Dynamische stroomprijs , thermostaat sturen aquarium.


Tja ik weet niet of het veel gaat uithalen om te sturen op de lage stroomprijs immers als je bak zakt in temperatuur tijdens de hoge stroomprijs moet de zaak weer langer verwarmt worden bij een lage stroomprijs
waar mee je besparing weer ziet verdwijnen.
Trouwens zag ergens een opmerking dat in de discussie dat de verwarming van de bak toch alleen in de nacht plaats vind :juggle: hmm dat zal misschien bij een lage temperatuur van de bak ten opzichte van de omgevingstemperatuur zo zijn maar bij een groot verschil bv omgeving 19 graden en bak 25 graden dus niet op
hier slaat ie meerder keren per dag gewoon aan in de bak.
Een betere besparing is om te kijken naar de ingestelde temperatuur van de bak ten opzichte van het bestand is de hoge temperatuur echt nodig om de vissen gezond te houden of kan het minder.
 
Tja ik weet niet of het veel gaat uithalen om te sturen op de lage stroomprijs immers als je bak zakt in temperatuur tijdens de hoge stroomprijs moet de zaak weer langer verwarmt worden bij een lage stroomprijs
Ik denk dat het vermogen dan gewoon het zelfde blijft.
Sommige denken ook dat als ze hun 200 watt heater ruilen voor eentje van 100 watt dat ze dan 100 watt besparen🤷‍♂️

De bak hier slaat ook gewoon overdag aan. En zeker niet alleen in de nacht.
 
Ik denk dat het vermogen dan gewoon het zelfde blijft.
Sommige denken ook dat als ze hun 200 watt heater ruilen voor eentje van 100 watt dat ze dan 100 watt besparen🤷‍♂️

De bak hier slaat ook gewoon overdag aan. En zeker niet alleen in de nacht.
Gaat ook niet om vermogen maar meer om de tijd die nodig is om de temperatuurdaling in de bak goed te maken
ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de bak bij een hoge stroomprijs bv 2 graden zakt het dan langer duurt bij een lage stroomprijs om de bak weer op temperatuur te krijgen en zodoende het verbruik hoger gaat uitvallen als bij een continue temperatuur in de bak.
 
Zijn er hier mensen die hun thermostaat van het aquarium aansturen ivm een dynamisch energiecontract?
Oftewel deze zo instellen dat je de piekmomenten overslaat?
Jazeker! Volgens mij heb ik hier er al eens een stukje over geschreven. Je kunt er flink mee besparen. Nu met het prijsplafond valt het wel mee, maar voor januari was de besparing zo'n 35-40% in de stroomkosten.

Op https://enever.nl/ kun je de uurprijzen zien (wordt automatisch ieder uur geüpdatet).
Hier een interessante grafiek: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-gemiddelden-2023/


Gebruik zelf een script, zodat de thermostaat op de duurste uren uitgaat, tenzij de temperatuur onder x graden komt.
 
Jazeker! Volgens mij heb ik hier er al eens een stukje over geschreven. Je kunt er flink mee besparen. Nu met het prijsplafond valt het wel mee, maar voor januari was de besparing zo'n 35-40% in de stroomkosten.

Op https://enever.nl/ kun je de uurprijzen zien (wordt automatisch ieder uur geüpdatet).
Hier een interessante grafiek: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-gemiddelden-2023/


Gebruik zelf een script, zodat de thermostaat op de duurste uren uitgaat, tenzij de temperatuur onder x graden komt.
Van de uurprijzen ben ik mij bewust omdat ik al dynamisch zit. Qua afkoelen zal het wel meevallen denk ik want de bedoeling is om hem Max 2 x 3uurtjes uit te schakelen op een dag.
 
Als je op de prijs wilt bezuinigen ben je natuurlijk totaal niet bezig met natuur inderdaad 😆 de duurste momenten zijn de meest natuurvriendelijke momenten. Vooral nu de elektriciteits netwerken overbelast beginnen te raken en die verbeteringen toe zijn.
Bij dynamische energietarieven ligt dat anders: de goedkoopste momenten zijn het meest natuurvriendelijk (óf er is dan veel wind, óf veel zonneschijn, óf beiden). Op de duurste momenten worden gas- en kolencentrales bijgeschakeld, dat is niet natuurvriendelijk.
 
