Dubai 80 (Killerfish)


Die bak komt wel weer goed, dat lukt jou best wel.
 
Vanmiddag na school een en ander verplaatst, voor nu even een sneakpeak. Hoop hem zaterdag qua inrichting te kunnen voltooien met de laatste plant
20180201_195612.jpg
 
Toch alvast wat foto's gemaakt net. Lampen er speciaal even voor aangezet, dus de vissen zijn niet helemaal op kleur.

Kit is droog dus de magneten mogen eraf, water blijf tot morgenmiddag nog wel even lager staan om het echt de tijd te geven even goed uit te harden, vandaar dat de uitstroom ook nog even boven het water hangt. Hoop niet dat ik nou vnv om het uur naar de wc moet, met dat constante geluid van stromend water :oops:
20180201_222815.jpg


De vallisneria is verplaats naar rechts om hier mooi dicht te groeien
20180201_224621.jpg


En links staat nu de nieuwe plant. Moet even kijken hoe dit het hier gaat doen, maar wellicht plaats ik hier ook wel gewoon wat van de vallisneris. Moet ik nog even aankijken. Deze stond in de vorige scape rechtsvoor over de kokosnoot, maar heb ik uit elkaar gehaald en nu naast elkaar gezet
20180201_224610.jpg


Tussen beide planten staan de anubias, welke beide holen een beetje verstoppen. Deze holen zijn zo geplaatst, dat ze een doorgang tot achter de wand bieden, want hier zitten onderin 2 gaten. Hier alleen geen foto van
20180201_224617.jpg


Linksvoor is er nog niks veranderd. Moet het zandstrand nog wel even grindvrij maken, maar dat doe ik wel als de stekjes er, hopelijk zaterdag, inkomen. Ook de rest vd bodem krijgt dan even een schoonmaakbeurt :juggle:
20180201_224629.jpg


Vanmiddag wel heel enthousiast levend voer gehaald, niet met de gedachte dat ik hier vandaag al aan wou beginnen. Maar eenmaal terug van de huisarts was het nog maar 1530 en toch maar besloten de bak gelijk aan te pakken. Morgenochtend en -middag vrij, dus mocht het niet helemaal gaan zoals ik zou willen had ik nog tijd om dan bezig te gaan. Waar de corydoras begin van de avond aan de vreet zijn gegaan, zag ik net dat mijn garnalen nog flink aan het genieten waren.
20180201_224558.jpg
20180201_224818.jpg
20180201_224659.jpg


Met de nieuwe scape ook gelijk ruimte om de techniek wat meer weg te werken. Intake 1 zit links, maar zal denk ik nog wat hoger komen om het vuil beter aan te zuigen, maar moet even kijken hoe de flow is als de bak helemaal vol zit
20180201_224800.jpg


Intake 2 zit achter de wand met daarnaast de thermostaat. Laat de bak vanavond even helder trekken om dan in de loop vd dagen mijn filtermatten even te vervangen. De uitstroom van filter 1 staat iig zo gericht dat het vuil rii intake 2 wordt geblazen, zoals ook op de foto te zien. Vanaf de voorkant zie je het korfje niet, dus mooi geplaatst
20180201_224905.jpg


Op de plek van de garnalen zal deze plant nog komen te staan. Kan aan stekjes komen via een vriend die als het goed is zaterdag langs gaat komen. Heb ik ook hier straks een mooie opvulling tot bovenaan, samen met de lotus
Foto is van de plant uit zijn bak, welke ik via de app heb ontvangen
IMG-20180117-WA0017.jpg


En omdat het beeld aardig compleet is ondertussen, zo zag de bak er gisteravond uit. De planten echt in slechte conditie, vooral de crypto
20180130_191356.jpg


En nu staat ie er zo bij. Laat maar horen wat jullie er van vinden!
20180201_224441.jpg
 
Mike, worden jouw garnalen niet afgezogen door de intake?
 
Mike, worden jouw garnalen niet afgezogen door de intake?

Ik wou hetzelfde al vragen :D

De bak heb je weer netjes in orde gemaakt :D dat zandstrand blijft leuk he
 
En jij naar alles schoon houden hihi
 
Misschien is dit wel een idee voor over je intake heen om kleine garnaaltjes te redden. En verder is het een hele mooi bak geworden.
 
