Planten-terrarium Vivaline 126 (Drup)


We nemen dus stekken die we erg goed checken op ongedierte, en hopen dat probleem hiermee op te lossen.
Ja las dat dit ook een probleem kan zijn met een orchidarium. Zelfs naaktslakken. Veel succes en ondanks dat je nu even op je handen gaat zitten, hoop ik dat we af en toe een fotootje krijgen.
 
Ja las dat dit ook een probleem kan zijn met een orchidarium. Zelfs naaktslakken. Veel succes en ondanks dat je nu even op je handen gaat zitten, hoop ik dat we af en toe een fotootje krijgen.

Ik denk dus dat we kleine slakjes hebben in 1 kweekkasje, juist degene met alle rode plantjes :)

We zien de typische slakkesporen aan de binnenkant van het kasje. Dus moeten we zorgen voor stekjes zonder slakken en eitjes. Zoiets.
 
Het is nog maar een week, maar alles lijkt onverwacht goed te gaan tot nu toe. De geplante plantjes richten zich op en een enkele laat zelfs al lichte groei zien. De lucht in de bak lijkt vochtig genoeg te blijven met 1x per week een beetje sproeien en 1x per week goed sproeien.

Het ging zo goed dat we de gok genomen hebben 2 extra plantjes te verplaatsen van het kweekkasje naar de bak. De eerste was een plantje dat ons in slechte staat bereikte (kleddernatte potgrond met daarin een minescule kleine cutting met nauwelijks wortels), Sinningia muscicola, en een zelfgenomen stekje van de eikenblad ficus. De Sinningia hadden we eerder zelf al overgezet in onze eigen grond en hadden we wat tijd gegeven om te zien of deze bij zou komen. Tot mijn verbazing liet hij nu heel kleine nieuwe scheutjes zien. Hopelijk heeft hij het in de bak ook naar de zin.

De eikenblad ficus is de eerste waar we zelf een stekje van geknipt hebben welke we nu rechtstreeks op het mos gelegd hebben. Spannend of dat lukt.

Het kweekje van de springstaartjes loopt enorm goed. We hebben de kweek overgezet naar 2 bakjes met luchtgaatjes voor meer zekerheid dat we ze kunnen houden.

De bak net na het sproeien na het plaatsen van de 2 nieuwe plantjes.

PXL_20230806_112754647.jpg
 
Daar zou ik wel eens een wandeling willen maken. Ik zie zo een landschap voor me. Heel erg mooi.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Drup
Met de bak gaat het onverwacht goed. Alle planten doen het goed en we moeten binnenkort stevig snoeien.
De plant die zo mooi bloeit is Sinningia muscicola. Die kreeg ik als verzopen ministekje, maar het lijkt er op dat we hem er misschien doorheen slepen.

1000013137.jpg

Ook met de springstaartjes gaat het nog verbluffend goed.

PXL_20230920_184503427.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij het opzetten van de bak hebben we aardig wat (delen van) planten op reserve gehouden in aparte kweekkasjes. Deze doen het onverwacht ook erg goed.

De komende dagen gaan we het terrarium opknappen. Planten die te snel groeien gaan we vervangen of drastisch snoeien. We gaan plantjes uit de kweekkassen bijplaatsen. Verder ga ik de orchideetjes die opgebonden zitten in potjes op de vensterbank zetten. Dat kan niet in het terrarium omdat ik orchideetjes op een andere bodem zet (berkenschors met mos).

Mijn conclusie tot nu toe over het houden van een terrarium in een aquarium, is dat het niet veel verschilt van een aquarium, behalve dat je geen vissen hebt.
Maar je hebt ook heel veel minder apparatuur, stroomverbruik en vooral onderhoud en gedoe. In tijden dat we druk zijn volstaat 1x per week goed sproeien, en verder niets. Je kan er net zoveel tijd aan besteden als je wil, maar het kan dus ook vrij minimaal.

We zijn blij dat we hiervoor gekozen hebben ipv het verkopen van het aquarium.
 
Mooie groei (y)
Welk mos heb je hiervoor gebruikt?

Dank je.

Ik heb Leucobryum glaucum gebruikt, bolletjesmos. Erg mooi mos vind ik, en vergevend. Heeft hier wel tijd nodig om te herstellen zoals nu na het snoeien. De springstaartjes doen er er ook excellent werk in vind ik.
 
Dat is idd een prachtig soort. Waar gekocht, tuincentrum?

Ik heb dit bij Araflora gekocht. Het schijnt één van de makkelijkste mossen te zijn voor een terrarium en dat leek me een goed punt om te beginnen :)

Tot nu toe bijzonder tevreden.

