Planten-terrarium Vivaline 126 (Drup)




Of

 


Of


Ik ga er naar kijken :)
Komt goed, dank je.
 
Dan
Of het gaat schimmelen en rotten.
En ja, de overgang is groot. Maar we blijven er mee bezig :)

Ik ben trouwens aan het kijken naar mistmachines voor de bevochtiging dankzij jou :) Als mijn man gaat mopperen dat het extra geld gaat kosten geef ik jou wel de schuld :)
neem ik het op me
 

Bijlagen

  • 20230710_130900.mp4
    162 MB
Ik ben weer wat verder. Veel gelezen en gekeken en weer wat geleerd :) Hoop ik.

In elk geval voldoende dat ik de stap heb genomen wat spullen te bestellen.

Het plan is licht gewijzigd. Ik had het plan een waterbak in het terrarium te zetten, oa voor een hogere luchtvochtigheid door verdamping. Ik ben echter bang dat dat stilstaande water voor problemen gaat zorgen.

Onze Vivaline gaat zoals nu verwacht een bak worden met planten, mos, hout, stenen, met een mist maker die automatisch dagelijks vocht toe gaat voegen aan de bak, vooral voor het mos en de algehele luchtvochtigheid. Ik hoop dat het een soort mini-tuin gaat worden. Ik streef dus ook duidelijk niet naar een eindproduct nu, maar ik begin ergens en hoop er, net als in een normale tuin, steeds nieuwe/andere dingen te kunnen toevoegen en zaken aan te kunnen passen wanneer ik denk dat dat nodig is.

Ik merk dat het lastig is dat ik nauwelijks bruikbare plantenkennis hebt. Ik merk ook hoeveel kennis ik ongemerkt van een aantal aquariumplanten had opgedaan, en hoe lastig het is dat ik hiermee volledig opnieuw moet beginnen. Ik verwacht dat ik oa op dit gebied veel fouten ga maken.

Daarnaast gaan we een poging doen tot een nat terrarium (?) in een oud klein aquariumpje. Water met waterloopje, veel hout, een anubias en wat bucephalandra's. Misschien ook de javavaren. Of dit een succes wordt zien we wel. We hebben alles er al voor in huis om het te proberen. Alleen een kunststof dekseltje maken, maar we moesten toch al een plaat maken als afdekking voor de poezendrinkbak.

Druk bezig met wat ik ga gebruiken als mix voor de bodem in de Vivaline, leuk, een wereld op zich en veel ingewikkelder dan ik dacht. En ik zal moeten gaan oefenen met het plaatsen van planten tegen hout.

We krijgen een aftakking op ons RO-apparaatje (drinkwater) voor het mineralen-filter, zodat ik zonodig hier water kan tappen voor het besproeien van oa mos. Er moesten toch al nieuwe filters op, dus dan kan dit gelijk meegenomen worden.
 
Laatst bewerkt:
Fouten maken is niet erg en dat hebben we allemaal gedaan dus het komt vast wel goed.
 
Fouten maken is niet erg en dat hebben we allemaal gedaan dus het komt vast wel goed.

Bij aquariumplanten wist ik precies wat zou werken in onze bak en wat de invloed zou zijn bij het aanpassen van omstandigheden.

Ik betrapte mezelf er op dat ik vanochtend nieuwe planten aan het uitzoeken was volgens de methode: ohhhh, deze vind ik mooi, nah, dat vind ik niks, kijk, die moet ik hebben etc.

Een beetje als in de aquariumzaak staan voor vissen, en dan zeggen, doe maar 2 van die rode, die kleuren leuk bij die 3 gele die we hebben :)
 
Als ikzelf planten nodig heb voor een emersde setup kijk ik altijd eerst in het tuincentrum.
Soortjes zoals Hydroctyle, Lilaepsis, Myriophyllum, Rotala, Anagallis en Ranunculus zijn daar meestal wel aanwezig.
 
