Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


De kraan loopt inmiddels al weer en in de komende dagen zal het moment bereikt worden dat het geheel gevuld is. En dan hopelijk zonder nieuwe lekkages.]

Ik verbaas mij toch altijd weer dat bij het vullen van grote volumes men er niet aan denkt om de doorstroombegrenzer (perlator) van de kraan te schroeven. Het is wel een mooie straal met al die belletjes erin. Maar het reduceerd het watervolume tot wel 40%.
 
Oooh water er in! Glas dat doorbuigt zou mij enorm zenuwachtig maken maar ik heb twee linkerhanden dus trek je van mij niks aan ;)

Het gaat zo mooi worden! Wat wordt dat straks een geweldige plek om te zitten en kijken!
 
Ik verbaas mij toch altijd weer dat bij het vullen van grote volumes men er niet aan denkt om de doorstroombegrenzer (perlator) van de kraan te schroeven. Het is wel een mooie straal met al die belletjes erin. Maar het reduceerd het watervolume tot wel 40%.

Tja hier denk je niet snel aan als je niet regelmatig met water bezig bent. Maar je hebt helemaal gelijk. Ik heb de perlator verwijderd en het vullen gaat inderdaad veel sneller.

Zou ik zeker niet doen, als je de juiste dikte glas voor de waterhoogte hebt gekozen, dan zit je gewoon goed; alles waar spanning op staat, buigt tenslotte.
Met deze grootte van bak zou ik meer aandacht geven aan de lengte, en nog belangrijker, (hoewel practisch niet meer te meten) de doorbuiging van de basisplaat en de ondersteuning, dan aan de doorbuiging in het verticale vlak.
Dit komt zeker goed!
Cor
Hoi Cor,
Ik ben het helemaal met jou eens. Glas is net als metaal flexibel materiaal en zal dus doorbuigen. Ik heb het "bakje" inmiddels volledig gevuld en de ruiten staan bol waarbij het midden 1 mm doorbuigt. Ik gebruik 12 mm glas voor de kleine panelen en dat is voor 70 cm waterhoogte binnen de algemeen geaccepteerde marges. De panelen voor de grote bak zijn 15 mm dik en ook deze buigen iets door maar minder dan de panelen van de kleine bakken.

Wat de doorbuiging op het verticale vlak betreft. Nadat ik vandaag de laatste liters water heb toegevoegd heb ik met een kruislijn laser de afwijkingen over de hele lengte bekeken en ook dat blijft binnen een afwijking van 1 mm. Daar ben ik heel blij mee ik heb e.e.a. zodanig gebouwd dat er kleine afwijkingen mogelijk zijn (gedeelde bodem en voldoende dikke kitvoegen etc).

Ik heb mijn nieuwe HVP white/blue led balken aangesloten en de ruimte verduisterd voor deze foto's
Afwerken02.jpg



Afwerken01.jpg
 
zo daar ben je wel even mee bezig geweest om dat vol te krijgen kraan zal wel een aantal uurtjes hebben moeten stromen
pracht gezicht :petjeaf:af voor je
die hvp leds geven best licht zeg mooi hoor
 
Dank voor alle complimenten. Ik ben er nog lang niet dus ik zal jullie nog wel enige tijd met updates verblijden.

ff iets anders

Wat is er toch aan de hand de laatste tijd. Mijn project is toch aardig aan de maat maar niet bijzonder want d'r komt zojuist een project binnen van Jan_K 300X120X90 discus aquarium

En bij de buren op http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?f=6&t=17202 heeft iemand een privé vijver van 10 kuub 4.00x2.5x1.0 meter gebouwd.

En daarna komt Juliette ook met de melding dat zij een nieuwe bak van 4 kuub in het verschiet heeft https://aquaforum.nl/threads/250x70x80-krijgt-een-grote-verbouwing.95922/page-3#post-1824482

Allemaal niets mis mee natuurlijk maar wij schrikken zo wellicht de mensen af om hun project van iets minder megalomane proporties hier te publiceren. En ook van die projecten kunnen wij allemaal leren.
 
Naja afschrikken zou ik het niet noemen.

Je geeft een voorbeeld wat er mogelijk is als je zelf redelijk handig bent en de stap durft te nemen.
En je geeft mensen een idee dat ze dromen waar kunnen maken, zolang ze maar willen
 
Grote is niet altijd van belang, een 80 cm kan ook een prachtig project worden, maar er komen langzamerhand wel langzaam meer die hun "droom" waarmaken ;)
 
TonHageraats zei:
Grote is niet altijd van belang, een 80 cm kan ook een prachtig project worden,[/QOUTE]
Dat ook
TonHageraats zei:
maar er komen langzamerhand wel langzaam meer die hun "droom" waarmaken ;)

Denk dat het tegenwoordig vooral makkelijker is om het te laten zien met het internep enzo
 
Mooi project dit hoor!!!

En inderdaad ook de kleinere projecten zijn fijn. Ben op mijn leeftijd er inmiddels wel achter dat je op elk niveau kan genieten van je/onze hobby.
 
Ik heb voldoende grote bakken gezien waar ik niets aan vond, en voldoende nano's met schitterende scapes waar ik kwijlend naar zit te kijken.
Size doesn't matter klopt in de aquarium wereld maar al te vaak, hoe indrukwekkend deze grote projecten ook mogen zijn (qua schaal).
 
