Een nieuw begin met vissen na een pechdag.


Ik heb laatst een filmpje op YouTube gezien van iemand, die zijn hele bezetting in een keer erin doet na indraaien. Volgens hem zou dit kunnen als alles goed is ingedraaid
Komen we eigenlijk weer bij ammonium chloride uit. Als je het interessant vindt om te leren hoe je dit zelf kunt doen zou je onderstaand topic eens door kunnen bladeren. Die methode is super geschikt om je aquarium zo in te draaien dat je alles in 1 keer kan toevoegen.

 
Zojuist gedaan, 0.0 mg/l... Prima.
Nitrietpiek komt meestal pas na een aantal dagen. Voor de zekerheid zou ik voorlopig nog even blijven meten. Kan ook best zijn dat het goed gaat hoor, je had natuurlijk nog niet zo lang geleden al een visbestand in dat aquarium.
 
Nitrietpiek komt meestal pas na een aantal dagen. Voor de zekerheid zou ik voorlopig nog even blijven meten. Kan ook best zijn dat het goed gaat hoor, je had natuurlijk nog niet zo lang geleden al een visbestand in dat aquarium.
Dat meet ik zeker. Wat scheelt is dat ook het filter is ingedraaid en dat er verschil is in vismaten bij de LFS-en. Waar ik ook voor zorg, vooral nu met de hittegolf, is voor voldoende zuurstof - dus beweging wateroppervlak - al gaat er dan wat CO2 verloren is dan in mijn ogen minder erg. Minder erg dan steeds problemen.
 
Tussenstand.....
1 corydoras dood vandaag en 1 sumatraan gisteren. Beiden meteen verwijderd. *Edit* Ik voer ze nu niet elke dag.
 

Bijlagen

  • 20200813_165505.jpg
    20200813_165505.jpg
    183.2 KB · Weergaven: 90
  • 20200813_165457.jpg
    20200813_165457.jpg
    126.7 KB · Weergaven: 92
Even een niet zo'n leuke vraag maar ik ga hem toch stellen, is het niet voor jou dan voor een ander die dit leest. Waarom wordt er een hele lading vis gehaald tijdens een hittegolf? Achteraf praten is makkelijk maar was het niet verstandiger geweest te wachten met vis kopen tot de temperaturen weer wat normaler zijn? Of heb jij op dit moment geen verhoogde temperatuur (dus extra stress) in jouw aquarium? Verhuizen van vis is natuurlijk al een stress moment en stop daar een extra hoge temperatuur bij in en wordt de kans op overlijden alleen maar groter. Hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn geweest al had ik zelf denk ik een weekje gewacht met nieuwe vis kopen.

Je bent verder niet alleen hoor. Ik was toevallig eergisteren bij de LFS om diepvriesvoer (met koeltas!) te halen en er werd genoeg vis verkocht. Het was er zelfs drukker dan normaal!
 
@DanielHoogland het is helemaal geen vervelende (minder leuke) vraag maar een terechte kritische vraag waar je gelijk in hebt. Of de warmte meespeelt, de airco heeft in de auto er voor gezorgd dat het beter was. Maar dan nog is er de stress van vangen, transport, verhuizen. Met deze temperaturen kan er een risico zijn, hoeft niet. Plus het feit het aantal hadden ze en het prijsverschil was aanzienlijk.
 
Nog even ter info. Zoals jullie kunnen zien op de foto zorg ik voor extra zuurstof in het water. Dat lijkt me nu altijd goed.
 
Hoi André, wat naar van de CO2.

Hou nu met de nieuwe vissen de waterwaarden even goed in de gaten (ammonium, nitriet, nitraat). Het kan best zijn dat door die overdosis CO2 de filterbacterien ook even een tik hebben gekregen namelijk.
 
André, ik lees nu dat er weer wat vissen dood zijn en dat andere het advies van de stikstofkringloop al hebben gelezen .

Heb je een oxydator in je aquarium? Met deze hitte heb ik uit voorzorg één extra geplaatst.
 
André, ik lees nu dat er weer wat vissen dood zijn en dat andere het advies van de stikstofkringloop al hebben gelezen .

Heb je een oxydator in je aquarium? Met deze hitte heb ik uit voorzorg één extra geplaatst.
Zojuist weer een dode corydoras.
Ik heb zelfs geen idee hoe een oxydator er uitziet @LaLizzerd laat staan erin. Wel heb ik de gaatjes van de gaatjesbuizen wat meer naar boven staan voor extra zuurstof.

Morgen even naar de LFS bellen, wat die ervan zeggen.
 
Ik heb zelfs geen idee hoe een oxydator er uitziet
 
Nou daarvoor heb je google...


Voordeel van een luchtpomp is dat die bubbels enigszins voor stroming van de onderste naar de bovenste waterlaag zorgen.
Met alleen de spraybar omhoog zetten heb je alleen de bovenste waterlaag in beweging (wat ook goed is voor de gasuitwisseling! 😊)
 
Daar buiten en volgens mij staat dat niet in de links, nemen planten zuurstof op, en de oxydator zorgt ervoor dat er ook zuurstof zat aanwezig is voor je planten, zuurstof is dus ook een voedingsbron !!!!
 
Nog een tip: heb je de kappen van het aquarium nu open of een stukje open? Dan komt er ook wat meer verse lucht boven het water zodat de gasuitwisseling wat meer nut heeft. Alle kleine beetjes helpen :)

Zie je verder geen vreemde dingen aan de vissen??
 
Ik heb allebei de kleppen al open. Bij de vorige vis die ik eruit haalde viel 1 klep dicht. Dus heb ik ze er beiden afgehaald zodat dat niet meer gebeurd voor extra rust.

De vissen zwemmen verder goed, niks verkeerds te zien.
 