En jij naar alles schoon houden hihi
Ach, hoort bij de hobby toch

Misschien is dit wel een idee voor over je intake heen om kleine garnaaltjes te redden. En verder is het een hele mooi bak geworden.
Ik heb ook wel van die sponzen die ik over de intake kan doen, maar vind het niet zo erg om de garnaaltjes uit mijn filter te halen hoor. Houdt ik iig altijd wat aan populatie over en ze kweken op zich hard genoeg. En tnx, nog niet helemaal af maar al wel meer naar tevredenheid. De achterwand kwam ook eigenlijk wel door een zekere Joey, welke in zijn 2000G een achterwand heeft geplaats (net als in zijn andere bakken trouwens). Dit deed mij de handen ook wel weer jeuken om mijn boom terug te plaatsen.


Over filters gesproken, ik heb ook deze gelijk even anders ingedeeld vandaag, mede naar aanleiding van een filmpje die hier laatst ergens voorbij kwam in een ander topic. Filter 1 heeft nu de volgende indeling
Onder de mandje een laag keramische ringen van tetra
20180202_123055.jpg


Daarna sponzen. Van grof (blauw), naar fijner (wit) naar filterwat. Past precies namelijk zo
20180202_123257.jpg
20180202_123311.jpg
20180202_123325.jpg
20180202_123333.jpg


De mand daarna heeft eerst de ingedraaide bioballen met de mand daarboven de ingedraaide keramische pijpjes. Afgesloten met het deksel
20180202_123445.jpg
20180202_123453.jpg
20180202_123500.jpg


Omdat ik uit beide filters wat sponzen heb gehaald en de mandje van beide filters voorheen niet vol zaten, kon eigenlijk alles in 1 filter, ook omdat ik nu wat keramische media als voorfilter gebruik. Dat betekende dus een tripje naar de dierenwinkel. Mijn standaard LFS had dit niet op voorraad, dus maar een winkel verder gereden (na een belletje) omdat ik er eigenlijk gelijk mee verder wou nu ik mijn filters toch onder de bak vandaan had. Thuisgekomen met onderstaande:
20180202_143942.jpg


De kwalitatief minder goeie en dus goedkopere media, de cermec, fungeert als voorfilter en ligt onder de mandjes
20180202_144524.jpg


De eerste mand heeft dezelfde indeling als het andere filter qua sponzen, blauw/wit/wat. Met de Sera media heb ik eerst 1 van de mandjes gevuld en bleek nog wat over te hebben. Samen met wat er over was van de siporax, cermec en Tetra pijpjes, is een tweede mandje gevuld. Dit omdat deze media beter werkt dan de bioballen voor mijn gevoel. Afsluitend uiteraard weer het deksel. Beide filters draaien nu en hoop met deze indeling minder last te houden van zweefvuil. De tijd zal het iig leren en biologische media genoeg, gezien het doosje van Sera alleen al genoeg blijkt (volgens de beschrijving) voor een gemiddeld bevolkte bak van 200L :D
20180202_144547.jpg
20180202_144557.jpg
20180202_144604.jpg


Edit; zodra de bak weer helder is en alle planten er in zitten, volgen er meer foto's van de bak zelf
 
Mike alweer goed bezig he beste vriend en waar heb je de rode tijgerlotus gezet ?
Over je intake gesproken , ik dacht juist dat als je die net boven de bodem hangt dat die dan best het vuil opzuigt :S
 
Dat is waar. Maar soms mag de hobby ook wel een beetje meewerken :D
 
Mike alweer goed bezig he beste vriend en waar heb je de rode tijgerlotus gezet ?
Over je intake gesproken , ik dacht juist dat als je die net boven de bodem hangt dat die dan best het vuil opzuigt :S
Tnx! Je lotus staan linksvoor, met het idee dat beide planten (samen met de nieuwe) een beetje samen naar het oppervlak schieten. Komen al weer nieuwe blaadjes tevoorschijn, dus de trip lijkt hij overleefd te hebben.
Waar de intake het beste zit durf ik niet te zeggen. Is denk ik ook even een kwestie van trial and error hoe ik mijn water het beste helder kan krijgen.

