Dynamische stroomprijs , thermostaat sturen aquarium.


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,104
Locatie
Apeldoorn
Zijn er hier mensen die hun thermostaat van het aquarium aansturen ivm een dynamisch energiecontract?
Oftewel deze zo instellen dat je de piekmomenten overslaat?
 
Nee hier een variabel contract maar goed hoeveel dat soort dingen op jaarbasis kan schelen dat vraag ik me ook af.
 
Hoevaak per dag wijzigt de prijs van je energie dan?
 
Nee hier een variabel contract maar goed hoeveel dat soort dingen op jaarbasis kan schelen dat vraag ik me ook af.
Precies wat ik ook wil weten.
Piek momenten zijn dagelijks nagenoeg het zelfde als de mensen opstaan 0700-1000 en als ze thuis komen 1700-2000uur.
3 uurtje thermostaat uit zal weinig problemen geven lijkt me maar dat ga ik deze week bekijken.
Lijkt me een mooi experiment om mijn gemiddelde stroomprijs naar beneden te krijgen.
Nu 0,32cent per kWh dus dat is al prima maar liefst naar 30cent 👌🏼
 
Mijn ervaring is dat de thermostaat van het aquarium overdag toch niet aan staat.
Meestal alleen ‘s nachts.
De verlichting (zelfs led) geeft ook warmte.

Daarnaast denk ik dat de verlichting totaal meer energie vraagt, dan die thermostaat, die af en toe aan springt.

Maar als jij een paar cent wilt besparen, kun je dat gerust doen. Die paar uur op een dag de thermostaat uit, heeft geen effect op de vissen.

Doorgaans zijn dynamische tarieven pas voordelig met grootverbruikers.
Dus wasmachine, wasdroger, vaatwasser, oven, (auto, maar als je die al kunt kopen hoef je geen centen te zoeken in dynamisch) of warmtepomp.
Je kunt deze apparaten laten werken op dal tarief.
Je huis 1 graad extra verwarmen in het daltarief, zorgt dat je de verwarming in het piektarief uit kunt laten.
 
Doorgaans zijn dynamische tarieven pas voordelig met grootverbruikers.
Dat is beetje onzin. Je moet eens weten hoeveel dit scheelt tegenover een variabel contract.
Ik betaal sinds ik dynamisch zit 50 cent minder per kWh dan voorheen 🤷‍♂️ (januari tot april)
Ons verbruik zit gemiddeld op 1000kwh in de maand dus dynamisch pakt hier erg goed uit.
Maar aangezien alles slim gaat worden in de toekomst was ik gewoon benieuwd wat het zal schelen op jaarbasis.
Mijn thermostaat springt overdag ook gewoon aan en niet alleen in de nacht.
Aangezien mijn thermostaat op een socket zit van Home wizzard zal je hier qua instellen ook geen omkijken naar hebben.
 
Mijn ervaring is dat de thermostaat van het aquarium overdag toch niet aan staat.
Meestal alleen ‘s nachts.
De verlichting (zelfs led) geeft ook warmte.

Daarnaast denk ik dat de verlichting totaal meer energie vraagt, dan die thermostaat, die af en toe aan springt.

Maar als jij een paar cent wilt besparen, kun je dat gerust doen. Die paar uur op een dag de thermostaat uit, heeft geen effect op de vissen.

Doorgaans zijn dynamische tarieven pas voordelig met grootverbruikers.
Dus wasmachine, wasdroger, vaatwasser, oven, (auto, maar als je die al kunt kopen hoef je geen centen te zoeken in dynamisch) of warmtepomp.
Je kunt deze apparaten laten werken op dal tarief.
Je huis 1 graad extra verwarmen in het daltarief, zorgt dat je de verwarming in het piektarief uit kunt laten.
Dat ligt er maar helemaal aan of, en hoeveel je overdag stookt. Ik stook bijvoorbeeld niet en de verwarming van het aquarium werkt dus overdag bijna net zo hard als 's nachts. Ook is de temperatuurdaling bij het uitzetten groter omdat de omgevingstemperatuur laag is. Of een graad harder stoken in de daluren besparing oplevert is ook afhankelijk van meerdere factoren, de mate van isolatie bijvoorbeeld.
 
Dus wasmachine, wasdroger, vaatwasser, oven, (auto, maar als je die al kunt kopen hoef je geen centen te zoeken in dynamisch) of warmtepomp.
Daar denkt iedereen toch wel wat anders over. De laadpalen worden tegenwoordig ook steeds slimmer. Laden op momenten dat de prijs het goedkoopst is.
Heel veel centen besparen is op jaarbasis een flinke pot.
 
