Aqua40 Bakjes van Deesje


En ook vandaag is er nogsteeds disco in de bak. :thumbs:

Helaas moet ik concluderen dat het actieve kool niet helpt om de bak helder te krijgen.
Zit te twijfelen om er wat witte watten in te doen, in de filter dan, zou dat helpen? Het is al een Aquael Turbo 500 sponsfilter.

Welke planten doen het trouwens prima in een garnalenbak zonder co2 enz? Ik vind de bak zo kaal, maar als ik ga kijken dan hebben de meeste planten een hogere ph nodig. Maar wil de bak wel wat groener krijgen... iemand tips?
 
Pff wat een frustratie vandaag.:(
-Aqua60 nogsteeds niet helder, mos op het hout wordt helemaal bruin (zweefvuil?) en de garnalen eten nooit. Wat ik ze dan ook geef. :stom:
-Aqua40 maakt nogsteeds bruinalg aan.:stom:
Gelukkig doet mijn Crystal bak het wel 'normaal'. Garnalen eten, planten zich voort... Nu alleen nog het kleine grut laten overleven...:juggle:
Zucht, soms is het aquariumleven zo frustrerend als het niet gaat zoals je zou willen en je bij anderen ziet.:'(
 
Pff wat een frustratie vandaag.:(
-Aqua60 nogsteeds niet helder, mos op het hout wordt helemaal bruin (zweefvuil?) en de garnalen eten nooit. Wat ik ze dan ook geef. :stom:
-Aqua40 maakt nogsteeds bruinalg aan.:stom:

Ik snap je frustratie meid.

Maar, bruinalg kan heel lang aanhouden en ik heb zelfs bruinalg in bakjes die al meer dan een jaar staan.
Gelukkig is het geen slechte alg en kun je het heel makkelijk van het glas verwijderen.
Alleen als het op planten zit is het wel lastig, maar ik weet niet of dat zo is.

Je zegt dat je aqua 60 nog steeds niet helder is.
Wat bedoel je met niet "helder"

Zie je een witte of bruine waas?
Of zie je gewoon heel veel zwevend vuil?

De aquael turbo 500 heb ik zelf ook, in een 60 cm bakje.
Deze is helemaal helder, dus aan het filter hoeft het niet te liggen.

Hoe ik het filter gebruik:
- grotere spons dan het origineel ( https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/spons-rond-9-x-10-cm.html ) Aan 1 zijkantje iets afgeknipt anders drukte hij te veel tegen het glas aan
- in het kamertje heb ik de originele filtermateriaal ( https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-biocremax-pro-600.html )
- bovenop dat filtermateriaal heb ik een dot witte watten (dus in dat zelfde kamertje)
(Zorg er voor dat de uitstroom niet op je bodem gericht staat met een harde straal, dat kan stof doen opwaaien als je pech hebt)


Dat je garnalen niet eten is de grootste zorg.

Wat zijn de waterwaarden van je water?
Wat is de temperatuur?
Hoe vaak en hoe veel ververs je water?
Hoe vaak maak je je filter schoon?
 
Ja balen is dat maar anderen hebben ook wel toestanden soms hoor alleen lees je daar niks van! :juggle: ;)

Daar ben ik het helemaal mee eens John.
Het is jammer dat sommige mensen alleen maar dingen posten als alles goed gaat.
Daardoor lijkt het alsof zij geen problemen kennen.

Aan de andere kant is het foto-album niet snel een plek om problemen met vissen of garnalen neer te zetten.
Die kom je eerder tegen in de topics met ziekten of garnalen.
 
Ik snap je frustratie meid.

Maar, bruinalg kan heel lang aanhouden en ik heb zelfs bruinalg in bakjes die al meer dan een jaar staan.
Gelukkig is het geen slechte alg en kun je het heel makkelijk van het glas verwijderen.
Alleen als het op planten zit is het wel lastig, maar ik weet niet of dat zo is.

Je zegt dat je aqua 60 nog steeds niet helder is.
Wat bedoel je met niet "helder"

Zie je een witte of bruine waas?
Of zie je gewoon heel veel zwevend vuil?

De aquael turbo 500 heb ik zelf ook, in een 60 cm bakje.
Deze is helemaal helder, dus aan het filter hoeft het niet te liggen.