Als ikzelf planten nodig heb voor een emersde setup kijk ik altijd eerst in het tuincentrum.
Soortjes zoals Hydroctyle, Lilaepsis, Myriophyllum, Rotala, Anagallis en Ranunculus zijn daar meestal wel aanwezig.

Dank je voor de namen :)

Een tuincentrum is voor mij nog niet "veilig". Ik heb niet voldoende kennis nu om daar los gelaten te worden :)

Ik heb wat planten van youtube-filmpjes gehaald, en ik heb een site gebruikt specifiek voor terraria. Ook is het me gelukt nog de Eikeblad ficus te vinden, dat vind ik een prachtig plantje. Ik hoop dat ik die aan de gang krijg.

Ik ga hier eerst mee aan de slag. Maar ik ga jouw lijst met namen opschrijven en de planten bekijken. Ik bestel planten eigenlijk altijd online, maar dat is tegenwoordig gemakkelijk.

Ik ga verder verdiepen in mossen, daar is erg veel keus zag ik.
Ook ga ik de mossen die ik nu nog heb (fissidens fontanus en flame moss proberen boven water te kweken om te kijken wat er van komt. Bij de planten die ik vanochtend heb besteld zat ook peacock moss, dat blijkt er boven water heel anders uit te zien. Ben benieuwd.

Alles hoeft niet gelijk. Ik heb wat plastic uitbekers besteld met deksel, om in het klein te oefenen met mossen en planten :) Dat vind ik al spannend.
 
Een tuincentrum is voor mij nog niet "veilig". Ik heb niet voldoende kennis nu om daar los gelaten te worden
Daar kan niet zoveel verkeerd gaan; deze plantjes vind je op de vijverafdeling en kunnen zo bij jou de bak in.
vijver-aquarium.png
 
De eerste plantjes zijn gisteren binnen gekomen. Meer zijn nog onderweg. Bezig met een spreadsheet om bij te houden welke planten ik krijg en wil, waar ik ze vandaan heb, waarvoor ze geschikt zijn en wat eventuele bijzonderheden zijn.

De meeste componenten voor de bodem zijn onderweg. Vandaag bezig met de nieuwe bewoners: springstaartjes. Druk aan het onderzoeken, boodschappenlijstje voor de gamma deze keer :) Houtskool.

De bak met aquariumplanten gaat onverwacht goed voor nu, tenminste voor zover wij kunnen zien. Toen de planten er in werden gezet lag alles slap en schots en scheef. Inmiddels beginnen de planten zich aardig op te richten, in elk geval delen ervan. Onverwacht. We gaan zien wat we er mee gaan doen.

De anubiassen hebben we wel uit de bak gehaald, en tijdelijk weer onder water gezet. Dit was de enige die er slechter uit ging zien. Ik vermoed dat die in de haast niet goed geplaatst is. We houden in die bak alles apart voor het 2e bakje dat we gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een volgende stap genomen. Stekjes genomen van de Alternanthera reineckii mini, de echinodorus en een cryptocoryne in een eigen bak gezet, en de rest van de inhoud van de Vivaline gaat vandaag weg. Benieuwd of de stekjes gaan aanslaan. Ze staan nu in potgrond.

We gaan de ruimte in de Vivaline wanneer "schoon", voorlopig gebruiken om nieuwe planten in te stallen in hun potjes. Dat scheelt weer plek. We kunnen ze nog niet over zetten naar betere potten omdat we nog wachten op verschillende elementen voor de nieuwe bodem. Die verwachten we komende week.

Ook een bakje gemaakt met aarde, waarop ik een paar soorten mos voor onder water gelegd heb, erg benieuwd wat daar van komt.

Verder hebben we nog een cementbak staan met bucephalandra's (nu nog onder water. We willen kijken of we daar nog iets mee kunnen (opbinden op hout oid).

Erg blij met wat we tot nu toe aan planten hebben. Nog maar 1 echte miskoop tot nu toe, en die kunnen we eventueel als kamerplant houden.
 
PXL_20230715_174554865.jpg


Het grootste gedeelte van onze nieuwe plantjes. Inclusief foute aankoop.
 