Ik kan hier toch erg verdrietig van worden merk ik nu bij mijzelf.

Ik heb enige tijd getwijfeld of ik hier op moest reageren omdat ik het forum als een fijne, gezellige en leerzame plek ervaar. Het bericht hieronder is enkel en alleen opbouwend bedoeld. Natuurlijk vind ik het teleurstellend om te zien. Dat is zeer licht uitgedrukt overigens. Maar mijn bericht is bedoelt om ook andere lezers te informeren.

Ik zal alle dingen die eerder benoemd zijn niet nogmaals herhalen. Maar ik kan mij aansluiten bij veel adviezen die eerder geven zijn in dit topic. Er is eerder in dit topic het advies gegeven om de CO2 waarde minstens een week stabiel te houden. Binnen een week schaf je een flinke groep vissen aan. Het afstellen van de CO2 neemt al enige tijd in beslag. En deze daarna nog een week stabiel houden. Ik vind zelf dat je erg hard van stapel bent gelopen. Als ik teruglees dat er vandaag alleen al 3 corydorassen zijn overleden vind ik dat erg sneu en verdrietig.. Het lijkt een beetje op onkunde, eigenwijsheid en enthousiasme dat verkeerd lijkt uit te pakken.

Ik heb hier echt geen worden voor hoor. Je denkt een algeneter te kopen en dat blijkt een Labeo te zijn?

"...Ik hoop dat het goed gaat al heb en had ik mijn twijfels."
Als je toch twijfels hebt met levende dieren, doe het dan niet tot je geen twijfels meer hebt en weet waar je mee bezig bent?


Helaas zie ik verhalen als deze veel te regelmatig langskomen op internet. Daarmee wil ik twee dingen graag aangeven. Je bent niet de eerste en enige die dit 'overkomt'. En het gebeurd helaas vaak, veel te vaak. En dat is triest.

Een dier leeft! :petjeaf:
 
Laat ik het zo zeggen. Ik hoop dat het goed gaat al heb en had ik mijn twijfels.

Tsss.
Je snapt toch zelf wel dat dit zeer fout klinkt hoop ik? Wie heeft je gedwongen om het dan toch te doen, ondanks die twijfel?
Of kocht je al de dieren ineens bij wijze van experiment, een beetje zoals de ongelukkige afloop van het experimenteren met een slechte co2 schakeling in een bak vol vis? :sorry:

Het lijkt een beetje op onkunde, eigenwijsheid en enthousiasme dat verkeerd lijkt uit te pakken.

Het is alleszins een rare aanpak.
Jammer voor de slachtoffers. :((

Ik heb hier echt geen worden voor hoor. Je denkt een algeneter te kopen en dat blijkt een Labeo te zijn?

De verantwoordelijkheid ligt in beide kampen vind ik. Jammer dat de verkoper het dier onder een foute naam verkoopt.
Maar een beetje research door de klant kan ook wonderen doen natuurlijk...
:rolleyes:

Als je toch twijfels hebt met levende dieren, doe het dan niet tot je geen twijfels meer hebt en weet waar je mee bezig bent?

Juist. (y)
 
Laatst bewerkt:
Beste heren.

De fout ligt geheel bij mij. Alles wat ik doe draait uit op een mislukking. Ik kan beter helemaal stoppen met nog iets te doen. Ik heb al een vervelende rottijd en dit kan er ook weer bij.

Is overigens niet verkeerd bedoeld naar jullie of wie dan ook op het forum maar het is gewoon zo.

Ik zal jullie niet langer meer tot last zijn. Fijn weekend allemaal.
 
Ik zal jullie niet langer meer tot last zijn
Welnee. Laat dit een leermoment zijn voor iedereen. Dit draadje is waardevol en leerzaam. Als je afstand wil nemen, doe dit dan alsjeblieft tijdelijk. En tot last ben je niemand hier, daar durf ik voor in te staan.

Directe oorzaak vinden, dan is deze ramp wellicht om te keren. En met zijn allen brainstormen brengt je waarschijnlijk dichter bij de 'oplossing' dan dat je het in je eentje moet doen.
 
Ik denk niet dat je ze lastig valt.
Ze willen je helpen.Kijk maar naar het uit gebreide antwoord van Hoogheid.Zou die niet willen helpen .....had die dit uitgebreide verhaal nooit geschreven.
Maar dan moet je er ook naar luisteren...en niet gelijk weg lopen als het niet gaat zoals jij wil.

Mvg ronald
 
Beste heren.

De fout ligt geheel bij mij. Alles wat ik doe draait uit op een mislukking. Ik kan beter helemaal stoppen met nog iets te doen. Ik heb al een vervelende rottijd en dit kan er ook weer bij.

Is overigens niet verkeerd bedoeld naar jullie of wie dan ook op het forum maar het is gewoon zo.

Ik zal jullie niet langer meer tot last zijn. Fijn weekend allemaal.
Het is niet de bedoeling om je weg te pesten hoor want ik zou graag horen hoe het verder gaat. Dit soort reacties, waaronder die van mij, komt voort uit een groot dierenhart en onmacht omdat iemand anders beslissingen maakt waar wij het niet mee eens zijn. Kan soms een beetje aanvallend overkomen. Dat gebeurt maar probeer er van te leren in plaats van op te geven!
 
Wie geen fouten maakt zal er ook niets van leren, ook ik heb alle beginnersfouten gemaakt en daar uiteindelijk van geleerd. (duurde wel een flink tijdje :DD)
 
  1. Water alvast getest NH3. Tests strips eerst geprobeerd maar potverdikkie die dingen werken voor mij niet. Stom, stom , stom.
3 emmers water ververst. NH3 was mij te hoog... 0.5.
 

Terug
Bovenaan