baardalg (?)(!)

  • Onderwerp starter Triple20
  • Startdatum

T

Triple20

Guest
Ik kom er niet helemaal uit wat voor alg ik heb, maar ik wil het zeker verminderen...

358151triple20_0_85_document.jpg

851363triple20_0_85_document.jpg

535586triple20_0_85_document.jpg


Situatie is een half jaar geleden geexplodeerd nadat ik een nieuwe TL (T5) er in heb gehangen. Vrij snel daarna ook de tweede TL vervangen, en sindsdien is het mis. Ik heb al veel tijd gebruikt met lezen van andermans ellende, om tot een oplossing te komen. Mijn conclusie was: nieuwe TL = meer licht dan voorheen (oude TL's)= planten willen meer groeien maar kunnen dit niet wegens co2-tekort: dus CO2-toevoeging gestart...

Dat loopt nu een maand of 3/4, maar zonder resultaat. Ben ook plantenvoeding gaan toevoegen, maar ook dat werkt niet. Heb wat snelgroeiende drijfplanten toegevoegd: helaas, groeit niet (niet zo snel in ieder geval).

Tijd om bredere adviezen te vragen. Aan jullie dus :)

Verlichting brandt 9 uur per dag, Co2 staat op 12-14 bellen per minuut.

No2=0
No3= 20-30
PO4=1,5 - 2,0
Kh=4/5
Gh= 8/9
Temp = 24 (zomers warmer...)
Ph = 6,6 (maar ik heb mijn twijfels bij de ph-meetpen)

Ik heb na verhogen van de CO2 een maand geleden ook alle bruine bladeren verwijderd, maar het komt gewoon terug, en hard ook. Ik ben op zoek naar een gestructureerde aanpak om de omstandigheden voor de alg te verslechteren, zodat ik er op langere termijn vanaf kom (maw, korte termijnoplossingen zijn leuk, maar ik ga voor stabiliteit op langere termijn)

Wie het weet mag het zeggen :)
 
Zijn het allemaal grijzige toefjes of zijn het lange harige algen??
Ik denk zo te zien de eerste en dan heb je penseelalg.
Hoeveel uur brand het licht??
Voeg je ook voeding toe en hoeveel??

Waarom heb je twijfels over de pen??
Je zou eens een continutest erin moeten hangen om te kijken wat voor kleur die aangeeft.
 
Het zijn inderdaad een soort plukjes op een rij. Op de ruit is dat nog beter te zien, allemaal losse plukjes (zitten goed vast !)

Ik heb een continutest gehad (twee), maar die reageerden helemaal niet, zelfs niet al de co2 zo hoog stond dat ik niet verder durfde te gaan. Daar geloof ik niet meer in.

De pen duurt zeker 10 minuten voordat de uitlezing stabiel is. En ik merk dat er een groot verschil zit in waar ik meet. Moet ik in de stroming meten, of juist niet. Kortom, ik calibreer vlak voordat ik meet en ik hoop dat ik daarmee het beste resultaat krijg. Maar zie ph 6,6 en KH4 of 5 en de co2 zou nu volgens de tabel al aan de hoge kant zijn...
 
Tot 35mg is geen probleem hoor.
Een continutest is best betrouwbaar en veel gebruiken die hier.
Ik meet meestal in het midden van de bak even.Dat het 10 min duurt is al geen goed teken denk ik. Bij mij is dat rond de 30 a 45 sec.

Maar die plukjes duiden echt op een co2 tekort of op een slechte stroming. Bewegen alle plantjes in de bak wel een beetje>>
 
continutest verkleurde nooit. Ik ben overigens niet de enige die daar last van heeft. Ik zat over de 100 (volgens de tabel) en nog verkleurde er niets. Wel afgeleid van die vage ph meter natuurlijk.

Stroming is goed door de hele bak.

Ik heb denk ik trouwens zowel baard- als penseelalg. Het zit notabene ook om de uitstroom van mijn filter...

Als jij je ph meter er langer in houdt, loopt de waarde niet dan alsnog op of af? Of hou je hem er niet zo lang in, om dat te constateren?
 