Dat is waar. Maar soms mag de hobby ook wel een beetje meewerken :D
Is op zich wel fijn. De vissen spelen daarin ook wel een rol; werken ook niet echt altijd mee. Straks maar weer even aan de slag
15176482361351441952062.jpg
 
En toen was je illegale bakje ineens een legale bak :stom: even het licht aangedaan om visjes te kijken, komt mn moeder de kamer op. Vergat het licht uit te doen, maar ze vond het prima. Nouja, ze werd niet boos... Als er maar niet meer kwam :D
Heb trouwens maar niet gezegd hoelang die al zo staat :juggle:
1517648787422353038760.jpg
 
:D whahahaha illegale bak :D ach het houdt je van de straat ;) zelf zou ik er ook niet echt op reageren. Zou wel zeggen voortaan eerlijk blijven he meneer en mn kind erin steunen. Liever een aquarium hobby dan elke dag de straat op en boefje spelen :D
 
:D whahahaha illegale bak :D ach het houdt je van de straat ;) zelf zou ik er ook niet echt op reageren. Zou wel zeggen voortaan eerlijk blijven he meneer en mn kind erin steunen. Liever een aquarium hobby dan elke dag de straat op en boefje spelen :D
Ik deel jouw mening voor 200% Mandy.:thumbs:
 
:D whahahaha illegale bak :D ach het houdt je van de straat ;) zelf zou ik er ook niet echt op reageren. Zou wel zeggen voortaan eerlijk blijven he meneer en mn kind erin steunen. Liever een aquarium hobby dan elke dag de straat op en boefje spelen :D
Tja. Die benaming kwam eigenlijk naar aanleiding van deze post. Mijn ouders zijn ook absoluut niet tegen aquaria hoor, maar ivm de houten vloeren en gipsen plafonds niet echt de meest geschikte combinatie voor lekkage. En aangezien me dit al eens mis is gegaan, is mijn moeder hier altijd een beetje huiverig voor. Neem het haar niet kwalijk, voor nu staan deze er mooi samen. Ze begreep het ook wel voor de kleine visjes :D
Beter dit dan op straat spelen idd :thumbs:

Wat betreft mijn dubai, deze is net weer wat aangeplant. Vriend is langsgeweest met een paar stekjes, hopen dat ze hier ook aan zullen slaan. Vond de bak toch wat leeg dus toch maar wat planten extra in debak gezet, had ze toch nog in de emmer. Planten hebben wel even tijd nodig om aan te slaan en op het moment is de scape dan ook niet naar volle tevredenheid, maar dit is vooral omdat de planten echt even moeten groeien en aan moeten slaan. Hoop dat de bak wordt zoals ik het in mijn hoofd heb.
Ik kwam er net trouwens wel achter dat ik de verkeerde vissen op de kop heb gegeven met de vallisneria, blijkt dat mijn beide L104 per se onder de anubias rechts moeten zitten, ik vermoed vanwege het hout, maar die gaan dus echt elke keer als bulldozers door mijn veldje vallisneria. Wat extra grind toegevoegd in de hoop dat het nu beter blijft zitten, maar kon net al weer wat terugplanten. Enfin, tijd voor foto's. Meer volgen als de bak weer helderder is
20180203_132822.jpg
20180203_132839.jpg
 
Mooi verzorgde bak zoals altijd Mike maar wat ga je doen als je beide L 104 als bulldozers blijven gaan ? Ga je dan hun vertrouwde inrichting terug geven zodat ze terug de rust zelf kunnen zijn ?
 
Mooi verzorgde bak zoals altijd Mike maar wat ga je doen als je beide L 104 als bulldozers blijven gaan ? Ga je dan hun vertrouwde inrichting terug geven zodat ze terug de rust zelf kunnen zijn ?
Kijk het even aan, ze zullen ook op onderzoek zijn nu met een nieuwe inrichting. Kan altijd nog kijken of ik ergens dingen toe kan voegen, al heeft er 1 het linker huisje geclaimd lijkt. De tijd zal het leren. Daarbij is het op zich ook niet zo erg, als de planten eenmaal maar goed geworteld zijn
 
Ziet er leuk uit zeg! ;)
Tnx!

