Een nieuw begin - Rio 180


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,926
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi allemaal.

Ik wil een nieuwe, frisse start maken. De bak moest leeg dus staat niks me in de weg om compleet opnieuw te beginnen.

Om te beginnen heb ik alvast een hardscape gemaakt.

20211208_170710.jpg


20211208_172356.jpg
 
Even de achtergrond van het nieuwe begin. De kamer en keuken hadden een nieuwe vloerbedekking nodig. Wat er lag moest echt vervangen worden. Was echt versleten.

De bak heb ik nu achter behandeld met schoolbordverf, is echt een geweldige tip.

Alvast wat water erin gedaan.
20211209_092656.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
En nu? Wat is het plan?
Ik heb de vissen in een opvang 112 liter bakje, sumatraantjes, corydoras sterbai enzovoort en wil dan ook beginnen bij de corydoras vanwege het risico op uitval bij overzetten. Of zouden jullie de vissen in een andere volgorde overzetten, zoja welke?

Maar eerst planten kiezen, wellicht hebben jullie ook tips daarin.👍 En uiteraard rustig de tijd nemen voor het in laten draaien.
 
Inmiddels is het inrichten al begonnen, filter, verwarming en licht werkt ook.

De planten zijn ook alvast gestationeerd.

Het rechter spiderwood wordt op de plek gehouden met een rotsblok. Anders dan gaat ie de zeven zeeën bevaren.;):D
20211210_193041.jpg
 

Bijlagen

  • 20211210_193048.jpg
    20211210_193048.jpg
    459.3 KB · Weergaven: 112
  • 20211210_193054.jpg
    20211210_193054.jpg
    460.4 KB · Weergaven: 108
  • 20211210_193103.jpg
    20211210_193103.jpg
    426.5 KB · Weergaven: 111
Even tijd voor een update.
Heb even de lampen gecontroleerd van Superfish retroled color en bright. Was in de veronderstelling dat de bright een combi was. Maar dat is dus duidelijk.

Zit in een dubio.
Of voor color achter bright
Of voor bright achter color?

Water getest te weinig ijzer.
 
Laatst bewerkt:
Wil je alleen de lampen omdraaien André? Dan hou je natuurlijk hetzelfde lichtintensiteit. Groeien je planten nu wel weer goed? Of ervaar je nog problemen?

Gr. Ed
 
Wil je alleen de lampen omdraaien André? Dan hou je natuurlijk hetzelfde lichtintensiteit. Groeien je planten nu wel weer goed? Of ervaar je nog problemen?

Gr. Ed
Het gaat wel wat beter maar nog steeds wat moeizaam. Heb de lampen nu anders voor achter om te kijken wat dat doet.
Ik voeg dat verder nooit toe en vaak wordt dat snel opgenomen en kun je dat amper meten zover ik weet.
Ik heb nog een stock oplossing staan en heb dat wat toegevoegd (20 ml).
 

Bijlagen

  • IMG20220126152213.jpg
    IMG20220126152213.jpg
    288.1 KB · Weergaven: 145
Ik ben benieuwd naar of betere verlichting verschil maakt en of wat dan aan te raden is maar ik moet op de kosten blijven letten maar bovenal niet (te) snel.

Mogelijk is er ook verschil in plantenvoeding ? Dennerle Scapers?
 
Laatst bewerkt:
Dat plantje heb ik in nano s gehad met weinig licht en geen voeding en daar overleefde het zelfs dus opzich is het een makkelijke plant. Als die het niet red dan is er iets waardoor hij het niet naar zn zin heeft denk ik en dan zou ik daar een ander plantje voor nemen als de rest het wel goed doet.
 
Wil je alleen de lampen omdraaien André? Dan hou je natuurlijk hetzelfde lichtintensiteit. Groeien je planten nu wel weer goed? Of ervaar je nog problemen?

Gr. Ed
Zou een Sera verlichting meer lichtintensiteit geven, een betere of zou een ander merk JBL solar natur beter zijn in de standaard uitvoering?
 
Goede vraag. Bij Superfish heb ik geen idee. Bij een LFS zeid men dat K en Lumen minder belangrijk was bij Led. Vond ik maar vreemd klinken.

Sera, erg hoge K-waarden. Qua prijs 1 JBL balk Solar led natur (zonder extra) bijna net zo duur als complete set van Sera instelbaar.
 
Laatst bewerkt:
Zou een Sera verlichting meer lichtintensiteit geven, een betere of zou een ander merk JBL solar natur beter zijn in de standaard uitvoering?
Welke heb je op het oog André?

Kelvin (kleurcode) kan zeker van belang zijn voor planten/biotoop, maar zeker ook voor de aquariaan die naar zijn bak kijkt.

Lumen zegt meer wat over de lichtsterkte, hoe diep dringt het licht je bak in of is er nodig voor bepaalde plantengroei. PAR waarden zou nog mooier zijn, maar niet iedere fabrikant vermeld dit.

Dat dit niet belangrijk zou zijn is een broodtje aap verhaal van deze "verkoper".

