Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Vraagje; Ik heb één tweede aquarium staan waarvan de kitrand lekt.. thans.. daar ben ik Maandag achter gekomen. Wat voor silicone kit gebruik je precies?

Het is waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar dan is het voor een volgende wellicht interessant.

Belangrijk voor de Silicone kit is dat deze speciaal voor het kitten van glas bedoeld is. Daarmee vallen alle silicone kitten die voor sanitair bedoeld zijn af. De siliconenkit mag niet voorzien zijn van schimmelwerende middelen dat zijn namelijk giffen voor levende organismen. Een ander punt is dat de siliconekit maar een jaar oud mag zijn. Bij bouwmarkten is het geen gangbaar product, dus als men deze in het schap heeft staan, controleer dan de productiedatum. Als deze verlopen is laat de koker dan staan, zeker als je met een grotere bak bezig bent.

Voor zover ik weet zijn de volgende silicone kits geschikt voor het aquarium.:
  • Den Braven Aqua silicone - voor zover ik weet in gebruik bij meerdere professionele bakkenbouwers
    - niet in de grote bouwmarkten te krijgen wel online te bestellen en zeer interessant geprijsd (€ 4,75 per koker van 310 ml)
  • Pattex silicone Glas - men geeft aan dat deze enkel voor aquaria tot 300 liter gebruiken is
  • Bison Silicone Glas - er is geen richtlijn voor een maximum van het aquarium
  • Soudal Aquarium - Enkel geschikt voor aquaria gebouwd volgens DIN 32622: max. afmetingen 200 x 60 x 60 cm respecteer de juiste glasdiktes.
Bij aquarium zaken (LSF's) kom je ook nog wel eens kleine verpakkingen tegen van 160 ml. Daar betaal je vervolgens de hoofdprijs voor (ik heb bij de Hornbach een dergelijke tube gezien voor € 17,00)
 
Dat is eem flinke stap! Mooi moment, het eerste water erin! (tenzij hij lekt natuurlijk:brk)
 
En toen was daar dat moment dat je als aquariaan niet wilt hebben.

Juist ja een lekkage. Het is maar een kleine lekkage van enkele druppels per minuut. Maar als de waterdruk hoger wordt zal er zeker meer water uit gaan lopen om maar niet denken aan wat er de loop van de jaren zou gaan gebeuren.
PlakkenStap13.jpg


Kortom de bak moest weer leeg. De lokatie van het lek zat net op een punt waar een punt van een verstevigings strip was afgebroken en ik had dat opgevuld moet kit. Maar daarbij heb ik alles niet goed verwerkt het de lekkage als gevolg.

Het verwijderen van de hele kitlaag was hier niet mogelijk. Ik heb daarom de bovenkant van de strips en de aansluiting met de voorruiten helemaal schoon geschraapt en er een plaatje glas overheen gekit. Mooi is het niet maar naar verwachting voldoende om de lekkage te lijf te gaan.
PlakkenStap14.jpg
 
Wat een fenomenale bouwconstructie om u tegen te zeggen en ik wil er graag nog aan toe voegen dat je best wel weet waar je mee bezig bent en dat je heel handig bent.Nu maar hopen dat het lek dicht blijft en dat je niet te veel en niet te zware tegenslagen te verwerken krijgt.

Dikke chapeau dat je zoiets mega aan durft en ik blijf je volgen want ook ik ben razend benieuwd naar het verbluffende eind resultaat.:r:r:r
 
Vervelend maar niet vreemd om lekkage te hebben als je voor het eerst zelf een bak plakt.
Als het functioneel is, en jij stoort je er niet aan, prima dan toch?
 
De lokatie van het lek zat net op een punt waar een punt van een verstevigings strip was afgebroken en ik had dat opgevuld moet kit. Maar daarbij heb ik alles niet goed verwerkt het de lekkage als gevolg.
Mijn eerdere opmerking over verwerking van siliconenkit is 'verdampt' vanwege de forum storing een week of twee (?) geleden, maar goed nogmaals dan:
Ik denk dat het lek komt doordat het boven omschreven punt pas in een later stadium is opgevuld, dus niet gelijk met het lijmen van de bak en verstevigingsstrip; het is geloof ik niet algemeen bekend, dat siliconenkit NIET hecht aan siliconenkit, dus als je een kit naad wilt repareren dan moet je echt de bestaande kit verwijderen (lastig) en dan opnieuw lijmen, of een glasplaatje erover lijmen dat aan schoon glas kan hechten.
 
