Dynamische stroomprijs , thermostaat sturen aquarium.


Wow! Dat is de moeite waard. Welke maatschappij is dat dan?
ik ben vanaf januari naar zonneplan gegaan.
In november kreeg ik te horen dat mijn tarief (ik zat variabel) naar 0,84cent per kWh ging in januari . Dus dan is de keus niet zo moeilijk om eens te kijken wat het bij andere zou kosten.
 
Ik ben benieuwd welke aanbieders er zijn. En hoe wordt dat verrekend? Krijg je per uur een overzicht?
Zonneplan . Anwb . Tibber allemaal dynamisch.
Elke dag rond 1500 uur krijg je de prijzen voor de volgende dag.
Zo krijg je dat in de app te zien
 

Bijlagen

  • A5BE5B30-98D6-4B48-ACCA-225185675F49.jpeg
    A5BE5B30-98D6-4B48-ACCA-225185675F49.jpeg
    77.9 KB · Weergaven: 50
  • D16DF172-3FA4-47BE-BFA7-DBEB21F6C2F3.jpeg
    D16DF172-3FA4-47BE-BFA7-DBEB21F6C2F3.jpeg
    66.2 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Dat is een veelgehoorde misvatting. Je voegt nooit meer energie toe dan je bespaard hebt. Er lekt continu warmte weg. Hoe kleiner het verschil met de omgeving, hoe minder er weg lekt. Bij het terug opwarmen vul je alleen het verschil aan niets meer.
Probeer maar eens uit , ik garandeer dat het een stuk hoger is ,zeker bij grotere watervolumes .
Om die reden heb ik de temperatuurcontroller er tussenuit gehaald , en gewoon de thermostaat laten schakelen , stuk zuiniger qua verbruik .
Scheelt mij zeker 2 kWh per dag (ik heb ergens geschreven in mijn dagboek dat ik de stekkers er eens uitgetrokken heb , voila dat was de reden = laten afkoelen van de bak met slechts 1 graad omdat de controller zo schakelde .
Gelukkig heb ik het nu zo dat ik eigenlijk helemaal niet meer moet stoken (vanaf graadje of 8-10 buiten) , misschien paar honderd Wh per dag voor 1500 liter šŸ‘
 
Om die reden heb ik de temperatuurcontroller er tussenuit gehaald , en gewoon de thermostaat laten schakelen , stuk zuiniger qua verbruik .
Hoe bedoel je dit ??
Temperatuurcontroller en thermostaat wat versta je daar onder?
Ik ga er vanuit dat dit 2 verschillende apparaten zijn ?
Ik stuur mijn heater aan met deze (zie foto)
 

Bijlagen

  • B8F2ECFF-ED87-4216-AC54-7920842672DF.jpeg
    B8F2ECFF-ED87-4216-AC54-7920842672DF.jpeg
    60.6 KB · Weergaven: 52
Hoe bedoel je dit ??
Temperatuurcontroller en thermostaat wat versta je daar onder?
Ik ga er vanuit dat dit 2 verschillende apparaten zijn ?
De verwarming (ik noem dat een thermosstaat) niet in de aquamedic twin-controller steken maar zelf laten schakelen (schakelt bij mij op 1 graad)
Bij mij gaf dit toch wel een serieus verschil qua vebruik .
Als je er over nadenkt ook wel logisch , of de bak nu 22 of 23 graden is gaat mijn inziens niet zoveel verschil maken in die delta T (verschil bak-kamer)
Maar om een kuub water terug 1 graad warmer te stoken , kost aardig wat energie , is dus extra bovenop de normale afkoeling (die gaat ook steeds door)
 
De verwarming (ik noem dat een thermosstaat) niet in de aquamedic twin-controller steken maar zelf laten schakelen (schakelt bij mij op 1 graad)
Bij mij gaf dit toch wel een serieus verschil qua vebruik .
Als je er over nadenkt ook wel logisch , of de bak nu 22 of 23 graden is gaat mijn inziens niet zoveel verschil maken in die delta T (verschil bak-kamer)
Maar om een kuub water terug 1 graad warmer te stoken , kost aardig wat energie , is dus extra bovenop de normale afkoeling (die gaat ook steeds door)
Ik heb een titanium heater als ik die in het stopcontact stop gaat hij niet uit. Daar heb je een controller voor nodig
 
Ik heb een titanium heater als ik die in het stopcontact stop gaat hij niet uit. Daar heb je een controller voor nodig
Oh , werken die anders ? dus stroom op 't contact = stoken ? Goed dat je dat zegt , ik wist dat niet .
 
Oh , werken die anders ? dus stroom op 't contact = stoken ? Goed dat je dat zegt , ik wist dat niet .
Wat bedoel jij dan met thermostaat / heater ? Gewoon zoā€™n glazen van eheim die je op de kop instelt ?
 
