Zelfbouw aqua computer


Zie hier:

333235_0_82_1en3watt_zpsbc5ed5e6.jpg
 
Weerstanden mag ook, maar is wel de minst efficiënte manier van je leds voeden
Dimmen etc kan je dan wel met transistoren doen.

Maar CCD blijft in mijn optiek de mooiste oplossing
 
Zojuist de website aardig afgerond. Het is een webapp geworden waardoor je het als een app op je telefoon kunt zetten. Alles in een soort van iOS stijl.

BHUqpOu0hQ6KS9isoQsmhvk1_U9m5GoF.jpeg


Dit is de login pagina. Ook te zien op www.aquacontroller.nl


BHUqpOu0hQ6KS9isoQsmhvk1_U9m5GoF.jpeg


Dit is het dashboard. Het is mogelijk meerdere aquariums onder één account te zetten en te beheren.

BHUqpOu0hQ6KS9isoQsmhvk1_U9m5GoF.jpeg


De pagina om een aquarium toe te voegen. Met het token dat in de WiFi chip staat wordt een aquarium geïdentificeerd.

BHUqpOu0hQ6KS9isoQsmhvk1_U9m5GoF.jpeg


Dit is een overzicht van het aquarium. De "online" en "temperatuur" gegevens zijn echt van mijn aquarium. De lichtsterkte en Co2 zijn toekomstige elementen. Tijdens het dipje in de temperatuur grafiek heb ik de thermometer even uit mijn aquarium gehaald. De thermostaat houdt het aquarium strak tussen de 25.2 en 25.4 graden.

Volgende missies zijn de led balken en, zodra ik de relays binnen heb het aansturen van de thermometer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer heel eventjes bezig geweest. Test opstelling gemaakt van 3 ledjes met een 2w 8.2 ohm resistor en dat werkt prima.

rKORJnPm0muz15OSHekUEvfGYXlm963E.jpeg


Er komt aardig licht van deze 3 ledjes. In totaal wil ik er 30 inhangen + 30x rgb. Hopelijk is dat voldoende.

rKORJnPm0muz15OSHekUEvfGYXlm963E.jpeg


Heb ze vervolgens op een heatsink gezet met wat thermal paste. Echt heet wordt het allemaal niet. Kan rustig een vinger op de led leggen.

rKORJnPm0muz15OSHekUEvfGYXlm963E.jpeg


Het dimmen werkt ook prima. Enige nadeel is dat de uno te weinig pwm poorten heeft. Ik wil 4 kanalen gebruiken. RGB + W.
Ik ga daarom over naar een Arduino Mega. Best jammer want dit bleef zo heerlijk compact.

Uiteindelijk wil ik in de webapp een mogelijkheid maken om de tijden en de kanalen ik te stellen waarna ze worden geüpload naar de controller.

Het kastje heeft nu anderhalve week proef gedraaid met een temperatuur sensor en zowel de WiFi module als de rest zijn uitermate stabiel. Zelfs een keer internet stroring gehad maar de controller pakte bij herstel daarvan het weer prima op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Tom Ik gebruik de AltSoftSerial library voor communicatie tussen de ESP8266 WiFi chip en de Arduino. Die library maakt gebruik van (volgens mij) timer 2 van de Arduino Uno. Poort 10 gebruikt dezelfde timer en daardoor wordt die poort onbruikbaar als pwm. Dan zijn er inderdaad alsnog 4 andere poorten, maar aangezien ik er in de toekomst nog meer op aan wil sluiten denk ik dat het slim is om nu al gewoon naar een mega te gaan.
 
Ja, dat van die timer snap ik .. ontkom je niet aan..

Echter, als je iets met PWM wil gaan doen, zou ik daar een goed programma voor zoeken,
zoals die van Iaqua light of de Storm ( open source ) en dat uitbreiden met een eigen host ( UDP - NTP ) of MQTT

In mijn geval los ik het op door een puls door te geven aan een Attiny..;)
 
Vandaag weer heel eventjes bezig geweest. Test opstelling gemaakt van 3 ledjes met een 2w 8.2 ohm resistor en dat werkt prima.

tLe3gzJbXwcp_RZaEyK8Q8Wnk5ZXakpz.jpeg


Er komt aardig licht van deze 3 ledjes. In totaal wil ik er 30 inhangen + 30x rgb. Hopelijk is dat voldoende.

tLe3gzJbXwcp_RZaEyK8Q8Wnk5ZXakpz.jpeg


Heb ze vervolgens op een heatsink gezet met wat thermal paste. Echt heet wordt het allemaal niet. Kan rustig een vinger op de led leggen.

tLe3gzJbXwcp_RZaEyK8Q8Wnk5ZXakpz.jpeg


Het dimmen werkt ook prima. Enige nadeel is dat de uno te weinig pwm poorten heeft. Ik wil 4 kanalen gebruiken. RGB + W.
Ik ga daarom over naar een Arduino Mega. Best jammer want dit bleef zo heerlijk compact.

