baardalg (?)(!)

  • Onderwerp starter Triple20
  • Startdatum

Seabait zei:
Heb je reflectoren op de lampen zitten?

Nee, ik heb geen reflectoren. Vond ik teveel van het goede (gelet op type plant, veel langzaamgroeiers). En aangezien het algprobleem is ontstaan nadat ik twee nieuwe tl's er in heb gehangen, denk ik dat nog meer licht niet gewenst is.

De pen is vanuit zuid-duitsland (?) onderweg zei Conrad.
 
Mascha&Ivo zei:
Zie ik het goed dat het hier gaat om een javavaren, Cryptocoryne en Anubias waarop de alg zit?
Heb je ook andere planten? Hebben die last van alg?

~ Ivo

:thumbs: goed gezien. heb nog wat javamos en salvina natans. Daarop geen als, maar de groei houdt ook niet over...
 
Wat zijn de andere planten die je in je aquarium hebt (en hebben die dus minder last van alg) ?
 
Triple20 zei:
Mascha&Ivo zei:
Zie ik het goed dat het hier gaat om een javavaren, Cryptocoryne en Anubias waarop de alg zit?
Heb je ook andere planten? Hebben die last van alg?

~ Ivo

:thumbs: goed gezien. heb nog wat javamos en salvina natans. Daarop geen als, maar de groei houdt ook niet over...

uhm, hier staat het antwoord toch? Of bedoel je wat anders?
 
Dat is denk ik over de kop gezien ;)
ik denk dat de nieuwe buizen mede de oorzaak zijn aan de alg.
Vaak moeten planten even wennen en groeien ze wat minder. ook kan het zo zijn dat je nu toch dusdanig meer licht hebt dat je co2 te kort schiet.
 
Triple20 zei:
Seabait zei:
Heb je reflectoren op de lampen zitten?

Nee, ik heb geen reflectoren. Vond ik teveel van het goede (gelet op type plant, veel langzaamgroeiers). En aangezien het algprobleem is ontstaan nadat ik twee nieuwe tl's er in heb gehangen, denk ik dat nog meer licht niet gewenst is.

Klopt helemaal maar was ff om te checken voor de zekerheid.
 
Nou, gaan we dan. Ph meter van voltkraft binnen, geijkt en in de bak gehangen. En ja hoor, ph van 7,6 terwijl mijn oude meter keurig 6,8 aangeeft (na kalibratie...) Vermoeden bevestigd.

En nu. Ik heb mijn co2 verhoogt naar 17 bellen per minuut. Zal nog wel te laag zijn, maar ik zal het rustig opbouwen. Als ik volgens de tabel in de buurt van te hoge co2 kom, zal ik weer eens een continutest gebruiken. Blijkt niet die test het probleem te zijn, maar mijn ph meter :-(

Ik zal het een tijdje in de gaten houden en af en toe weer een berichtje plaatsen. Mijn idee is dat ik met een maand of twee genoeg nieuwe bladeren heb om te bekijken of de alg ook daarop gaat zitten. Als het probleem blijft, kom ik toch weer terug om jullie mening/advies te vragen.
 
Nou je weet nu wel wat het probleem was met de meting.
Persoonlijk gebruik ik altijd een continutest om dit soort problemen te ondervangen.
Zo n pen kan altijd een manko hebben.
Door de test in je bak zie je altijd hoe de kleur is en of het goed zit. De reagens zijn niet eens zo duur dus dat vind ik de aankoop meer dan waard.
Ik gebruik dus 60 bellen in een 125 liter aquarium. Ph zakt dan 1.3 bij een kh van 5.
Ik denk dat 17 lang niet voldoende zal zijn, maar daar kom je nu wel achter als je gaat opbouwen.
Een co2 van rond de 25mg mag je gerust hebben hoor.
 
tussentijdse update: 35 bellen/minuut = pH van 6,9. Begint ergens op te lijken :) Heb co2 nog iets verder opgevoerd (40-45 bellen/minuut) en denk dat dat voldoende zal zijn voor 6.7/6.8

Als de juiste co2-hoeveelheid is bereikt, moet ik verder uitzoeken hoeveel plantenvoeding ik moet geven, en zit ik ook nog met de vraag hoe de ph stabiel (min of meer) te houden in de nacht.

