Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Wat een mega bak zeg, het wordt wel schitterend en alle lof voor het werk dat je allemaal zelf doet!
 
Dat hout maakt het echt gaaf!
 
Ik heb enkele weken geleden de vivarium beurs bezocht. Daarbij viel mij op dat er behoorlijk wat op het gebied van zeewater aquaria te krijgen is. Veel meer dan ik verwacht had. De opkomst van Nano aquaria heeft daar natuurlijk mee te maken.

Een goed draaiend koraal aquarium vind ik fantastisch om te zien. En in mijn dromen denk ik er wel eens over.

Daarom dat ik eens op de achterkant van een bierviltje - lees Excel ;-) heb zitten rekenen wat het zou kosten om van deze bak een zeewater aquarium te maken.

Ik heb weinig ervaring met de zeewater aquaristiek dus als ik hieronder verkeerde termen gebruik dan mijn excuses op voorhand. Maar als ik het zou doen dan zou ik ook LPS en SPS koralen willen kunnen houden:

Hieronder waar ik op uitkom:

Apparatuur:
  • Licht 0,5 watt per liter (uit het boekje van Tanne Hof) met 3200 liter water kom je dus op 1600 watt licht afhankelijk van hoe luxe de armaturen en voedingen zijn kost dit tussen de € 3.000,00 en € 5.000,00
  • 2x eiwit afschuimer voor 1.600 liter, per afschuimer moet je iets tussen de € 750,00 en € 1.250,00 rekenen, voorlopig even rekenen met € 2.000,00
  • de stroming in het aquarium dient 20x de inhoud van het aquarium per uur te zijn - meer is beter. Dus dat vergt een set van 8 stromingspompen die als wavemakers ook nog enigszins op elkaar afgesteld zijn.
  • je hebt minimaal 2x IBC tank van 650 liter nodig voor reserve water
  • een osmose omkeer apparaat € 300,00
  • kalkreactor stelpost € 500,00
  • doseer apparaat vanaf € 300,00
  • grote sump stelpost € 300,00 voor het glas en silicone kit
  • minimaal een Seneye reef voor bewaking van waterwaarden € 160,00
  • de beschikbare ruimte in huis om de sump en andere apparatuur te plaatsen ontbreekt en daarvoor dient achter de woning een afzonderlijke technische ruimte gebouwd te worden, daarvoor dient dan weer een bouwvergunning geregeld te worden stelpost € 2.500,00
  • extra opvoerpompen om het water tussen de technische ruimte en het aquarium € 250,00
Inrichting - kosten in de eerste 2 jaar:
  • 180 kilo zeezout à 350,00
  • levende steen - bare minimum 150 kilo stelpost € 1.500,00
  • een paar honderd slakken, kreeftjes etc stelpost € 1.000,00
  • 50 tot 100 stekjes koraal stelport € 2.000,00
  • 100 vissen stelpost € 4.000,00
De lijst zal niet helemaal compleet zijn, maar als je dit alles bij elkaar optelt dan gaat het al snel richting de € 15.000,00 à € 20.000,00 en dat is een smak geld.

Natuurlijk kun je links en rechts besparen. Je zou op marktplaats 2de hands apparatuur kunnen scoren, er komt daar genoeg voorbij. Koraalstekken worden via particulieren is veel goedkoper dan via de handel etc. etc.

Verder zou ik er van uit gaan dat het 2 tot 3 jaar duurt voordat de bak enigszins leuk begroeid is.

Voor de bouw van het aquarium zelf maakt de keuze voor een zeeaquarium nog niet uit. Pas als ik aan de filtering begin dan beginnen de verschillen.

Ben benieuwd naar eventuele meningen over bovenstaande. Zijn de uitgangspunten enigszins correct?
 
Dus je gaat er mischien een zeebak van maken?
Dat zou echt gaaf zijn in zo'n grote bak! Ik denk wel dat je dan de grootste zeewaterbak in NL hebt!

Alleen wel zonnepanelen op het dak, denk ik, voor al die stroomkosten:Dk
 
Geen idee of het correct is, heb zelf geen zoutwater bak.