Ik verwarm elektrisch en die staat gewoon aan als het nodig is.koude dagen gewoon 24/7.
Of de thermostaat van het aquarium daarom wel of niet aanspringt is niet van belang.
Het gaat mij er om dat hij in die 3 uurtjes dat het tarief hoog is niet aanspringt maar daarna weer gaat verwarmen als dat nodig is.
Gebruik natuurlijk liever het tarief van 24cent dan van 34 cent.
 
Daar denkt iedereen toch wel wat anders over. De laadpalen worden tegenwoordig ook steeds slimmer. Laden op momenten dat de prijs het goedkoopst is.
Heel veel centen besparen is op jaarbasis een flinke pot.
Meten is weten. Hang er dan eens zo'n energie meter tussen.....

 
Heel veel centen besparen is op jaarbasis een flinke pot.
Weet niet wat heel praktisch is kwa besparen. Soms is het meer praktisch een uur te werken dan een uur te besteden aan al die kleine bedragen te besparen

Ik zat ook laatst te denken aan de waarde van geld. Het is heel raar namelijk. De eerste 80% van mijn inkomsten is namelijk van onschatbare waarde. Daar zit mn huur, gwl en dat soort dingen in. De overige 20% van mijn inkomsten heeft niet dezelfde waarde. 1 biertje bij de kroeg voor 4 euro vooruit dan maar daar kijk ik niet naar om, maar 4 euro besparen in de maand uren werk van maken en me er druk om maken en er wakker van liggen. Dat is geen realisme meer. Ik had gewild dat ik daar een wat realistische kijk naar kon hebben herkennen jullie dit ook?

Op het oog voor het millieu kan je beter stoppen met aquariums. Als dat de kwestie word dan ga ik daar ook niet van wakker liggen. Dan is verduurzaming beter dan bezuinigen in mijn ogen.
 
Mijn ervaring is dat de thermostaat van het aquarium overdag toch niet aan staat.
Meestal alleen ‘s nachts.
De verlichting (zelfs led) geeft ook warmte
Led heeft 50% rendement, neem een lamp van 36 watt die 8 uur per dag aan staat dan gaat 12 watt per dag en 50% rendement dus 6 watt naar warmte toe

Een verwarming die ongeveer 50/50 aan staat van 60 watt kan je dus als 30 watt beschouwen.

Dat betekend dat de thermostaat van het aquarium 5 keer meer warmte bezorgd dan een led lamp doet. Beetje slordige berekeningen misschien maar ik denk niet dat de led veel doet. Ik denk vooral dat zonlicht een rol speelt. Daar kan soms zo veel kosten mee bespaart worden. Ik denk dat ik maar mn aquarium voor me raam ga plaatsen 😆 word in de winter bij het glas zo koud. Heb je dat weer....
 
Bij het glas plaatsen voor de zon lijkt me geen goed idee tenzij je graag algen wil kweken:DD
 
Dan moeten we ook stoppen met auto rijden en met alles wat co2 de wereld inbrengt maar dan blijft er weinig over denk ik.

Zo dat was ff offtopic.
Nouja als het gaat om besparen op oog voor milieu is het ontopic. Je zegt dus dat stoppen met aquariums geen optie is omdat we dan met alles zouden moeten stoppen.

Denk zeker dat je gelijk hebt tho, zat op een website gisteren mn co2 voetafdruk jaarlijk te berekenen (5.8 ton pj) terwijl ik amper wat doe. En met mijn co2 voetafdruk warmt de boel al 1.5 graden c op over 9 jaar. Ik denk dat áls we moeten geloven wat de cijfers zijn, doen en betekenen. Het misschien wel nodig is om met aquariums te stoppen, én met alles te stoppen.

Maar ik weet natuurlijk niet of dit topic geopend is op oog voor millieu of voor letterlijk alleen de centjes :)
 
Jullie denken te moeilijk of begrijpen mij niet.
Het gaat mij er niet om hoe ik zo efficiënt mogelijk het aquarium kan verwarmen.
Ik lees al over de omgevingstemperatuur in huis en over isolatie.
Ik wil niet besparen op de kWh maar enkel op de prijs. Mijn stroomprijzen zijn dynamisch oftewel die wisselt elk uur.
Het gaat er dus alleen om dat ik de tijd uitstel dat de heater aan gaat.
Voorbeeld. Stroom kost het meest op piekmomenten 07.00-10.00 17.00 -20.00.
Dus om deze tijden wil ik de heater dan uitschakelen.

