen Colombo floragrow pro. Verlichting staat ingesteld op 4500 K en is gedimt.
Gaatjes zijn al langer schuin naar beneden gericht.
IMG20220410153203.jpg

IMG20220410154518.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal.

Even een foto update plaatsen. Snoeien en poetsen zal weer nodig zijn maar het gaat echt goed nu. Planten groeien geweldig dankzij ook een betere verlichting. Maar ik zie het vooral als een combinatie van factoren. Meer voeren voor de japonica. Een betere afstemming van bemesting, betere verlichting ook al heb ik die gedimd.

IMG20220430210114.jpg
 
Even een kleine update. De planten doen het geweldig. Zelfs de sagitaria is aan het herstellen, de Cryptocoryn is ook aan het groeien. De vallisneria wil niet echt tot dusverre.

Maar omdat ik steeds een fluittoon hoorde uit de spraybar en de limnophila sessiflora naar het glas boog bij het langer worden, groeit ook super nu. Heb ik in de chat de bevestiging gekregen dat een inline diffuser minder weerstand geeft dan een reactor. Dus ook de tip gehad de gaatjes wat groter maken.

Ik ben begonnen met 2 gaatjes op te horen van 2 mm boor naar 3 mm boor. Maar gisteren hoorde ik het weer dus een gaatje meer opgeboord. Heb de gedachte meer kan altijd minder groot boren gaat niet. Ik kijk en luister, beiden helpt.
 
Ziet er goed uit! Vallisneria is soms een wat eigenwijze plant.

Dat lijntje op de eheim heater, is dat de minimale of maximale waterhoogte? (kan die heater volledig onder water?)
 
Allebei de heaters kunnen volledig onder water volgens mij. Zal het ook eens navragen bij de LFS. Dat lijntje zou de waterhoogte moeten zijn t.o.v. heater. (Tot zover onder water)

Maar door je vraag zal ik ook een lijntje uitwerpen bij de fabrikant wanneer mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Vallisneria is soms een wat eigenwijze plant.

Dat lijntje op de eheim heater, is dat de minimale of maximale waterhoogte? (kan die heater volledig onder water?)
Inmiddels ook gekeken op de Eheim thermocontrol. Lijntje - minimum waterlevel.
 
Vallisneria duurde bij mij 3 weken voordat het aansloeg, maar eenmaal aangeslagen, groeit het als kool
 
Even een paar foto's als update. Geheel onverwacht maar de rode tijgerlotus heeft weer bladeren gekregen. Dacht eerst alleen een knol blijft over.

Ben er blij mee. Is 1 van mijn favootjuhs om naar te kijken.

IMG20220618195105.jpg


IMG20220618195151.jpg

Heb alleen geen idee wat die donkere knaap in de bak te zoeken heeft. Zal wel een zuurstoffles nodig hebben. :eek:
 

Terug
Bovenaan