baardalg (?)(!)

  • Onderwerp starter Triple20
  • Startdatum

lotus zei:
dacht ik ook en slakken poep lijkt me ook niet bevorderlijk

klopt, ze ruimen wel wat op maar vervuilen ook best wel behoorlijk.
 
jessicapilon zei:
Ik las dat je half mei al rond de 25mg zat toch??
?

klopt, verder verhoogd heb ik het niet hoor... Moet even de tijd krijgen.
 
Ok, ik begreep dat je het nog verder wilde gaan verhogen namelijk.
Maar dat heb ik niet goed begrepen denk ik.
 
Moeten we de tabel dat lezen als: alles in het rode is teveel co2 voor planten.

Nope.
In de praktijk kun je er vanuit gaan dat de tabel is gebaseerd op water dat niet bestaat.
De figuur die bij de tabel hoort klopt wel maar geeft maar een deel van het proces weer.
Het gaat eigenlijk om de deeltjes gas die in het water worden opgelost en zo de planten voeden.
In hoeverre dat lukt is afhankelijk van het type reactor die je gebruikt en eventuele bufferstoffen.
Het geen wat Lotus aangaf klopt dus ook helemaal..
 
@Tom zei:
Heb je misschien ook al gedacht aan normale stengel- of zuurstofplanten ?
Als natuurlijk hulpmiddel ter verbetering van de watersamenstelling en het milieu..


KIjk, Tom weet het ook.

Zuurstofplanten.

Werkt prima, zonder poespas.
 
Om je co2 te kunnen bepalen kun je het beste een continutest kopen. deze reageert op de waterdamp en houdt geen rekening met allerlei zuren die wel op de druppeltesten reageren.
De kh en ph die we meten is nooit helemaal nauwkeurig en dus zul je bij de tabel afwijkingen krijgen.
Daarom is een continutest voor ons vaak de beste mogelijkheid om je co2 te bepalen.
Als leidraad is de tabel te gebruiken, maar er zullen zeker afwijkingen inzitten zoals wij de ph en de kh bepalen.
 
Na het uitdunnen van beplanting, het vervangen van een intern filter voor een extern filter, lijkt het de goede kant op te gaan. Tot mijn verbazing tref ik nu dit fenomeen aan in mijn bak:

https://www.youtube.com/watch?v=sAX2mYJn3Mc

Het is niet mijn filmpje, maar van iemand die geen antwoord op zijn vraag kreeg. Is dit een bekend fenomeen? En wat is het? Pure assimilatie?
 
Mooi dat het de goede kant op gaat hoor.
 
Zijn die bubbeltjes niet gewoon zuurstof die hij produceert??
 
Marrie98 zei:
Zijn die bubbeltjes niet gewoon zuurstof die hij produceert??

Ik ben geen scheikundige maar dat is toch assimilatie ;)??
 
daar staat dat de assimilatie te hard gaat bij een stroom bellen :-$ hoe kan dat nou te hard gaan... dat klinkt als iets slechts. Ik zal er in dit topic over ophouden trouwens, het gaat namelijk een beetje off topic nu. Als ik weer wat te melden heb over de baardalg zal ik dat doen. Bijvoorbeeld als ikhet niet meer heb of zo :)
 
Ik hoop dat het beter gaat op korte termijn en dat je iets aan het topic hebt gehad.
 
Nou, niet op korte termijn hersteld, maar na ruim een jaar durf ik te stellen dat ik er vanaf ben. Veel aandacht gehad voor voedingsstoffen, en wegknippen van aangetaste bladeren. Mijn kH/pH en CO2 zijn beter in balans. Zo goed dat ik nu nitraat moet toevoegen omdat de plantgroei er voor zorgde dat dit helemaal op nul kwam. Sindsdien gaat de baardalg weg. Langzaam maar zeker :)
 
Mijn oude topic maar weer van stal gehaald. Inmiddels is de baardalg langzaamaan aan het terugkomen. Waterwaardes die ik probeer na te streven: 10-15 mg/l n03, 1 mg/l po4, Kh van 4-5 en pH van 6,6-6,8

Twee keer per week 7,5 ml voeding (zonder nitraat), en 1 keer per week nitraat 1 ml

Waterwaardes worden ook gehaald, en zijn stabiel in de afgelopen maanden. Ik voeg co2 toe.

Maar toch ... langzaamaan... wordt het weer bruiner en bruiner. op de ruiten in dondere hoekjes, en op de langzaamgroeiers/uitstroom/thermometer en co2-continumeter.