Maar wat ik wel weet is dat ik persoonlijk niet zo’n grote sprong in her diepe zou maken en eerst een kleinere zeebak zou starten om te “oefenen”
 
Een zeebak zou onheloofelijk gaaf zijn ja maar €15000.... pff da's ook niet niks!
 
Ik heb er in het begin ook aan gedacht om voor zeewater te gaan met men 300x120x90 bak, maar zoals tuinkabouter al zei vindt ik het risico ook te groot om zonder ervaring direct voor zo een enorme bak en kosten te gaan.
Dan zou ik gekozen hebben om enkele jaren te experimenteren met een kleinere bak om dan nadien eventueel toch groot te gaan.
uiteindelijk heb ik de knoop dan toch maar doorgehakt om bij zoet te blijven.
Maar het is een keuze die je zelf moet maken en doen waar je je goed bij voelt, en moest je het nu toch doen zal ik uiteraard met veel interesse blijven volgen. :)k
 
Maar wat ik wel weet is dat ik persoonlijk niet zo’n grote sprong in her diepe zou maken en eerst een kleinere zeebak zou starten om te “oefenen”

Ik zou ook niet meteen de hele bak vol gooien met levend steen en koralen. Eerst beginnen met een "hoekje van het aquarium" en dan per compartiment uitbouwen. Je kunt dan ook beginnen een kleine skimmer en je hoeft niet alle belichting tegelijk aan te schaffen. Ook de technische ruimte kan dan later komen.
Maar natuurlijk er zitten risico's aan verbonden en de eerste jaren ziet het er nogal zielig uit als het grootste deel van de bak kaal is.
Dus je gaat er mischien een zeebak van maken?Ik denk wel dat je dan de grootste zeewaterbak in NL hebt!
Alleen wel zonnepanelen op het dak, denk ik, voor al die stroomkosten:Dk
Nou ik ben er vrij zeker van dat het niet de grootste bak van Nederland zou zijn. Je komt wel meer 'gekken' tegen met veel enthousiasme:)k
En zonnepanelen is dan zeker een dingetje. Helaas is de ligging van mijn woning niet zo dat ik een optimale opbrengst kan krijgen. In ieder geval veel minder dan het verbruik van het aquarium. Maar alle beetjes helpen.
 
Ik denk dat @Erwin de aangewezen persoon is om hier iets over te zeggen, die heeft ervaring met zulke megabakken ;)
Zou wel heel gaaf zijn, zo'n zeebak, maar bezin eer ge begint ;)
 
Wat onwijs gaaf hoe het er nu al uitziet! Keep up the good work!
 
Dat zou inderdaad onwijs gaaf zijn om zo'n mega speciale zeebak in huis te hebben maar wegen de kosten wel op tegen wat je er aan zal hebben das de vraag.
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil maar 15.000 a 20.000 euro das inderdaad een smak geld en das omgerekend naar gulden bijna 1 miljoen.:deal:
 
Allereerst mijn complimenten voor de opbouw en uitvoering, petje af hoor! Wat betreft de kosten om er een zeewater aquarium van te maken is enigszins aan de lage kant. Je zou dan 2de hands spul moeten regelen en voor het budget wat je bij sommige onderdelen hebt berekend zou je uitkomen op een goedkoop dus duurkoop merk. Gezien het formaat van deze bak en gezien de moeilijkheids graad van een zee aquarium bak zou ik er niet aan beginnen. Ik weet niet of je ervaring hebt met zeewater aquariums?

