Zelfbouw aqua computer


Ik heb voor 'n raspberry gekozen omdat er Windows 10 IoT op draait. Ik zit in de Microsoft hoek dus dat was een logische aansluiting. Raspberry is ook makkelijk wanneer je bijvoorbeeld een touch screen wil koppelen, daar hoef je weinig tot niets extra's voor te doen. En voor Azure zijn er goeie SDK's beschikbaar wat het ook erg makkelijk maakt om je data naar de cloud te sturen (IoT hub).

Mooi dat je code open source is, integratie van een LED controller zet ik op mijn todo lijst :)
 
@Tom zei:
NLAnaconda zei:
Waarom? Zou je dat eens willen onderbouwen?

Je kunt dan met 1 kanaal een ring sturen die de zon en maan kan simuleren..

Als je iets aan LEDs wil doen, zou ik ff op kijken aqua terra leds.
Tenzij je natuurlijk zelf met epoxy aan de gang durft te gaan.

epoxy hoeft niet hoor, zelfs niet in een gesloten kap.
ventilatie langs de leds is voldoende om vocht indringing tegen te gaan.
anders een makersled heatsink gwn netjes afkitten op het plexiglas ;)
 
Die heb ik weer verwijderd. Was meer aan het knooien.
Ik wil een library maken die het actuele weer van een locatie ophaalt en vervolgens dat weer kan simuleren.
Maar eerst wacht ik op mijn wifi chip om een verbinding met internet te kunnen maken.
 
Dat is wel jammer. Want ik was benieuwd hoe jij hem het geschreven.
 
De bliksem was gewoon de rgb leds op 100% voor ik dacht iets van 250ms, uit voor 100ms en weer aan voor 250ms.
 
Nou er zijn wat onderdelen binnen waaronder de ESP8266 Wifi module ter waarde van � 1,57 inclusief verzendkosten vanaf de andere kant van de wereld. Hoe krijgen ze het voor elkaar.

De ESP8266 is niet een onderdeel dat direct je via de Arduino kunt aansturen maar het is eigenlijk een microcontroller op zichzelf. De software die je schrijft wordt door de wifi chip zelf uitgevoerd.
Het duurde verrekte lang voordat ik er achter kwam hoe ik dat ding moest flashen om eigen geschreven code erop te kunnen draaien. Maar het is gelukt en ik heb m door.

Zoals eerder beschreven moet de Aquacontroller automatisch verbinding maken met een wifi netwerk, lukt dat niet dan moet het zelf een accespoint worden zodat de gebruiker een wifi punt kan selecteren. Dat gedeelte is nu gelukt.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mXuiLJz63gY[/video]

De Aquacontroller maakt na het instellen verbinding met het wifi punt en probeert vervolgens de website www.aquacontroller.nl te bereiken. Als dit lukt stuurt de website "response:welcome" terug en staat de ESP8266 klaar om dingen te doen. Lukt het niet dan wordt de chip weer een accespoint waarna de gebruiker opnieuw kan proberen verbinding te maken.
 
Vanavond even bezig geweest met de website koppeling.
Na het instellen van de WiFi worden de instellingen onthouden en zodra de Aquacontroller weer wordt ingeschakeld maakt deze automatisch weer contact met de website. Lukt dat niet dan wordt het weer een accespoint.

De koppeling met de website is klaar. Er kunnen meerdere aquariums op een account worden aangesloten.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=J4kWAO2XxrM[/video]

Ben tot nu toe aardig tevreden want het is volgens mij behoorlijk gebruiksvriendelijk :)
 
Weer een avondje kunnen prutsen.
De communicatie tussen de wifi chip en de Arduino is af en de tijd wordt gesynchroniseerd met het internet.

Voordat er verbinding is met het internet is het onmogelijk om gegevens uit het kastje te krijgen en daarom heb ik een statusled toegevoegd. Deze knippert snel als er geprobeerd wordt internet verbinding te krijgen. Hij knippert langzaam wanneer hij in Accespoint modus draait en geconfigureerd kan worden, en hij brand continue als er verbinding is.
Ook kan er nu informatie van sensors verzonden worden naar de website. Op dit moment is dat alleen nog maar de tijd.

Ik heb besloten om de RTC (real time clock) weg te halen ondanks dat ik deze had besteld. Via de wifi chip synchroniseer ik elke minuut de tijd met het internet en laat die tijd vervolgens verder lopen met de interne klok van de Arduino (millis()). Dit scheelt weer ruimte en een aantal pins. En al zou de internet verbinding wegvallen, de interne klok van de Arduino schijnt na een maand maar enkele minuten uit de tijd te lopen. En binnen die tijd moet er wel weer internet verbinding zijn.