Uiteindelijk wil ik in de webapp een mogelijkheid maken om de tijden en de kanalen ik te stellen waarna ze worden geüpload naar de controller.

Het kastje heeft nu anderhalve week proef gedraaid met een temperatuur sensor en zowel de WiFi module als de rest zijn uitermate stabiel. Zelfs een keer internet stroring gehad maar de controller pakte bij herstel daarvan het weer prima op.


Maar ook op een UNO kan je veel meer doen als je denkt! Inmiddels heb ik mijn (licht-)sketch voor mijn JMB balken klaar, ik gebruik nu drie kanalen maar heb dus nog twee vrije (PWM-)pinnen over op mijn Arduino UNO. Waarbij dan wel gezegd moet worden dat ik dus alleen een lichtprogramma heb gemaakt. Zie ook mijn topic. Ik heb ook nog een Mega liggen, ook ik kan dus wel uitbreiden. Mijn sketch heeft eigenlijk geen limiet aan het aantal kanalen, de limiet ligt alleen in het aantal vrije pinnen op een Arduino.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat van die timer snap ik .. ontkom je niet aan..

Echter, als je iets met PWM wil gaan doen, zou ik daar een goed programma voor zoeken,
zoals die van Iaqua light of de Storm ( open source ) en dat uitbreiden met een eigen host ( UDP - NTP ) of MQTT

In mijn geval los ik het op door een puls door te geven aan een Attiny..;)
Heb je een link oid? Kan er niets over vinden.
 
Klopt , voor de gewone versie moet je een LCD , RTC en rotary unit zien te verkrijgen..
 
Thanks redeque,

Tom, dat ding is $ 90,- dat staat niet echt in verhouding met de rest van het hele project. :p. Zoveel ben ik nu nog eens kwijt aan alles. Laat ik het eerst maar eens met de pwm's van de Arduino doen.
 
Dat je er geen 90 euro aan uit wil geven snap ik, maar de Storm controller maakt gebruikt van dezelfde 328 processor die ook op de Uno zit.
Je kunt dus ook de software laten draaien op een Uno clone. Je dient dan zelf wel te achterhalen hoe de overige hardware is aangesloten.
En dat kun je weer halen uit de aanduidingen in de software.
 
Eén led balk is af. Ik heb toch alleen maar de weerstanden gebruikt. Geen zin om weer te wachten op dimmers.
Ik heb de balk een tijdje laten branden en hij werd acceptabel warm. Ook heb ik m even aan de Arduino gehangen en hij is goed te dimmen.
 
Weinig tijd de laatste periode maar afgelopen week een temperatuur grafiek toegevoegd.
De bedoeling is om ook de temperatuur in te kunnen gaan stellen via de website. Maar dat moet nog ontwikkeld worden.

Hier een filmpje van de website/webapp.

 
Omdat t kan Haha. Gaat meer om de uitdaging dan t nut er van. Maar eerst maar eens de led verlichting.
 
Wordt echt heel mooi en om te kwijlen.
Waarom zou je dat willen doen?
Een aquarium regelen op afstand heb ik nooit begrepen.

Als het goed werkt, lijkt het mij wel fijner en nauwkeurig. Als je alle techniek via een telefoon kan bedienen.
 
Als het goed werkt, lijkt het mij wel fijner en nauwkeurig. Als je alle techniek via een telefoon kan bedienen.

Nu ben ik wel nieuwsgierig.
Wat verander jij dan zo vaak dat het handig is via een app?

Zelf heb ik er ook aan zitten denken om op afstand zaken in te stellen maar eigenlijk kon ik niks bedenken.
Alles wat ik doe wil ik het resultaat van in de gaten houden.
Dus kan....maar moet ik ook een webcam hebben.
 
Heel weinig, ik denk ook juist omdat het niet echt handig is om het nu te doen.

Maar ik zou het wel handig vinden als ik mijn lampen via mijn telefoon kon bedienen.
- Om het dimmen bijvoorbeeld net iets te veranderen in detail. Nu doe ik het niet omdat het mij te veel tijd kost/ongemakkelijk gaat.
- Ff snel een lamp aan en uit zetten als mensen je bak willen zien.

Een voederapparaat van afstand laten gaan als je toevallig ergens langer blijft of onregelmatig werkt, zoals ik.

En zo'n profilux kan volgens mij ook nog heel wat, wat vast ook wel 'makkelijker' kan. Al heb ik zo'n ding nooit gehad hoor.


Niet dat ik het nu mis, maar als ik het zou hebben zou ik het wel makkelijker vinden. Geldt met alle 'innovatie' denk ik.
Een tablet/iPad heb je weinig aan, als je een smartphone hebt. Maar ondertussen is wel 1 in bijna elk huis te vinden omdat het gewoon makkelijk is.
 