En de eerste planten in de Vivaline.

PXL_20230716_123924836.jpg
 
Er lijkt voldoende licht te zijn voor de planten. Misschien moet het percentage (nu 20%-22%) wat omhoog wanneer er een bodem inkomt omdat er dan minder reflectie zal zijn.
 
Waar bestaat zo n bodem dan uit Marjan?

Er zijn vast veel verschillende meningen over wat hoort en wat goed is, maar ik heb gekozen voor de volgende opzet:

Onderop een laag voor drainage, bijvoorbeeld kleikorrels. Daar overheen iets van een gaas, bijvoorbeeld voor een hordeur. Daar boven waar nodig iets om een verhoging aan te brengen, bijvoorbeeld brokken lava-rock.

Daar overheen komt dan de bodem waar de planten en mossen in komen. In ons geval een combinatie van cocosvezels, wormmest, akadama (bonzaikorrels) en gedroogd mos. Je kan ook gecrushte lava-rock gebruiken ipv de akadama.

We wachten ook nog op de houtskool voor kweek van de springstaartjes.
 
Ok, ik heb er helemaal geen verstand van en was er daarom wel benieuwd naar. We gaan het vervolg vast wel zien.
 
Ik heb inmiddels een luchtvochtigheidsmeter in de Vivaline hangen. Het blijkt dat met de kleppen dicht en alleen wat planten in potten er in, de luchtvochtigheid al tegen de 99% aan zit, zowel bij 21 als bij 23 graden. Dat terwijl het sproeien al 2 dagen geleden is.

Ik zal dus moeten gaan spelen met de kleppen om te kijken bij welke stand ik een betere combinatie ventilatie-luchtvochtigheid krijg, zodat ik rond de 60-70% uit ga komen.

Handig zo'n apparaatje.
 
Opbrengst rondje tuincentrum 🙂.

PXL_20230719_152901050.jpg


Blij mee, 2 kleine varentjes en wat mos zijn nog onderweg.

Nu nog bakken kopen voor de grond en dan kunnen we beginnen me met oefenen met vermeerderen etcetera 🙂
 
Als je de mistmaker dmv een tijdklok afentoe aan/uit laat staan dan kan het ook minder vochtig worden
 
Als je de mistmaker dmv een tijdklok afentoe aan/uit laat staan dan kan het ook minder vochtig worden

Er staat nog geen mistmaker in. We hebben wat gesproeid (plantenspuit) voor we het in de bak zetten.
 
Hoe gedraagd de luchtvochtigheid zich gedurende de dag?

bij mij is het smorgens vroeg rond de 100/110%. Om 8 uur gaan de lampen aan, en de ventilatoren die ik bovenin op het vliegengaas heb liggen. Door de luchtverplaatsing en warmte verdampt er het een en ander en daalt de luchtvochtigheid naar ca. 75/80% rond een uur of 12 e n blijft dan constant. Om 1800u gaat mn sproeiinstallatie ca. 20seconden aan (elke dag) en dan stijgt de luchtvochtigheid dus weer. De ventilatoren en verlichting gaat om 21.30 uit.

ik heb er dus een seconden schakelklok tussen. Die kun je per seconde dus instellen.
 
Hoe gedraagd de luchtvochtigheid zich gedurende de dag?

bij mij is het smorgens vroeg rond de 100/110%. Om 8 uur gaan de lampen aan, en de ventilatoren die ik bovenin op het vliegengaas heb liggen. Door de luchtverplaatsing en warmte verdampt er het een en ander en daalt de luchtvochtigheid naar ca. 75/80% rond een uur of 12 e n blijft dan constant. Om 1800u gaat mn sproeiinstallatie ca. 20seconden aan (elke dag) en dan stijgt de luchtvochtigheid dus weer. De ventilatoren en verlichting gaat om 21.30 uit.

ik heb er dus een seconden schakelklok tussen. Die kun je per seconde dus instellen.

Onze bak is grotendeels afgesloten natuurlijk, op 2 openingen voor de filterslangen na.

