Beginnen met garnalen


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Ik wil nu eindelijk dan garnalen in mijn 30L aqaurium plaatsen, en ben sinds kort een advertentie tegen gekomen van een kweker in de buurt.

Deze kweekt momenteel:
  • Citroengarnalen
  • White pearl garnalen
  • Crystal Red garnalen
  • Green jades
Ik had eerst in mijn hoofd om voor vuurgarnalen te gaan, maar nu ik dit zie vind ik de gele citroengarnalen ook mooi op een zwarte bodem. Dit zijn ook redelijk makkelijke garnalen heb ik gelezen. Crystal reds zijn volgens mij lastige garnalen dus die hoef ik als beginner niet, de rest weet ik niet goed.

Zouden jullie 10-15 stuks citroengarnalen kopen (of meer?) of zou ik nog wat kunnen combineren van bovenstaande soorten?

Welk voer voor garnalen raden jullie aan? Kan ik ook de TabiMin tabletten voeren die ik nog heb liggen? Of gewoon wat granulaatvoer op de bodem laten vallen?

b.v.d.
 
Minimal 10 zou ik zeggen maar in andere topics kun je lezen dat de Citroenen toch iets moeilijker zijn dan bv de Vuurtjes. Het zijn alleseters eigenlijk dus dat zal vast wel goedkomen.
 
Zorg er in iedergeval voor dat je de juiste waterwaarden weet van de kweker, dan kan je deze gelijk maken met je eigen bak en evengoed rustig laten overdruppelen, neem daar een uurtje of 2 de tijd voor.
 
Minimal 10 zou ik zeggen maar in andere topics kun je lezen dat de Citroenen toch iets moeilijker zijn dan bv de Vuurtjes. Het zijn alleseters eigenlijk dus dat zal vast wel goedkomen.
Wat is iets moeilijker? Ik kom op google artikelen tegen dat dit juist een goede garnaal is voor de beginner. Bijvoorbeeld hier http://crystalredgarnalen.nl/garnalen/citroengarnaal.html
Zorg er in iedergeval voor dat je de juiste waterwaarden weet van de kweker, dan kan je deze gelijk maken met je eigen bak en evengoed rustig laten overdruppelen, neem daar een uurtje of 2 de tijd voor.
Goede tip, ik ga morgen eens contact opnemen met deze kweker.
 
Wat is iets moeilijker? Ik kom op google artikelen tegen dat dit juist een goede garnaal is voor de beginner. Bijvoorbeeld hier http://crystalredgarnalen.nl/garnalen/citroengarnaal.html

Het is inderdaad een goede beginnersgarnaal. Maar als je echt een grove fout maakt in de verschoning bijvoorbeeld waardoor het water ineens veel kouder wordt o.i.d. dan zullen de citroenen het toch moeilijker hebben dan vuurtjes. De vuurtjes die ik heb zijn heeel sterk. Had zelfs een keer in een klein bakje een erge co2 vergiftiging. Niks van te merken gelukkig bij de garnalen.
Maar maak je geen zorgen het komt vast goed.

Ps, koop moerbeibladeren of catappabladeren. Dat vinden ze extra lekker!
 
Ja het is ook een kwestie van wat geluk hebben denk ik want bij alle soorten lees je af en toe zomaar uitval. Maar wat ik elders hier begreep zijn er ook geluiden dat de Citroenen iets lastiger zijn dan de Vuurtjes maar daardoor nog wel een beginnersgarnaal als je het mij vraagt hoor.
 
Kun je garnalen überhaupt combineren (bijvoorbeeld 5 citroengarnalen, 5 vuurgarnalen en 5 white pearls) of is het aan te raden om maar één soort in de bak te houden?
 
Beter één soort, als ze met elkaar gaan kruisen kan je gekste kleuren krijgen maar meestal geen enkele mooie maar wat grauwe.
 
Heb zojuist even een bestelling gedaan
  • Cholla wood 40cm
  • Keramieke garnalen pyramide 6gaats bekleed met Vesicularia
  • Klein keramiek buisje
  • Halve kokosnoot met mos
  • Blokje hout met mos
  • Zakje met 10 Terminalia Catappa bladeren
Eerst maar eens dit erin zetten en dan binnenkort maar eens contact opnemen met die kweker over de waardes.
Verheug me er al op
:daisy:
 
In theorie zouden citroengarnalen even makkelijk te houden moeten zijn als vuurgarnalen (want beide behoren tot de Neocaridina heteropoda). Met vuurgarnalen heb ik een hele positieve ervaring, bijna niet dood te krijgen (bij wijzen van spreken). Was met 20 stuks begonnen in een aquarium van 200 liter en had na een paar maanden meer dan 200 vuurgarnalen. Zelfs toen ik na de waterwisseling vergeten was om de filter weer aan te doen (kwam hier pas na 5 dagen over).