Denk dat je meettoestelletjes aan herziening toe zijn.
Met 14 bel/min heb je net genoeg om een fles van voldoende CO2 te voorzien, maar geen aquarium van jou formaat.
Op welke manier los je CO2 op?
Wanneer gaat die aan/uit?

Hoe is je onderhoud?
Ververs je genoeg, en word het filter regelmatig gereinigd?

Als je een lange termijn oplossing wil:
Licht minderen of kortere periode.
Zorgen dat je CO2 stabiel blijft tijdens de fotosynthese.
Veel meer verversen en onderhoud om organisch afval weg te krijgen.
Actieve kool of Purigen in het filter steken.

Je eigen conclusie is correct, (te)veel licht en niet genoeg voedingsstoffen voor je planten. Je hebt een versnelling hoger geschakeld, maar je rijkunsten zijn nog niet op peil.

Het zit notabene ook om de uitstroom van mijn filter...
Is ook een alg die je veel in stroming vind, is dus compleet normaal.
 
Ik zal eens beginnen met een andere ph meter. Als de metingen al niet betrouwbaar genoeg zijn, dan komen we helemaal nergens... Daarna kan ik de toevoer een beetje gaan aanpassen (als idd blijkt dat er nog weinig co2 oplost).

Wordt vervolgd!
 
Ik gebruik de Voltcraft pen van de Conrad en ik dacht Backplay ook als ik het goed heb.
Deze kost 49 euro met koffer en vloeistof.
Ook is de electrode verwisselbaar.
Het zal zoals backplay ook al aangeeft waarschijnlijk aan je pen liggen. Je nitraat en fosfaat zijn wel op orde verder maar de co2 komt dan tekort.

Even voor een vergelijk:
Ik heb ook een 80cm bak hier staan en doseer 60-70 bellen per minuut en zit dan op een ph van 6.6.
Met 14 bellen komt er nauwelijks co2 in je water en dan is het logisch dat de test blauw blijft kleuren en je daarvan weer algen in de bak krijgt.
Eigenlijk is het heel logisch.
 
Ja, klinkt heel logisch...dus moet het haast wel aan de ph pen liggen. Maar dat wil ik eerst zeker weten voordat ik verder de co2 ga opvoeren. Even geduld en dan heb ik ook een Voltcraft van Conrad. Heb ik toevallig gisteravond besteld. Wel iets duurder dan 49E trouwens...
 
Zal vast ook een goede zijn.
 
Mijn advies CO2 CO2 CO2 zoveel als je vissen kunnen hebben die tabel die in 1950 door iemand is gemaakt is al lang achterhaald die klopt van geen meter De ph is bijna altijd te hoog zowel voor vissen als voor planten.
 
Die tabel is prima als leiddraad te gebruiken hoor. De ene is iets anders dan de ander maar grote verschillen zul je niet echt waarnemen.
Verder klopt die tabel prima als je gewoon co2 toevoegt. En meer co2 toevoegen dan de planten nodig hebben is dikke onzin.
in mijn 60cm bakjes heb ik weinig licht met 15W en dus is de vraag naar co2 gering en daar voeg ik dan ook geen co2 toe.
De vissen kunnen vast veel meer co2 hebben maar dat toevoegen is zinloos omdat de verlichting heel beperkt is.

Waar haal je de wijsheid weg dat die tabel van geen meter klopt dan??
Waarom zou de co2 waarde die de tabel aangeeft bij bv. een kh/ph van 7/7 niet kloppen??

Het heeft geen enkel nut om meer co2 toe te dienen dan de planten nodig hebben. Vaak kunnen vissen veel meer co2 verdragen dan de planten vereisen. Dat is zeker zo bij de minder belichte bakjes.
 
Die tabel is gebaseerd op wat , heel veel mensen praten deze tabel al 60 jaar na.
Als ik deze tabel volg met een Kh van 8 en een Ph van 6 zou mijn vissen als 20 x dood moeten zijn en ik heb Kardinaal Tetra's die kweken, Danios die kweken, Garnalen die kweken planten die groeien als kool en niet de simpele plantjes.
En geen alg.
En begin niet over mijn Ph meter want die doet het gewoon en is geijkt.
 