Gr. Ed
 
Welke heb je op het oog André?
Ik heb de uitleg gehad en gezien van JBL Solar Natur en RGB, werkend op 2 bakken naast elkaar.

Ik ben aan het kijken naar Sera led x-change tube plantcolor sunrise.

En als 2e lamp een Led daylight sunrise (6000 - 8000 K). Deze lijkt me wat beter dan de andere in de brochure die ze ook heeft aangestreept.

En de andere is de led cool daylight (10.000 - 12.000 K)
Ik heb ook 2 planten nieuw gekregen omdat de vorige potjes erg tegenvielen van de rotala.
 
En als 2e lamp een Led daylight sunrise (6000 - 8000 K). Deze lijkt me wat beter dan de andere in de brochure die ze ook heeft aangestreept.

En de andere is de led cool daylight (10.000 - 12.000 K)
Ik heb ook 2 planten nieuw gekregen omdat de vorige potjes erg tegenvielen van de rotala.
Denk dat 2 lampen met zo een hoge K-waarde zeer koel naar het blauwachtig kleur zal geven
 
Als ik ze zo bekijk dan zou ik persoonlijk gaan voor die in de 6000-8000 K range.

Wat Rinzo zegt over die 3de lamp lijkt mij ook veel meer in de blauw range en niet optimaal voor plantengroei.

Die eerste optie kan mij ook niet echt overtuigen met 2450 K. Natuurlijk heel veel rood in de lamp, maar het ook wil ook wat he 😉.

Gr. Ed
 
De limnophila sessiflora ziet er nog zeer jong uit.
Je hygrophila angustifolia lijken wel goed te groeien en de valisneria op de rechterkant staat er volgens me ook veel frisser bij den de linker en middenste , weet je daar de oorzaak van?
 
Denk dat 2 lampen met zo een hoge K-waarde zeer koel naar het blauwachtig kleur zal geven
Ik zit het nu te lezen en vindt idd beide daylight lampen een hoge K-waarde hebben. Was ook mijn eerste gedachte. Bij nader inzien heeft ze de beide daylight types aangestreept.
Als ik ze zo bekijk dan zou ik persoonlijk gaan voor die in de 6000-8000 K range.
Het kunnen dimmen vindt ik een belangrijk aspect om ook naar te kijken.
 
De limnophila sessiflora ziet er nog zeer jong uit.
Is ook nog een jonge plant. Er stonden me te weinig planten voor de opstart.
Je hygrophila angustifolia lijken wel goed te groeien en de valisneria op de rechterkant staat er volgens me ook veel frisser bij den de linker en middenste , weet je daar de oorzaak van?
Ik heb links en rechts een dropchecker, kleur was me te donkergroen. (*)
De Co2 komt ook niet gelijkmatig uit de spraybar. (*)
Nog even een controle gedaan met VFM en het circuleert mooi rond. Vooraan geinjecteerd en gaat naar > beneden > achteren > omhoog > opnieuw naar voren.

Gaatjes van 2 mm is wel beter dan 2.5 mm is mijn indruk.

(*) Mogelijke oorzaak.
 
Krijgt je bak wat direct zonlicht overdag ?
Hoelang is je huidige verlichtingsperiode?
Wat zijn je waterwaardes kh/ph/No3/po4?
Welke en hoeveel plantenvoeding gebruik je?
Extra voeding in de bodem ?
 
Krijgt je bak wat direct zonlicht overdag ?
Ja, inderdaad wel wat.
Hoelang is je huidige verlichtingsperiode?
Van 15:00 tot 23:00 sinds gisteren tot 0:00.
Wat zijn je waterwaardes kh/ph/No3/po4?
Screenshot_2022-01-27-21-21-37-16_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg

Welke en hoeveel plantenvoeding gebruik je?
Colombo floragrow pro 5 ml per dag sinds deze week weer, eerst wat meer maar door een reset tegen algen 2 weken geen plantenvoeding tegen omdat ik al wat te veel algen kreeg. (Staghorn) ook Bio Exit Green om balans terug te brengen.
Extra voeding in de bodem ?
Ja, al bij Hygrophila Angustifolia en Cryptocoryne Balansae tabletten toegevoegd, Dennerle powertabs.
 
Eerst maken dat er tijdens de volledige lichtperiode voldoende co2 en planten voeding aanwezig is voor je langer gaat verlichten.
Veel planten stoppen/vertragen dagen met groeien na alg behandeling
 
Even een foto update.
IMG20220130224746.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20220130225856.jpg
    IMG20220130225856.jpg
    304.6 KB · Weergaven: 106
  • IMG20220130222825.jpg
    IMG20220130222825.jpg
    219.2 KB · Weergaven: 111
  • IMG20220130224727.jpg
    IMG20220130224727.jpg
    338.5 KB · Weergaven: 107
  • IMG20220130224816.jpg
    IMG20220130224816.jpg
    594 KB · Weergaven: 110

Terug
Bovenaan