30L van Alexander


Eind vorige week / afgelopen weekend zijn 2 garnalen die eitjes droegen overleden en vandaag 1 zonder eitjes :'(

Watertest:
PH - 7,5 (redelijk hoog maar zou moeten kunnen)
NO3 - 0
NO2 - 0
GH - 11
KH - 5

Laatste aanpassing, toen ik van Profito naar Dennerle Nano plantenvoeding (shrimpsafe) ben gegaan, heeft blijkbaar dus ook niks geholpen.
Ik snap het niet...
 
Eind vorige week / afgelopen weekend zijn 2 garnalen die eitjes droegen overleden en vandaag 1 zonder eitjes :'(

Watertest:
PH - 7,5 (redelijk hoog maar zou moeten kunnen)
NO3 - 0
NO2 - 0
GH - 11
KH - 5

Laatste aanpassing, toen ik van Profito naar Dennerle Nano plantenvoeding (shrimpsafe) ben gegaan, heeft blijkbaar dus ook niks geholpen.
Ik snap het niet...
Het is altijd lastig om erachter te komen war er fout is als garnalen overleiden. Ik ben er ook een hoop verloren door een uitgewerte ph bodem. Gelukkig heb jeje testjes bij de hand.
Ook al een grote waterwissel gedaan?
 
Het is altijd lastig om erachter te komen war er fout is als garnalen overleiden. Ik ben er ook een hoop verloren door een uitgewerte ph bodem. Gelukkig heb jeje testjes bij de hand.
Ook al een grote waterwissel gedaan?
50% waterwissel is 1,5 week geleden omdat ik de bodem goed heb moeten afhevelen. Wil over een paar dagen weer gaan afhevelen. Bodem ligt weer redelijk vol met posthoornslakken-huisjes.
Oepsie :sorry: snap niet waarom ik zo vaak namen verwissel, maar pak het niet persoonlijk op Mike, ehhh ALex :D :D :D
Hahaha geen probleem :D:D
 
Gaat niet goed.. Afgelopen week weer 2 garnaaltjes overleden. Ik zie daarnaast ook echt vaak velletjes liggen maar vervolgens geen garnalen. Hebben ze zich nu echt allemaal verstopt of zijn er nog meer overleden.. Ik snap het niet.

Zag gisteren opeens dit erin zitten. Weet iemand wat dit is? Is een soort zwart donzig fluffy spul, zit alleen op een paar plekken op het kienhout. Omdat het zo donzig is lijkt het me geen baardalg?

IMG_9405.JPG


InkedIMG_9404_LI.jpg


Misschien heeft dit bakje een nieuwe start nodig met een ph verlagende bodem + garnalen of toch een Betta en de garnalen over zetten naar de grotere bak over een paar weken. Hmmmmm.

edit; nog eens goed gekeken en het is volgens mij toch baardalg. Ik zie het ook al op het mos zitten....
 
Laatst bewerkt:
Alweer een aantal doden. Gisteren 2 gevonden. Voer blijft liggen, baardalg breid zich uit terwijl het licht al 1 week uit staat. Ik ga hem overnieuw opstarten, ben een beetje klaar met die onduidelijkheid :(

Watertest van vandaag:
NO3; 5 (waarschijnlijk van de paar korreltjes voer die niet worden opgegeten?)
NO2; 0
Ph; 7,5
GH; 11
KH; 5

Heb de laatste paar keer verversing het nieuwe water behandeld met watervoorbereider, maar ook dit mocht niet baten.
Vuurgarnalen zouden toch tegen een ph van 7,5 moeten kunnen he?
 
Vuurgarnalen zouden inderdaad geen moeite moeten hebben met die ph.Die alg lijkt me baardalg toe en met je hoge ph zou dat best eens kunnen.
Je hebt denk ik te lang of teveel licht boven de bak waardoor er tekorten ontstaan.
 
Waardeloos hoor Alex,denk zelf niet dat opnieuw starten zin heeft zolang je niet weet wat er precies aan de hand is.
 
Die baardalg is eigenlijk begonnen toen ik de drijfplanten eruit heb gehaald, en dat terwijl het licht sowieso al flink gedimd is. Maar ok. Dat zou dat misschien kunnen verklaren, maar daar maak ik me ook niet zo heel erg druk om, meer om de reden dat de garnalen het begeven.
Waardeloos hoor Alex,denk zelf niet dat opnieuw starten zin heeft zolang je niet weet wat er precies aan de hand is.
Ik dacht wellicht overnieuw starten met een PH verlagende bodem, maarja dat is dus wellicht niet de reden dat er nu zoveel het loodje leggen. Ook om het hout eens goed schoon te maken want die witte eitjes van de zebra slakken zitten er nog altijd op.
Ik ga er nog even over nadenken wat ik hiermee wil doen.
 
