30L van Alexander


Dan zal je er vast nog wel meer uit de filter halen in de loop der tijd :D
 
Het was één grote zooi met allemaal restplanten :D Nu maar even iets minimalistisch ervan gemaakt..
Javavaren mag nog wat gaan groeien, mini vuurtjes verstoppen zich allemaal in deze plant.
Moet alleen nog de overgebleven kleine plantenrestjes verwijderen.

IMG_1020.JPG


IMG_1021.JPG


Dit bakje doet het op dit moment beter dan mijn grote bak :D:D:'(
 
Alweer een tijd overheen gegaan. De bak is compleet nieuw ingericht en alle vuurgarnalen die destijds vast zaten in het potfilter had ik overgeplaatst naar dit aquarium, dat waren er redelijk wat. Echter sinds een week sterft er elke dag wel een garnaaltje. Bij de vorige scape kwam het wellicht door de aquariumlijm waar de garnaaltjes niet tegen konden, maar nu weet ik het ook niet meer..
Ik zag dat het water sinds een paar dagen de 28 graden aantikt, of het hier aan kan liggen geen idee, maar ik probeer nu wel de watertemperatuur omlaag te krijgen hoe lastig dat ook is.

Ik dacht als ik nu nóg een garnaaltje zie liggen binnen een paar dagen, gaan ze allemaal weer terug naar de grote bak. Dit zou erg jammer zijn. Het verbaast me echt dat de garnalen het hier niet goed in doen op de een of andere manier. Het enige wat ik doe is wekelijks 10% water wisselen en plantenvoeding dat shrimp-safe zou moeten zijn.. Om de paar dagen een heel klein beetje afwisselend droogvoer, dat nu zelfs helemaal niet meer geconsumeerd wordt lijkt het wel.. Vreemd..

IMG_1307.JPG
 
Pffff ik ga ze er maar weer uit halen. Terug naar de grote bak. Ging een dikke week goed, nu alweer eentje op de kop. Ik was zelfs nog begonnen met CrustaFit aan het water toe te voegen in de hoop dat dit iets zou helpen.. Ik snap het echt niet. Zo jammer want ik vind garnalen echt tof.
:'(
 
Misschien een idee om met alle toevoegingen als bemesting te stoppen, wat zijn je waterwaarden nu?
 
Temp is nu rond de 21-23 graden, het weer is gelukkig niet meer zo warm. Plantenvoeding is ook van Dennerle (Tagesdünger), zou speciaal voor garnalen moeten zijn.
Vorige week zag ik niks geks in de waardes. Ik zal ze morgen weer eens meten en hier posten.
 
Nu is 10% ook vrij weinig hoor om te verversen en ik zou zoiezo even 50% verversen en stoppen met d eplantenvoeding, weet je toevallig ook wat je tds is?
 
Zou een combi kunnen zijn van je plantenvoeding en temperatuur, ik ken geen enkele plantenvoeding die garnalensafe is
Dat zou geen probleem hoeven zijn. Hier een bak, vol met vuurgarnalen, die een tijd de 28 heeft aangetikt in combinatie met Profito. Niets gemerkt van garnalen sterfte. Heb er nu koeling op zitten om de bak stabiel op 23 graden te houden.
 
De totaal opgeloste stoffen in het water wordt volgens mij vaak gebruikt om de vervuiling van het water te meten
Er zijn van die meetpennen voor maar die moet je maar net hebben
Ohnee die heb ik helaas niet haha ;)
 
Ik heb trouwens ook vuurgarnalen en bij mij heeft het aquarium een hele tijd een temperatuur van 28 graden gehad en bij mij bleven ze lekker door kweken
 
Ik heb trouwens ook vuurgarnalen en bij mij heeft het aquarium een hele tijd een temperatuur van 28 graden gehad en bij mij bleven ze lekker door kweken
Dan zal het niet aan de temperatuur liggen inderdaad. Maar zoals ik al zei zit hij nu rond de 23, zou sowieso prima moeten zijn. Ik geef de voorgeschreven plantenvoeding die extra voor garnalen zou moeten zijn, ik probeer het ze zo comfortabel mogelijk te maken, nog zelfs CrustaFit eraan toe te voegen wat eigenlijk niet zou hoeven. Erg vreemd.. En dat met vuurgarnalen, zou toch de makkelijkere garnalensoort moeten zijn.
 
Met die tds-meter meet je vervuiling die op andere meetdingen (druppeltests bijv.) niet te meten zijn, bij garnalenkweek word er veel gebruik van gemaakt van zo'n tds-meetpen.
 
Gaat sinds het toedienen van CrustaFit wel beter naar mijn idee. Heb al een dikke maand geen dode garnaal meer gezien.
Ik zie nu vooral veel kleintjes rondlopen. Dat is wel een goed teken denk ik.

IMG_2450.JPG
 

Terug
Bovenaan