Hoe ik het filter gebruik:
- grotere spons dan het origineel ( https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/spons-rond-9-x-10-cm.html ) Aan 1 zijkantje iets afgeknipt anders drukte hij te veel tegen het glas aan
- in het kamertje heb ik de originele filtermateriaal ( https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-biocremax-pro-600.html )
- bovenop dat filtermateriaal heb ik een dot witte watten (dus in dat zelfde kamertje)
(Zorg er voor dat de uitstroom niet op je bodem gericht staat met een harde straal, dat kan stof doen opwaaien als je pech hebt)


Dat je garnalen niet eten is de grootste zorg.

Wat zijn de waterwaarden van je water?
Wat is de temperatuur?
Hoe vaak en hoe veel ververs je water?
Hoe vaak maak je je filter schoon?

De bruinalg in de aqua40 zit overal. Hout, planten, ramen, bodem. Heb hem vandeweek helemaal schoongemaakt en probeer het nu bij te houden. Heb wat snelgroeiende planten geplaatst maar weet niet of dat zal helpen.

Bij de Aqua60 heb ik echt het idee dat het zweefvuil is. Aan de filter zal het waarschijnlijk niet liggen, in mijn andere bakken heb ik die ook en die zijn helder. Maar deze bodem heb ik ook in de aqua40 cr en daar is het ook gewoon helder. Heb net inderdaad het zakje actieve kool vervangen voor witte watten, misschien helpt het. Spons die erop zit is de standaard spons van de Turbo500, heb eventueel nog een liggen van de pat mini.
Waterwaardes zijn: ph 6, kh 1, gh 5, us 257, temp 21,4
 
Het is een beetje verwarrend omdat je met verschillende problemen te maken hebt.

Het allerbelangrijkste is denk ik dat we eerst gaan kijken waarom je garnalen niet willen eten.
Het algenprobleem kunnen we dan daarna naar kijken.

  1. In het aquarium waar je garnalen niet willen eten, zijn daar de bovenstaande waterwaarden van?
  2. Hoe lang draait de bak?
  3. Hoe lang heb je de garnalen nu?
  4. Klopt het dat hier veel bruinalg in zit?
  5. Hoe vaak en hoeveel water ververs je?
  6. Hoe vaak verschoon je je filter?
  7. Wat bedoel je met de zin "had hem van de week helemaal schoon gemaakt" (je filter, de bodem, de ramen?)
Hoe meer info jij kunt geven op de vragen, hoe beter we je kunnen helpen :D
 
Het is een beetje verwarrend omdat je met verschillende problemen te maken hebt.

Het allerbelangrijkste is denk ik dat we eerst gaan kijken waarom je garnalen niet willen eten.
Het algenprobleem kunnen we dan daarna naar kijken.

  1. In het aquarium waar je garnalen niet willen eten, zijn daar de bovenstaande waterwaarden van?
  2. Hoe lang draait de bak?
  3. Hoe lang heb je de garnalen nu?
  4. Klopt het dat hier veel bruinalg in zit?
  5. Hoe vaak en hoeveel water ververs je?
  6. Hoe vaak verschoon je je filter?
  7. Wat bedoel je met de zin "had hem van de week helemaal schoon gemaakt" (je filter, de bodem, de ramen?)
Hoe meer info jij kunt geven op de vragen, hoe beter we je kunnen helpen :D

1. De genoemde waardes zijn van de Aqua60, inderdaad de bak waarin de garnalen niet willen eten.
2. Die bak, de aqua60 draait sinds 23 sept 2017. 5 maanden nu dus.
3. Sinds Vivarium (november) zitten er wat garnalen in. En sinds deze week weer meer.
4. Nee hier zit geen bruinalg in, die zijn in een ander bakje. In deze bak zit naar mijn idee veel zweefvuil. Bruine waas. Hij is nog nooit helder geweest zoals mijn andere aqua. (foto volgt later vandaag ivm weerspiegeling.
5. Ik ververs elke 2 weken zo'n 1/4 van het water. Osmose en voeg dan ook GH+ toe.
6. filter verschoon ik niet heel vaak, denk elke 6 weken a 2 maanden.
7. Helemaal schoongemaakt bedoelde ik met de aqua40 waar de bruinalg in zit. Daar zitten geen bewoners in. Daarom heb ik hem van top tot teen schoongemaakt. Bodem gewoeld, hout eruit - nieuw hout erin, mos eruit - ander mos erin, filter uitgespoeld - nieuwe spons, Schone lei zeg maar.
 
