Planten-terrarium Vivaline 126 (Drup)


Drup

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
803
Wij (mijn man en ik) willen stoppen met ons aquarium, maar we vinden het jammer ons recent, en met zorg uitgezochte aquarium en verlichting voor een habbekrats te verkopen.

Mijn man kwam met het idee er een planten-terrarium van te maken en ik vind dat een heel goed idee. Ik ben nu bezig met het verkennen van de (on)mogelijkheden. Leuk, we hebben geen enorme haast, het aquarium loopt nog erg goed, maar we starten wel nu met het maken van plannen en het voorbereiden van de omschakeling. We zijn van plan een poging te doen een aantal van onze huidige planten te behouden, maar dan in emerse vorm. Benieuwd of dat lukt.

Het zou in elk geval gaan om de crypto's, de anubias, de Alternanthera reineckii mini, de diverse bucephalandra's en misschien de echinodorus.
Ook zijn we al naar nieuwe plantjes aan het kijken, en het zou kunnen zijn dat ons aquarium te klein is :)

Verder wil ik een klein bakje water in de bak hebben voor wat verdamping (reptieldrinkbak), wat hout (oa haardhout en 1 mooi donker stuk hout), en verder moeten we het eens bekijken.

Het geheel wordt niet apart verwarmd, en zal mee gaan in de kamertemperatuur (15-20 winter, 20-25 zomer). We zullen onze keuzes daar verder zoveel mogelijk op afstemmen. Met sommige planten zal het een gok worden.
 
Ik weet niet hoe het emers zit maar veel planten voor onder de 20 graden zijn er niet eigenlijk. Onze Sluierstaartbak zit in de winter ook rond de 19 graden en daar is het dan al lastig genoeg. Er zijn wel bepaalde planten die wat koeler kunnen maar de keuze is vrij beperkt vindt ik.
 
Ik weet niet hoe het emers zit maar veel planten voor onder de 20 graden zijn er niet eigenlijk. Onze Sluierstaartbak zit in de winter ook rond de 19 graden en daar is het dan al lastig genoeg. Er zijn wel bepaalde planten die wat koeler kunnen maar de keuze is vrij beperkt vindt ik.

Er is in elk geval mos dat het doet op die temperatuur :) In geval van nood gooien we onze bak daarmee vol.
Ik heb gezien dat de meeste planten inderdaad liever iets hoger hebben.

Ik denk dat we ook een beetje voor een tijdelijke inrichting gaan, zodat we komende winter kunnen zien wat het wel en niet blijft doen. Het is dit of de groenbak in, dus ik wil het wel proberen.
 
Tuurlijk is het proberen het waard. En anders veel mos er in een een kussentje voor de poes;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Als het zo verloopt als met kamerplanten. Daar staat op het label bv vaak 18-25 graden maar in de praktijk doen ze het ook goed ‘s zomers buiten. En dan binnen pakken als de nachten onder de 10 graden komen.

Niet alle kamerplanten maar heel veel doen het op die manier goed, zo niet beter dan de planten in huis.

Dus een temp tot 15 graden is wellicht helemaal geen probleem.
 
Als het zo verloopt als met kamerplanten. Daar staat op het label bv vaak 18-25 graden maar in de praktijk doen ze het ook goed ‘s zomers buiten. En dan binnen pakken als de nachten onder de 10 graden komen.

Niet alle kamerplanten maar heel veel doen het op die manier goed, zo niet beter dan de planten in huis.

Dus een temp tot 15 graden is wellicht helemaal geen probleem.

Dat klinkt goed :)

Nu je het zegt, de paar planten die we hier hebben staan hebben ook nooit last gehad van de lage temperaturen hier. De orchidee die in de keuken staat maakt het soms wel lager mee dan 15 graden en nooit een probleem.

We hebben besloten min of meer een winter proef te draaien, en sowieso eerst ook maar eens te zien welke planten we goed van submers naar emers krijgen.
 