Want 6.8 overdag is wel leuk, maar als het in de nacht weer naar 7.8 gaat, ben ik wel erg aan het jojo-en. En iets zegt me dat dat ook niet goed is...
 
Met co2 is de ph hier 6.65 en tijdens de nacht stijgt die naar 6.85
Als je niet teveel oppervlaktestroming hebt dan is de stijging beperkt.
Natuurlijk zal de ph wel iets oplopen maar doordat hij een uur voordat het licht aangaat weer bellen geeft dmv een tijdklok is het allemaal beperkt hoor.
 
In het begin van dit topic schreef je dat je graag van je alg af wilde. We hebben vastgesteld dat het hier gaat om baardalg en penseelalg. Dat zijn nu net twee soorten die erg lastig te bestrijden zijn.

De oorzaak van deze alg zit meestal in een aantal zaken:
- je hebt zweefvuil in het water,
- je ververst te weinig water,
- je verschoont niet vaak genoeg je filter,
- er zijn onvoldoende echte snelgroeiende waterplanten die de concurrentie met de algen aangaan,
- het onderhoud is onregelmatig,

Manieren die helpen om deze algen te bestrijden:
- maak je aquarium en filter goed schoon zodat je geen zweefvuil meer hebt, ga desnoods ook over actieve kool filteren,
- verwijder alle plantendelen met penseelalg er op,
- haal kienhout uit het aquarium en spoel dat af met heet water, borstel daarna het hout af,
- voeg een aantal appelslakken toe, zij eten graag baardalg,
- voeg een flinke hoeveelheid snelgroeiende echte waterplanten toe, het lijkt er namelijk op dat je nu bijna alleen moerasplanten hebt,
- hevel om de dag de bodem af om stofvuil te voorkomen,
- zorg ervoor dat je je aquarium op regelmatige momenten onderhoudt.

Je ziet dat ik niet in ga op de waterwaarden en het verlagen van de PH. Ik denk namelijk dat het toevoegen van CO2 voor Anubias , javavaren en javamos niet nodig is. Dit zijn gemakkelijke planten waarvoor de watersamenstellling niet zo belangrijk is.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
De post van Jos Hut vind ik heel interessant.

Zelf heb ik ook steeds in meer of mindere mate last van baard- of penseelalgen.

Ik heb zelf een aquarium met T +-25� en PH 5.7�.
Ik heb weinig snelgroeiers (wel enkele drijvers) en verder enkel 2 Echinodorussen welke trage groeiers zijn.
Er is dus weinig concurrentie voor de algen.
Verder heb ik steeds eikebladeren op de bodem liggen.

De opmerkingen van Jos vind ik interessant omdat ze volledig aansluiten bij mijn eigen ervaringen:

Ik heb steeds de indruk dat het verhogen van de hoeveelheid bladeren op de bodem leidt tot meer algvorming.
Jammer, want ik zou heel graag een dikke laag bladeren hebben.

Wanneer ik echter veel bladeren toevoeg, krijg ik na verloop van tijd onder de laag bladeren een laag pulp.
Dit is een sterke bron van afvalstoffen, en zorgt tegelijk voor behoorlijk wat zweefvuil.
Ook de filter heeft hieronder te lijden.
Ik gebruik een JBL Crystal Profi E1501, met een voorfilter die je gemakkelijk kan reinigen.
Ik doe dit ongeveer 1x per maand, maar met veel bladeren is dit vermoedelijk te weinig.

Wat oplossingen betreft:

Appelslakken zijn bij mijn Ph en temperatuur helaas niet mogelijk.
Ook het regelmatig afhevelen van de bodem is niet echt haalbaar door de vele bladeren.
Ik ververs wekelijks 40L (op een totaal van +- 270-300L). Dit zou ik kunnen verhogen.
Ook het reinigen van de voorfilter ga ik regelmatiger proberen doen.
 
