Planten-terrarium Vivaline 126 (Drup)


Zo'n leuk project!

Ja! :)

Een heel nieuw avontuur.

En het maken van de grond ging goed eigenlijk. Het knippen van de mos die erdoor moet was veel meer werk dan verwacht, dus dat is niet zo goed gedaan als had gemoeten waardoor het er wat vreemd uitziet, maar de grond voelt goed en het lijkt het voor nu ook goed te doen.

Het plantje dat ik het liefst in leven wilde houden begon er eerder zonder goede ondergrond beslist slecht uit te zien. Gisteren met nieuwe grond in nieuwe bakjes gedaan, en beide zien er beter uit nu dan gisteren, alhoewel 1 van de 2 nog een lange weg te gaan heeft om weer goed te worden. Deze was ook al duidelijk in minder goede conditie toen ik het ontving. We gaan het zien. We hebben gelijk ook maar een paar springstaartjes in de nieuwe bakjes gedaan :)

20230725_083617.jpg
 
Waarom heb je dan mos door de grond heen?

Dat is gedroogd mos en wordt gebruikt om vocht vast te houden in de grond. Dat mos wordt ook gebruikt op de wortels van epifytische plantjes op een houtje of tegen een achterwand, om ze vochtig te houden/water te geven.

We hebben nu voor grond in de potten een mengsel van cocosvezel, gedroogd spagnum mos, vermicast (wormenpoep) en fijne lava rock (3-5mm dacht ik).

Voor het terrarium zelf gaan we, in elk geval voor de bovenlaag nog fijne akadama (een soort bonsai-klei-korrels) toevoegen.
 
Ok, dat wist ik niet maar ja ik zit ook niet on die hoek van de hobby.

Ik wist het uiteraard ook niet.
Bij filmpjes op youtube over planten-terraria werd steeds gehamerd op het belang van oa een goede bodem, dus dat advies heb ik ter harte genomen.

Iedereen zal het ook weer anders doen, maar je moet ergens beginnen :)
 
Ik wist het uiteraard ook niet.
Bij filmpjes op youtube over planten-terraria werd steeds gehamerd op het belang van oa een goede bodem, dus dat advies heb ik ter harte genomen.

Iedereen zal het ook weer anders doen, maar je moet ergens beginnen :)
@Fozzy heeft er denkelijk ook ervaring mee opgebouwd waar jullie samen iets aan zouden kunnen hebben?
 
Komt nog veel bij kijken zeg.

Ik denk niet meer dan bij een aquarium.

Op zich zou ik kunnen zeggen dat het in mijn geval makkelijker is omdat ik geen bewoners als kikkers etc ga krijgen, maar ik denk dat dat op zich niets uitmaakt. Sommige dingen zullen bij mij misschien wat anders zijn juist omdat ik de planten als bewoners zie? En daar alles op afstem.

Wat ik bedoel met het aquarium. Je kan een aquarium kopen, 3 plantjes, een steen en 4 vissen kopen bij een tuincentrum of een aquariumzaak. Je doet er nog wat potjes met spul bij dat alles op magische wijze in orde gaat maken volgens de verkoper. Thuis mix je de hele boel met wat water en het genieten kan beginnen. Tot 1 tot 6 weken erna de ellende begint met al of niet dode vissen, slechte of dode planten en misschien ook een bak vol met alg.

Dan blijkt dat de keuzes die je maakt bij het opzetten er toe doen, en dat er voor het opzetten van een goed werkend systeem er best veel bij komt kijken.
Wat meestal het lastigste is in mijn ogen, is dat je keuzes moet maken op een moment dat het bijna onmogelijk is om voldoende kennis te hebben om die keuzes op een goede manier te maken. En dus gaat het mis, en nog eens, en met geluk leer je telkens wat bij en wordt het resultaat steeds beter.

Ik denk dat het met een terrarium, of je nou gekko's of kikkers of voornamelijk planten gaat houden, waarschijnlijk net zo zal gaan. Ik heb veel info proberen te verzamelen maar ik merk dat zeker niet alles gelijk goed blijft hangen. Ik heb veel opgezocht over de bodem maar ik weet zeker dat ervaring me nog veel te leren heeft. Plantkeuze idem. Er komt zoveel bij kijken.

Bij aquaria heb ik eigenlijk altijd geluk gehad. Omdat ik altijd koos voor een min of meer logisch geheel, zowel qua planten, bewoners als techniek had ik zelden last van zichtbare alg.
De kennis om zo'n logisch, goed functionerend geheel samen te stellen mist nog. Maar ik vind dat prima.

