Aqua40 Bakjes van Deesje


Ik zou de nieuwe bak laten indraaien, zeker nu dat er geen spoed bij zit ;)

Haha spoed zou ik niet zeggen, manlief wilt niet 3 aqua's in de woonkamer.
Zelf zit ik te denken om alles over te zetten naar de nieuwe bak. Er komt dan alleen wat vers water bij en verse bodem. Rest blijft het zelfde.
Denk dat de garnalen dat eerder zullen overleven dan wanneer ze van de ene bak naar de andere gaan. Denk ik....
 
Mijn idee is om dan alleen bodem toe te voegen, deze ook gewoon weer hergebruiken.
Het is een phverlagende bodem.
 
Ik vrees dat je de bodem niet meer zal kunnen gebruiken,er zal nu al enorm veel stof tussen zitten en de kleikorreltjes vallen heel makkelijk uit elkaar als ze een tijd in het water hebben gezeten.
En als je een nieuwe ph verlagende bodem neemt moet je ff opletten want met sommige moet je eerst een tijd verversen omdat ze flink wat ammonium oid afgeven dus kunnen ook niet gelijk garnalen in.
 
Ik vrees dat je de bodem niet meer zal kunnen gebruiken,er zal nu al enorm veel stof tussen zitten en de kleikorreltjes vallen heel makkelijk uit elkaar als ze een tijd in het water hebben gezeten.
En als je een nieuwe ph verlagende bodem neemt moet je ff opletten want met sommige moet je eerst een tijd verversen omdat ze flink wat ammonium oid afgeven dus kunnen ook niet gelijk garnalen in.

Ok dank je voor de tip.
Ik gebruik de bodem van ADA Aquasoil Amazonia.
Komen daar ook stoffen vrij die schadelijk zijn voor garnalen?
 
Ik kan daar ff zo snel niks van vinden maar staat altijd op de verpakking beschreven als dat zo is en dan de instructie om de eerste tijd om de dag oid te verversen tijdens het indraaien.
Ik weet bv van de scapers soil van Dennerle wat een hele goede is dat dit niet nodig is.
 
Nou vandaag bestelling de deur uit gedaan. Nieuwe bodem, nieuwe testkoffer, plantclips en nieuwe plantjes. (ook voor de grote bak)
Nu wachten...
 
Het is weer dezelfde geworden. Een ADA Aqua Soil Amazonia. Gewoon omdat deze erg goed bevalt.
Zit nog wel in dubio over het indraaien. Manlief wordt niet blij van 6 tot 8 weken een 3e bak in de woonkamer terwijl zijn Lego er niet mag staan.
Dus mogelijk toch filter en water over en direct ook de garnalen.
Plantjes zijn binnen gekomen. Heb 3x Echino Magdalensis besteld. Voor de rest gaat het stuk hout incl mos gewoon over en de steen ook.
 

Hahaha ja Lego. Ik heb als hobby mijn aqua's en mijn man heeft als hobby Lego. Een hele zolder voor hem alleen vol met Lego. Hij spaart het. Alle poppetjes en wat duurdere huizen enz.
Ieder zijn eigen ding...:rolleyes:
 
Ik weet dat er hier destijds een lid is geweest welke lego in zijn bak had staan. Mss leuk om beide hobby's te combineren?
 
Ik weet dat er hier destijds een lid is geweest welke lego in zijn bak had staan. Mss leuk om beide hobby's te combineren?

Hahaha uhh nee. That's not gonna happen. :D:D
Had die foto's ook al eens gezien ja. Maar ik houd het liever natuurlijk.
 
Lego, prachtig spul. Heb nog dozen vol van vroeger. Ik kan dat niet wegdoen. Ooit zal ik het wel weer eens in elkaar zetten.
 
Lego, prachtig spul. Heb nog dozen vol van vroeger. Ik kan dat niet wegdoen. Ooit zal ik het wel weer eens in elkaar zetten.

Daar is het bij mijn man toen ook mee begonnen, toen onze zoon geboren werd. Het werd alleen maar meer en meer en inmiddels heeft meneer een hele Lego-zolder.
 
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om alles in 1 keer over te zetten, op voorwaarde dat je ook echt alles overzet. Je biologische belasting zou logischerwijs namelijk niet moeten stijgen hierdoor en het merendeel van je bacteriën blijft behouden. Uit voorzorg kan je best wel de eerste 2 weken wat vaker verversen en de waarden in de gaten houden (vooral nitriet).
 