Dit is een video van het installeren van de Aquacontroller en het bekijken van gegevens op de website. Ik ben tot nu toe erg tevreden met de plug en play uitwerking. De volgende stap wordt een temperatuur sensor.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_fmwrOd-534[/video]
 
Dank je voor de link :)
Ik ben ook met ph metingen bezig maar dan voor de tuinkas.

Ik gebruik een Raspberry Pi A+ als webserver met Lighttpd en PHP5 + Sqlite om de data vast te leggen. De raspberry is gekoppeld aan een arduino nano die 4x temperatuur, 1x hygrometer en straks 1x ph sensor kan uitlezen.
De code voor ph ben ik nog mee bezig staat nog niet op GitHub.

https://github.com/SmartDuck/MijnTuinkas

In de map Web/Handleidingen staat wat documentatie. Mischien dat je er wat aan hebt.
 
Zo, bijna 11 maanden verder en ik blaas er weer nieuw leven in.

Toen het stil werd ben ik vader geworden en verrek, er gaat aardig wat tijd in zo'n kleine zitten. Daarnaast had ik een lelijke bug in mijn code zitten die ik maar niet kon vinden die de wifi chip na een tijdje liet crashen en ik moest wachten op spul uit China.

Nu ik zelf een aquarium ga beginnen en ik de hardware toch op de plank heb liggen begint het toch weer te kriebelen om er mee verder te gaan.
11 maanden later druk ik de stekker erin en voila het doet nog steeds wat het moet doen.

Ook die smerige bug heb ik gevonden.
Ik gebruik in de url's een ";" om de host van het pad te onderscheiden.
Bijv "aquacontroller.nl;/api/setControllerData.aspx?action=getTime;".

Dat werkte prima, maar na verloop van tijd werden er 2 request op hetzelfde moment afgevuurd en dat resulteerde in:
"aquacontroller.nl;/api/setControllerData.aspx?action=getTime;aquacontroller.nl;/api/setControllerData.aspx?action=data&time=1480644303;"
en dat deed iets crashen in de wifi module.

Ik heb nu de laatste ";" vervangen door een "|" en dat zorgt er voor dat er nooit 2 requests tegelijk bij de wifimodule kunnen komen.

Dus nu weer verder waar ik was. En dat is eerst de thermometer aansluiten.
 
Heb ook liggen stoeien met z'n losse esp maar vond het maar niks ( via AT commando's ).
Gelukkig had ik ook meteen een NodeMCU besteld en die geeft nu alles prima door..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens naar een DS 3231 RTC. Dit is een veel nauwkeuriger klok dan de 1307!
 
Heb ook liggen stoeien met z'n losse esp maar vond het maar niks ( via AT commando's ).
Gelukkig had ik ook meteen een NodeMCU besteld en die geeft nu alles prima door..

Is dat al een tijd geleden? Er zijn veel fans van de ESP chips en er zijn nu echt een paar hele goede stabiele libraries. Het heeft me ook veel tijd gekost om het chipje te doorgronden. Heb weinig ervaring met dit soort hardware, maar hij werkt nu fantastisch.
Heb hem nu al 3 dagen lopen en tot nu toe geen enkel probleem meer gehad. Draait heel stabiel.

Kijk eens naar een DS 3231 RTC. Dit is een veel nauwkeuriger klok dan de 1307!
Nauwkeurigheid is niet echt een issue. Ik zit zelfs nog te twijfelen of ik er überhaupt wel een klok in doe.
Via de WiFi module is er continue internet beschikbaar en ik synchroniseer om het halve uur de tijd. Het is meer als het internet uit valt hoe secuur de interne klok van de arduino is. En dat moet minder dan een seconde per week zijn. In die tussentijd moet het internet wel weer een keer hersteld zijn.
 
Is dat al een tijd geleden? Er zijn veel fans van de ESP chips en er zijn nu echt een paar hele goede stabiele libraries. Het heeft me ook veel tijd gekost om het chipje te doorgronden. Heb weinig ervaring met dit soort hardware, maar hij werkt nu fantastisch.
Heb hem nu al 3 dagen lopen en tot nu toe geen enkel probleem meer gehad. Draait heel stabiel.