Mijn eerdere opmerking over verwerking van siliconenkit is 'verdampt' vanwege de forum storing een week of twee (?) geleden, maar goed nogmaals dan:
Ik denk dat het lek komt doordat het boven omschreven punt pas in een later stadium is opgevuld, dus niet gelijk met het lijmen van de bak en verstevigingsstrip; het is geloof ik niet algemeen bekend, dat siliconenkit NIET hecht aan siliconenkit, dus als je een kit naad wilt repareren dan moet je echt de bestaande kit verwijderen (lastig) en dan opnieuw lijmen, of een glasplaatje erover lijmen dat aan schoon glas kan hechten.

Ik had je eerdere post wel gelezen en was mij daar ook van bewust. Maar iets weten en alles zodanig plannen dat je overal op tijd bij bent zijn twee verschillende zaken ;-). Anyway de reparatie heeft plaatsgevonden zoals jij ook hebt beschreven.

Inmiddels heb ik de bak wederom voor 1/3 gevuld. Tot nu toe geen lekkage zichtbaar. De komende dagen steeds een beetje verder vullen.

Voordat ik het aquarium ging vullen had ik natuurlijk ook een deel van het leidingwerk gereed zodat ik het aquarium snel zou kunnen laten leeglopen (en snel is hier een relatief begrip). Ik heb overigens op diverse strategische plaatsen 3-delige koppelingen ingelijmd zodat ik de loop van de leidingen in de toekomst makkelijk kan aanpassen.

Linksvoor de doorvoer vanuit het aquarium 40 mm pijp via een kogelkraan aangesloten op het riool 11 cm pijp. De rechtopstaande pijp is voor een wasbakje dat ik in de achterste hoek wil gaan plaatsen.
Leidingwerk02.jpg


En de aansluiting van de doorvoer die van de andere kant van het aquarium komt. Ook 40 mm pijp en tevens aangesloten op het riool. Hier zie je ook 4x 40 mm pijp de vloer in gaan. Deze gaat naar een ruimte achter mijn aanbouw waar ik in de toekomst wellicht een groter filter kan plaatsen of om mogelijk enkele leidingen in de tuin aan te leggen voor koeling in de zomer. Dat laatste is voor Tanganyika biotoop niet zo spannend maar wie weet wat ik in de toekomst nog van plan ben. En ook weet je niet waar global warming nog toe gaat leiden:stom:.
Leidingwerk01.jpg
 
Prachtig om te volgen :thumbs:
Thx aan de ervaren personen om ons voldoende info toe te lichten .
 
Wederom dank voor alle bemoedigende opmerkingen.

Vandaag heb ik de laatste noodzakelijke actief uitgevoerd om het aquarium helemaal te kunnen vullen. Boven de grote bak had ik namelijk nog geen overdwarse verstevigingsstrips aangebracht. Gebruikelijk worden deze van glas gemaakt en zijn dan iets van 10 cm breed. Bij de bakken die ik bekeken heb worden bij 2 meter lange bakken van 1 meter breed 2 verstevigingsstrips aangebracht. Mijn bezwaren tegen glasstrips zijn als volgt:
  • je kunt de glasstrips niet verwijderen voor het plaatsen van de achterwand of ander onderhoud,
  • je kunt op die glasstrips niet leunen en dat is bij een bak die 110 cm breed is bij onderhoud wel zo prettig.
Daarom dat ik een lasapparaat heb gescoord en wat metaal in huis heb gehaald. Met een hoekijzer 30x30x3 en een koker 30x40x2 heb ik een frame gelast dat de functie van verstevigingsstrips overneemt. Het frame is nu geplaatst met 2 lagen epdm tussen het ijzer en het glas zodat het materiaal niet koud tegen elkaar staat.

Uiteraard moet het metaal nog behandeld worden zodat het niet gaat roesten. Ik denk dat ik daarvoor epoxy ga gebruiken die heb ik toch in huis.

Voor nu kan ik het aquarium verder gaat vullen en testen op lekkages. De kraan loopt inmiddels al weer en in de komende dagen zal het moment bereikt worden dat het geheel gevuld is. En dan hopelijk zonder nieuwe lekkages.

