Een nieuw begin - Rio 180


@biljoenblik heeft een goede formule om het begin van het aantal bellen in te stellen zonder risico te lopen dat je vissen hemelen .
 
Even een nitraat test gedaan. Zit nu op 1 lijkt me.
IMG20220202094356.jpg
 
Even een update en een vraagje.
Update.
IMG20220211080608.jpg

Vraagje.
Ik zie een paar stengels doorgebeten zo lijkt het en onderste bladeren van limnophila sessiflora waar bladeren vanaf zijn.
Wat zou een/de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.:cool:
IMG20220211080634.jpg
 
Ik durf het iet te zeggen Andre. Bak staat er netjes bij natuurlijk maar zelf zou ik denk ik voor wat Crypto s planten en achterin bv 2 mooie Zwaardplanten. Die zijn makkelijk en het vult mooi de bak.
 
Ik neig te zeggen een tekort aan licht, maar kan dat ook met zekerheid niet zeggen. De koppen vind ik namelijk nogal gesloten en wat langer gerekt.

Wat tevens opvalt is dat het blad wat weg is rond het verwarmingselement zit, misschien heeft dat er ook nog mee te maken 🤔.

Gr. Ed
 
Wanneer het geen vraat is, lijkt mij een optie dat de plant zich heeft losgemaakt, op zoek naar betere omstandigheden.

Dat kan oa te maken hebben met co2.

Aan de andere kant lijkt me dat gek, want mits stabiel kan juist deze plant met veel verschillende omstandigheden uit de voeten, mits goed op elkaar afgestemd.

Nu weet ik uit de chat dat co2 in deze bak de afgelopen tijd lastig is geweest, zowel omhoog als omlaag, dat er verschillende andere wisselelingen zijn geweest. Misschien heeft het daar mee te maken.

Het lijkt er nog niet op dat deze plant nu te licht staat, de toppen zijn nog niet verkleurd.

Lastig, misschien dat het bij meer stabiliteit beter wordt, misschien licht, voeding en co2 niet juist afgestemd.

De plant kan de toppen ook gesloten hebben wanneer het licht net aan. Is.

Sorry voor het warrige verhaal Friesian :)
Misschien staat er iets tussen waar je iets mee kan.
 
De plant kan de toppen ook gesloten hebben wanneer het licht net aan. Is
Klopt, vanmorgen even de foto gemaakt. Maar dan nog de kransen zijn nog erg iel, maar de tijd zal meer informatie brengen.

(Edit)
Het is wel een enigszins jonge plant.
 
Laatst bewerkt:
Wat tevens opvalt is dat het blad wat weg is rond het verwarmingselement zit, misschien heeft dat er ook nog mee te maken 🤔.

Gr. Ed
Vind dit een zeer goeie opmerking.
Planten verkiezen hun ideaal plekje.
Sommigen
-vol int licht andere iets gedempt
-rijke bodem andere voldoende met wat voeding in de waterkolom
-warm andere verkiezen iets koeler.

Rond je warmte element kan de temperatuur hoger zijn maar ook de water stroming door convectie verstoord zijn.
 
Ik neig te zeggen een tekort aan licht, maar kan dat ook met zekerheid niet zeggen. De koppen vind ik namelijk nogal gesloten en wat langer gerekt.

Wat tevens opvalt is dat het blad wat weg is rond het verwarmingselement zit, misschien heeft dat er ook nog mee te maken 🤔.

Gr. Ed

Vind dit een zeer goeie opmerking.
Planten verkiezen hun ideaal plekje.
Sommigen
-vol int licht andere iets gedempt
-rijke bodem andere voldoende met wat voeding in de waterkolom
-warm andere verkiezen iets koeler.

Rond je warmte element kan de temperatuur hoger zijn maar ook de water stroming door convectie verstoord zijn.
Dat zou het weleens heel goed kunnen zijn allebei jullie gedachten. Dan zou alleen een 200 Watt staafverwarming of een 150 Watt te weinig zijn maar 2 stuks is dan beter.