Nadat ik met enige trots de foto's van de bak met licht had geplaatst heb ik de bak in de afgelopen week weer laten leeglopen want het afbouwen moet gaan beginnen. Ik heb eiken meubels dus wil de ombouw ook in eiken hebben. Een vochtige omgeving en echt hout is wellicht niet de meest gunstige combinatie. Maar als je het hout goed behandeld en de vochtigheid zo veel mogelijk weet te beperken (lees dekruiten die goed afsluiten) dan moet het kunnen.

Inmiddels heb ik het eikenhout in huis hieronder krijg je een idee van wat het moet gaan worden. E.e.a. hangt nu met een paar schroeven en duct-tape aan elkaar. Dit is nu nog blank onbehandeld eiken. Het moet nog op kleur gebracht worden (zoals het kastje boven het aquarium) en daarna komt er een goed beschermende lak overheen. De 3 planken in het midden zullen aan elkaar verlijmd worden zodat het een luik wordt dat verwijderd kan worden. Dat zal over de hele lengte van de bak worden herhaald zodat alles bereikbaar blijft.
  • Overigens valt het nog niet mee om voor een beetje betaalbare prijs eikenhouten balkjes te vinden. In de gewone bouwmarkten ben ik het niet tegengekomen (Gamma, Praxis, Hornbach, Karwei). Online bestellen kan natuurlijk maar de bezorgkosten tikken aardig door en om voor € 70,00 hout nu € 50,00 bezorgkosten te betalen ???
  • De stroken die je tussen de staande balken ziet betreft overigens gewoon eiken parket. Een restpartijtje dat ik al enige tijd geleden had gekocht voor dit doel.

Afwerken03.jpg
 
Fijne houthandel in Amsterdam heeft een hoop hout.
Ook massief eiken, maar ook andere leuke soorten.

Denk dat je voor €50 wel daarheen kan rijden met evt een aanhanger, ongeacht waar je woont in Nederland
 

In de gewone bouwmarkten ben ik het niet tegengekomen
ga je inderdaad niet vinden bij de normale doe het zelf winkels en als het er al eens ligt dan zeg je al heel gauw laat maar:6

Maar als je het hout goed behandeld
goede lak doet wonderen of epoxy gebruiken voor de binnen zijde

gaat mooi worden denk ik zo :thumbs:
succes

Fijne houthandel in Amsterdam heeft een hoop hout.
Ook massief eiken, maar ook andere leuke soorten.

Denk dat je voor €50 wel daarheen kan rijden met evt een aanhanger, ongeacht waar je woont in Nederland
goed tip Tuinkabouter mijn dank :D
 
Weinig vorderingen gemaakt de afgelopen week. Net als half Nederland had ik een verkoudheid te pakken en na het werk geen puf meer om te klussen.

Om even terug te komen op houthandels. Er is niets mis met Fijne houthandel Amsterdam. Zelf kom ik wel eens bij AF.nl Arnhemse fijnhout handel (is iets dichterbij).
Het eiken dat ik nu in huis heb gehaald komt echter van Houthandelpolak.nl. Zoals je ziet is het ruw hout dus er valt nog heel wat de zagen, schuren schaven etc. voordat ik alle balkjes op de juiste lengte heb. Zeker omdat het hout nog noesten bevat (de prijs was daar ook naar). Het is dus een beetje bestek zoeken.

EikenBalken.jpg


Dit weekend ben ik eindelijk begonnen met het zaagwerk en mijn garage is bedolven onder centimeters houtzaagsel. En ik kan de persoon die deze bak heeft ontworpen inmiddels enigszins vervloeken. Wat een werk om alle balkjes in de juist verstekhoek te zagen :-(
 
Zal even flink wat werk zijn, maar wel iets waar je achteraf enorm trots op kan zijn. Vanaf hier kan ik je alleen enorm veel succes wensen, weet zeker dat het je gaat lukken!
 
Wat een megalomaan project is het toch ook, maar zoooooo gaaf als het straks af is! Eye on the target!
 
Voorlopig geen updates met water, filters etc, laat staan vissen:)k.
Ik heb op dit moment mijn meubelmakers pet op. Daarna volgt de schilderspet en tussendoor zal ik ook nog een rode muts dragen (met een witte baard:Dk).

De tussenspijlen zijn op maat gemaakt

Afwerken04.jpg


Detail van de tussenspijl. In het omcirkelde deel zie je dat bij het zagen behoorlijk wat splinters ontstaan. Dit deel is echter niet in het zicht dus maak ik mij er niet zo druk over. Belangrijker is echter dat je ziet dat de spijl niet op het glas rust. De bovenconstructie is namelijk rechtstreeks verbonden met een plat dak. Als dat bijv. vanwege een dikke laag sneeuw door zou zakken dan mag het gewicht van het dak niet op het glas gaan rusten want dat zou een recept voor een ramp zijn. Het zijn dit soort details waar je ook aan moet denken bij een dergelijk project.
Afwerken06.jpg


Aan een kant heb ik inmiddels alle delen op maat gezaagd en even voor een overzichtsfoto gemonteerd.
Afwerken05.jpg


Dat was de update van deze week.
 
Mooi vakwerk zo! Lekker stoer uiterlijk.

Nu ff huphup, want ik denk dat we allemaal benieuwd zijn wat er IN die bak komt
 

Terug
Bovenaan