30L van Alexander


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Begonnen als impuls aankoop zonder goede voorkennis en onderzoek te hebben gedaan. Achteraf spijt van gekregen, normaal ben ik iemand die altijd alles onderzoekt en Youtube-filmpjes kijkt voordat ik overga tot aankoop, maar dat was hier op een of andere manier niet bij gebeurt.
Inmiddels heb ik flink wat bijgeleerd en heb vandaag het bakje overnieuw ingericht en een zwarte achtergrond gemaakt.

Nu alleen nog een nieuw thuis zoeken voor de huidige bewoners, maar dat blijkt vrij lastig te zijn moet ik zeggen.

Wil er uiteindelijk graag garnalen in hebben, misschien dat ik nog een garnalenflatje erin zet maar weet niet of dat er bij past. Eerst maar eens dit goed in de gaten houden en de nieuwe plantjes goed op gang laten komen.

Voorheen:
e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


Vandaag dus flink wat tijd gestoken in het overnieuw inrichten:

e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


(het licht lijkt wat blauw en vrij fel op de foto's maar dit is IRL minder blauw en juist minder fel dan voorheen, door de zwarte bodem en drijfplantjes)

e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


e23e2401eef953e4371422b451a08d1e.jpeg


E75PvBIyxDauT4fm7v9NS5s0nmNHYDQ2.jpeg


Op de foto's ziet het licht er erg fel uit, dat is dus niet zo.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
 
Erg leuk bakje, inderdaad mogen de Neons snel een ander huisje en dan lekker volgooien met garnaaltjes :)
 
Mooie herstart!
Ziet er stukken beter uit dan in het begin.

Hopelijk vind je snel een nieuwe thuis voor de neons en de cory's want daarvoor is de bak zoals je blijkbaar weet niet echt geschikt....
Misschien is de LFS wel bereid ze over te nemen?

Enkele kleine tips:

Ik zou de stengels van de linkse plant wat verder uiteen planten anders zullen de onderkanten niet genoeg licht/plaats hebben om mooi uit te groeien denk ik.
De rode plant zou ik wat opschuiven zodat ze niet in de schaduw van de andere plant staat. Kan wel wat licht gebruiken om te gedijen en mooi op kleur te blijven.
De kans bestaat dat je "heuvel" rechts afplat na een tijdje, je zou kunnen overwegen dit wat te stutten met wat stenen of wat strips in de bodem.
De anubias op het hout is mooi geplaatst maar nu krijgt deze het meeste licht terwijl het eigenlijk een plant is die liever wat minder licht heeft/in de schaduw staat...

Wat voor lamp gebruik je nu eigenlijk, led of TL/PL?
Hoeveel watt/lumen en is ze dimbaar?
Voeg je iets toe van plantenvoeding?
 
Prachtige herstart en proficiat voor jou moedige beslissing .
Velen in jou plaats zouden dit niet doen en hardleers doorgaan met hun gemaakte fout .
 
Thnx allemaal.

Mooie herstart!
Ziet er stukken beter uit dan in het begin.

Hopelijk vind je snel een nieuwe thuis voor de neons en de cory's want daarvoor is de bak zoals je blijkbaar weet niet echt geschikt....
Misschien is de LFS wel bereid ze over te nemen?

Enkele kleine tips:

Ik zou de stengels van de linkse plant wat verder uiteen planten anders zullen de onderkanten niet genoeg licht/plaats hebben om mooi uit te groeien denk ik.
De rode plant zou ik wat opschuiven zodat ze niet in de schaduw van de andere plant staat. Kan wel wat licht gebruiken om te gedijen en mooi op kleur te blijven.
De kans bestaat dat je "heuvel" rechts afplat na een tijdje, je zou kunnen overwegen dit wat te stutten met wat stenen of wat strips in de bodem.
De anubias op het hout is mooi geplaatst maar nu krijgt deze het meeste licht terwijl het eigenlijk een plant is die liever wat minder licht heeft/in de schaduw staat...

Wat voor lamp gebruik je nu eigenlijk, led of TL/PL?
Hoeveel watt/lumen en is ze dimbaar?
Voeg je iets toe van plantenvoeding?
De linkse plant, Cabomba, heeft erg dunne stengels en hij heeft nog niet echt wortels. Ik dacht als ik ze los zet dan hoef ik ze maar nauwelijks aan te raken en dan komen ze los van de bodem. Dan laat ik ze liever even bij elkaar met een gewichtje eraan.
Bedankt voor de tips.
Die Anubias probeer ik inderdaad een beetje in de schaduw te houden door de drijfplantjes daar boven te laten drijven, maar die drijven steeds weg omdat de filter het wateroppervlak laat bewegen..

De huidige lamp is gewoon van de bak zelf (superfish aqua 30 led), LED lampjes zoals je ook in de reflectie ziet van een van de foto's. Ik kan je geen waarde in lumen geven en de ledjes zijn niet dimbaar helaas. Misschien kan ik er een paar afplakken met zwarte tape?