Ik denk dat voor veel kamerplanten het ook prima kan maar als je de planten uit de huidige bak wil gebruiken dan ligt het denk ik voor die iets gevoeliger maar goed ik heb geen ervaring met zoiets.
 
Ze hebben graag een hoge luchtvochtigheid dat kun je bereiken met een mistmachientje van een paar tientjes en dat geeft leuke wolkjes in het geheel
 
Ze hebben graag een hoge luchtvochtigheid dat kun je bereiken met een mistmachientje van een paar tientjes en dat geeft leuke wolkjes in het geheel

Ik hoop het eigenlijk te redden met een schaal water en geregeld sprayen van water.
De intentie is het zo low tech te maken als mogelijk. Alleen verlichting, verder niets. Ik denk dat we vanzelf de planten overhouden die daar mee om kunnen gaan :) Of niet natuurlijk. Dan leggen we maar een poezedekentje in de bak.
 
Ik hoop het eigenlijk te redden met een schaal water en geregeld sprayen van water.
Dat zou ik dan wel doen met osmose want anders blijf je ramen poetsen.
Ik lees goed mee want dit idee is ook door mij heen gegaan toen ik afscheid nam van de bak.
 
Dat zou ik dan wel doen met osmose want anders blijf je ramen poetsen.
Ik lees goed mee want dit idee is ook door mij heen gegaan toen ik afscheid nam van de bak.

Ik had gezien dat voor mos water met weinig mineralen ook beter zou zijn. Ik zal ons kraanwater uit osmose eens testen om te kijken hoeveel daar in zit. Anders maar demi-water, en een enkele keer plantenvoeding bijvoegen.

Ik zal me dan sowieso moeten gaan verdiepen in hoe te planten, en hoe bewateren en met welke voeding. Alles helemaal nieuw :) Ik ga er trouwens vanuit dat ik gewoon onze aio gebruik. Doe ik nu ook voor de kamerplanten en werkt erg goed.

Wat maakt trouwens dat jij het niet gedaan hebt?
 
Ik had gezien dat voor mos water met weinig mineralen ook beter zou zijn. Ik zal ons kraanwater uit osmose eens testen om te kijken hoeveel daar in zit. Anders maar demi-water, en een enkele keer plantenvoeding bijvoegen.

Ik zal me dan sowieso moeten gaan verdiepen in hoe te planten, en hoe bewateren en met welke voeding. Alles helemaal nieuw :) Ik ga er trouwens vanuit dat ik gewoon onze aio gebruik. Doe ik nu ook voor de kamerplanten en werkt erg goed.

Wat maakt trouwens dat jij het niet gedaan hebt?
Omdat het me niet fijn leek de inhoud van de bak van bovenaf te moeten verzorgen. Ik heb iets dergelijks gedaan, jaren geleden, met botanische orchideeën. En die bak (van watervast multiplex) was minder hoog dan een aquarium met meubel.

Ik zou graag iets als Albert doen en dan alleen met planten
 
Gelijk heb je, paar keer per dag met de plantenspuit erover.
Lowtech😀
 
Omdat het me niet fijn leek de inhoud van de bak van bovenaf te moeten verzorgen. Ik heb iets dergelijks gedaan, jaren geleden, met botanische orchideeën. En die bak (van watervast multiplex) was minder hoog dan een aquarium met meubel.

Ik zou graag iets als Albert doen en dan alleen met planten

Ah ok, dat is meer een kastmodel toch? Ik snap wat je bedoelt.

Ik denk wel dat wat ik wil maken heel anders is dan wat hij heeft :) Minder een terrarium in die tradiotionele zin, geschikt voor kikkers etc. Meer een bloemstukje? Plantenbakje zonder water? Zoiets. We gaan het zien.
 
Ah ok, dat is meer een kastmodel toch? Ik snap wat je bedoelt.