Dan gebruik je misschien ook turf of iets dergelijks??
ik ben geen scheikundige maar ik heb een continutest erin hangen en die waarden komen behoorlijk overeen met de tabel hoor.
Waarom jij zo n lage ph hebt weet ik ook niet.

Voeg je ook co2 toe en zo ja waarom??

Als je een continutest zou gebruiken en alleen of geen co2 zou toevoegen zonder dat er verdere zaken van invloed kunnen zijn dan zul je zien dat de tabel best wel klopt.
Wanneer je turf gebruikt of erg veel hout in de bak hebt wat zuren afgeeft dan is het iets anders soms.

Als ik in mijn 60cm bakje de test hang dan komt dat prima overeen met de tabel. Ik voeg daar niks toe en gebruik daar dus helemaal niks in behalve wat plantenvoeding.

Nu moet ik wel erbij aantekenen dat het ook met de tabel een indicatie is want in hoeverre kunnen wij de kh goed meten?? Ja met druppels maar dan kan de kh zowel 5 zijn als bv. 4.Aflezen blijft namelijk lastig. Zelfde geldt voor velen ook met het meten van de ph.
Dat levert in de tabel wel een bepaald verschil op. Maar dat zijn zaken waar je rekening mee moet houden en daarom is het ook verstandig om een continutest te gebruiken.
 
Onderstaand stukje is vertaald door een ander lid over de tabel. hieruit blijkt dat je door de meetsetjes fouten kan en zult krijgen en doordat je bv veel hout of turf hebt in je bak.
Laat jij dat dus hebben. Dus dat be�nvloed de metingen wel die je hebt gedaan.

Als we de totale alkaliniteit (dus onze KH testjes) gebruiken samen met de pH om het CO2 gehalte te bepalen. Treden er bij het bepalen van het CO2 gehalte bij hun studie fouten op tussen 13-66%. Dat wil dus zeggen dat mochten ze theoretisch een CO2 gehalte van 10mg/l meten dmv de pH en KH, dat dit in de praktijk maar 4mg/L kan zijn.
Dit is te wijten doordat anorganische en organische stoffen mee worden gerekend in de alkaliniteit.
Dat wil dus zeggen dat het dus ook gebeurt als je turf gebruikt, want die geeft ook organische stoffen af.

Maar in een gemiddelde bak zonder heel veel hout of turf is het wel een redelijke leiddraad.
Net als dat iedere druppeltest ook niet meer is dan een leiddraad.
100% zekerheid heb je niet bij onze hobby denk ik.
 
lotus zei:
Als ik deze tabel volg met een Kh van 8 en een Ph van 6 zou mijn vissen als 20 x dood moeten zijn
http://www.biogeosciences.net/12/67/201 ... 7-2015.pdf

jessicapilon zei:
Als we de totale alkaliniteit (dus onze KH testjes) gebruiken samen met de pH om het CO2 gehalte te bepalen. Treden er bij het bepalen van het CO2 gehalte bij hun studie fouten op tussen 13-66%. Dat wil dus zeggen dat mochten ze theoretisch een CO2 gehalte van 10mg/l meten dmv de pH en KH, dat dit in de praktijk maar 4mg/L kan zijn.
Dit is te wijten doordat anorganische en organische stoffen mee worden gerekend in de alkaliniteit.
Dat wil dus zeggen dat het dus ook gebeurt als je turf gebruikt, want die geeft ook organische stoffen af.
Bij nader onderzoek kan het tegen de 300% aan lopen.
 
John afgezien van het feit dat mijn kh gemeten is door de Watermaatschappij ik heb 100 % kraan water in mijn aquarium, en ik meet zelf, echt kh 8

Maar wat voor waarde ik ook invoer voor kh 1 tm 20 een ph van 6 is altijd fout volgens die tabel

Dat kan toch niet trouwens de meeste zoetwater vissen floreren in een PH van 6 of soms nog minder, uitzonderingen daar gelaten , ook de meeste planten groeien heel goed in een PH van 6.