Laatst bewerkt:
Ja die šŸ˜Š
Die ken ik natuurlijk wel maar dacht dat de grootste die er zijn maar 300watt zijn ?
Gebruik jij er 1 voor een bak van 1500 liter ?

Heb zelf een thermostaat nu van 2000 watt.
 
Die ken ik natuurlijk wel maar dacht dat de grootste die er zijn maar 300watt zijn ?
Gebruik jij er 1 voor een bak van 1500 liter ?

Heb zelf een thermostaat nu van 2000 watt.
Ik heb er nu 1 van 200W (meter zegt 187W) inhangen in de 1500 liter die slechts 1 tot 3 uur aanslaat per dag , gisteren zelfs niet en verwacht vannacht ook niet .
De 300W heb ik er zelfs uitgehaald en gewisseld met de 200W .
 
Ik heb ze ongetwijfeld nog wel ergens liggen op zolder maar ik dacht altijd dat 200 watt of 300 watt veels te weinig zou zijn voor grote bakken šŸ¤”
 
Ik heb ze ongetwijfeld nog wel ergens liggen op zolder maar ik dacht altijd dat 200 watt of 300 watt veels te weinig zou zijn voor grote bakken šŸ¤”
Ik heb een "geisoleerd" aquarium van betonplex he šŸ˜‰
Houten bak met een glazen aquarium erin gekit . Met een volglas gaat dat niet lukken en stook je jezelf kwijt .
Ik heb die bak al veelvuldig terugverdiend sinds 2017 , en die bak koste me slechts 750 euro incl. glas , en hardhout .
 
Ik heb een "geisoleerd" aquarium van betonplex he šŸ˜‰
Houten bak met een glazen aquarium erin gekit . Met een volglas gaat dat niet lukken en stook je jezelf kwijt .
Ah okĆ© dat word idd een ander verhaal. Maar heb me bioloog wel geĆÆsoleerd šŸ¤£
 
Dat is een veelgehoorde misvatting. Je voegt nooit meer energie toe dan je bespaard hebt. Er lekt continu warmte weg. Hoe kleiner het verschil met de omgeving, hoe minder er weg lekt. Bij het terug opwarmen vul je alleen het verschil aan niets meer.
Ik moet gewoon stoppen mensen te geloven dus šŸ˜‚ dit is wel logisch in mn ogen.
Was dat maar zo. Reken op maximaal 15% voor een led chip.
Ik voel me echt voor gelogen op school. Ze moeten ook 40 jaar mee kunnen gaan volgens mn school vroeger maar dat zie ik led ook niet altijd doen šŸ˜®ā€šŸ’Ø
 
Zeker interessant om even naar die aanbieders te kijken. Zakelijk hebben we een aanbieder die rechtreeks van de opwekkers koopt en dit met een vaste marge aan ons doorverkoopt. Maar zij doen geen zaken met particulieren. Dus dit zijn dan leuke opties.

Probeer maar eens uit , ik garandeer dat het een stuk hoger is ,zeker bij grotere watervolumes .
Om die reden heb ik de temperatuurcontroller er tussenuit gehaald , en gewoon de thermostaat laten schakelen , stuk zuiniger qua verbruik .
Dan moet er nog iets anders aan de hand zijn. Waar zou die extra toegevoegde energie dan heen moeten gaan? Ik zou me nog kunnen voorstellen dat het verwarmingselement een deel als stralingswarmte de kamer in stuurt. Het zit immers meestal tegen een zijkant aan geplakt.
 
Ik ben benieuwd welke aanbieders er zijn. En hoe wordt dat verrekend? Krijg je per uur een overzicht?
 
Dan moet er nog iets anders aan de hand zijn. Waar zou die extra toegevoegde energie dan heen moeten gaan? Ik zou me nog kunnen voorstellen dat het verwarmingselement een deel als stralingswarmte de kamer in stuurt. Het zit immers meestal tegen een zijkant aan geplakt.

Der is nog altijd zoiets als "theorie" en praktijk , die gaan soms niet goed samen .
 
Nee heb de sockets van homewizard
Die gebruik ik ook, maar lees ze uit via HomeAssistant. En via HomeAssistant kan je ook de actuele prijzen lezen van in iedergeval Frank energie (ik heb er geen contract) maar dan hoef je helemaal niet meer na te denken en kan HomeAssistant alles voor je regelen šŸ˜Š.
 
Die gebruik ik ook, maar lees ze uit via HomeAssistant. En via HomeAssistant kan je ook de actuele prijzen lezen van in iedergeval Frank energie (ik heb er geen contract) maar dan hoef je helemaal niet meer na te denken en kan HomeAssistant alles voor je regelen šŸ˜Š.
Dat gaat me persoonlijk net een stapje te ver. Zoals het nu gaat lijkt het me prima šŸ‘ŒšŸ¼
 
Der is nog altijd zoiets als "theorie" en praktijk , die gaan soms niet goed samen .
Toch worden natuurwetten over het algemeen gewoon nageleefd. Ik moet de eerste steen nog de hemel in zien vallen.