Ik denk wel dat wat ik wil maken heel anders is dan wat hij heeft :) Minder een terrarium in die tradiotionele zin, geschikt voor kikkers etc. Meer een bloemstukje? Plantenbakje zonder water? Zoiets. We gaan het zien.
Nou zoiets had ik destijds ook maar vond het verre van handig. Maar des te leuker om jouw idee te volgen. En te zien hoe dit uit gaat pakken.
 
Tja ik lees verschillende obstakels en het woord low tech. Wat is er nou onderhoudsvriendelijker en nog low tech ook dan een bak met kunstplanten:DD;):sorry:.
 
Als alles goed gaat, gaan we vandaag de Vivaline leegmaken. Waarschijnlijk laten we het zand er in met een aantal planten. We willen proberen die planten richting emers leven en groeien proberen te krijgen.

We hebben nagedacht over hoe we dat moeten doen. We denken dat voor nu de huidige bodem, maar waterpeil tot een cm boven het zand het beste is. We gaan zien of het lukt. Op die manier houdt de plant de huidige wortels, maar kan rustig bladeren voor lucht gaan maken. Wanneer de planten over een maand nog leven kunnen we kijken welke plant het het beste gaat doen op welk soort bodem (grond, kleikorrels etc).

We vinden het de moeite waard om een poging te doen.
 
Minder een terrarium in die tradiotionele zin, geschikt voor kikkers etc. Meer een bloemstukje? Plantenbakje zonder water? Zoiets. We gaan het zien.
Wat leuk om te volgen, aangezien ik in de voorbereiding van een soortgelijk project bezig ben.
We vinden het de moeite waard om een poging te doen
+1
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik weet niet hoe het emers zit maar veel planten voor onder de 20 graden zijn er niet eigenlijk. Onze Sluierstaartbak zit in de winter ook rond de 19 graden en daar is het dan al lastig genoeg. Er zijn wel bepaalde planten die wat koeler kunnen maar de keuze is vrij beperkt vindt ik.

Ik zit ineens te denken, ik denk niet dat het aan de temperatuur hoeft te liggen. De temperatuur bij ons in de bak is in de winter tussen de 19 en 20 graden, en daar heb ik nooit problemen gezien.
 
Ok, dan zouden je planten daar wel tegen moeten kunnen.

Ik bedoelde meer voor jou, in de sluierbak :)

Bij mijn schoonmoeder konden we een poos geleden best veel planten goed houden. We hadden toen een paar netjes kleine stenen gekocht, afgerond, maat tussen 3 en 5cm ongeveer, en die legden we dan om de stengels heen. Dan konden ze ze niet zo makkelijk uit de bodem wroeten :) valisneria ging erg goed, anubias, meerdere planten wel.
 
Ja hier staat er ook Vallisneria in en dat gaat goed behalve dat de bewoners het soms te graag maaien. Het zijn soms echt dombo s en andere zachte planten zien ze ook voor een salade aan. Crypto s staan er ook in en die laten z emet rust en die doen het nu ook wel goed maar ja tijdens de winter hadden we de bak niet en hij zal minimaal 19 graden zijn in de winter dus we gaan komende winter zien hoe de planten dat aankunnen.
 
Ik hoop het eigenlijk te redden met een schaal water en geregeld sprayen van water.
De intentie is het zo low tech te maken als mogelijk. Alleen verlichting, verder niets. Ik denk dat we vanzelf de planten overhouden die daar mee om kunnen gaan :) Of niet natuurlijk. Dan leggen we maar een poezedekentje in de bak.
Klinkt een beetje als de kikkers bak van @Fozzy . Wel een grote verandering t.o.v. wat jullie nu heben. Een nieuwe uitdaging.
 
Tja ik lees verschillende obstakels en het woord low tech. Wat is er nou onderhoudsvriendelijker en nog low tech ook dan een bak met kunstplanten:DD;):sorry:.

Ik zeg, onze nieuwe terrarium :)


PXL_20230709_173732744.MP.jpg
 
Zo dat is snel gegaan zeg. Nou veel succes alvast en ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen.
 