Wat betreft plantenvoeding zit er een voedingstick in de grond bij de wortels, en geef ik vloeibare plantenvoeding (1 druppel per 2 dagen) en sinds de herstart ook vloeibare CO2 (1ml per 2 dagen).
 
Heb zojuist even de blauwe ledjes van de lamp afgeplakt en watervaste gelige tape over het geheel om het licht ietsje warmer te maken en ietsje te dempen.

43e1b0f31f12ea505c09e57260779557.jpeg


43e1b0f31f12ea505c09e57260779557.jpeg


Lijkt alsof de visjes nu wat actiever zijn, maar kan toeval zijn.
Wellicht als dit nog te fel is dat ik het gedeelte boven de Anubias nog wat demp met witte lichtdoorlatende tape.
 
Oh, mag dit wel wat ik gedaan heb? Hebben planten niet ook wat blauw licht nodig?
 
Lastig dit.. Heb hem toch iets meer blauw gegeven waardoor het totale licht wat minder geel is, maar dus ook niet zo heel fel en blauw als eerst. Denk dat dit dan wel een goede combo is.


80f3ea59723cb6c3b3a56c0326294154.jpeg



80f3ea59723cb6c3b3a56c0326294154.jpeg
 
Mooi bakje hoor! Ik vind persoonlijk het licht op de laatste foto het mooiste, maar ik hou persoonlijk niet van dat hele gele. Ik heb zelf ook hetzelfde aquarium als jou en ze hebben voor kleine bakjes nog best leuke afmetingen.

Voor je vissen: ik weet niet of je ooit in het iets noordelijkere deel van limburg komt? Anders zou ik eventueel de neons wel over kunnen nemen, dan kunnen ze in mijn meterbak bij mijn bestaande school.
 
Die Anubias probeer ik inderdaad een beetje in de schaduw te houden door de drijfplantjes daar boven te laten drijven, maar die drijven steeds weg omdat de filter het wateroppervlak laat bewegen..
Drijvers kan je eenvoudig op hun plaats houden door een stukje visdraad te bevestigen aan 2 doorzichtige zuignapjes, eventueel nog met een buigrietje erbij zodat de draad blijft drijven.
 
Is dit je eerste bak joh? Mooi! Ik ben ook begonnen met een nanobakje met compleet verkeerd bestand. Heb nu een bak van bijna 200 liter haha. Dus bereid je maar voor, het is een serieus virus deze hobby!

Hopelijk vind je een goed thuis voor je neons, ik lees hierboven dat ze naar een medeforummer mogen, dat is toch een fijner idee dan terug naar die winkel he.

Succes ermee!
 
Mooi bakje hoor! Ik vind persoonlijk het licht op de laatste foto het mooiste, maar ik hou persoonlijk niet van dat hele gele. Ik heb zelf ook hetzelfde aquarium als jou en ze hebben voor kleine bakjes nog best leuke afmetingen.

Voor je vissen: ik weet niet of je ooit in het iets noordelijkere deel van limburg komt? Anders zou ik eventueel de neons wel over kunnen nemen, dan kunnen ze in mijn meterbak bij mijn bestaande school.
Ik vind de laatste, zoals het nu is, ook het mooiste. Die andere was inderdaad te geel.
Helaas kom ik op korte termijn niet in de buurt van daar waar jij woont.

Ik ga in de eerste week van januari starten met een 9x2,5uur cursus 'Aquarium houden' met veel praktijk. Dat is bij een aquariumvereniging hier in de buurt. Wellicht kom ik daar nog iemand tegen die mijn vissen wil overnemen.
Drijvers kan je eenvoudig op hun plaats houden door een stukje visdraad te bevestigen aan 2 doorzichtige zuignapjes, eventueel nog met een buigrietje erbij zodat de draad blijft drijven.
Thanks, dit ga ik inderdaad eens proberen. Heb nog wel zo een kleine zuignapjes liggen.

Is dit je eerste bak joh? Mooi! Ik ben ook begonnen met een nanobakje met compleet verkeerd bestand. Heb nu een bak van bijna 200 liter haha. Dus bereid je maar voor, het is een serieus virus deze hobby!

Hopelijk vind je een goed thuis voor je neons, ik lees hierboven dat ze naar een medeforummer mogen, dat is toch een fijner idee dan terug naar die winkel he.

Succes ermee!
Bedankt. Haha ik denk inderdaad dat ik een stuk groter wil gaan in de toekomst. Ja ze gaan zeker niet terug naar de winkel in een kleine bak zonder al dit moois hha.
 
De inrichting is wel echt heel leuk geworden! Het huisje is inderdaad veel te klein voor de neontretra’s. Jammer dat je daar te laat achter bent gekomen maar erg goed dat je om de dieren geeft en alles eraan doet het te verbeteren. Ga zo door!
 