Nauwkeurigheid is niet echt een issue. Ik zit zelfs nog te twijfelen of ik er überhaupt wel een klok in doe.
Via de WiFi module is er continue internet beschikbaar en ik synchroniseer om het halve uur de tijd. Het is meer als het internet uit valt hoe secuur de interne klok van de arduino is. En dat moet minder dan een seconde per week zijn. In die tussentijd moet het internet wel weer een keer hersteld zijn.
Ik snap waar je naar toe wilt. Mijn opmerking was meer omdat ik weet dat de 1307 een nogal groot verloop heeft terwijl de Ds3231 een veel grotere nauwkeurigheid heeft. Vaak hoef je het om het geld niet te laten. De mijne kocht ik, gewoon in Nederland, voor € 2,95. Maar als gezegd, ik snap hoe je e.e.a. wilt aanpakken. Overigens heb ik je een mail gestuurd op je site die je aanmaakte voor dit project.
 
Ik snap waar je naar toe wilt. Mijn opmerking was meer omdat ik weet dat de 1307 een nogal groot verloop heeft terwijl de Ds3231 een veel grotere nauwkeurigheid heeft. Vaak hoef je het om het geld niet te laten. De mijne kocht ik, gewoon in Nederland, voor € 2,95. Maar als gezegd, ik snap hoe je e.e.a. wilt aanpakken. Overigens heb ik je een mail gestuurd op je site die je aanmaakte voor dit project.

Ben vandaag niet thuis, zodra ik achter de pc zit lees ik het en krijg je een reactie :)
 
Nou de temperatuur is niet zo'n uitdaging. Dat was met een uurtje gepiept.

Nu nog een paar mooie grafiekjes op de site maken. Ben nog steeds in mijn nopjes met die gevonden bug. Alles is echt stabiel nu.

 
Nou de temperatuur is niet zo'n uitdaging. Dat was met een uurtje gepiept.

Nu nog een paar mooie grafiekjes op de site maken. Ben nog steeds in mijn nopjes met die gevonden bug. Alles is echt stabiel nu.


Mooi hoor, dat is dan dat! Blijf dit volgen; benieuwd naar je verlichting oplossingen....
 
leuk project, al heb ik geen kaas van programmeren en electronica gegeten. Het flikkeren is denk ik niet nodig, omdat Led deze eigenschap al een beetje heeft boven het water, bovendien denk ik dat het gaat irriteren als constant de lichten knipperen. Het onweer is wel geinig, maar zou meer effect hebben om er een regenbui bij te kunnen simuleren en het liefst met wat koeler water, daar er vissen zijn die met zoiets getrikkerd worden tot eiafzetting.
Een reg uit kan je zelf 1x per week maken met een waterwissel. Of 1x per week je uitstroombuis boven het wateroppervlakte te plaatsen. :)
 
Vanavond even bezig geweest met het bedenken van een nieuw leuk design voor de website. Of alle functies erin komen in het midden gelaten :p


ErDFb-cA-4SoFhISq3oTMpGhkQOYd5tS.png
 
Is dat al een tijd geleden? Er zijn veel fans van de ESP chips en er zijn nu echt een paar hele goede stabiele libraries.

Nee, niet zo lang geleden.. Libraries was toen niet het problem. Lag meer aan de hardware ; FTDI die elke keer plat ging.
En data die om een of andere redenen niet werd opgepikt door de API van Cayenne. ( niet aan beginnen )
Uiteindelijk een goed werkend programma gevonden en dat uitgebreid zodat ik via thingspeak de zaak kan volgen..

Ben ook geen programmeur van huis uit en dan is het lastig om bepaalde problemen eruit te halen..

Vind dit soort projectjes overigens wel leuk om te volgen.
 
Vandaag de LED armatuurtjes binnen gekregen. Mooi modelletje vind ik zelf.
Heb 60 Epistar 1W ledjes besteld in meerdere kleuren waarmee ik een beetje wil experimenteren maar die zijn nog onderweg.

NEUo0zWZxRygx4lJTiEdcmZjZbWG8Ulp.jpeg
 
En de Ledjes. Moet zeggen, dit is toch wel andere koek dan zo'n cheap ass led strip (ook al is dit eigenlijk nog steeds cheap), vele malen feller
1W Epistar leds in allerlei Lumen. Wilde toch eens zien wat het kleur verschil is en 10 stuks voor iets van € 2,50 kost de kop ook niet.
IPV 1 RGB led die er niet is in 1W versie wil ik gewoon gebruik maken van losse rood, groen en blauwe leds om zo hetzelfde effect te krijgen.


Hn5Ag_-MS5NLk-3-ABfIo7bwbCel7HH5.jpeg


Zakjes met Ledjes.

WhatsApp_Image_2016_12_13_at_20_54_57.jpg

3.500 Kelvin


Hn5Ag_-MS5NLk-3-ABfIo7bwbCel7HH5.jpeg

10.000 Kelvin
 
Veel experimenteer plezier ;)
Je gaat ze voeden via een LDD driver neem ik aan? Of andere constant current driver?
 
