Planten-terrarium Vivaline 126 (Drup)


naar rond de 14 a 15 graden gaat zakken. We gaan het zien.
Ja de meeste aquariumplanten hebben graag een temp van min 20-22 graden maar goed iets lager kan vaak ook prima. Hoe dat uitpakt bij een langere periode rond de 15 graden is ook iets wat ik niet durf te zeggen maar dat laat jij vast wel weten tzt;)
 
We hebben de rode plantjes, de stekjes zonder ongedierte hopelijk :) Nu in het terrarium gezet. Ook zijn we bezig met het verder opruimen van de planten die in de kweekkasjes stonden. Het geeft wat ruimte en we vinden dit een prettigere manier om ze te houden :)

Het terrarium zoals het er nu bij staat:
PXL_20231105_124105271.jpg


Ons mini-terrariumpje:
PXL_20231105_125027482.MP.jpg


En onze nieuwe plantenbak voor op de salontafel:
PXL_20231105_114124073.jpg


Onze woonkamer begint steeds groener te worden. Wel leuk zo.

De springstaartjes doen puik werk in alle bakken. Zowel de terraria als de plantenbakken.
De kweek er van gaat zo makkelijk dat het vooral leuk en grappig is :)
 
Ivm rouwvliegjes vandaag hier alle planten aaltjes gegeven in het schenkwater. Die aaltjes bestrijden de larven van de rouwvliegjes.

We hadden een lading vleesetende plantjes gekocht (Zonnedauw en Pinguiculo), maar we hadden inmiddels zoveel kleine vliegjes dat ze het niet aan konden.

De vliegjes vonden we op zich niet het grootste probleem, maar we merkten al een tijdje dat onze planten, ook in het terrarium, last kregen van de larven er van. Erg makkelijke planten kregen om, tot dan toe onverklaarbare redenen wat gele bladeren, en ook kregen we wat last van schimmels. Beide kunnen naar we hebben begrepen te maken hebben met de larven van deze vliegjes.

We gaan de komende weken kijken of de aaltjes het in 1 lading aan kunnen, of dat we nog een herhaling moeten geven na een week of 3. Hopenlijk krijgen we dan op termijn weer ons mooie frisse terrarium terug :)

Overigens hebben we afgelopen week ook de verlichting wat hoger gezet. We zijn van 13W overdag naar 21W gegaan. Een fors verschil. Het is onze manier van nabootsen van het zomerseizoen. Ook hebben we de tijd een uur eerder gezet zodat we in de avond minder tegen het ongezellige licht aan zitten te kijken.

Eigenlijk gaan de planten onverwacht goed en we genieten er van.

Het kleine aquariumpje wat we gebruiken als drinkbak voor de poes is erg goed door de winter gekomen, ondanks geen aanvullende verlichting of verwarming. Het water was geregeld rond de 16 graden en de bak staat voor het raam op de noordkant, weinig licht dus.
Ik had verwacht dat de planten hier problemen mee zouden krijgen, maar alles doet het erg goed. De fissidens fontanus is zelfs behoorlijk ontploft. Die wordt door de garnaaltjes als broedplaats gebruikt. Ook de waaierhandgarnalen doen het nog erg goed. Het enige voer dat de bak krijgt is een mengelmoes van voerpoeder bedoelt om gelblokjes van te maken. Dat werkt hier blijkbaar erg goed voor alle garnalen ook.
 
Mooi dat het goed gaat Marjan.

Nou ja, duidelijk niet alles gaat goed :)
Maar over het geheel genomen zijn we tevreden. Heel rustig aan leren we meer over de verschillende planten en hun verzorging. En we hebben ontdekt dat we vleesetende planten echt heel erg leuk vinden :)

Als ze het straks met muggen net zo goed doen als nu met de kleine vliegjes, mogen ze permanent blijven :)
 
Laatst bewerkt:
Ja dat snap ik maar het is al knap dat alles "goed" verloopt toch.
Met doe planten heb je straks geen last van neefjes/mugjes en kun je zonder klamboe slapen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Heel voorzichtig zien we denk ik de eerste effecten van de behandeling met de aaltjes. Vandaag lijken er duidelijk minder vliegjes te zijn. Dat kan ook toeval zijn, het gaat wel eens op en neer.

Verder zag ik gisteren dat vooral het terrarium een boost heeft gekregen van de grotere hoeveelheid water die het heeft gehad. We waren soms laks met water geven en nu de grond vochtig moet blijven voor de aaltjes genieten de planten daar blijkbaar van. Misschien ook vooral in combinatie met het door ons hoger (qua Watt) gezette licht. We zijn van 20 naar 40% gegaan. Omdat er meerdere dingen zijn gedaan is het lastig te bepalen wat waarvoor verantwoordelijk is geweest. Maar het lijkt voorzichtig dus beter, frisser te worden.

20240419_113241.jpg
 
Prachtig.
Heb je veel last van condens op de ruiten? En zo ja, wat doe je er tegen? Ventilatortjes?
 
Prachtig.
Heb je veel last van condens op de ruiten? En zo ja, wat doe je er tegen? Ventilatortjes?

Nee, zelden. Er zitten op deze foto dikke waterdruppels tot meer dan half hoog op de voorruit omdat mijn partner gisterenavond gesproeid heeft. Meestal worden de ruiten zelf daarbij ook vol geraakt. Ik heb gevraagd de kleppen dicht te houden om tijdelijk even het meeste vocht binnen boord te houden. Maar nu staan de kleppen alweer een 2cm open aan beide kanten voor wat frisse lucht in de bak, en zijn de druppels al bijna weg.

We sproeien normaal ergens tussen wekelijks en soms zitten er in de winter 1 of 2 weken extra tussen. Als we alles dicht houden dus de eerste 12 tot 24uur wat lichte condens.
 
Nee, zelden. Er zitten op deze foto dikke waterdruppels tot meer dan half hoog op de voorruit omdat mijn partner gisterenavond gesproeid heeft. Meestal worden de ruiten zelf daarbij ook vol geraakt. Ik heb gevraagd de kleppen dicht te houden om tijdelijk even het meeste vocht binnen boord te houden. Maar nu staan de kleppen alweer een 2cm open aan beide kanten voor wat frisse lucht in de bak, en zijn de druppels al bijna weg.

We sproeien normaal ergens tussen wekelijks en soms zitten er in de winter 1 of 2 weken extra tussen. Als we alles dicht houden dus de eerste 12 tot 24uur wat lichte condens.
Welke temp. is het in je terra?
 
Welke temp. is het in je terra?
Dezelfde temperatuur als in de woonkamer. Tegenwoordig overdag vaak tussen de 18 en 20 graden. In de zomer zal dat oplopen tot rond de 24 Ć  25 graden maximaal. Warmer vinden wij niet prettig :)
In de nacht varieert het van 16 graden tot rond de 23 graden in de zomer.

We hebben erg weinig apparatuur in de bak. Het is gewoon een aquarium, met aquariumverlichting. Verder niets. Allemaal erg low tech :)

We gebruiken wel een plantenspuit op druk (gardena dacht ik), en daar hebben we veel plezier van. Bovendien gebruiken we osmose-water. Dat hebben we uit de kraan in de keuken dus geen probleem. We gebruiken het ook voor de vleesetende plantjes.
Het terrarium krijgt voeding via wormenmest.
 
Wij genieten zo mogelijk nog meer van de zonsondergang in het terrarium dan we deden toen de bak nog dienst deed als aquarium. De lichtinval was in het water toch anders.

20240421_192611.jpg
 

Terug
Bovenaan