Het verwarmen dus een paar uurtjes opschuiven.
Het aantal kWh zou hierdoor niet minder worden en dat is dus ook niet de bedoeling.
 
Als je op de prijs wilt bezuinigen ben je natuurlijk totaal niet bezig met natuur inderdaad 😆 de duurste momenten zijn de meest natuurvriendelijke momenten. Vooral nu de elektriciteits netwerken overbelast beginnen te raken en die verbeteringen toe zijn.

Als je je aquariumverwarming wilt uitstellen dan krijg je waarschijnlijk meer kosten omdat "opwarmen" meer kost dan "bijwarmen". In theorie zou je geen verlies moeten dragen maar ik heb ooit zo iets begrepen ..
Meten is weten 😁
 
Zomaar een stukje van de ANWB met hun dynamische contract.
…..Op basis van de prijzen tussen 2018 en juli2022 was een dynamisch energiecontract ongeveer €140 per jaar goedkoper dan een contract bij een traditionele energiemaatschappij, dat is dus inclusief de extreme prijsstijgingen die spelen vanaf oktober 2021…..

Om daar voor te gaan stressen.
En als je zonnestroom hebt, dat moet soms betalen voor het terugleveren. Negatieve stroomprijs.

Gewoon op tijd weer een vast contract nemen. Geeft rust.
 
Zomaar een stukje van de ANWB met hun dynamische contract.
…..Op basis van de prijzen tussen 2018 en juli2022 was een dynamisch energiecontract ongeveer €140 per jaar goedkoper dan een contract bij een traditionele energiemaatschappij, dat is dus inclusief de extreme prijsstijgingen die spelen vanaf oktober 2021…..

Om daar voor te gaan stressen.
En als je zonnestroom hebt, dat moet soms betalen voor het terugleveren. Negatieve stroomprijs.

Gewoon op tijd weer een vast contract nemen. Geeft rust.
Jammer dat je het niet begrijpt. Zo weten dat wel meer mensen niet.
Wat betreft je stukje over die 140 euro goedkoper is onzin. Het scheelt mij nu 500 euro in de maand tegenover Vattenfall.
Stressen ?? Als je denkt dat ik stress ervan heb dan heb je het goed mis.
Zonnepanelen en betalen bij negatieve prijs. Geen problemen mee want zo vaak komt dat niet voor.
Dynamisch is in sommige gevallen niet gunstig voor iedereen. Voor ons juist wel omdat het heel veel geld scheelt.
 
Jammer dat je het niet begrijpt. Zo weten dat wel meer mensen niet.
Wat betreft je stukje over die 140 euro goedkoper is onzin. Het scheelt mij nu 500 euro in de maand tegenover Vattenfall.
Stressen ?? Als je denkt dat ik stress ervan heb dan heb je het goed mis.
Zonnepanelen en betalen bij negatieve prijs. Geen problemen mee want zo vaak komt dat niet voor.
Dynamisch is in sommige gevallen niet gunstig voor iedereen. Voor ons juist wel omdat het heel veel geld scheelt.
Was niet op jou situatie maar op een algemene situatie bedoelt denk ik :p

Het is inderdaad totaal afhankelijk van de situatie maar ook van de persoon, wat de ene als stressen ervaart is voor de andere misschien een opluchting, elke cent is er 1, als je wakker ligt omdat je het had kunnen besparen is dat een goedde optie om aan te werken. Maar wakker liggen omdat je er alles aan wilt doen om die 1 cent te besparen is ook niet wenselijk en dan kan je beter wat vastigheid zoeken en op andere dingen focussen.

Het is in iedergeval goed dat je er bewust mee bezig bent dan dat je er wakker van wilt gaan liggen 😁 en soms kan het meer dan een paar centen schelen zoals je al zegt. Goed bezig! Ze zijn al rijk genoeg daar bij die bedrijven 😆
 
Was niet op jou situatie maar op een algemene situatie bedoelt denk ik :p

Het is inderdaad totaal afhankelijk van de situatie maar ook van de persoon, wat de ene als stressen ervaart is voor de andere misschien een opluchting, elke cent is er 1, als je wakker ligt omdat je het had kunnen besparen is dat een goedde optie om aan te werken. Maar wakker liggen omdat je er alles aan wilt doen om die 1 cent te besparen is ook niet wenselijk en dan kan je beter wat vastigheid zoeken en op andere dingen focussen.