Nou daar ben ik dus nog wel even mee bezig om uit te zoeken. Programmeren, dat is voor mij niet zo'n probleem. Ik ben webontwikkelaar in .NET en C++ is wat meer naar de 'basis' maar wel goed te doen.
Hardware, weet ik dus geen snars van. Dus ik moet nog lezen/zoeken/vragen wat ik precies nodig hebt. Als je suggesties hebt voor een goede driver, let me know ;)
 
Meanwell LDD drivers zijn leuke dingen ;)
5v PWM om te dimmen en gaan tot 52v output voor de lampjes.
Gwn dikke voeding erachter en gaan.
Zolang je voeding maar 3v hoger is dan de benodigde spanning van je ledjes.
 
En de Ledjes. Moet zeggen, dit is toch wel andere koek dan zo'n cheap ass led strip (ook al is dit eigenlijk nog steeds cheap), vele malen feller
1W Epistar leds in allerlei Lumen. Wilde toch eens zien wat het kleur verschil is en 10 stuks voor iets van € 2,50 kost de kop ook niet.
IPV 1 RGB led die er niet is in 1W versie wil ik gewoon gebruik maken van losse rood, groen en blauwe leds om zo hetzelfde effect te krijgen.


dK3VMt1TrMve04lmppcLC1vl9oIu3Dbj.jpeg


Zakjes met Ledjes.

WhatsApp_Image_2016_12_13_at_20_54_57.jpg

3.500 Kelvin


dK3VMt1TrMve04lmppcLC1vl9oIu3Dbj.jpeg

10.000 Kelvin

! watt Epistars, exact de ledjes die je ook weer terugvindt in min JMB balken. In deze balken zitten al drivers dus wordt de aansluiting al wat gemakkelijker, denkelijk. Al is er één ding waar ik nog niet uitkom: De balken (27 watt elk) worden rechtstreeks op een 12 V voeding aangesloten, de PWM komt vanaf de Arduino. Er moet dus ook weer een GND terug naar de Arduino al of niet voorzien van een weerstand? Zo ja welke waarde? Verder schiet ik al op met de studie naar de programmeertaal C.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft geen weerstand tussen ;)
Je zou na je PWM uitgang op je arduino een 4.7K weerstand kunnen zetten maar is noet noodzakelijk
 
@benvo Ik weet dat de 1W epistar leds in die balken zitten. mijn broertje heeft zo'n balk en daar hou ik mee een beetje aan.

@tuinkabouter Zou het niet gewoon kunnen werken met een paar resistors ipv CCD? Ik bedenk me dat omdat volgens mij in de JMB balken ook geen led drivers zitten (correct me if i'm wrong)?
Als ik deze afbeelding bekijk dan zie je gewoon dat er om de 3 LED's een resistor zit. En volgens deze generator moet het werken alleen moeten de resisotrs 686mW per stuk verwerken. Er zijn gewoon 2W resistors dus ik neem aan dat ze dat aan kunnen, al zouden ze wel lekker warm worden.

Heb het ook gevraagd op het Arduino forum en kreeg een reactie:
I think 1watt is borderline for resistive current limiting, but as long as you realise the resistors get warm, and it will drop total efficiency somewhat, then I don't see why not.
Use strings of three LEDs and one resistor.


-h2c9vgkt4Ww49dct4ThT_2nl-SrKFxQ.jpeg


Gister avond ook nog even bezig geweest met het scherm. Ik wil een cheap ass tablet naast het aquarium zetten waarmee alle gegevens/besturing zichtbaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@benvo Ik weet dat de 1W epistar leds in die balken zitten. mijn broertje heeft zo'n balk en daar hou ik mee een beetje aan.

@tuinkabouter Zou het niet gewoon kunnen werken met een paar resistors ipv CCD? Ik bedenk me dat omdat volgens mij in de JMB balken ook geen led drivers zitten (correct me if i'm wrong)?
Als ik deze afbeelding bekijk dan zie je gewoon dat er om de 3 LED's een resistor zit. En volgens deze generator moet het werken alleen moeten de resisotrs 686mW per stuk verwerken. Er zijn gewoon 2W resistors dus ik neem aan dat ze dat aan kunnen, al zouden ze wel lekker warm worden.

Heb het ook gevraagd op het Arduino forum en kreeg een reactie:



EY58Uokes8HmXguLvdYaybH-ADfYS355.jpeg


Gister avond ook nog even bezig geweest met het scherm. Ik wil een cheap ass tablet naast het aquarium zetten waarmee alle gegevens/besturing zichtbaar is.

Er zitten op JMB balken wél drivers. Het door jou aangehaalde voorbeeld betreft JMB RGB balken!
 

Terug
Bovenaan