Bij dynamische energietarieven ligt dat anders: de goedkoopste momenten zijn het meest natuurvriendelijk (óf er is dan veel wind, óf veel zonneschijn, óf beiden). Op de duurste momenten worden gas- en kolencentrales bijgeschakeld, dat is niet natuurvriendelijk.
Precies en na de piek kan je verwarmen met de zonnepanelen. (In de ochtend dan)
 
Zo te lezen heb je de spullen al. gebruik je Home Assistant? Waarom probeer je het niet gewoon? je kan ook altijd een ondergrens voor de temperatuur instellen. En als het opwarmen bij een te veel afgekoelde bak meer stroom kost dan hem op temperatuur houden weet je dat ook meteen.
 
Ik zit gemiddeld aan de 1000 kWh in de maand. Voor de een veel en voor de ander niet.
Dat is wel heel veel!

Zit hier gasloos op 6300 kwh in 2022. Waarvan december 800 kwh.

En ik heb het in andere topics ook al gezegd. De meeste energie zit in je toko warm te houden.
Dus die paar kwh per jaar voor een aquarium heater, dat is pee nuts.
Daar zou ik totaal geen aandacht aan geven. Valt in de kantlijn weg. Zeker met jou 12000 kwh per jaar.
Snap nu ook waarom het bij jou 500 € per maand scheelt.
Maar ook dat is natuurlijk extremen vergelijken.
We zitten nu ff tijdelijk in een situatie met hele rare prijzen.

Gelukkig heb ik nog 1,5 jaar een vast contract.

Gas de deur uit doen, scheelt ook 280 € aan vastrecht.
Kun je weer hoop stroom van kopen.
 
Dat is wel heel veel!

Zit hier gasloos op 6300 kwh in 2022. Waarvan december 800 kwh.

En ik heb het in andere topics ook al gezegd. De meeste energie zit in je toko warm te houden.
Dus die paar kwh per jaar voor een aquarium heater, dat is pee nuts.
Daar zou ik totaal geen aandacht aan geven. Valt in de kantlijn weg. Zeker met jou 12000 kwh per jaar.
Snap nu ook waarom het bij jou 500 € per maand scheelt.
Maar ook dat is natuurlijk extremen vergelijken.
We zitten nu ff tijdelijk in een situatie met hele rare prijzen.

Gelukkig heb ik nog 1,5 jaar een vast contract.

Gas de deur uit doen, scheelt ook 280 € aan vastrecht.
Kun je weer hoop stroom van kopen.
Ik hoor wel vaker dat mensen vinden dat mijn verbruik hoog is. Maar veel van die mensen stampen zelf wel 1600m3 gas weg.
Ik verwacht niet boven de 500m3 uit te komen.
 
Zo te lezen heb je de spullen al. gebruik je Home Assistant? Waarom probeer je het niet gewoon? je kan ook altijd een ondergrens voor de temperatuur instellen. En als het opwarmen bij een te veel afgekoelde bak meer stroom kost dan hem op temperatuur houden weet je dat ook meteen.
Ga het ook proberen maar was benieuwd of er meerdere zijn die het doen.
 
Ik hoor wel vaker dat mensen vinden dat mijn verbruik hoog is. Maar veel van die mensen stampen zelf wel 1600m3 gas weg.
1600 is nou ook niet veel te noemen ... omgerekend naar propaan is dat voor nen belg +-2000 liter .
 
1600 is nou ook niet veel te noemen ... omgerekend naar propaan is dat voor nen belg +-2000 liter .
Bedoelde meer om te zeggen dat als je elektrisch verwarmd je stroomverbruik al gauw hoger is dan een ander.
 
Ik hoor wel vaker dat mensen vinden dat mijn verbruik hoog is. Maar veel van die mensen stampen zelf wel 1600m3 gas weg.
Ik verwacht niet boven de 500m3 uit te komen.
Wat een waanzin.

Ik verbruik 550kwh op maand en gas 35m3

Reken maar uit.

Niet je zelf voor de gek houden gappie
 
Wat bedoel je ? Of wat probeer je te zeggen?
Gappie?
Jij zegt mensen die zeggen dat jij veel verbruikt. Zijn de mensen die 1600m3 aan gas verbruiken..


Ik ben een van de mensen die vindt dat je te veel verbruikt maar zelf geen 1600m3 weg stampt eerder 400m3 per jaar aan gas.
 