Ph 7 over hoger komt in de natuurlijke oppervlakte water in de tropen niet voor.
Zure regen weet je wel .

In de bergen zijn wel stroompjes met kalk houdend water maar daar zit geen vis,en ook geen planten.

Uitzonderingen daar gelaten.

groet willem
 
Volgens mij is die tabel 60 jaar geleden gewoon opschreven omdat ze toch die Ph niet naar beneden kregen , in ieder geval niet lager dan 6,5 met hun gist suiker methode en zeker niet in een grote bak .
Trouwens veel aquarium info is gebaseerd op een hoop napraten van info uit 1960 toen er veel mensen een Aquarium hadden.
De meeste boeken idem gebaseerd op info uit 1960.
Ph verlagen is echt heel belangrijk voor alles, en met CO2 gaat dat relatief veilig.
In ieder geval veiliger dan met zuur.

groet willem
 
Is de ph van jullie kraanwater maar 6 dan??
Wil je dat anders ook eens meten??
 
Laten we wel niet vergeten dat dit het topic is van Triple20.
 
Klopt Ivo maar die heeft waarschijnlijk wel een co2 tekort.
Hij kreeg het advies om er co2 co2 co2 in te pompen en dat lijkt me niet echt op de plaats.
De TS gebruikt ook de tabel dus in zoverre heeft die er denk ik wel belang bij in hoeverre hij daarvan uit kan gaan ;).

Hij zit alleen nog te wachten op een nieuwe ph pen die net is besteld.
 
Mijn PH van het Drinkwater is geen 6, ik woon in Nederland.
PH kraan water is 7,4 maar ik voeg CO2 toe en volgens de tabel is dat dodelijk als je een PH van 6 in je aquarium hebt.
rara
groet willem
 
Mascha&Ivo zei:
Laten we wel niet vergeten dat dit het topic is van Triple20.
+1
Sebiet komt Gapak zich nog moeien, en dan is het helemaal feest! :D
 
is dat niet de bedoeling van een forum
 
backplay zei:
Mascha&Ivo zei:
Laten we wel niet vergeten dat dit het topic is van Triple20.
+1
Sebiet komt Gapak zich nog moeien, en dan is het helemaal feest! :D

ik begon me net af te vragen wanneer er losgeld zou worden gevraagd. je weet wel, gijzelen van een topic oid.

Ik moet toch wachten tot mijn metertje er is, in de tussentijd vermaak ik me wel met tabeldiscussies :)

Zonder grap: de opmerking van Lotus vind ik wel interessant. Bij een ph van 6 is bijna alles fout. Moeten we de tabel dat lezen als: alles in het rode is teveel co2 voor planten (wordt niet meer gebruikt), maar hoeft nog niet schadelijk te zijn voor vissen? Want daar kan ik wel weer wat mee. Past ook bij het verlagen van de ph van 7.4 naar 6. Je hebt daar een bak CO2 voor nodig, en de planten zullen dat niet gebruiken, maar je bereikt wel de zuurgraad die je wilt. En als de lagere pH goed is voor de vissen, en het vele CO2 (nog) niet slecht voor ze, dan valt er wat voor te zeggen.
 
Overigens ben ik er niet op uit om de tabel ter discussie te stellen, maar om mijn alg weg te krijgen :deal:
 
Heb je reflectoren op de lampen zitten?
 
Zie ik het goed dat het hier gaat om een javavaren, Cryptocoryne en Anubias waarop de alg zit?
Heb je ook andere planten? Hebben die last van alg?

~ Ivo
 
Triple20 zei:
Overigens ben ik er niet op uit om de tabel ter discussie te stellen, maar om mijn alg weg te krijgen :deal:

Dat begrijp ik hoor ;) .
Ben benieuwd wat je nieuwe ph pen zal aangeven namelijk.
 