Maar met citroengarnalen heb ik die ervaring dus helaas niet. Ten eerste had ik regelmatig uitval en van overbevolking van citroenen kon ik alleen maar dromen. Maar ja, ik ken ook een aantal mensen waarbij het uitstekend gaat en die af en toe flink wat garnalen moeten verkopen omdat de bak weer vol is. Viel me wel op dat al deze mensen hun bakken nauwelijks verschoonde..raar maar waar.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Het is misschien ook juist wel een uitdaging.
 
Vuurgarnalen,bakken vol.
Crystal red en black,bakken vol.
Taiwan bee,bakken vol.

Oranje vuurgarnalen en white pearls alleen maar drama hier! ;)
 
Vuurgarnalen,bakken vol.
Crystal red en black,bakken vol.
Taiwan bee,bakken vol.

Oranje vuurgarnalen en white pearls alleen maar drama hier! ;)

Ja, dat is toch merkwaardig. Oranje vuurgarnalen hoor ik inderdaad ook niet zulke goede verhalen. Is toch ook een Neocaridina heteropoda, wat zou er dan zo anders moeten zijn dat ze toch moeilijker te houden zijn..net als bij de citroengarnalen.
 
Zal met het kweken te maken hebben,gaat natuurlijk wel wat aan vooraf met kruisen ed voor je de verschillende varianten zo goed als kleurvast hebt uit vuurgarnalen.
Weet het anders ook niet,beetje t zelfde als met gewone crystal red en black garnalen en de taiwan bee.
 
Zeer interessant topic wat je gestart bent Alexander en aangezien ik ook overweeg om de stap te zetten om met garnalen te beginnen ga ik jouw topic met volle belangstelling volgen en ben ik nieuwsgierig naar welke soort het uiteindelijk gaat worden.
Misschien is de prachtige diepblauwe Blue Dream of Blue Fairy wel een geschikte beginners garnaal voor jou want die zijn net als vuurtjes makkelijk te kweken en niet duur.
 
Wat denken jullie, 10-15-20 stuks (vuurgarnalen) voor mijn 30L bakje? Breid het bestand zich snel uit? Dan is 20 misschien wat teveel of..
 
En als ze zich geweldig voelen en gaan uitbreiden, bij hoeveel garnalen heb je teveel in de bak? Totdat je de bodem niet meer ziet of al eerder? :Dk
 
Hoe gaan (vuur)garnalen trouwens in combinatie met een beginnende slakken plaag? Heb al ongeveer 20-30 (mini)posthoornslakken verwijderd die ik te pakken kon krijgen, maar er zijn nog zoveel minuscule slakjes te zien. Helaas komen de mini slakjes niet af op de komkommer. Ik vind het niet zo erg als er ongeveer 5 posthoornslakken in blijven, maar het zijn er nu best veel en ben bang dat het alleen maar meer wordt.
Wat doen garnalen eigenlijk met mini slakjes? Eten zij deze slakjes? Gaan de slakken misschien het cholla wood en de catappa bladeren opeten van de garnalen? Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling..
 
maar het zijn er nu best veel en ben bang dat het alleen maar meer wordt.
Plaats een Anatome Helena is je bak, die weet wel raad met jouw slakkenplaag.

A.helena.jpg
 
Garnalen en slakken kunnen best samen, mogelijk niet met de Anatome helena.s maar slakjes kan je uitvangen, spaarzaam voeren is vaak de oplossing.
 
Garnalen en slakken kunnen best samen, mogelijk niet met de Anatome helena.s maar slakjes kan je uitvangen, spaarzaam voeren is vaak de oplossing.
Ik heb nu niks in het bakje, alleen die slakjes. Ik voer dus ook niks. Alleen plantenvoeding en easycarbo. Maar als over een paar dagen Cholla Wood en Catappa bladeren erin komen, eten zij hier ook weer van toch? Of eten slakken hier niet van? Zou dit het liefste shrimp-only houden.
 
Als je er nu geen garnalen in hebt zitten zou je kunnen behandelen met flubenol, dit doodt de slakjes.
Maar dat houdt in dat je enige weken geen garnalen kan bij plaatsen, ik zou het nog even volhouden met een half schijfje komkommer in een vangnetje, netje met komkommer erin en na enige uren kijken of er slakjes inzitten en eruit halen.
 
Als je er nu geen garnalen in hebt zitten zou je kunnen behandelen met flubenol, dit doodt de slakjes.
Maar dat houdt in dat je enige weken geen garnalen kan bij plaatsen, ik zou het nog even volhouden met een half schijfje komkommer in een vangnetje, netje met komkommer erin en na enige uren kijken of er slakjes inzitten en eruit halen.
Dat eerste ga ik niet doen inderdaad. Handige tip om het stukje komkommer in het vangnetje te doen, dat ik daar niet op gekomen ben :! Had het stukje komkommer eerst aan een vorkje op de bodem gelegd :rolleyes: Ga het nog eens proberen als het licht uit gaat over een paar uur, thanks!
 
Moet geen echte plaag worden maar dat heb je vaak zelf in de hand,verder zijn slakjes juist nuttige diertjes dus zou er me geen zorgen om maken! ;)
 

Terug
Bovenaan