Met 18 aquariums kan dat wel eens anders zijn 🤪
Maar ben aan het minderen
Ik weet niet of die 18 aquaria in één ruimte staan.
Maar vaak is het dan goedkoper om de hele ruimte op 25 graden te houden.

Zeker als je die ruimte met gas, of beter met airco verwarmd.
 
Jij zegt mensen die zeggen dat jij veel verbruikt. Zijn de mensen die 1600m3 aan gas verbruiken..


Ik ben een van de mensen die vindt dat je te veel verbruikt maar zelf geen 1600m3 weg stampt eerder 400m3 per jaar aan gas.
Nee dat begrijp je verkeerd. Mijn verbruik is zowizo hoger omdat ik elektrisch verwarm. Mensen die nu gemiddeld 1600m3 per jaar verstoken om het huis warm te houden zouden ook een hoger kWh verbruik hebben als ze elektrisch zouden gaan verwarmen Ipv gas
 
Benieuwd of er nog iemand gaat reageren die zelf ook dynamische stroomprijs heeft
 
Gaat ook niet om vermogen maar meer om de tijd die nodig is om de temperatuurdaling in de bak goed te maken
ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de bak bij een hoge stroomprijs bv 2 graden zakt het dan langer duurt bij een lage stroomprijs om de bak weer op temperatuur te krijgen en zodoende het verbruik hoger gaat uitvallen als bij een continue temperatuur in de bak.

puur in kwh gebruik je minder als je een bak verder laat afkoelen en dan pas weer opstookt dan dat je de temperatuur constant houd.
het warmte verlies is afhankelijk van het temperatuur verschil tussen de bak en de omgeving.
een bak die schommelt tussen de 23 en 25 verliest minder energie dan een bak die constant 25 graden is.
 
Ik weet niet of die 18 aquaria in één ruimte staan.
Maar vaak is het dan goedkoper om de hele ruimte op 25 graden te houden.

Zeker als je die ruimte met gas, of beter met airco verwarmd.
Dat denk ik ook wel maar aangezien ik met het grootste gedeelte ga stoppen zullen deze aankomend jaar langzaam verdwijnen.
 
Gas de deur uit doen, scheelt ook 280 € aan vastrecht.
Kun je weer hoop stroom van kopen.
Als ik puur op geld zou willen besparen zou dat wel een optie zijn en zou zeker de grootste besparing zijn maar dat was niet de opzet van dit topic .
Heb het idee dat er niet veel zijn hier met een dynamisch contract en niet precies snappen wat ik nou wil doen🤷‍♂️

Sommige roepen maar wat omdat ze waarschijnlijk ook niet het hele topic hebben gelezen en dan zijn er ook mensen die niet goed lezen wat ik schrijf en maar hun eigen draai eraan geven.

Inmiddels de thermostaat zo ingesteld zoals ik wou dat die op de 2 piek momenten uitgeschakeld staat.
Ik verwacht niet dat ik dat terug kan zien aan het dagelijkse verbruik van de bak omdat de thermostaat gewoon na de periode van uitschakeling weer aan gaat.
Maar dan is het doel toch gehaald aangezien die dan tegen een lager tarief verwarmd 👌🏼
 
Tip voor de mensen die nog energie afnemen tegen een hoog tarief.
Kijk eens bij een dynamische aanbieder.👌🏼
 

Bijlagen

  • E71EA9FD-E413-48B2-A418-B6FB2484748A.jpeg
    E71EA9FD-E413-48B2-A418-B6FB2484748A.jpeg
    49.8 KB · Weergaven: 54
Met een dynamisch contract en 18 aquaria zal dat misschien zeker wel kunnen schelen idd op die piek momenten.
Hoe lang staat daarna de verwarming uit en hoeveel graden is het dan gezakt in je bakken?
 
Met een dynamisch contract en 18 aquaria zal dat misschien zeker wel kunnen schelen idd op die piek momenten.
Hoe lang staat daarna de verwarming uit en hoeveel graden is het dan gezakt in je bakken?
Het gaat alleen om mijn grote bak in de woonkamer.
Hoeveel graden die af zal koelen weet ik nog niet maar dat weet ik aankomende dagen.
Heater zal Max 3 uurtjes uitstaan en dat 2 x per dag.
 
Dan zal die niet heel veel zakken in temperatuur denk ik. Of je moet in een vriescel wonen 😜
 

Terug
Bovenaan