Oke helemaal duidelijk!
Laten we eerst kijken naar die aqua 60 waar de garnaaltjes niet willen eten.
Even de details van deze bak op een rijtje.
  • bak is een aqua 60, draait nu 5 maanden
  • sinds 3 maanden zitten er garnalen in en sinds deze week zijn er garnalen aan toegevoegd
  • je hebt in deze bak veel zweefvuil, maar geen bruinalg
  • je ververst elke 2 weken 25% van het water. Osmose met Gh+ poeder
  • de waterwaarden van deze bak zijn: ph 6, kh 1, gh 5, us 257, temp 21,4
Het samenvoegen van twee groepen garnalen is altijd een risico. Het kan zijn dat ze niet zijn opgewassen tegen elkaars bacterien of virussen die ze bij zich dragen.

Het kan ook zijn dat ze niet eten omdat ze genoeg zweefvuil kunnen eten tussen de plantjes.

Wat mij opvalt aan jouw bakjes, is dat ze heel erg open zijn. Er is weinig begroeiing om het zo maar te zeggen. Ik zou de bakjes wat dichter beplanten.
Garnalen houden niet van veel licht, ze voelen zich fijner in de schaduw om het zo maar te zeggen :D

De Gh zou je iets omhoog kunnen brengen.
De us waarde van 257 mag ook wat omhoog. Ik merk zelf in elk geval dat mijn tb's het beter doen op een hogere us.
Heb je ook de No2 en No3 en Nh4 druppeltesten om te meten?

Het water verversen van 1 keer in de 2 weken 25% zou ik minderen. Ik vind het wat te veel in één keer.

Catappabladeren kunnen helpen als er bacterien in het spel zijn. Maar volgens mij heb je die er al in zitten.


Verder is het nu afwachten wat ze gaan doen.
Misschien hebben anderen ook nog goede tips voor je.
 
Thanks voor de tips.
Het zweefvuil zit er al vanaf het begin in. De bak is nooit helder geweest.
Het niet eten is al langer dan dat de nieuwe garnalen erin zitten. De 'oude' garnalen deden het ook al niet.
Misschien inderdaad teveel zweefvuil wat ze kunnen oppeuzelen.

Als het me lukt zal ik morgen weer opnieuw testen en dan ook de no2, no3 en de nh34 weer mee meten. Laatste keer dat ik die heb mee gemeten is 3 weken geleden.
Waterwissels zal ik minderen. Cattapa blad ligt er inderdaad al in.
Opzich wil ik er wel meer planten in planten, maar niks overleefd.
 
De bruinalg in de aqua40 zit overal. Hout, planten, ramen, bodem. Heb hem vandeweek helemaal schoongemaakt en probeer het nu bij te houden. Heb wat snelgroeiende planten geplaatst maar weet niet of dat zal helpen.
Als je maar bruinalg blijft houden, zit er toch iets in je bak dat ammoniak of ammonium (NH3 / NH4) afgeeft. Deze waterwaarde is belangrijk om even te meten.
 
Als je maar bruinalg blijft houden, zit er toch iets in je bak dat ammoniak of ammonium (NH3 / NH4) afgeeft. Deze waterwaarde is belangrijk om even te meten.

Dit gaat over de Aqua40, zonder garnalen erin.
Ik weet dat er teveel nh3/4 in zit, voordat het bakje schoonmaakte was deze ook torenhoog. Maar had gehoopt na alles vervangen en schoongemaakt te hebben dit verholpen zou zijn.
 
Hahaha, zag even door de bomen het bos niet meer wat nu de Aqua40 -of 60 posten waren ;)


Zit hier nu ph-verlagende soil in of een ander bodemsubstraat?
In de Aqua40 met bruinalg zit een gewone grind bodem, zonder voedingsbodem oid.

In de Aqua60 zit een ph verlagende bodem, ADA Amazonia.
 