We zijn begonnen met kleppen volledig dicht. Bleef 99% dag en nacht.

Nu kleppen aan 2 kanten een cm open, nog steeds 99% dag en nacht.

Hebben nu beide kleppen nog een cm verder open gezet voor meer ventilatie. Denk dat wij zullen moeten spelen met de kleppen al naar gelang er beweging van lucht is in de kamer en hoe de bak zich gaat gedragen wanneer de bodem er in zit.

Ik denk dat wij zonder actieve ventilatie en met minder actief bevochtigen gaan werken. Wel blij met de hygrometer. Hij gaf ongeveer gelijk aan als de meters in onze woonkamer, dus we vertrouwen er maar op :)

Ik hoop naar een rel. luchtvochtigheid van 60-80% te komen wanneer de bak is ingericht.

Dat zou voor de meeste planten moeten werken en de springstaartjes werken dan hopenlijk de schimmels weg.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou voor de meeste planten moeten werken en de springstaartjes werken dan hopenlijk de schimmels weg.
Ik ben op dit moment bezig met een "dry start" in 1 van mijn aquariums. Nagenoeg volledig beplant al en mossen op de takken/bomen. Ik lucht zelf 3x per dag en besproei ook 3x per dag. Luchtvochtigheid nagenoeg altijd 100%. Dit is natuurlijk wel lichtelijk anders dan een terrarium, maar heeft ook bijzonder veel raakvlakken.

Ik maak zelf gebruik van springstaartjes. En wat zijn dit een harde werkers zeg. Schimmels krijgen geen kans en ook rottend plantaardig materiaal wordt opgeruimd. Zelf een paar keer een paddestoeltje gehad in de bak. Maar was met een paar dgn volledig opgeruimd. Dus het woord "hopelijk" kan je wel weglaten hoor Marjan 😉. Die kleine rakkers gaan hard aan het werk voor jullie.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Drup
Ik ben op dit moment bezig met een "dry start" in 1 van mijn aquariums. Nagenoeg volledig beplant al en mossen op de takken/bomen. Ik lucht zelf 3x per dag en besproei ook 3x per dag. Luchtvochtigheid nagenoeg altijd 100%. Dit is natuurlijk wel lichtelijk anders dan een terrarium, maar heeft ook bijzonder veel raakvlakken.

Ik maak zelf gebruik van springstaartjes. En wat zijn dit een harde werkers zeg. Schimmels krijgen geen kans en ook rottend plantaardig materiaal wordt opgeruimd. Zelf een paar keer een paddestoeltje gehad in de bak. Maar was met een paar dgn volledig opgeruimd. Dus het woord "hopelijk" kan je wel weglaten hoor Marjan 😉. Die kleine rakkers gaan hard aan het werk voor jullie.

Wat leuk om te lezen Ed, heb je ook foto's ergens? Ik ben erg benieuwd! Lijkt me leuk om te volgen.

Hier lijkt de luchtvochtigheid nu erg makkelijk en stabiel op peil te blijven, maar dat kan goed veranderen wanneer de omstandigheden veranderen. Ik ga het zien.

Mocht die luchtvochtigheid zo makkelijk op peil blijven dan ga ik geen mistmaker gebruiken. Ik wil sowieso 2x per week zelf sproeien, omdat ik dat een mooi moment vind om te checken of alles nog goed is en zo nodig in te grijpen.

Komend weekend hopen we alles zo ver te hebben dat we een begin kunnen maken met het klaarmaken van de planten. Als we voldoende tijd overhouden kunnen we misschien ook een begin maken met het opbouwen van de Vivaline. Ik zit alleen nog te wachten op oa het mos en enkele varens, bakken om de grond in te doen en het houtskool. En natuurlijk de springstaartjes :) Maar die kunnen ook wel een paar dagen later er in.
 
Bak staat in mijn handtekening Marjan. Oerbos in een Trofis 600 😉.

