Zelfbouw aqua computer


N

NLAnaconda

Guest
In navolging van de vele Arduino projectjes hier doe ik ook maar mijn duit in het zakje. Ik wil stap voor stap een aquarium computer ontwikkelen voor mijn broertje. Zelf ben ik webontwikkelaar en heb op programmeer gebied veel ervaring. Ik heb daar in tegen niet veel ervaring met elektrotechniek, maar met internet kom je een heel eind.

Zoals gezegd wil ik de aquarium computer in fases ontwikkelen om zo regelmatig een update uit te kunnen geven en elk onderdeel goed uit kunnen werken. Voor de mensen die dat willen zal ik de geschreven libraries vrijgeven zodat je ze zelf makkelijk kunt importeren in je eigen projecten.

Gebruiksvriendelijk
Ik wil de aquariumcomputer zo gebruiksvriendelijk en simpel mogelijk maken voor de eindgebruiker. Dat wil zeggen dat de eindgebruiker geen enkele keer de computer aan een pc hoeft te hangen om iets te installeren, tenminste dat is het doel.
Om dit te realiseren wil ik de computer uitrusten met een WiFi verbinding voor alle communicatie. Volgens verschillende bronnen moet een "over the air" update mogelijk zijn. Oftewel, de computer maakt elke dag verbinding met een webserver, kijkt of er een nieuwe versie is en installeert deze.

Bediening via website en/of app
Ik wil de bediening van de aquarium computer volledig via een website en/of app laten gaan. Instellingen wijzigen, commando's sturen, alles moet via de pc of een app op je telefoon.

Deze twee punten wil ik als uitgangspunt nemen bij de ontwikkeling.

Fase 1
De volgende onderdelen wil ik voor fase 1 inbouwen:
- Wifi aansluiten
- Real Time Clock aansluiten
- LED verlichting aansluiten
- Temperatuur sensor aansluiten

Wifi aansluiten*
Omdat de doelstelling is dat de aquarium computer nooit door een gebruiker aan een computer gehangen hoeft te worden wil ik alles via WiFi laten lopen.