Tuurlijk gaat om je algen weg te krijgen en niet om die tabel maar als je die tabel aan houdt ?????.
Ik denk als je planten goed groeien is altijd slecht voor alg.
Dat is niet nieuw, en vergeet niet dat veel planten moeras planten zijn die houden van CO2 meer dan je denkt.
Ph 6 is echt fantastisch geen alg en je vissen happy de peppy'
De beste investering die ik ooit gedaan heb is een CO2 instalatie.
groet willem
 
Ik heb zelf een kh van 5 en een ph van 6.6 en dan heb je ruim 35mg co2 in je bak.
dat is echt meer dan voldoende hoor.Het is echt niet nodig om zo n lage ph te hebben om voldoende co2 te verkrijgen.

Volgens mij zijn moerasplanten juist langzame groeiers die wat minder co2 verlangen. Daarom doen die het ook prima in een 60cm bak zonder co2.

@Lotus
Ik zag je foto in je album van begin april dacht ik zo.
Daar heb je op zich meer hout dan planten dus het effect van veel co2 zie ik daar echt nog niet terug moet ik zeggen ;).
Maar wellicht is de groei de laatste maand wel behoorlijk geweest, dat kan ik niet inschatten :).

Ik vind het advies om zoveel co2 toe te voegen niet de juiste.
Voldoende is prima, maar teveel is niet nodig lijkt mij.
We moeten eerst maar eens afwachten wat de juiste waarde is van de TS ;).
 
Triple20 zei:
Moeten we de tabel dat lezen als: alles in het rode is teveel co2 voor planten (wordt niet meer gebruikt), maar hoeft nog niet schadelijk te zijn voor vissen?
Wil je het antwoord daarop weten, hoef je maar naar je planten en vissen te kijken. Er bestaat geen magisch getal dat voor iedereen goed is.
Voor vissen verschilt het echt per soort. Heb er die vanaf een bepaald niveau last krijgen met de ademhaling, terwijl er andere zijn die het precies niets kan schelen.
Voor planten verschilt dit ook, en hangt het samen met je licht en de stroming. Als je van al je planten de CO2 compensatie en saturatie punten zou weten, zou je over cijfertjes kunnen nadenken. Maar voor ons blijft het dus een kwestie van de planten in het oog te houden.
Denk dat alle problemen met planten i.v.m. CO2 met te weinig te maken hebben, dan met teveel.

Triple20 zei:
Want daar kan ik wel weer wat mee. Past ook bij het verlagen van de ph van 7.4 naar 6. Je hebt daar een bak CO2 voor nodig, en de planten zullen dat niet gebruiken, maar je bereikt wel de zuurgraad die je wilt. En als de lagere pH goed is voor de vissen, en het vele CO2 (nog) niet slecht voor ze, dan valt er wat voor te zeggen.
Je moet je niet blindstaren op een pH waarde. Er is altijd een reden waarom de pH een bepaalde waarde heeft, en die reden is belangrijker dan de pH zelf. En dan is CO2 niet hetgeen wat het water beter maakt omdat de pH dan "beter" word.
Bij planten heeft de pH waarde wel invloed op de beschikbaarheid en opname van voedingsstoffen. Maar zolang je niet in de extremen gaat, geeft dat meestal geen probleem.
 
Begin april is de bak helemaal op nieuw ingericht de foto is juist het nul punt op de crypto's na.De bak was toen 3 dagen oud.
En heb jij wel eens hout gezien wat zo snel groeit op CO2 het waren lucifers toen ik het er in heb gelegd.
Dus CO2 is echt wel ergens goed voor.

:D
 
oja ik had kardinaal tetras in een gezelschap bak gekweekt ph mischien wel onder de 6 geweest komt zeker van de schrik omdat ze liever in ph 7.5 zwemmen'
Ik dacht altijd dat vissen alleen maar kweekte als ze het naar de zin hadden maar dat zal dan wel niet. :D
 
En heb jij wel eens hout gezien wat zo snel groeit op CO2 het waren lucifers toen ik het er in heb gelegd.
Dus CO2 is echt wel ergens goed voor.
Ik wilde on topic blijven maar wil hier toch even op reageren.
Is het hout gegroeid van de co2 dan???????>
 

Terug
Bovenaan