Toen we het ontvingen (4-laags) zag het er goed uit. Nadat we het in de bak hadden gelegd zag je natuurlijk duidelijk de verschillende stukken en stukjes, maar dat werd na een paar weken al beter. Nu zie je duidelijk dat er een mooie nieuwe frisse bovenlaag komt. Het heeft wel duidelijk te lijden gehad van waar de overgroeiende planten er over lagen, maar ook daar is nog groen en ik vertrouw er op dat het binnen een week of 4 ongeveer weer beter zal zijn.

Het laat zich trouwens ook goed bewaren. We hebben het in een semi-transparante bewaardoos met een paar minimale luchtgaatjes en wat springstaartjes, en na een week of 4 niet sproeien is het nog steeds goed vochtig en is het zelfs frisser geworden.
 
We hebben een klein aquariumpje (oude drinkbak van de poes) gebruikt om 2 orchideetjes en wat overtollige plantjes te stallen. We hebben het er bijna lukraak in geplaatst maar zijn aangenaam verrast door het resultaat. Stuk leuker om zo naar te kijken dan in de plastic kweekbakjes en er past veel meer in :)

PXL_20230927_075514720.jpg

We hebben eindelijk stekjes genomen van onze rode plantjes in de hoop ongedierte-vrije rode plantjes te krijgen. We hebben gekozen voor stekken op water en voor nu, na ongeveer 2 a 3 dagen, ziet het er nog fris uit. We gaan zien of het lukt.

PXL_20230927_075528862.jpg

Het mos wat we nog niet gebruikt hebben blijft onverwacht goed in wat goedkope bewaardozen.

PXL_20230927_075550610.jpg

De nieuwe drinkbak van de poes doet het nog steeds goed op natuurlijke verlichting. Ik verwacht dat we in nov-febr misschien een paar uur per dag wat moeten meehelpen met een lampje van een paar Watt.

PXL_20230927_082416400.MP.jpg

En het platmos dat ik ook voor het terrarium had besteld heeft een goede plek gevonden onder de moerbei lijkt het. Afgelopen zondag hebben we een laatste stukje bijgevoegd. Het is zelfs goed door de warme dagen gekomen en we vinden het leuk.

20230924_190121.jpg
 
Onze vakantie is vooral een nuttige gebleken.

1 van de dingen die we hebben gedaan is het weghalen van de radiatoren in de woonkamer, de ruimtes onder raam isoleren en een vensterbank maken geschikt voor onze terrariumplanten, stekjes etc.

We hadden een praktische maar lelijke zwarte stelling. Erg blij met het alternatief dat we bij elkaar geklust hebben. Het terrarium mag blijven :)

20231013_190608.jpg
 
Prachtig @Drup, en goed bezig. Energiekosten zijn waar Ik woon (ook) erg hoog.

Onze energiekosten zijn eerlijk gezegd extreem laag (met saldering fors negatief), maar dit soort verbeteringen zijn erg prettig voor ons comfort. We hebben maar een kleine tussenwoning, en dat maakt het een stuk makkelijker dan jouw situatie Friesian.

En dank je voor het compliment :)
 
De drinkbak van de poes staat inmiddels ook weer op de plek. We verbazen ons er geregeld over hoe gaat dat gaat met onze versie van low tech. Alleen een binnenfilter met spons, geen andere filtermassa.
Wel slakken die helpen tuinieren. Veel garnalen, vooral in de Fissidens fontanus die het onverwacht goed doet bij alleen daglicht. Nauwelijks zichtbare alg (alleen nog wat lichte groenige aanslag op de keien) en de planten doen het goed.

We hebben bij het opdoeken van ons vorige aquarium de waaierhandgarnalen gehouden. Ook die lijken het goed te doen. Ze wandelen niet rond maar lijken voldoende te hebben aan dat wat ze in de stroming kunnen krijgen. We voeren ze nog steeds hetzelfde, een combinatie van verschillende soorten repashy, maar droog, dus poedervorm, 1 a 2x per dag. De slakken helpen bij het opruimen van resten.

De enige plant die het niet naar de zin heeft is de rode tijgerlotus, die is wel erg bleek. Maar hij maakt nog steeds nieuwe bladeren en de garnalen hangen er graag in dus hij blijft nog even.

PXL_20231029_093128168.jpg

PXL_20231029_083823880.jpg


Vanmiddag gaan we verder met de terrariumplanten. Alle (rode) stekjes hebben wortels gekregen en zien er goed uit. Straks eens kijken wat we waar mee gaan doen. We hopen ook weer een paar kweekkasjes te kunnen opruimen voor nu.
 
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer planten zouden uitvallen met zo weinig licht. We hebben zonwerende transparante folie op de achter- en zijwanden gedaan om problemen met alg te voorkomen. Maar zelfs de Fissidens doet het goed. Blij mee, ik hou van Fissidens :)
Maar het werkt dus goed :)

We moeten natuurlijk nog afwachten wat er gebeurt wanneer de temperatuur in de winter af en toe naar rond de 14 a 15 graden gaat zakken. We gaan het zien.
 

Terug
Bovenaan