Bij een filmpje met 10 tips voor het beginnen met terraria (ja, dat soort filmpjes kijk ik), was tip nr 10 om niet bang te zijn om fouten te maken.
Ik ga niet voor het perfecte resultaat. Het is het voorbereiden en doen en leren als gevolg van mijn fouten wat ik zie als nieuwe hobby :)
 
Tot 1 tot 6 weken erna de ellende begint met al of niet dode vissen, slechte of dode planten en misschien ook een bak vol met alg.

dat je keuzes moet maken op een moment dat het bijna onmogelijk is om voldoende kennis te hebben om die keuzes op een goede manier te maken
Ja en dit zie je terug bij aquaria. En pas na langere tijd kun je bv wat betreft planten gerichtere keuzes maken.

Bij een filmpje met 10 tips voor het beginnen met terraria (ja, dat soort filmpjes kijk ik), was tip nr 10 om niet bang te zijn om fouten te maken.
Dat geldt eigenlijk bij heel veel hobbies waar je in meer of mindere mate voor moet leren/ervaring op doen.

Het is het voorbereiden en doen en leren als gevolg van mijn fouten wat ik zie als nieuwe hobby :)
Mooie insteek. En het blijft interessant om te volgen. Temeer omdat ik zelf met de gedachten speel iets dergelijks te doen, niet op korte termijn. Het idee moet nog groeien in mijn hoofd, een doel stellen zeg maar.
 
Ja en dit zie je terug bij aquaria. En pas na langere tijd kun je bv wat betreft planten gerichtere keuzes maken.


Dat geldt eigenlijk bij heel veel hobbies waar je in meer of mindere mate voor moet leren/ervaring op doen.


Mooie insteek. En het blijft interessant om te volgen. Temeer omdat ik zelf met de gedachten speel iets dergelijks te doen, niet op korte termijn. Het idee moet nog groeien in mijn hoofd, een doel stellen zeg maar.

Heb je al een idee of je het met of zonder water wil doen? Met of zonder bewoners als bijvoorbeeld kikkers? Misschien ook alleen planten?
 
Heb je al een idee of je het met of zonder water wil doen? Met of zonder bewoners als bijvoorbeeld kikkers? Misschien ook alleen planten?
Geen bewoners. En ik zit te denken aan alleen botanische orchideeën, er zijn talloze mini-soortjes. Water vind ik eigenlijk wel heel erg leuk als ik naar de bak van @Fozzy kijk. Stromend water maakt zo'n bak toch levendiger vind ik. Minder statisch en dat is denk ik wel fijn als er voor de rest geen levende have in de bak zit.

Ik heb ooit een grote collectie botanische orchideeën gehad, zo'n 150 stuks. En ik had te weinig ruimte op de vensterbank en onder de lampen. Toen speelde ik ook al met het idee zoiets te doen. Maar dan was ik niet verder gekomen dan opgebonden plantjes die ik in zo'n bak(je) op zou hangen.

Liefde voor orchideeën blijft.

Ik heb al naar bakken zitten kijken maar ben het nog niet eens met mezelf over de afmetingen.
 
@NicoleE als je met orchideeën wil gaan is denk ik hoogte belangrijker als breedte. Als ik kijk naar de bakken bij de bouwer in Heerlen, waar ik de bak gehaald heb, zijn de bakken vd orchideeën meest 80cm hoog. De mijne is 100x 60x50.
 
@NicoleE als je met orchideeën wil gaan is denk ik hoogte belangrijker als breedte. Als ik kijk naar de bakken bij de bouwer in Heerlen, waar ik de bak gehaald heb, zijn de bakken vd orchideeën meest 80cm hoog. De mijne is 100x 60x50.
Ik ben er nog niet uit. Ik was lid van https://www.orchidboard.com/community/ maar kom er niet meer in. Zal me waarschijnlijk opnieuw moeten registreren. Eens kijken of ik daar wat kan vinden.
Dat forum is wel een aanrader.

Maar goed, terug naar het project van @Drup
Ik wil haar topic niet kapen.
 
Hier voorzichtig begonnen met de bak.
Eerste stap, het drainage-systeem op z'n Drup's :)

20230729_163028.jpg
20230729_163424.jpg
 
Waar kijk ik nu naar?
Gaat er water circuleren onder de hydrokorrels of hoe moet ik dit zien?
We hebben een stuk slang aangebracht in de hoek, waarmee we eventueel stilstaand "teveel" water kunnen afzuigen. Ik weet zeker dat ik teveel water ga geven en ik hoop die fout hiermee te kunnen herstellen.

Stilstaand water in de drainagelaag hoop ik zo te voorkomen, en daarmee een mogelijke oorzaak voor schimmels etc.