Ik heb een 7" touchscreen.. wat zou je dan nog willen doen met je telefoon die niet eens 5" is xD
 
Omdat t kan Haha. Gaat meer om de uitdaging dan t nut er van. Maar eerst maar eens de led verlichting.
Kijk, dit snap ik dus wel... Zelf heb nl. ook die neiging. De verlichting werkt naar mijn zin, nu heb ik materiaal bij onze Chinese vrienden besteld om temperatuurmeting toe te voegen. Dat dus eerst.... én ik richt mij blik ook alvast op de Ph. Een mooi kleurenschermpje is ook in bestelling; een 2.8" TFT Touch Screen. Moet ik ook nog een Menuutje maken. 't Ja, het houdt je van de straat, dat wel! Maar jij alvast succes, want het wordt vast mooi daar!
 
Kijk, dit snap ik dus wel... Zelf heb nl. ook die neiging. De verlichting werkt naar mijn zin, nu heb ik materiaal bij onze Chinese vrienden besteld om temperatuurmeting toe te voegen. Dat dus eerst.... én ik richt mij blik ook alvast op de Ph. Een mooi kleurenschermpje is ook in bestelling; een 2.8" TFT Touch Screen. Moet ik ook nog een Menuutje maken. 't Ja, het houdt je van de straat, dat wel! Maar jij alvast succes, want het wordt vast mooi daar!

Bestel dan ook maar een air pressure sensor om een berichtje te tonen als je CO2 op is. Een water flow sensor om te checken of je je filter moet schoonmaken omdat ie verstopt raakt, en natuurlijk een paar doseer pompjes voor je planten voeding. Haha, het stopt niet meer :p
 
Bestel dan ook maar een air pressure sensor om een berichtje te tonen als je CO2 op is. Een water flow sensor om te checken of je je filter moet schoonmaken omdat ie verstopt raakt, en natuurlijk een paar doseer pompjes voor je planten voeding. Haha, het stopt niet meer :p
Vooreerst blijf ik jou met interesse volgen!

Trouwens mijn vrouw zegt dat ze mij wel in toom houdt...


;)
 
De filter sensor kun je al heel makkelijk maken; een 3 euro sensor van ebay die stroming kan meten. In je menu zet je een knop "filter schoongemaakt" die de huidige waarde van de flow sensor als 100% zet en wanneer je flow tot 75% (ofzo) is gezakt dan laat je hem een alarmpje geven. Schoonmaken en de waarde weer reseten tot 100%. Tenminste, zo ga ik het zelf doen.

Druk sensoren, mwah van 200 bar zou ik ver wegblijven. Als je dat perse wil dan zou ik kijken of je de manometer optisch kan uitlezen, ik heb ooit iemand gezien die een energiesensor maakte die dat streepje op de draaischijf van de meterkast kon detecteren door middel van de reflectie. Maar ik denk dat dat niet meer zo mooi gaat uitzien en het alternatief is toch best wel gevaarlijk als je het fout doet.
 
Druk sensoren, mwah van 200 bar zou ik ver wegblijven. Als je dat perse wil dan zou ik kijken of je de manometer optisch kan uitlezen, ik heb ooit iemand gezien die een energiesensor maakte die dat streepje op de draaischijf van de meterkast kon detecteren door middel van de reflectie. Maar ik denk dat dat niet meer zo mooi gaat uitzien en het alternatief is toch best wel gevaarlijk als je het fout doet.

Nee ik zou ook niet aan de hoge druk gaan zitten. Maar er staat ook druk op de kant van het siliconenslangetje. Die is wel veilig.
 
Ja oké maar dan zie je het pas als je fles ook echt leeg is :) een berichtje dat je fles 95% leeg is lijkt me pas echt fijn
 
Gisteren eindelijk mijn RGB led balk af kunnen maken. Dus nu is het tijd voor de aansturing.
Opzetje is gemaakt.

2cRVW-hv44xpQzHCemyEZDMAcpw7kW1Q.png


De bedoeling is dat je per kanaal de tijd en het percentage aan kunt geven.
Met het 'lamp' knopje, moet je gelijk die instelling even kunnen testen.
 
Gisteren eindelijk mijn RGB led balk af kunnen maken. Dus nu is het tijd voor de aansturing.
Opzetje is gemaakt.

vFPz4-XeccsJzy9ibLOj_i_MgUP4vFOt.png


De bedoeling is dat je per kanaal de tijd en het percentage aan kunt geven.
Met het 'lamp' knopje, moet je gelijk die instelling even kunnen testen.
Langzaam, misschien, maar zeker! Ben erg benieuwd naar je oplossingen! Blijf je dus volgen! Succes!
 
Gisteren eindelijk mijn RGB led balk af kunnen maken. Dus nu is het tijd voor de aansturing.
Opzetje is gemaakt.

RVG7uen3xpAn5ej20MYnpG6UuauomhmT.png


De bedoeling is dat je per kanaal de tijd en het percentage aan kunt geven.
Met het 'lamp' knopje, moet je gelijk die instelling even kunnen testen.
Dit is ook de manier die ik gebruikt heb in mijn Sketch. T.z.t. wil ik dit combineren met een Nextion scherm vandaar dat ik dus nieuwsgierig ben naar je oplossing qua programmering!
 

Terug
Bovenaan