In de Aqua40 met bruinalg zit een gewone grind bodem, zonder voedingsbodem oid.

Hmmm, waar komen dan al die afvalstoffen vandaan? Oud gewassen grind gebruikt?
- Al geprobeerd een aantal zeer snelgroeiende planten in dat bakje te doen. Je hebt uiteraard wel planten nodig die meehelpen het water te zuiveren van die afvalstoffen.
- Daarnaast moet er dan ook een complete plantenvoeding in kleine hoeveelheden toegevoegd worden.

* Vallisneria soorten
* Egeria densa
* Hygrophila polysperma
* Ceratophyllum demersum
* Hygrophila difformis
 
Hmmm, waar komen dan al die afvalstoffen vandaan? Oud gewassen grind gebruikt?
- Al geprobeerd een aantal zeer snelgroeiende planten in dat bakje te doen. Je hebt uiteraard wel planten nodig die meehelpen het water te zuiveren van die afvalstoffen.
- Daarnaast moet er dan ook een complete plantenvoeding in kleine hoeveelheden toegevoegd worden.

Er staan wat stekken Sterrenkruid in, ook een makkelijke snelgroeier. En er zit Flamemoss in. Moet nog op zoek naar extra (makkelijke) planten
De bodem die erin zit, is een nieuwe bodem. zwart zand van 0,3 tm 0,5mm.
Plantenvoeding ben ik weer mee begonnen, ben ik in mijn andere bakken ook niet actief mee. Maar om die bruinalg weg te krijgen proberen we maar wat.
 
Zoals beloof vandaag weer even de waterwaardes gemeten.
De Aqua40 draait nu 9 dagen met schone filter en 100% nieuw water.

Aqua40
ph 7,8 - kh 4 - gh 7a8 - no3 0 - no2 0 - nh3/4 0 - po4 0,5 - Us 290

Aqua 60
ph 5,8 - kh 1 - gh 6 - no3 0,5 - no2 0 - nh3/4 0 - po4 0,25 - Us 255
 
Hoelang draait je Aqua 40 nu Deesje want wellicht staat het ergens maar het is een lang topic. Soms duurt het langer dan 4 weken voordat je dat kwijtraakt hoor.
Met een gewone grindbodem is het zoals ik het les een lange adem hebben voor je.
 
Hoelang draait je Aqua 40 nu Deesje want wellicht staat het ergens maar het is een lang topic. Soms duurt het langer dan 4 weken voordat je dat kwijtraakt hoor.
Met een gewone grindbodem is het zoals ik het les een lange adem hebben voor je.
Helaas met een gewone grindbodem idd...
Hij draait nu 10 dagen. Heb hem 10 dagen geleden helemaal schoongemaakt. In de hoop 'opnieuw' te kunnen starten.
 
Ik zat vandaag eens te denken he...
Het filter wat ik gebruik in de Aqua 60.
Zou die wel sterk genoeg zijn?
Het is een Aquael Turbo 500.
Is geschikt voor aquaria tot 150 ltr en pompt 500ltr per uur.
In de Aqua 60 zit zo'n 50ltr.

Ik ben die zonder nadenken gaan gebruiken omdat ik hem ook op nog geen halve kracht in mijn aqua40 bakjes gebruik, maar aangezien de Aqua60 maar niet helder wordt...
 
Ik ben die zonder nadenken gaan gebruiken omdat ik hem ook op nog geen halve kracht in mijn aqua40 bakjes gebruik, maar aangezien de Aqua60 maar niet helder wordt...
Ik heb hem in mij Superfish Home 80, netto zo'n 68 liter. Heb hem op de laagst mogelijke stand staan en het water is ontzettend helder.
 
20180225_213436.jpg
20180225_213747.jpg
20180225_213357.jpg
 
Aqua 60 met Taiwan Bees
Sinds ongeveer 2 weken is dit bakje ineens kraakhelder.
Geen idee hoe het ineens kan, enige wat ik gedaan heb ik de filter iets minder hard gezet.
20180317_184341.jpg



Aqua 40 met Crystal Red en Black
Bakje gaat nogsteeds lekker.
Jongen garnaaltjes overleven helaas nogsteeds niet, maar de volwassen doen het prima.
20180317_184127.jpg


Aqua 40 leeg
Hier helaas nogsteeds bruinalg. Kom er maar niet van af. :(
20180317_184225.jpg
 
Bruinalg kan soms lang aanhouden. Kun je niet een ingedraaide spons van een ander bakje licht uitknijpen in deze? Soms kan op deze manier enten wel helpen als de waterwaarden ongeveer gelijk zijn.
 