En die beiden verticaal bij de inlaat. Koude omgeving temperatuur.
 
Ik ken 2 merken die ik goed vindt Eheim en Visi-Therm. Maar ik kom erachter of het helpt:)

Bedankt voor het meedenken beste luitjes.

 
Laatst bewerkt:
Euuuh ,wil je niet op kosten jagen hoor , zou eerst een proberen met je huidige verwarming diagonaal te plaatsen.
hoeveel watt is je huidige verwarming of staat je bak in een zeer koude ruimte ,hoelang ?
Welke watertemperatuur wens je in je aquarium?
Zelf denk ik beetje oude stempel en ga ik het regel mechanisme nooit onder water stoppen ook al zegt fabrikant dat dit mag.
 
Zelf denk ik beetje oude stempel en ga ik het regel mechanisme nooit onder water stoppen ook al zegt fabrikant dat dit mag.
Ik doe dat juist vaak wel en al helemaal in een nano met een afdekplaat want als je hem hoger plaatst dan past de plaat er niet goed meer op.
 
Nu weet ik uit de chat dat co2 in deze bak de afgelopen tijd lastig is geweest, zowel omhoog als omlaag, dat er verschillende andere wisselelingen zijn geweest. Misschien heeft het daar mee te maken.

Lastig, misschien dat het bij meer stabiliteit beter wordt, misschien licht, voeding en co2 niet juist afgestemd.
Dit zou ook kunnen maar ik ben al langere tijd bezig met geen waterwissel, japonica garnalen zitten erin en die houden het mee zuiver.

Zit nu op 8 ml floragrow pro per dag was 6. Ik ben erg voorzichtig met Co2 lichtgroen en gevaar geel zit dicht bij elkaar. Ik wil geen dode bewoners in de bak dat ik kan voorkomen.

Ik heb in principe alle tijd van de wereld. Wil de bak netjes in balans hebben.
 
Laatst bewerkt:

In mijn ogen is ook 1 verwarming gunstig dat niet zoals bij 2 staven de kans bestaat van beurtelings aan/uit springen. Maar misschien hebben anderen een andere ervaring daarmee.
 
bij grotere aquariums hou ik liever 2 kleine dan 1 zware verwarming , als die bv defect is blijft doorwarmen zijn je vissen gekookt voor je het ziet of zit je met een koudwaterbak
 

In mijn ogen is ook 1 verwarming gunstig dat niet zoals bij 2 staven de kans bestaat van beurtelings aan/uit springen. Maar misschien hebben anderen een andere ervaring daarmee.
Wat dan wel eens gedaan wordt volgens mij is dat ze de ene heater op een hogere temperatuur zetten dan de andere. Dan hoeft nummer twee minder vaak aan te springen. Het slijten van heaters zit hem vooral in het schakelmechanisme, dus eentje bijna continu aan hebben staan is misschien wel beter dan aan uit aan uit aan uit aan uitttttt
 
Even een foto update. Heb wat twijfels. Gaatjes spraybar licht naar beneden. Planten die het wat minder doen. Maar bijvoorbeeld de rode tijgerlotus doet het prima.

Superfish retroled Bright (achter) en Color.
JBL 1502 extern filter.
Juwel Rio 180.
Inline diffuser JBL.
Gaatjes elke 3 cm een boor van 2 mm.
10 ml Colombo floragrow pro per dag.
Nitraat en fosfaat wordt aangevuld maar JBL geeft een te weinig, komt niet boven 5 mg/l en Colombo gaf 50 aan dus 20 liter wissel. Vorige week gedaan.

Misschien vergeet ik iets in dit overzicht.
Ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • IMG20220312095300.jpg
    IMG20220312095300.jpg
    302.8 KB · Weergaven: 108
  • IMG20220312095206.jpg
    IMG20220312095206.jpg
    587.1 KB · Weergaven: 103

Terug
Bovenaan