Ik denk persoonlijk dat de kosten zich meer als gaan verdubbelen als je eenmaal bezig bent en als je voor het topspul gaat dan komt er zeer zeker nog het dubbele bij! Als je ooit het plan hebt om zeewater te gaan houden dan zou ik zoals tuin kabouter zegt beginne met een nano aqua. Ik heb zelf maar een bak van 80x80x80 en zit al aan de 15k.... dat is wel met het eea aan snufjes maar standaard apparatuur die erin zit is toch al gauw 10k. Blijft een eigen keus natuurlijk maar gezien het formaat zeker niet aan beginnen nu!
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen weken even niet geklust maar heb mij wel behoorlijk ingelezen in de zeewater hobby. De aanschaf van de apparatuur is natuurlijk een rib uit mijn lijf. Nu is er ontzettend veel 2de hands te krijgen en met een beetje goed zoeken en geduld kan de eerste investering binnen de perken gehouden worden.

Het heikele punt betreft de stroomkosten. Voor een "bakje" zoals ik heb kom je al snel op een jaar verbruik van 10.000 kilowatt uur. Dat is verreweg de grootste kostenpost en een verzameling zonnepanelen die dat op kan vangen is op een gewoon woonhuis niet te realiseren. Je mag blij zijn als je de helft daarvan met zonnepanelen kunt opvangen.

Het lijkt mij nog steeds een fantastische uitdaging maar het heeft wel zijn prijs. Ik ben er nog niet uit.
 
Dat zou inderdaad onwijs gaaf zijn om zo'n mega speciale zeebak in huis te hebben maar wegen de kosten wel op tegen wat je er aan zal hebben das de vraag.
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil maar 15.000 a 20.000 euro das inderdaad een smak geld en das omgerekend naar gulden bijna 1 miljoen.:deal:

Waarschijnlijk daarom zijn Belgen zo snel miljonair...

1004004012191837.jpg
 
Dat zou inderdaad onwijs gaaf zijn om zo'n mega speciale zeebak in huis te hebben maar wegen de kosten wel op tegen wat je er aan zal hebben das de vraag.
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil maar 15.000 a 20.000 euro das inderdaad een smak geld en das omgerekend naar gulden bijna 1 miljoen.:deal:

Waarschijnlijk daarom zijn Belgen zo snel miljonair...
 
Straf project hoor!
En allemaal goed uitgedacht en uitgewerkt, top! Daar ben je terecht trots op.
:thumbs::r

en de eerste jaren ziet het er nogal zielig uit als het grootste deel van de bak kaal is.

Op een manier is dat wel een vrij realistische weergave van de gemiddelde oceaan... ;)
Enige verschil is dat jouw bak voller wordt op termijn terwijl de zee (helaas) steeds kaler wordt... :D

15.000 a 20.000 euro das inderdaad een smak geld en das omgerekend naar gulden bijna 1 miljoen.:deal:

Ah? Dat zijn dan toch speciale gulden volgens mij... :deal::book::juggle:

Waarschijnlijk daarom zijn Belgen zo snel miljonair...

LoL
Sommige Belgen toch...
Bij mij gaat dat toch minder snel. Misschien woon ik in de verkeerde regio?


Allemaal niets mis mee natuurlijk maar wij schrikken zo wellicht de mensen af om hun project van iets minder megalomane proporties hier te publiceren.

Als je echt mensen wil afschrikken zou je er een speciaalbakje voor vuurgarnalen kunnen van maken.
Of de bak uitsluitend met killi-visjes bevolken en in het killi-subforum een topicje starten van je nieuwe killipaleisje..
:D
 
Mijn gedachten over jouw plan om hier een zeewater bak van te maken:

Ten eerste, wees niet bang. Met genoeg techniek, en als je je goed inleest is zeewater net zo makkelijk als zoutwater. In een 3200 liter bak zullen de waardes niet snel veranderen, wat het veel makkelijker maakt dan een nano. Beginnen met een nano lijkt mij daarom onnodig, en zelfs onhandig, want dat zou je een verkeerd beeld kunnen geven.

Ten tweede, hoewel het systeem uiteraard heel erg groot is, wat tot een zeer gebalanceerde bak zal leiden, zijn de individuele bakken "klein". Dat betekent dat je veel grote vissen, zoals dokters, niet zal kunnen houden, hooguit één kleine Acanthurus of Zebrasoma soort in de 100x100 bak, en een Ctenochaetus soort in de bakken van 100x60cm.
 