Triple20 zei:
en zit ik ook nog met de vraag hoe de ph stabiel (min of meer) te houden in de nacht.

Want 6.8 overdag is wel leuk, maar als het in de nacht weer naar 7.8 gaat, ben ik wel erg aan het jojo-en. En iets zegt me dat dat ook niet goed is...

Je pH stabiel houden tijdens de nacht is niet nodig.
Je doet je vissen meer plezier door ervoor te zorgen dat er 's nachts minder CO2 in het water is.
Als je nu elke ochtend een batterij leeg kiepert om je pH naar 6,8 te brengen, en dan 's avonds er KH+ in doet zodat die terug op 7,8 komt. Gaan je vissen niet blij zijn. Maar zoals je ziet zijn dit 2 verschillende situaties met hetzelfde effect op de pH.

Er zijn waterplassen genoeg waar door plantengroei de pH dagelijks op en neer gaat, wel in omgekeerde volgorde (nacht lage pH, dag hoge pH).
 
Ik heb in de meer dan 50 jaar dat ik een aquarium heb regelmatig last gehad van allerlei soorten algen. Met behulp van deskundigen van de aquariumvereniging heb ik toen geleerd hoe de algen ontstaan en wat je er tegen kan doen. Ik heb dit inmiddels vaak succesvol toegepast. Omdat ik vaak meegedaan heb met aquariumkeuringen met mijn toenmalige gezelschapsbak / Hollandse plantenbak wil je dan zeker geen algen en moet je heel erg precies zijn op onderhoud om succes te kunnen hebben.

Je krijgt algen namelijk niet per ongeluk.
Het is alleen altijd heel veel werk om ervoor te zorgen dat de algen verdwijnen. Ik heb daarom altijd een aantal flinke grote appelslakken die me dan graag helpen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Als je veel vuil hebt dan is er sprake van meer nh3/4 in de regel en dat is een boost voor de algen.
Maar de baard en penseelalg zelf zijn meer een gevolg van co2 tekorten of onstabiele situaties.

http://www.aquascaping-blog.com/baardalg

Maar naast deze oorzaak zijn er ook factoren die de alg een boost kunnen geven zoals ik al zei daarnet. Vanzelfsprekend moet je wel voor een propere bak zorgen met een proper filter die goed doorloopt.
 
Je bent net begonnen met meer co2 te doseren. Die was daarvoor gewoon te weinig en in mijn ogen de oorzaak van de algen.
Om bij het aangaan van de lampen de co2 lager te kunnen krijgen kun je de toevoer 1 uur van te voren al aan laten gaan of des gewenst iets eerder nog.
Of zorgen dat er weinig oppervlaktebeweging is waardoor er minder co2 vervliegt. Zoals ik al zei is de ph hier bij het opstaat 0,2 ph hoger dan bij het uitgaan van de verlichting. Nu heb ik dan ook weinig oppervlakte beweging. Nu je wel voldoende co2 in je bak hebt zal het wel even duren voor de algen weg zijn en ik zou zelf de bealgde bladeren weg halen. De nieuwe moeten straks dan vrij van alg blijven.

Welke plantenvoeding geef je nu en hoeveel??
 
Ik heb de pH nu op 6.75 en kH op 4,5-5.

Ik zal het nu eens een week of twee laten draaien en kijken of ik verschil zie in plantengroei. Volgens mij moet ik het ook gaan merken aan afname van nitraat. Ik meld me weer met meer info. Als volgende stap zie ik het stappenplan van Jos wel zitten. Maar ik ga niet alles tegelijk doen, want dan weet ik niet meer wat heeft gewerkt :)
 
Verstandig om niet teveel te veranderen nu. Haal wel zoveel mogelijk bladeren met alg weg.
Je co2 zit ergens rond de 25mg dus al een stuk beter. Bij kh 5 is de ph hier nu 6.65 ongeveer.
Niet vergeten om ervoor te zorgen dat ook de no3 en de po4 goed op peil zijn en je plantenvoeding.
 
jessicapilon zei:
Haal wel zoveel mogelijk bladeren met alg weg.