Het blijft dus nog even spannend.

De situatie op dit moment, mooi is het niet maar bedenk dat het frame straks volledig onzichtbaar zal zijn omdat de ruimte boven het aquarium volledig afgetimmerd wordt.
PlakkenStap16.jpg


Het laswerk is abominabel maar is stevig genoeg voor mijn doeleinden.
PlakkenStap15.jpg
 
Als je het toch afwerkt is mooi ook niet zo nodig, als het maar functioneel is, en zo te zien is dat het ook wel.
Creatieve oplossing en ben het met je een dat het handiger is dan glasstrips!
 
kan het niet echt zien maar loopt je hoeklijn tot over je over de ingelijmde glas strip
wel een oplossing zo
 
Ik ben vandaag naar de Vivarium beurs geweest. Gewoon om eens rond te neuzen. Ik bedoel via het internet kun je de meeste informatie wel vinden en zo niet dan wel via dit of andere fora. Maar mijn ervaring is dat je op beurzen, zoals het Vivarium (of heel vroeguhh de HCC-Dagen of nog erger de PC-dump dagen) leuke deals kunt vinden omdat fabrikanten/leveranciers van hun "oude zooi" af willen.

Ik had geen verlanglijst en eigenlijk ook geen geld bij me (euhhh een pinpas telt niet mee). Op de eerste plaats stond ik verbaasd van het aantal aanbieders van koralen en zoutwater vissen. Ik weet wel dat Nano-bakken een grote rage zijn (waar ik niet aan mee doe :D), maar dit had ik niet verwacht.

Anyway ik heb bij JMB en HVP wat vragen gesteld over verlichting, iets waar ik mij nog niet eerder in verdiept heb. Dat het niet goedkoop zou worden om e.e.a. netjes en veilig uit te lichten had ik wel gedacht maar het viel mij toch tegen.

Echter bij HVP kwam ik een rack tegen waar men de eigen verlichting tegen een korting van 70% aanbood. Ik dus nog eens een prettig babbeltje gemaakt met de standhouder. Het zou gaan om restanten van de vorige versie van hun armaturen welke een iets andere kleurstelling heeft dan de huidige serie. Daarom kan men het niet meer in de reguliere verkoop kwijt. De korting gold helaas enkel op de armaturen en niet op de voedingen en controllers, je kunt niet alles hebben in het leven :).

Kortom ik heb nu in huis:
  • 2x 250 watt voedingen
  • 2x 5 kanaals controller
  • 8x HVP 146 cm 36 watt blauw/wit armaturen
Ik zeg niet dat dit de deal van mijn leven is want er waren goedkopere aanbieders op vivarium maar ik moet zeggen dat best gecharmeerd ben van de wijze waarop HVP haar armaturen heeft gesealed. Het lijkt wel of men de LED-strips volledig in een laag silicone kit heeft gegoten.

Verlichting02.jpg


Verlichting01.jpg
 
Inmiddels is de bak tot 45 cm waterhoogte gevuld. Nog geen nieuwe lekkages. Wel merk ik dat het glas nu licht gaat doorbuigen het staat iets bol in de hoogte richting. Het verschil is een paar velletjes papierminder dan een millimeter dus ik maak mij daar niet echt druk om. Maar het is wel iets dat ik in de gaten moet houden. Morgen weer een paar centimeter erbij en kijken hoe het dan gaat.

Dit is nog uitgelicht door 2 spaarlampen en dus niet de nieuwe verlichting van HVP!
PlakkenStap18.jpg
 
....Wel merk ik dat het glas nu licht gaat doorbuigen het staat iets bol in de hoogte richting. Het verschil is een paar velletjes papierminder dan een millimeter dus ik maak mij daar niet echt druk om. .
Bekijk bijlage 128815
Zou ik zeker niet doen, als je de juiste dikte glas voor de waterhoogte hebt gekozen, dan zit je gewoon goed; alles waar spanning op staat, buigt tenslotte.
Met deze grootte van bak zou ik meer aandacht geven aan de lengte, en nog belangrijker, (hoewel practisch niet meer te meten) de doorbuiging van de basisplaat en de ondersteuning, dan aan de doorbuiging in het verticale vlak.
Dit komt zeker goed!
Cor
 

Terug
Bovenaan