Zelf schraap ik het hout af en toe even schoon met een broodmes. Maar ja dan moeten er geen planten opzitten.
 
Zijn het geen oudere garnalen ? Qua je waardes zie ik eigenlijk niets waarvan ik zou denken ja dat is het hmmm.... bodemrot kan dat een optie zijn?
 
Balen Alex:( Ik zou ze een aantal dagen geen voer geven.
Dit heb ik ook al meerdere keren toegepast helaas.

Zelf schraap ik het hout af en toe even schoon met een broodmes. Maar ja dan moeten er geen planten opzitten.
Is sowieso beetje priegelwerk in zo een klein bakje, dan haal ik hem het liefste even eruit. Echter heb ik onder het hout een steen gebonden, als ik die er nu uit haal krijg ik het grind nooit meer aan de kant om hem terug te plaatsen :p

Zijn het geen oudere garnalen ? Qua je waardes zie ik eigenlijk niets waarvan ik zou denken ja dat is het hmmm.... bodemrot kan dat een optie zijn?
Nee waren nog niet volledig gegroeid, zaten ook wat kleinere bij.

Bodemrot. Hmmm. Ik heb eens een foto met flits gemaakt van de zijkant en toen zag ik wat bruine vlekjes. Maar ik heb wel regelmatig in de bodem geroerd moet ik zeggen, zou alleen wel kunnen dat er wat veel voedingssticks in de grond waren in het begin, toen ik nog tetras en corys erin had, maar deze heb ik zeker weten regelmatig flink afgeheveld, dus echt het grind van beneden af rond laten dwarrelen in die siphon-fles.

IMG_9496.JPG


IMG_9497.JPG


Hier al die witte vlekjes:
IMG_9498.JPG


Toch maar overnieuw opbouwen en alles goed schoon spoelen/maken (behalve filter uiteraard) ?
 
Ik zou dat chollawood eruit halen,ziet er ook niet zo fris uit en weleens eerder van gehoord dat dat problemen gaf bij garnalen trouwens.
 
Ik zou dat chollawood eruit halen,ziet er ook niet zo fris uit en weleens eerder van gehoord dat dat problemen gaf bij garnalen trouwens.
Oei, dacht dat het normaal was dat hij bruin ging kleuren. Op de lichtere plekken heeft wat mos gezeten wat helaas niet zo goed groeide op die plek.
Zal het zometeen even eruit halen.
 
En toen zag hij zo uit. Nieuwe start met zwart zand wat ik nog over had van de grote bak. Ik heb nog geen enkel idee wat ik hiermee wil doen. Kan nog gewijzigd worden.

IMG_9751.JPG
 
Laatst bewerkt:
Haha Het is nu eigenlijk een bakje geworden met restplanten van mijn grote aquarium. Ik vind het zo zonde om planten weg te gooien :D
Ik heb nog geen plannen met dit bakje, maar hij staat wel volgebouwd met planten, is nu meer een jungle.
Als ik de Rio 240 goed aan de gang heb dan kan ik eens aandacht gaan besteden aan deze :p

IMG_0515.jpg
 
Zit toch weer aan garnalen te denken voor dit bakje. Ze zijn zo leuk. :D
 
Bij onderhoud van de potfilter van mijn Rio 240 zag ik opeens een vuurgarnaal onderin in het water van de potfilter zitten.
Na even goed te kijken zat dat water helemaal vol met mini vuurgarnaaltjes. Ik dacht al waarom zie ik niet (meer) garnaaltjes na al die keren eitjes te hebben zien zitten.
Ik heb een deel terug in mijn Rio gezet, maar de meeste kleintjes in de 30L losgelaten. Die zit nu dus vol met kleintjes en ik hoop dat ze zich ook hier blijven voortplanten. Voor wat betreft de Rio moet ik over een tijdje maar weer even in de potfilter kijken of daar weer wat zit haha, kan me nu geen voorfilter op de instroom zetten want de stroming is nu even wat belangrijker.
Foto maken is nog lastig want ze zijn zo iniminie klein en ze zijn zo snel :D
 

Terug
Bovenaan