Het is in iedergeval goed dat je er bewust mee bezig bent dan dat je er wakker van wilt gaan liggen 😁 en soms kan het meer dan een paar centen schelen zoals je al zegt. Goed bezig! Ze zijn al rijk genoeg daar bij die bedrijven 😆
Het is net als je een vis gaat kopen. 2 dezelfde vissen en dan kost de ene 3 euro en de andere 6 euro. Dan pak je toch ook de goedkoopste 🤣
 
Jullie denken te moeilijk of begrijpen mij niet.
Het gaat mij er niet om hoe ik zo efficiënt mogelijk het aquarium kan verwarmen.
Ik lees al over de omgevingstemperatuur in huis en over isolatie.
Ik wil niet besparen op de kWh maar enkel op de prijs. Mijn stroomprijzen zijn dynamisch oftewel die wisselt elk uur.
Het gaat er dus alleen om dat ik de tijd uitstel dat de heater aan gaat.
Voorbeeld. Stroom kost het meest op piekmomenten 07.00-10.00 17.00 -20.00.
Dus om deze tijden wil ik de heater dan uitschakelen.

Het verwarmen dus een paar uurtjes opschuiven.
Het aantal kWh zou hierdoor niet minder worden en dat is dus ook niet de bedoeling.
Wanneer je tijden weet dat je stroomprijzen laag zijn volstaat een timer...
 
Maar wakker liggen omdat je er alles aan wilt doen om die 1 cent te besparen is ook niet wenselijk en dan kan je beter wat vastigheid zoeken en op andere dingen focussen.
Nee lig er gelukkig niet wakker van maar het kost geen moeite om het zo in te stellen zoals ik het voor ogen zie.
Was benieuwd of iemand zoiets ook doet.
 
Nee lig er gelukkig niet wakker van maar het kost geen moeite om het zo in te stellen zoals ik het voor ogen zie.
Was benieuwd of iemand zoiets ook doet.
Nouja ik vind het een hele interessante in iedergeval. Ik heb geen dynamisch contract maar wel daluren. Ik kan er voor kiezen om een uur voor de dal uren mn thermostaat uit te laten zodat hij tijdens de dal uren meer aan staat. Simpel timertje er tussen en hoef er niet naar om te kijken. In de natuur zijn er ook temperatuur wisselingen dus why nut 😁 (heb ik na een jaar mn timer terug verdient misschien 😆)
 
Heb inderdaad de thermostaat op een socket zitten van Home wizard dus die kan ik prima instellen.
Als je dat hebt zou het stom zijn om er niet optimaal gebruik van te maken eigenlijk😆 revolutionair! Dan mag je jezelf vanaf nu (huis)tovenaar noemen volgensmij 😁
 
Ff gelezen. Als meerdere mensen jou niet begrijpen. Dan leg je het wss verkeerd uit.

Je wilt de verwarming uit laten tijdens de piekmomenten en je wilt weten hoe je dat kan doen. En dan gaat het jou met name de prijs en niet de kwh?

Maar als je dit wilt. Dan loop je wel te stressen lijkt mij anders had jij deze vraag niet gesteld.

Maar kijk bv naar Inkbird ITC 306 of 308 oplossing.

Wellicht kan je daar wat mee
 
500 in de maand verschil is erg veel.
Dan gebruikt je veel meer stroom dan een gemiddeld huishouden.

Maar dat doet er voor je vraag verders niet zoveel toe.
Als je standaard s'morgens en s'avonds een paar uur geen stroom op je heater wilt kan je er een simpel tijdsklokje tussen zetten
die er voor zorgt dat de verwarming niet aan gaat.

Je kan het uiteraadt ook veel ingewikkelder maken
 
Ff gelezen. Als meerdere mensen jou niet begrijpen. Dan leg je het wss verkeerd uit.

Je wilt de verwarming uit laten tijdens de piekmomenten en je wilt weten hoe je dat kan doen. En dan gaat het jou met name de prijs en niet de kwh?

Maar als je dit wilt. Dan loop je wel te stressen lijkt mij anders had jij deze vraag niet gesteld.

Maar kijk bv naar Inkbird ITC 306 of 308 oplossing.

Wellicht kan je daar wat mee
Ik weet hoe ik dit moet doen. Was benieuwd of iemand dit ook doet die een dynamisch energie contract heeft
 

Terug
Bovenaan