Bakje gaat lekker, waardes blijven stabiel.



Vissenbestand
Vandaag heb ik bij de LFS een vissenzak meegenomen om de Corydoras terug te brengen. Ik kan mijn geld natuurlijk niet meer terug krijgen, maar ik vind het al prettig om te weten als ze naar een nieuw thuis gaan, hopelijk een grotere bak. De verkoper gaf aan om ze te ruilen voor andere (kleinere) vissen, maar dit hoef ik niet.
Ik wil hier (vuur-/dwerg-)garnalen in hebben van een kweker (goedkoper/beter?) met misschien 1 mooie Betta vis.

Nu wil ik de Neon Tetra's eigenlijk ook daarheen brengen maar ben helemaal vergeten dat ik dan een 2e zak moet hebben. Winkel is wel een eindje rijden.. Zijn die vissenzakken ergens makkelijk te krijgen cq. online te bestellen? Of kan ik ook iets anders gebruiken? Wellicht ook handig voor de toekomst om vissen te verhuizen o.i.d...


Planten

Planten groeien goed door de plantenvoeding en toevoeging van easycarbo, zie al veel nieuwe blaadjes verschijnen. Bij de Anubias Nana is dit het beste zichtbaar.





De Cabomba Aquatica plantjes komen af en toe los en moet ze dan weer terug in de bodem duwen met de pincet. De stammetjes van deze plant zijn ook wel erg smal... Hebben jullie hier misschien een tip voor om ze beter in de bodem te houden?


Eitjes
Inmiddels al ontdekt dat er op verschillende plekken eitjes van mijn posthoornslak zijn gelegd en uitgekomen, ik zie al enkele kleine posthoornslakjes kruipen. Leuk maar het moeten er niet teveel worden natuurlijk.



Daarnaast zie ik witte korrels/bolletjes op het hout. Ik weet niet of dit eitjes zijn of meegekomen zaadjes van de nieuwe planten. Wat denken jullie?



(klik op de foto's voor grotere weergave)
 
Ziet er allemaal erg goed uit!

Je zou eventueel in de buurt kunnen kijken voor 2-3 Anatome Helena slakken, deze worden geen plaag en zorgen dat de overige slakken soorten de kans niet krijgen om de bak over te nemen.
 
Ik heb blijkbaar Planaria in de bak. Hoe doen jullie dit bestrijden? Met No-planaria of is er nog een andere slimme manier om ervan af te komen.

 
Mooi bakje.
Dat is een flinke,beste werkt een middeltje zoals no-planaria idd of flubenol.
 
Ik gebruik zelf altijd een dosis flubenol tegen planaria maar goed ook de slakken leggen hiermee wel het loodje.

Hoe groot is die planaria wel niet want zo groot ken ik ze niet volgens mij.
 
Zou misschien ook een soort bloedzuiger kunnen zijn?
 
Heb deze eruit gehaald, zie voor de rest nog geen.
 
Nu ik dat ding nog eens bekijk denk ik dat Guppy best weleens gelijk kan hebben!
 
Ik zag het gebeuren, camera erbij en een beetje gespeeld met Adobe Premiere:



:Dk:Dk
 
Hahaha, mooi gezicht zeg.
 
Bij deze een video en de foto's van mijn bakje met nieuwe bewoners sinds gisteravond. 20 vuurgarnaaltjes :D
Erg leuke diertjes en ze zijn al flink begonnen met poetsen.

Bewegende beelden:


Van de foto's even snel een filmpje gemaakt, want ik had per ongeluk in RAW gefotografeerd. Kwaliteit is niet super nu, afijn, volgende keer wel normale foto's van goede kwaliteit:


Voor meer info over hoe dit tot stand gekomen is zie het volgende topic:
https://www.aquaforum.nl/threads/beginnen-met-garnalen.155484/

:daisy:
 
Ziet er goed uit! En ze zijn al lekker bezig je chollawood schoon te maken:)
 
Mooie bak ik hou wel van dat volle!
 
I.v.m. met de Rio 240 in de woonkamer is dit garnalenbakje naar mijn slaapkamer verhuist.

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


6.JPG


En dit blijft altijd mooi om te zien:

8.JPG


9.JPG
 
Prachtig Alex!
Pas wel op dat je niet teveel voer geeft want zie een aardige lading zo! ;)
 
Prachtig Alex!
Pas wel op dat je niet teveel voer geeft want zie een aardige lading zo! ;)
Jaaa klopt haha. Ze hadden al een tijdje niks gekregen en ik dacht doe er ietsje meer in, ging er IETS teveel mee :D Ga er zometeen beetje afhevelen. Nu zaten ze mooi bij elkaar, dacht hier moet even een foto van :foto:
 
Heel mooi bakje en prachtige rode garnalen Mike!
 

Terug
Bovenaan