Dat heb ik wellicht even gemist, maar wat was je reden voor 5 "aparte" bakken ipv gewoon 1 (of 2) grote bakken?
 
WAT EEN PRACHTIG TOPIC OM TE VOLGEN!!!
 
Ten tweede, hoewel het systeem uiteraard heel erg groot is, wat tot een zeer gebalanceerde bak zal leiden, zijn de individuele bakken "klein". Dat betekent dat je veel grote vissen, zoals dokters, niet zal kunnen houden, hooguit één kleine Acanthurus of Zebrasoma soort in de 100x100 bak,

Hoe bedoel je? Ik ben even niet mee eigenlijk...
Het is/wordt toch één grote bak of heb ik iets gemist?
 
Hoe bedoel je? Ik ben even niet mee eigenlijk...
Het is/wordt toch één grote bak of heb ik iets gemist?
Enige verklaring die ik zou kunnen hebben is dat de vissen te groot worden om zich goed om te kunnen draaien en dus niet echt baantjes kunnen zwemmen in een semi-gehoekte bak. Maar geen ervaring met zeewater verder, anders ook geen idee waarom niet
 
Enige verklaring die ik zou kunnen hebben is dat de vissen te groot worden om zich goed om te kunnen draaien en dus niet echt baantjes kunnen zwemmen in een semi-gehoekte bak. Maar geen ervaring met zeewater verder, anders ook geen idee waarom niet

Ah zo, ik kreeg door MaestroCygny's bericht en de reactie van RichD de indruk dat het plots over verschillende bakken ging in plaats van over één bak maar ik zal het waarschijnlijk fout hebben...
 
Echt (mee-)genieten, dit topic weer bij lezen. Wat een ontzettend gaaf project en mooi om elke stap te zien en je gedachten er over te lezen. Super dat je dit allemaal deelt!
 
Ah zo, ik kreeg door MaestroCygny's bericht en de reactie van RichD de indruk dat het plots over verschillende bakken ging in plaats van over één bak maar ik zal het waarschijnlijk fout hebben...

nou ik denk dat het dus ook over verschillende bakken gaat.

Het bijzondere aan mijn project is niet zozeer dat het hier om een forse build gaat, maar meer omdat hier meerdere bakken onder een hoek aan elkaar gekoppeld worden. Hieronder een SketchUP van hoe het moet gaan worden. De bak zal in een scheidings muur tussen de huiskamer en een aangrenzende kamer gebouwd worden. Het is dus, voor zover het de geschakelde bakken kleinere bakken betreft, een doorzicht aquarium. De grote bak kan enkel door een ruit bekeken worden.
Hensie44

ik maak hieruit toch op dat het 5 aparte bakken worden die toch aan elkaar zitten...

dus 1 grote bak met scheidingswanden waardoor je 5 bakken krijgt.

maar wellicht kan de TS daar even wat meer licht op schijnen :)
 
Ik was een beetje afgegaan op deze plattegrond, en de titel, waardoor ik, net als Richard dacht dat het 5 bakken waren, aangesloten op 1 systeem.
V1_Plattegrond bodem.png


Als het inderdaad 1 grote bak is, kan eigenlijk alles wel in de bak.
 
Ik was een beetje afgegaan op deze plattegrond, en de titel, waardoor ik, net als Richard dacht dat het 5 bakken waren, aangesloten op 1 systeem.
Bekijk bijlage 239287

Als het inderdaad 1 grote bak is, kan eigenlijk alles wel in de bak.
Kijk maar eens naar de fotos op de vorige pagina
 
heel mooi project zeg!!...thumbs up!..ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden zout dan wel anders....ik volg het iig....veel suc6 met alles
 
Ik heb een groot vermoeden dat het zout gaat worden .
 
Haaha hij gaat dus voor zout!
 
Een man van weinig woorden, ben benieuwd naar de omvorming naar zout! Maar eerst die bak een keer af :D
 
Zo, je gaat voor het grote werk? Sterkte, ik blijf volgen!
 

Terug
Bovenaan