Tja, dan moet zo langzamerhand alles er uit...Kan ik daarmee wachten totdat nieuwe scheuten komen die ik terug kan plaatsen? Als de omstandigheden voor de alg zijn verslechterd, loopt het toch niet over van besmette delen naar nieuwe delen???
 
Tja dat is een goede vraag. Ik haal altijd de bealgde bladeren weg namelijk.
Ik heb dat ooit gelezen namelijk en heb dat overgenomen.
Maar ja, ik begrijp dat je dan niet veel over hebt in je bak.
 
Ik heb je vraag over de oude bladeren bij een expert neergelegd. deze zegt dat ook op de schone bladeren sporen zitten (is uit onderzoek gebleken). Dus de sporen heb je toch al dus het weghalen van de bealgde bladeren is geen must. je kan dus even wachten tot de nieuwe bladeren zich laten zien.
 
Bedankt! Anders wordt het ook zo'n kale boel :)
 
Ja dat begrijp ik en daarom heb ik het maar even nagevraagd voor je.
 
Aangetaste bladeren wegsnoeien zorgt er dan wel voor dat de plant zijn energie daar niet meer in hoeft te stoppen en die energie kan hergebruiken voor nieuwe blaadjes. Zelfde principe als snoeien in je tuin eigenlijk.

Natuurlijk als alles overwoekerd is, doe je dit best geleidelijk aan. Anders hou je te weinig biomassa over en krijg je daar weer problemen mee.

Groeten
Gilles
 
Natuurlijk heeft Gilles daar wel een punt. De baardalg is lastig dus dan is het een idee om de bealgde bladeren te verwijderen.
 
waren maar weinig bladeren niet aangetast. Ik heb inmiddels een deel verwijderd, en een extern filter geinstalleerd. Ook co2 verhoogd, dus ik moet het nu een tijdje aankijken voordat ik verder ga snoeien...
 
Ik las dat je half mei al rond de 25mg zat toch?? dat is in de regel wel voldoende hoor. Als je verhoogd wel even naar de vissen kijken dus.
Nou maar kijken of het verbeterd toch?
 
Beste Jos ,

Hoeveel appelslakken heb je dan wel niet nodig als je een bak van 2m x0,5m x0.5m, vol met draadalg hebt.

En vissen die je moet voeren.

zo dat dit voer ook bereikbaar is voor de slakken.

ik denk niet dat slakken dit kunnen oplossen.

of je moet er 1500 appelslakken van 20 gram in hebben zitten.
en je vissen niet voeren.

mvrgr Lotus
 
Slakken?????????????????????
 
Je krijgt algen namelijk niet per ongeluk.
Het is alleen altijd heel veel werk om ervoor te zorgen dat de algen verdwijnen. Ik heb daarom altijd een aantal flinke grote appelslakken die me dan graag helpen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
lotus zei:
Je krijgt algen namelijk niet per ongeluk.
Het is alleen altijd heel veel werk om ervoor te zorgen dat de algen verdwijnen. Ik heb daarom altijd een aantal flinke grote appelslakken die me dan graag helpen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Nog een Jos Hut zie ik :S
Lotus is de quote vergeten denk ik dus dat pas ik even aan ;)
 
Ik denk ook niet dat Jos ze heeft ingezet bij een bak vol met draadalgen. Bij een geringe hoeveelheid alg kunnen slakken misschien helpen maar bij extreme hoeveelheden is dat geen doen hoor.
Je moet de oorzaak aanpakken en daarnaast kunnen slakken je een handje helpen.
 
dacht ik ook en slakken poep lijkt me ook niet bevorderlijk
 
Heb je misschien ook al gedacht aan normale stengel- of zuurstofplanten ?
Als natuurlijk hulpmiddel ter verbetering van de watersamenstelling en het milieu..
 

Terug
Bovenaan