Als het niet werkt of niet nodig is, is het er zo weer uit. We hebben er een koppelstuk van een kraan-systeem van een Eheim classic voor gebruikt. Dan kunnen we er van alles voor gebruiken.

20230729_165319.jpg
 
Laatst bewerkt:
We hebben er een koppelstuk van een kraan-systeem van een Eheim classic voor gebruikt. Dan kunnen we er van alles voor gebruiken.
Ik begrijp nu je bedoeling. Slim om zo'n kranen te gebruiken! Zie ja maar weet dat de hobby's best dicht bij elkaar liggen.
 
Oud-Hollands Spagnummos snijden voor beginners

20230729_183233.jpg

En heel langzaam gaat het vorm krijgen

20230729_170925.jpg20230729_183220.jpg

Dit is houtskool boven het muggengaas. Daar overheen een laag onderbodem. Onze vorm van bezuinigen. Wel Cocosvezel, lavamulch en Spagnummos, maar nog geen vermicast. Dat spul is best duur dus dat bewaren we voor de bovenlaag.

De vermicast is het enige in de mix dat voeding geeft en we zullen het in de bak gaan gebruiken om de grond te voeden, ook later. Dat samen met hier en daar misschien wat verkruimeld gedroogd eikeblad.
 
Wat is de reden dat je het sphagnum kleiner maakt? Ik wil juist lange stukken voor mijn doel.
 
Wat is de reden dat je het sphagnum kleiner maakt? Ik wil juist lange stukken voor mijn doel.

Dit is al vrij grondig klein gesneden. En dan nog is het vrij grof in de bodem. Het is de bedoeling dat het her en der verspreid in de bodem vocht vasthoudt zonder dat het plaatselijk zo nat wordt dat het gaat schimmelen.

PXL_20230729_172017534.MP.jpg


Op youtube knippen ze het meestal, maar die hebben ander spagnummos, een betere schaar of meer spierballen :)

Het is veel werk maar ook wel leuk om te doen. Ik heb de kopteletoon op met een luisterboek.
Ik kijk bij onze projecten altijd een beetje welk werk ik kan doen, en dit kan ik goed doen. Dus blij mee.

Ik heb straks in elk geval weer een mes om te slijpen :)
 
Dit is al vrij grondig klein gesneden. En dan nog is het vrij grof in de bodem. Het is de bedoeling dat het her en der verspreid in de bodem vocht vasthoudt zonder dat het plaatselijk zo nat wordt dat het gaat schimmelen.
Ja dat 'makes sense' want strengen zullen plaatselijk veel vocht vasthouden.


Ik heb straks in elk geval weer een mes om te slijpen :)
LOL, altijd de zaken van de positieve kant bekijken (y)
 
We zijn er nog lang niet, maar heel voorzichtig begint het ergens op te lijken :) Vinden wij dan.

PXL_20230730_085403515.jpg
 
Ik heb niet zoveel verstand van die planten maar veel kun je volgens mij ook in de kamer houden en die sproei je toch ook niet denk ik. Misschien dat het bij bepaalde soorten dan wel moet maar dat weet ik niet.
 
Hier zitten ook plantjes tussen die het graag vochtiger hebben. Maar dagelijks sproeien lijkt dus niet nodig voorlopig.

Er zijn terraria die ze maanden niet openmaken. Eigenlijk een gesloten systeem.

Wij zijn weer wat verder.

20230730_154342.jpg
 
En voor nu doen we het er voor. Ergens de komende weken verder.

PXL_20230730_142545919.MP.jpg


En onze sproei-installatie doet het ook.

PXL_20230730_143751823.jpg
 
Nou zeg! Wat een knappe kast is dit geworden! Echt Marjan, complimentjes voor jullie.
Wat staat er aan de rechterkant tegen de ruit? Is dat iets buiten de bak of erin?

Zie je maar dat zo'n aquarium eigenlijk niks te groot is voor zo'n project.
 
Dat is onze leren bank :)

Inmiddels de eerste "zonsondergang" in de bak in de huidige staat, en erg blij met het voorlopig resultaat.

PXL_20230730_183402425.jpg


We laten de bak in deze staat eerst bijkomen. Plantjes moeten wortelen en we moeten kijken of we het mos fit kunnen houden zo. Tegelijkertijd zijn we bezig met het stekken en opkweken van andere plantjes. We doen dat voor een gedeelte omdat er ongedierte in lijkt te zitten. We nemen dus stekken die we erg goed checken op ongedierte, en hopen dat probleem hiermee op te lossen.

Het zal dus pas over een poos, een week of 4 a 5 zeker zijn dat we verder gaan met de bak. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet :)
 

Terug
Bovenaan