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om alles in 1 keer over te zetten, op voorwaarde dat je ook echt alles overzet. Je biologische belasting zou logischerwijs namelijk niet moeten stijgen hierdoor en het merendeel van je bacteriën blijft behouden. Uit voorzorg kan je best wel de eerste 2 weken wat vaker verversen en de waarden in de gaten houden (vooral nitriet).

En wat zou jij dan doen Jarne. De hele bodem vervangen of een deel van de bodem? Water en filter gaan sowieso dan over. Zit alleen met die bodem...
 
Ik had ergens gemist dat het een pH verlagende bodem was (5de pagina niet gezien), in dat geval twijfel ik zelf een beetje en zou ik toch eerder langzaam indraaien. Eventueel kan je om het indraaien zelf te versnellen al een 2de filter indraaien in je huidige aquarium om dan in het nieuwe te plaatsen, ook het uitwringen van gebruikt filtermateriaal in het water zou je bodem sneller moeten doen indraaien.
 
Indraaien is juist het probleem. Die 3e bak krijg ik er niet doorheen in de woonkamer bij mijn man. Niet voor meerdere weken. :(
Ik zit zo in dubio.... pfff.
 
Dus wacht, hij heeft een hele zolder voor zijn hobby maar jij krijgt niet de plaats voor drie bakken, misschien dat je dat als vergelijking kan gebruiken?
 
Hahaha Ik mag de garage hebben zegt ie dan. Maarja dat wil ik niet. Anders moet ik die volle bak verplaatsen na het indraaien. Dat werkt ook niet.
Ach we zullen wel zien.
 
Gisteren begonnen met vullen van de aqua 60.
Nieuwe bodem erin, ADA AquaSoil Amazonia, en half gevuld met vers water.
Daarna zag ik niks meer in de bak en hadden de kinderen mij nodig dus heb ik het laten rusten tot vandaag.
Straks kijken of ik wat nieuwe plantjes kan planten, thermostaat erin hangen en misschien nog wat overzetten van de huidige aqua 40 naar deze bak.

Bedoeling is om het water en de filter uit de aqua 40 te gebruiken. De garnalen heel langzaam over te wennen en ze dan over te zetten.
Indraaien gaat niet omdat ik geen 2e filter heb.
Bak staat in de bijkeuken.
Wil ook de lamp vervangen aangezien deze blauw/wit is. Heb liever geen blauw.

20170912_112034.jpg
20170912_163950.jpg
 
In het water zitten bar weinig nuttige bacterien dus daarvoor zou je het water niet hoeven te gebruiken. Deze zitten grotendeels in je bodem en filter;)

Dat blauw wit vind ik ook geen mooie optie en gebruik vaak kleur 840.
 
Als je volgende keer wat keuken of aluminiumfolie over de bodem doet en dan langzaam water vult blijft het meteen mooi helder.
 
Even een kleine update.
Inmiddels is de Aqua60 gevuld met nieuwe bodem, enkele plantjes en nieuw water.
Heb de helft van de keramische pijpjes uit de filter van de Aqua 40 gehaald en ook de spons uitgeknepen in de nieuwe bak.
Hoelang zou het aquarium nu nog moeten indraaien? Normaal zou ik zeggen 4 tot 6 weken.

Zit te twijfelen om de Aqua40 te vullen met nieuwe bewoners. Maar weet nog niet welke...
 
Net het water gemeten van de huidige 40 en de nieuwe 60.
Zit wel degelijk verschil in, maar qua nitriet en nitraat is de 60 nog niet klaar voor bezetting.
Terwijl ik de helft van de oude filter inhoud van de 40 heb gebruikt en de filterspons heb uitgeknepen.

Aqua40
Ph 6,5
Gh 8-9
Kh 2-3
No2 0
No3 0
uS 400

Aqua 60
ph 6
gh 3
kh 1-2
no2 3,5
no3 50
uS 167

Nu was ik toch al van plan om toch zo'n 2 a 3 weken in te laten draaien. Maar als ik dit zo zie is het maar goed dat ik nog even wacht met overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Zeker goed dat je het eerst een tijd laat draaien zonder bewoners.
Wil je de garnalen van de aqua40 perse in de 60? anders zou je natuurlijk ook wat nieuws voor de 60 kunnen nemen.
 

Terug
Bovenaan