Bruinalg kan soms lang aanhouden. Kun je niet een ingedraaide spons van een ander bakje licht uitknijpen in deze? Soms kan op deze manier enten wel helpen als de waterwaarden ongeveer gelijk zijn.
Ik kan een spons van mijn rio erin uitknijpen.
Daar zit helemaal geen alg in.
Zou het helpen?
 
Kleine update, foto's volgen nog.

Bakjes staan op een laag pitje.
Ben het enthousiasme voor aquaria een beetje kwijt.
Niet dat ik ze weg zal doen hoor, maar geen zin om actief water te wisselen, water testen etc.
Wil gewoon genieten van leuke bakjes. Niet steeds maar gedoe.

Gisteren de waterwaardes van de aqua 60 met TB weer gemeten.
Naar mijn idee niks mis mee, maar toch... Plantjes willen niet echt, garnalen zijn niet actief (op af en toe een dansje na), geen zwangere, laat staan jongen.
Wat denken jullie, kan er iets verbeterd worden?
ph 5,8 tot 6 - kh 1 - gh 6 - No2/No3/Nh3nh4 allemaal 0 - po4 0,1 - Us 260 - temp 22,4
 
Voor de TB zijn dat goede waarden maar planten hebben ook nitrat nodig om te kunnen groeien dus dat kan dan weleens tekort in je bak aanwezig zijn. Zelf heb ik bij de TB ook alleen maar wat mosjes en 1 Javavaren en de bak red zich met wat er wordt geproduceert. Soms kweken de garnalen gewoonweg enkele maanden niet en dat herken ik dus ik zou dat even afwachten Deesje.
 
Heel herkenbaar hoor die dip! Ik heb in december op het punt gestaan om de rio in de garage te zetten. Niets sloeg aan, Alleen maar steeds puin en geld weg gooien en die onzin allemaal.

In januari toch besloten de bak nog 1x aan te pakken en alles vervangen wat me niet aanstond en goed te bedenken wat ik nu precies wil met de bak. Nu 4 maanden verder en een kapitaal armer, nog niet 100% tevreden maar de zin is er wel weer.

Voor de planten eens rondgekeken en gezien de veel goede terugkoppelingen over de planted in box voeding die aangeschaft en mijn planten leven nog haha. Wat gespeeld met het licht en dergelijke. Geen algen meer.

Er bestaan ook middeltjes voor de algen misschien een optie en dan van daaruit te kijken wat de oorzaak kan zijn en deze aan te pakken.

Bij mij heeft het zeer zeker ook geholpen dat ik waterpest in de bakken heb gedaan. Absoluut niet mijn favoriete plant maar doet wel super zijn werk.

Wat stom dat de kleintjes het niet overleven in de bak. Qua waterwaardes zie ik inderdaad geen afwijkingen. Misschien eens ander voer proberen ?
 
Mijn dipje is nogsteeds niet helemaal over. Althans... ben een beetje klaar met het maar niet willen lukken van het in leven houden van Taiwan Bees.
Zit dan ook te twijfelen om dat bakje leeg te halen, de overgebleven TB in mijn CR/CB bak te doen en dan of de aqua 60 weg te doen of er Neocaridina in te houden.
 
En dan ineens... wanneer je een dramatische foto wilt maken van de eventueel op te geven aqua 60. Zie je een wonder.
Iets wat ik echt niet verwacht had...
2 zwangere dames!
En Blue Bolt en een Blue Panda.
Helemaal happy.
Dipje is nog niet over, maar voorlopig houd ik het bakje toch nog maar.

20180413_201859.jpg
20180413_201747.jpg
20180413_201734.jpg
20180413_201549.jpg
20180413_201530.jpg
20180413_201113.jpg
20180413_201010.jpg
 

Terug
Bovenaan