Als een theorie in de praktijk niet werkt dan zie je dus iets over het hoofd. Je kunt je daarbij neerleggen en de praktijk accepteren, maar dan accepteer je mogelijk wel meer energieverlies dan nodig.
 
Het is lastig om nu na te gaan of het verbruik gelijk blijft minder is of meer is.
Wat ik zo kan zien is dat de temperatuur 1 graadje afkoelt in de 3 uur dat deze uitstaat en daarna weer 1 uurtje nodig heeft om weer terug te keren naar de gewenste temperatuur.

Een hoger verbruik is denk ik uit te sluiten.
 
Een Arduino bordje en een DS18B20 toevoegen? En je kan alles wat je eerder al aangaf te willen.
Ik heb gewoon een temperatuur controller dus heb verder geen apparatuur meer nodig.
Mijn heater word aangestuurd door de schego thermostaat.
 
het draait nu zoals ik wou dus ga het niet moeilijker maken voor mezelf.
 
Ik heb gewoon een temperatuur controller dus heb verder geen apparatuur meer nodig.
Mijn heater word aangestuurd door de schego thermostaat.
Je zou de tijd dat de energie goedkoop is kunnen koppelen met een Arduino, e.e.a. dus automatiseren, vandaar mijn opmerking. Je Schego thermostaat is eigenlijk een knap duur ding voor datgene wat hij doet?
 
Je zou de tijd dat de energie goedkoop is kunnen koppelen met een Arduino, e.e.a. dus automatiseren, vandaar mijn opmerking.
Ik begrijp wat je bedoelt. Joost doet dat en heeft daar een mooi voorbeeld van gegeven.
Met de prijzen buiten de 2 piekmomenten ben ik erg tevreden.
Als je zou willen zou je er ongetwijfeld meer uit kunnen halen maar voor mij is het zo goed.
 
Geen idee of dat mogelijk is, maar je zou de thermostaat aan het einde van de goedkope tijd iets warmer kunnen instellen. Dan weet je zeker dat de temperatuur tijdens de dure tijd niet teveel daalt. Als dat al nodig is natuurlijk. Hoe lang duurt zo'n piektarief eigenlijk?
 
Wel leuk om eens te kijken wat er nog meer uit te halen is. Kun je prijs van het uur op dat moment opvragen? Dan zou ik een soort energiestoplicht kunnen knutselen. Interessant voor de wasmachine en droger. Of bestaat zoiets al?
 
Je Schego thermostaat is eigenlijk een knap duur ding voor datgene wat hij doet?
Ik heb een grote bak dus de heater moet wel wat aardig vermogen hebben.
Een normale heater van eheim gaat maar tot 300 watt.
Ik verwarm mijn bak met een titanium heater en deze moeten altijd aangestuurd worden door externe thermostaat.
Of het duur is geen idee maar wel noodzakelijk bij een titanium heater.
Voordeel van de schego is dat hij een 2000watt heater kan aansturen en de controller van aquamedic die ik ook heb maar 600 watt.
 
Wel leuk om eens te kijken wat er nog meer uit te halen is. Kun je prijs van het uur op dat moment opvragen? Dan zou ik een soort energiestoplicht kunnen knutselen. Interessant voor de wasmachine en droger. Of bestaat zoiets al?
Je krijgt de dag van te voren de prijzen van de aankomende dag mooi in een grafiekje met de uren erbij.
 

Bijlagen

  • 32D6151E-6ED9-4E5D-AAF2-F281DA759C69.jpeg
    32D6151E-6ED9-4E5D-AAF2-F281DA759C69.jpeg
    71.1 KB · Weergaven: 44
Ik heb een grote bak dus de heater moet wel wat aardig vermogen hebben.
Een normale heater van eheim gaat maar tot 300 watt.
Ik verwarm mijn bak met een titanium heater en deze moeten altijd aangestuurd worden door externe thermostaat.
Of het duur is geen idee maar wel noodzakelijk bij een titanium heater.
Voordeel van de schego is dat hij een 2000watt heater kan aansturen en de controller van aquamedic die ik ook heb maar 600 watt.
Een controller doet niets met vermogen. Het is een schakel apparaatje dat middels een programma je gekoppelde stopkontakt "aan" of "uit" zet. Het vermogen van die 2000 watt wordt dus gewoon uit je netvoeding getrokken. Je controller is dus eigenlijk gewoon een externe thermostaat.
 
Een controller doet niets met vermogen. Het is een schakel apparaatje dat middels een programma je gekoppelde stopkontakt "aan" of "uit" zet. Het vermogen van die 2000 watt wordt dus gewoon uit je netvoeding getrokken. Je controller is dus eigenlijk gewoon een externe thermostaat.
Ja dat klopt maar met een heater van 200 watt komt het niet goed in mijn bak.
dus dan kom je bij titanium uit en die moeten aangestuurd worden.
 

Terug
Bovenaan