Ik voorzie weinig problemen Marjan. Goed vochtig houden met de spuit. De eerste weken hoef je nog geen plantenvoeding mee te geven. Aangezien ze zich eerst moeten aanpassen.

Je zou al eerder kunnen beginnen met de opbouw hoor, als je de plantjes maar vochtig houd.

Succes in ieder geval.

Gr. Ed
 
Wat gaaf! Blij dat ik dit topic gevonden heb.
 
Abrupt bruut zeg daar moet zo wel iets emers uitgroeien vanwege te weinig ruimte onder water
 
Soms neem je heel veel tijd om iets voor te bereiden en kennis op te doen.

Soms is de situatie zo dat je je ergens in stort, vooral veel fouten maakt, maar gaandeweg ook leert. En geheel tegen mijn normale voorkeur in is dat laatste wat hier nu gebeurt.

Terwijl de planten in ons aquarium staan ben ik aan het lezen over springstaartjes en epifyten. En ja, natuurlijk had ik die laatste al in ons aquarium, maar de zorg was nauwelijks anders dan "normale" aquariumplanten.

Nu al denk ik dat er een tweede bak)je bij komt :(,
Iets met hout, water, anubias en buces :)

Heel langzaam, met het kijken en lezen begint zich meer een beeld te vormen van wat er op ons af gaat komen. Ik begin de plekken te zien waar ik veel moet leren en ervaring mee moet opdoen. Ook begin ik nu al extra uitdagingen te zien om daar te komen qua resultaat waar ik dacht dat ik wilde komen. Maar ik vind het ook erg interessant. In sommige opzichten veel makkelijker dan een aquarium (hallo co2) maar in andere opzichten een veel grotere uitdaging.

Eerlijk gezegd begin ik het steeds leuker te vinden maar zoals altijd, hoe meer je je ergens in verdiept, hoe meer je leert hoeveel er te leren is.

De grootste vraag die ik nu voor mezelf heb is, wil ik toe naar een mini-landschapvorm, of ga ik, in elk geval eerst, richting de vorm van een mini-tuin, waarmee ik veel kan leren, waar ik ervaring mee kan opdoen etc.
Ook in de aquariumwereld zie ik aquascaping, in brede zin het nabootsen van een landschap of landschapdbeeld, als soort van ultieme vorm. Dat wat je gaat doen wanneer je veel kennis en ervaring hebt opgedaan, welke je dan kan gaan gebruiken om echt bijzondere dingen te maken. Iets wat bijvoorbeeld een @Cornelius doet naar mijn mening.

In gedachten zie ik een glooiend mos-landschap en stenen voor rotsen en plantjes als bosjes, maar tegelijkertijd denk ik dat ik daar nu (nog) niet aan toe ben.

Uiteraard is dit een "work in progress".
We gaan het zien :) Maar het kan zijn dat ik voorlopig dus ga voor een mini-tuin om meer te leren zonder de extra beperkingen en uitdagingen die zo'n "scape" met zich mee zouden brengen.
 
Laatst bewerkt:
Abrupt bruut zeg daar moet zo wel iets emers uitgroeien vanwege te weinig ruimte onder water

Of het gaat schimmelen en rotten.
En ja, de overgang is groot. Maar we blijven er mee bezig :)

Ik ben trouwens aan het kijken naar mistmachines voor de bevochtiging dankzij jou :) Als mijn man gaat mopperen dat het extra geld gaat kosten geef ik jou wel de schuld :)
 
Misschien kan @Fozzy je adviseren want die gebruikt deze ook.
Nee. Ik gebruik een sproei installatie. Dat is wat anders als een mistmaker.

Je hebt ze als een klein ding wat je in een bak water leggen moet. Die werkt dan met ultrasone trillingen die een nevel produceren. Of je hebt ze met een voorraadbak en slang. Die slang hang je in je planten bak en die blaast er dan nevel/vocht in.
 

Terug
Bovenaan