Vooral het handmatig sproeien is makkelijk te doen en zodra je de bak opent wissel je ook veel gassen uit. Nou heb jij natuurlijk 2 standaard openingen nog vanwege "voorheen" slangen in en uitvoer etc. Dus blijft dat iets beter op peil denk ik.

Wat ik zelf nog deed/doe is na een paar weken wat voeding meegeven. Gewoon simpel een klein beetje (paar drupjes) nitraat en fosfaat door je sproeiwater. Ik gebruik zelf osmose water hiervoor. Je mosjes, maar zeker ook je aquarium planten zullen dit waarderen en je belonen met mooie groei.

Ik ben zeer benieuwd naar wat jullie er van gaan maken, maar van wat ik lees denk ik dat dit wel goed komt 😊.
 
Bak staat in mijn handtekening Marjan. Oerbos in een Trofis 600 😉.

Vooral het handmatig sproeien is makkelijk te doen en zodra je de bak opent wissel je ook veel gassen uit. Nou heb jij natuurlijk 2 standaard openingen nog vanwege "voorheen" slangen in en uitvoer etc. Dus blijft dat iets beter op peil denk ik.

Wat ik zelf nog deed/doe is na een paar weken wat voeding meegeven. Gewoon simpel een klein beetje (paar drupjes) nitraat en fosfaat door je sproeiwater. Ik gebruik zelf osmose water hiervoor. Je mosjes, maar zeker ook je aquarium planten zullen dit waarderen en je belonen met mooie groei.

Ik ben zeer benieuwd naar wat jullie er van gaan maken, maar van wat ik lees denk ik dat dit wel goed komt 😊.

Voor het terrarium gaan we vermicast gebruiken voor voeding. Voor de planten buiten het aquarium gaan we waarschijnlijk grotendeels onze aio van planted box op gebruiken. Dat werkt hier tot nu toe ook prima bij een paar kamerplanten en een orchidee. Teruggerekend gebruiken we ongeveer 5ml per liter schenkwater.

Voor het water gaan we een aftakking maken op de ro-unit voor ons drinkwater, voor het mineralenfilter. Dus dan zouden we voldoende ro-water tot onze beschikking moeten hebben.
 
Eerste idee voor inrichten terrarium. Voor nu.

De bedoeling is dat het oploopt qua hoogte van voor naar achter. Dat er een breed lint van mos (30cm?) diagonaal door de bak komt van rechtsvoor richting links achter. En dat de rest aarde wordt aangevuld/ingevuld met mosjes en plantjes.

Eigenlijk wordt het gewoon een combinatie van verschillende van onze aquaria :) maar dan zonder water.

De 3 foto's zijn vanuit iets een verschillende hoek genomen.

Marco wil een duikplank maken voor de springstaartjes in het vijvertje :)
 

Bijlagen

  • 20230723_161304.jpg
    20230723_161304.jpg
    2 MB · Weergaven: 42
  • 20230723_161223.jpg
    20230723_161223.jpg
    1 MB · Weergaven: 42
  • 20230723_161230.jpg
    20230723_161230.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 43
"Spannende" avond hier. Voor het eerst de grond samenstellen, de planten die verpot moeten worden verpotten. Dat in een poging zo min mogelijk aarde uit de gekochte potten in de bak te krijgen ivm mogelijke aanwezigheid beestjes, schimmels en/of pesticiden. Sowieso willen we waar mogelijk alleen stekjes van de planten in de bak gaan zetten en de oorspronkelijke planten behouden buiten de bak voor meer stekjes.

Ook is het houtskool binnen gekomen en zijn de springstaartjes er ook. Van de springstaartjes wil ik ook gelijk een 2e groep opzetten. Voor de andere terrarium/paludarium-houders vast al gesneden koek maar voor ons nog erg nieuw. De laatste keer dat ik springstaartjes (in een kamerplant) zag heb ik mijten besteld om ze uit te roeien :)

Het wachten is nog wel op het binnen komen van het bolletjesmos en platmos en nog een paar plantjes (wat varens en hopenlijk een Sinningia musciocola).
 

Terug
Bovenaan