En omdat ik tevreden ben met dr inrichting, vandaag wat nieuwe visjes besteld. Plan is om er een groepje van ik denk 7 epiplatys annulatus in te gaan houden. De soort is besteld, over het aantal twijfel ik nog een beetje. Is onderstaande soort, met een foto van internet.
Epiplatys-annulatus.jpg
 
Ik vind ze super en wou ze ook maar las dat ze houden van gelig water en dus over turf filteren en dat doe ik niet...

Wanneer krijg je ze ?
 
Ik vind ze super en wou ze ook maar las dat ze houden van gelig water en dus over turf filteren en dat doe ik niet...

Wanneer krijg je ze ?
Heb ik ook geen van beide, maar heb ze eerder gehouden o p gewoon water dus verwacht eigenlijk geen problemen. Heel mss worden ze woensdag aanstaande geleverd, maar waarschijnlijker een week later. Ze hebben nog aardig wat vis zwemmen en bestellen dan soms niet, zoals deze week het geval wss zal zijn. Zodra ik ze heb, zal ik iig een foto plaatsen
 
Heb ik ook geen van beide, maar heb ze eerder gehouden o p gewoon water dus verwacht eigenlijk geen problemen. Heel mss worden ze woensdag aanstaande geleverd, maar waarschijnlijker een week later. Ze hebben nog aardig wat vis zwemmen en bestellen dan soms niet, zoals deze week het geval wss zal zijn. Zodra ik ze heb, zal ik iig een foto plaatsen

Oh echt misschien eens verder erin verdiepen in de toekomst. Eerst hier alles op orde hebben. Ben benieuwd wanneer je ze hebt :D
 
Oh echt misschien eens verder erin verdiepen in de toekomst. Eerst hier alles op orde hebben. Ben benieuwd wanneer je ze hebt :D
Same here, zal mijn ervaringen delen hier
 
Leuke visjes zijn dat, zit ik ook nog wel eens over te denken.
 
Ik vind ze super en wou ze ook maar las dat ze houden van gelig water en dus over turf filteren en dat doe ik niet...

Wanneer krijg je ze ?
Rooibos thee is de manier om water te kleuren.
 
Leuke visjes zijn dat, zit ik ook nog wel eens over te denken.
Vind het vooral gaaf dat er, vooral bij de mannen, zoveel kleur in zo'n klein visje past. Terwijl het wel heel natuurlijk overkomt, niet zoals de neonkleuren bij bijv guppen

Rooibos thee is de manier om water te kleuren.
Ik ga het even aankijken hoe ze in een niet donkere bak doen. Kan altijd nog rooibos toevoegen, maar liever niet eigenlijk
 
Omdat ik toch best een kaamlaagje bleef houden vanmiddag maar eens met mijn oma naar mijn overgrootmoeder geweest. Op de terugweg even langs Veldhuis om even te shoppen voor mezelf. Afgelopen dagen al het eea uitgezocht op internet en dit leek me de beste optie. Met wat aanpassingen deze unit aan kunnen sluiten op mijn eigen filter, zal hier morgen nog even een foto van maken
20180214_125844.jpg


In eerste instantie de bedoeling om hem links in de bak te plaatsen, maar dit paste net niet door de achterwand, kwam echt maar 2 cm tekort in de hoogte. Had niet de tijd om de hele wand er nu uit te halen om er een stukje van af te zagen, dus maar rechts in de bak gedaan nadat ik de bovenkant er af had gehaald. Ik had hem ook op deze manier links in de bak te hangen, maar dit vond ik niet echt heel mooi. Door het plaatsen wat plantjes laten drijven, dus maar even creatief geweest met wat zuignapjes en visdraad. Met speciale zuignapjes voor een luchtslang op eenzelfde manier de lotus net boven de bodem geplaats. Zie dat ik hier nu even geef foto van heb, deze zal ik nog even maken als ik weer thuis ben
20180214_141352.jpg
20180214_141354.jpg


En als afsluiter nog even een snel totaaltje
20180214_181711.jpg
 

Terug
Bovenaan