Ideeën waar nu te beginnen? heeft de hoeveelheid waterwissels nog invloed of dit fenomeen?
 
Heb je foto s van de planten waar dit opzit momenteel? Wat is je verversingsbeleid nu?
 
Anubias > baardalg op randen oude bladen
Cryptocoryne > vrij snel op alle bladen
javamos > geen probleem
javavaren op hout> vrij snel op alle bladen
rode lotus>geen probleem
kroos >geen probleem, juist toegevoegd als snelgroeier om de baardalg te bestrijden.

Foto zal ik maken als het wat donkerder is. Ververs eens per 3 weken 30%.
 
Dan wachten we even op je foto
 
Close ups van de geinfecteerde bladeren? lastig te zien zo (voor mij althans).
 
zie ook de foto's op de eerste pagina, topic start. Die zijn oud, maar het fenomeen is hetzelfde.
 
Als t eerst bijna weg was en nu weer terug komt, heb je iets gewijzigt? Zo niet, ik noem maar iets, krijgt de bak nu toch iets meer zonlicht dan normaal (aangezien t nu zomer is), pomp verzadigt (minder stroming), etc. (Mooie bak trouwens)
 
Wil je het antwoord daarop weten, hoef je maar naar je planten en vissen te kijken. Er bestaat geen magisch getal dat voor iedereen goed is.
Voor vissen verschilt het echt per soort. Heb er die vanaf een bepaald niveau last krijgen met de ademhaling, terwijl er andere zijn die het precies niets kan schelen.
Voor planten verschilt dit ook, en hangt het samen met je licht en Cstroming. Als je van al je planten de CO2 compensatie en saturatie punten zou weten, zou je over cijfertjes kunnen nadenken. Maar voor ons blijft het dus een kwestie van de planten in het oog te houden.
Denk dat alle problemen met planten i.v.m. CO2 met te weinig te maken hebben, dan met teveel.

Was even aan het meelezen maar dit is ook wel belangrijk wat er gezegd wordt. Cijfertjes en tabellen zijn handig maar met het oog van tijd tot tijd zie je vaak veel meer. Baardalg, Co2 (tekort of wisselend) en deadspots zijn 2 veel voorkomende oorzaken bij baardalg. Zelf denk ik ook overshotten aan voeding die planten niet gebruiken. maar daar zijn de meningen over verdeeld.
 
De laatste weken nonchalant geweest met voeding? Co2 fles leeg geweest zonder dat je het door had? Het niet zo nauw genomen met de wekelijkse wissels of juist teveel? Slechte stroming?

Zie je iets opvallends in je waterwaarden?
 
Zelf denk ik ook overshotten aan voeding die planten niet gebruiken.


Dan zouden gebruikers van de EI juist snel algen moeten hebben toch? Ik hanteer ook de EI en doseer 2-2,5 de aanbevolen hoeveelheid csm maar daar krijg je geen algen door,
 
Dan zouden gebruikers van de EI juist snel algen moeten hebben toch? Ik hanteer ook de EI en doseer 2-2,5 de aanbevolen hoeveelheid csm maar daar krijg je geen algen door,

Gebruik ook EI en heb wel alg gehad. Als je onvoldoende co2 toevoegt blijft er voeding over voor de alg. csm?
 
Ja ergens is een tekort aan als je algen krijgt. In de regel weten de leden wel wat csm is en al helemaal diegene die de EI toepassen;)
 
CSM staat voor Chelated Secondary Mix
CSM+B is Chelated Secondary Mix+Boron

Even Jip en Janneke taal:
Sommige micronutriënten, met name ijzer (Fe), kunnen niet lang in water beschikbaar zijn omdat ze vrij snel gaan kristalliseren.
Daarom worden aan micro's stoffen toegevoegd, die de micronutriënten voor langere tijd in hun oplosbare vorm kunnen houden. En deze stoffen noemen we chelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Bedankt voor de uitleg want ik kon het nergens zo snel vinden moet ik bekennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
CSM staat voor Chelated Secondary Mix
CSM+B is Chelated Secondary Mix+Boron

Even Jip en Janneke taal:
Sommige micronutriënten, met name ijzer (Fe), kunnen niet lang in water beschikbaar zijn omdat ze vrij snel gaan kristalliseren.
Daarom worden aan micro's stoffen toegevoegd, die de micronutriënten voor langere tijd in hun oplosbare vorm kunnen houden. En deze stoffen noemen we chelaten.

Dus in a way zijn chelaten dus conserveringsmiddelen..? Dan zal ijzer dus naar verloop van tijd klonteren of niet?
 

Terug
Bovenaan