Akva 200*60*60 van TonHageraats


Het ziet er al goed uit.

En we hebben dezelfde achterwand. ;)
 
Ziet er al mooi uit. Nu nog even de grond uitkijken.

Kun je binnenkort eens wat vertellen over de gebruikte techniek?
 
Het aquarium is een Akvastabil met een Mark2 kast van 200x60x60 cm.

De verlichting bestaat uit 4 T5 lampen van Eheim 2 Plants en 2 daylight aangestuurd door de Sunriser welke de zon op en ondergang regelt in ongeveer 45 minuten van 0 naar 100%.

De verwarming bestaat uit een Dupla set met controller welke de staaf en de bodem verwarming regelt en onafhankelijk van elkaar kan worden ingesteld, en ook de tijdsduur van het aantal graden kan regelen, b.v. s'avonds koeler dan overdag.

Het filter is een JBL1901

Het hout heb ik ingewaterd aangeschaft via mijn LFS.

Er komt nog een RGB led strip in om de kleuren wat bij te regelen en een mooiere zon op en ondergang te cre�ren.
Als de planten wat gegroeid zijn wordt er nog een Co2 set aangesloten.
 
Ton ziet er goed uit nog wat meer planten en gaat helemaal goed komen
mooi bak kleur kast valt over te twisten maar gelukkig houden we niet allemaal van het zelfde
mischien wat mos laten groeien op je hout is nu zo stakerig


groet

jaap
 
Het groen erin maakt het gelijk aangekleed, mooi hout, dit wordt weer een mooie bak!
 
Dank jullie.

Het hout moet nog wat anders worden gezet omdat het nog niet helemaal is gezonken en planten komen er volgende week bij en wordt langzaamaan opgebouwd.

Voorlopig de volgende planten besteld,
Crinum calamistratum
Alternanthera cardinalis
Eichhornia azurea
Nymphaea Lotus green en Red
 
De eerste rode planten staan erin (Alternanthera cardinalis)

191954tonhageraats_0_82_20160224_15.jpg


Links onder ook de Nymphaea Lotus green samen met een paar voorgrond plantjes.(Echinodorus magdalenensis)
 
Ik lul me rot Peter samen met wat klassieke muziek op, dus moet lukken zo.
 
We zijn nu een weekje verder en alles gaat op het oog te zien goed, ik had er wat drijfplantjes in gedaan (Limnobium laevigatum) en ik zie nu kleine plantjes erbij gekomen, mogelijke conclusie is dat het plantenvoedingsniveau goed is, verder wat draderige alg op het hout maar dat kom je vaker voor in de opstart.

Al met al gaat alles tot nu probleemloos :)
 
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden ! Maar als ik je andere bak bekijk dan komt het wel goed. Fijn werken in zo'n lekkere plens he !
 
Ja, inderdaad het is wel even wennen zo'n plens met water.

Zoals je al hebt opgemerkt ben ik een mooie plantenbak aan het plannen met redelijk grote planten massa's, denk aan een 15 tot 20 cm breed per plant voor de achtergrond en de middenlaag en dat over een lengte van 2 meter, uiteraard komen er ook nog wat lage voorgrond planten in..

Dus nog een hele hoop werk voordat het is gegroeid en uitgegroeid is tot deze afmetingen, ik heb daar zelf een jaar voor in gedachten, hoewel niets zonder tegenslagen zal lukken en dat is het mooie van onze hobby om toch je eigen idee door te zetten en te slagen :)
 
Niet alles moet natuurlijk in ��n keer goed gaan, vandaag een spraybar gemaakt en dat werkte goed, helaas dat de gaatjes niet allemaal op de juiste hoogte zaten dus krijg ik hem niet goed gericht, maar ondertussen al bedacht hoe het wel goed kan doen. :!

Ik heb de plantjes welke ik van Lex heb gekregen vast in de bak gezet, nu even wat laten groeien zodat ik ze naar een permanente plek kan verplaatsen. :daisy:

Morgen ga ik eens op stenen jacht, eens kijken of ik wat mooie stenen tegen kom hier in de buurt.

En ondertussen is week 2 alweer ingegaan. :juggle:
 
De Co2 installatie is over gebouwd van de 80 naar de Akva.
Het eerste probeersel van de stenen, zal nog wel aan gesleuteld worden, de voorgrond planten moeten nog groeien evenals de rode planten, verder komen er tussen de stenen ook nog kleine planten.

635625tonhageraats_0_82_20160310_11.jpg


Achter de stenen komt ook nog een plant te staan om de techniek te verbergen.
 
Dank jullie.

@Peter, de trap is alleen om het blad wat nu boven op ligt op te zetten als werktafel, het bankje is mijn opstap.

@Remco, dat ben ik ook :juggle:
 
Het ziet er mooi uit!

Zelf heb ik heel lang Lavasteen gebruikt maar daar mee gestopt omdat er erg veel vuil in ging zitten. Ook zwommen er weleens vissen rond met schaafwonden van de Lavastenen rond.

Ik was ooit bij de Groenrijk in de Beemster en daar hadden ze heel veel mooie steensoorten, waaronder soorten die in de meeste aquariumwinkels 5,95 per stuk kosten en daar 25 cent per kilo.
 
Aquarium Veldhuis verkoopt lavasteen welke bewerkt zijn. Zodat het niet scherp is en minder poreus.
LAVA-STEEN-VAN-8-TOT-25CM-PER-KG-VT-HUISMERK-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
 
Up-date;

Er zijn weer wat plantjes bij geplaatst en anderen op hun plaats gezet, eens laten groeien en kijken of dit het beoogde plaatsing is.
Ook de RGB led uit de 80 cm gehaald en in de 200 geplaatst en de controller maar op het gevoel ingesteld vanavond maar eens kijken wat een betere instelling zal worden.

Ook een spraybar gemaakt eerst uit ��n deel maar toch veranderd in 3 aan elkaar gekoppelde delen, nu kan ik wat meer "richten" mits nodig blijkt.

De bak is ondertussen ingedraaid en de waarden waren de laatste dagen goed, wat ik niet anders had verwacht gezien de kraan waterwaarden hier goed zijn.

Vandaag contact gehad met Jos Hut voor een aantal Pterophyllum Sp. Rio Nanay.

Dus stap voor stap kom ik tot een mooi draaiend aquarium(pje) ;)

Foto's volgen nog!
 
Net van Jos terug.

Even de Cappuccino geproefd waar hij het aldoor over heeft en is inderdaad een prima bakkie :deal:

Uiteraard gelijk de visjes mee genomen en de kweekstellingen gezien, en de huiskamerbak, genoeg om te zien en over te praten.

De visjes zijn aan het overwennen dus eerst maar even koffie


767313tonhageraat_0_82_20160316_14.jpg
 

Terug
Bovenaan