Een nieuw begin - Rio 180


Wat zie je dan aan de planten wat je minder vind gaan André?
 
Wat zie je dan aan de planten wat je minder vind gaan André?
Bijvoorbeeld de limnophila sessiflora die staat nog wat iel. De plant rechts van de rode plant het blad is minder. De groei wil niet echt. Of de verlichting meespeelt?

Tuinslang gehaald van 15 meter om aan te sluiten op een pomp voor de waterwissel.
Ook de rimpeling van het wateroppervlak zie ik te weinig, geen.

Maar het.verschil in testresultaten snap ik niet. Straks ook eens naar de LFS.
 
Ik heb inmiddels wat meer achtergrondinformatie. Het schijnt zo te zijn dat het poeder om nitraat te testen er partijen zijn die niet goed waren. Hij adviseerde om naar de LFS te gaan waar het koffertje van JBL vandaan komt. En dan met de vertegenwoordiger overleg.
 
Die zouden dan teveel moeten aangeven? Je kan toch zelf het uittesten met een emmer water en dan het kraanwater meten en er nitraat aan toevoegen voor 10 liter?
Dan kun je meten of de waarde klopt na toevoeging door de hoeveelheid van je kraanwater eraf te trekken.
 
Dat zou dan wel spannend zijn als eerst de resultaten niet kloppen van JBL. De test met Colombo kwam beter overeen met bij de LFS.
 
Ja beetje slordig als de poeders niet goed zijn maar ja dat kan gebeuren natuurlijk.
 
Even een foto update van de bak gisteren. Planten doen het niet goed genoeg. Heb al wat informatie gekregen over rode planten meer in het licht, vallisneria in de hoeken. Misschien zijn er nog meer tips, hoor het graag.
IMG20220319224655.jpg



Inmiddels vanmorgen de verwarming uit de reserve bak gehaald (200 Watt en 150 Watt.
Planten er wat uitgehaald en meer op de juiste plaats gezet. Okee, zie ook dat de bladeren los zijn van de bol, rode tijgerlotus.

Lijkt haast alsof de japonica garnalen aan de planten zitten. Ze staan ook iel.
Foto van gisteren bijgevoegd.
 
Vanmorgen wat tips gehad. Wat mooier ingedeeld naar mijn gevoel met wat extra spiderwood en rotsen. Planten wat beter gegroepeerd. Helaas zag ik dat de bladeren los zijn geraakt van de bol wat betreft de rode tijgerlotus. Wortels zie ik ook niet meer.

IMG20220320115941.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, de CO2 start om 12:30 - 23:00.
Verlichting start om 15:00 - 23:00.

Planten zijn wat gegroepeerd dus en een waterwissel ook gedaan.

In grote lijnen.
Sumatraantjes, wat Garra Flavatra en japonica garnalen.

2 verwarming ingesteld...
200 Watt op 24 graden.
150 Watt op 20 graden
 
Laatst bewerkt:
Kleuren kijken is lastig Andre maar zoals ik het zie mag die wel wat lichter maar wacht even op wat andere ervan denken.
 
Kleuren kijken is lastig Andre maar zoals ik het zie mag die wel wat lichter maar wacht even op wat andere ervan denken.
Ik zie geen planten die veel extra CO2 nodig hebben. Als er geen algen zijn die wijzen op een CO2 tekort zou ik het niet extra toevoegen.
 
Ik heb inmiddels ook even meegekeken in dit topic van @jessicapilon het valt me op dat de spraybar bij mij de gaatjes nog meer horizontaal staan omdat er anders geen rimpeling van het oppervlak zichtbaar is.

Misschien dat er te veel CO2 verloren gaat. Maar ik heb geen pH controller dus een te groot risico op een gele dropchecker bij een verhoging van de aantal druppels CO2.
Veiliger is dan een half uur eerder weer aan laten springen.

 
IMG20220320194833.jpg


Gaatjes wat meer naar beneden. Vallisneria wat meer omhoog. En Billy die ongeduldig raakt..... Wil gaan wandelen dan issie weer tevree.

Dussss.:)
 
Vallisneria iets omhoog trekken. Wortels mogen net wel/net niet zichtbaar zijn :)
Het zijn geen veeleisende planten. Maar juist met Co2, inline diffuser JBL verwacht ik toch wat meer van de planten.. en gedaan dus een paar Vallisneria wat ik nog kon gebruiken als jonge uitloper.
 
Raar want op 180 liter kon ik prima met 100 of 150W uit de voeten terwijl het in de nacht dan 17 graden in de kamer is.
 
Wat mij betreft is die kleur op het randje van geel, en ook niet zoals dat normaal voor standaardaquaria geadviseerd wordt toch?

Voorbeeldfoto van internet:
Bekijk bijlage 341262
Het hangt ook een beetje af van de dropchecker vloeistof. Die van mij word ook zo olijfgroen van kleur.
Ik had eerst andere en dat had echt een ander soort kleur groen.
Daarnaast maakt het verschil of er 20 of 30ppm vloeistof wordt gebruikt.
Ik gebruik 20ppm en wil juist de lichtere kleur groen hebben. Dan zit ik op zo'n 20-25ppm co2.

Als ik naar dat internetplaatje kijk zou ik zeggen dat die dropchecker 15ppm aangeeft. (Tussen de kleur van 10 en 20 in)
 
Om het zekere voor het onzekere te nemen zal ik de werktijd van CO2 veiligheidshalve een half uur korter maken.
 
Het valt me echt op. Gebruik de JBL inline diffuser dus Co2 belletjes zijn zichtbaar. Ze komen nu beter in de bak, bewegen in het water, ook naar beneden. Dus de andere, vloeibare, plantenvoeding komt de ook beter bij de planten.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan