Welke alg is dit en wat doe ik er aan?


Ik zou de bak eerst even goed laten idraaien en daarna kun je de visjes gewoon overzetten.

Zou ze niet in een tussenbak nog gaan zetten denk dat dat te stress vol is.

In principe is de blauwalgbacterie in iedere bak aanwezig, maar komt hij zeg maar tot leven (weet niet hoe je dat moet omschrijven) in een bak waar te weinig onderhoud is, te veel vervuiling, geen goede water circulatie etc.
 
Ok duidelijk.

Nu je dat zegt, de SF heeft een echte pomp. Aanzuiging, filter en buis voor terugvoer. Die Biorb is gewoon een pomp die lucht in de Biorb pompt. Ik leer steeds meer :)

Zit iedere dag te kijken naar die SF, maar ik laat hem eerst 10 dagen draaien, meet dan de waardes weer voordat ik die 2 endler guppen over zet.
 
Volgens mij is het wel een soort van sponsfilter wat in de biorb zit.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik deze bakjes niet goed ken.

In elk geval kun je nu de stroming in je bak regelen en dat is veel fijner.
 
Het is een soort blauwe ring. Maar het werkt anders. En filtert ook niet echt goed. Ik ben achter een aantal dingen al. Nep planten zijn waardeloos bijvoorbeeld. Zeker voor vissen. Die Biorb was leuk voor 2 maanden, totdat je erachter komt dat hij is ontworpen voor design doeleinden en niet als aquarium.
 
Visjes zijn over gezet. Eerder dan ik wilde maar de sf bak is stabiel qua waterwaardes. Morgen naar heevis om alle planten te kopen.

Wat een gedoe vissen vangen door dat luikje van die biorb!
 
Bob, ik wil niet vervelend overkomen maar je kunt nu echt nog geen stabiele waterwaarden hebben.

Je hebt de bak pas afgelopen zaterdag gevuld.
Een nitrietpiek kan dus nog komen!!!
En dat kan dodelijk zijn voor je vissen.

Heb je druppeltesten thuis?
Blijf dan nu iedere dag het nitrietgehalte meten!

Koop wel planten maar zeker nog geen nieuwe vissen.

Anders heb je dalijk ook in deze bak weer problemen en misschien zelfs ook blauwalg!

Je filtersponsje ga je pas schoonmaken indien de waterflow/druk minder wordt.
Je haalt dan wat water uit je aquarium in een emmer en dan knijp je het sponsje in dat water lichtjes uit.

Let ook op het uitlaatpijpje met die gaatjes, die gaan ook nog al gauw verstoppen en dan werkt het filter ook minder goed.

Succes! En nogmaals het is niet vervelend bedoeld ;)
 
Ik moest die Biorb wegdoen, dus dit was de enige optie. Ik weet dat het water onstabiel kan zijn en ik meet iedere dag nitriet!

Ik check iedere dag de pomp, de uitlaatbuis. Ik begrijp dat je bezorgd bent. Ook ga ik straks naar Heevis planten kopen, nieuwe vissen komen er zeker niet nog. Daar wil ik nog een maand zeker mee wachten.

edit: ik heb ph gh kh en nitriet testen. Nitriet heb ik net getest en het water is totaal doorzichtig, niet roze. Geen nitriet dus. Morgen test ik weer!
 
Oké vandaar, dan snap ik dat je ze wel moest overzetten ;)

Goed dat je iedere dag test!
 
Ik was van plan dit te kopen, nog iets wat ik moet veranderen, weten? Thanks!!! PS de bodem is extra, ik weet niet zeker of ik die Micranthemum neem, woekert nogal begreep ik...

pogostemon helferi 3x
staurogyne repens 2x
cryptosoryne wnedtii green 2x
ludwigia palustris red 1x
hygrofila polysperma 1x
hygrophila pinnatifida 1x ?

bodem
Micranthemum spec. ´Montecarlo´
 
De Pogostemon Helferi is een erg lastig plantje. Hij doet het of hij doet het niet, een tussenweg is er bijna niet ;)
Het tweede plantje ken ik niet.
Cryptocorine;s doen het bijna altijd wel en zijn mooie en fijne planten zonder onderhoud
Ludwiga is ook een plantje dat goed te doen is.
Hygrophila is geloof ik ook niet zo moeilijk

Leuke keuzes!
 
Dank je! Ik heb ze allemaal behalve die Micranthemum. Die was lastig in een startende bak

Ik heb naar otycynclus gekeken. Wat een soorten! Die affinis koop ik over een maand.

Fijne zaak. Ook twee stukken spiderwood gekocht wat net binnen kwam.

Morgen foto's!
 
Leuk! Ben benieuwd naar de foto's!

otocinclus visjes zijn erg leuk, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.
Het schijnt dat wanneer ze gevangen worden er al een hele bubs dood van gaat.

Ze leven het liefst in een grote school
Ze leven van micro algjes, die je nu nog zeker niet in je aquarium hebt, en over een maand wellicht nog niet.
Je kunt ze dan wel groenvoer geven, maar als ze dit niet willen eten dan verhongeren ze heel snel.

Maar laat je bak nu eerst maar lekker draaien met de nieuwe plantjes en het spiderwood.
Je kunt ondertussen ook een topic openen bij samenstelling visbestand, om wat tips te krijgen en ideeen op te doen. :D
 
Ik heb de plantjes, ben blij!

Die otocynclus graaft die zich in? Ik ben hem kwijt...
 
Volgens mij graven ze zich niet in.
Kijk ook even in je filterhuis, misschien zit hij daarin?
 
Vanmorgen zat hij in de bak!

Er zit een gleuf tussen de filter behuizing en het glas. Daar kan hij in.

Ben blij dat hij terug is. Ik ga foto's maken
 
Zover ik weet ook niet hoor dus even goed kijken waar ie kan zitten.
 
Dit is de eerste beplanting!

20161117_115126.jpg


20161117_114515.jpg
 
Paar plantjes erbij nog die ze niet hadden. Groeien en hout erin als het gespoeld is. Dan visjes erbij over een week of drie.

Ps ik zie nu ineens dat die otycynclus inderdaad mijn filter behuizing in gaat. Kan ik beter voeder tabletten kopen?
 
Paar plantjes erbij nog die ze niet hadden. Groeien en hout erin als het gespoeld is. Dan visjes erbij over een week of drie.

Ps ik zie nu ineens dat die otycynclus inderdaad mijn filter behuizing in gaat. Kan ik beter voeder tabletten kopen?

Goed dat je hem weer hebt gevonden!

Hij vind in het filterhuis waarschijnlijk het voedsel dat hij nodig heeft.

Je kunt proberen om tabletten te kopen met algen.
Of met spirulina, dat je ook in poedervorm kan kopen, dat verspreidt zich meer door het aquarium en is heel fijntjes, hopelijk lust hij dat!

https://www.voervoorvis.nl/aquarium-visvoer/tabletten-visvoer/algen-wafels(100ml)
https://www.voervoorvis.nl/spirulina-poeder-(100ml)
 
Goed dat je hem weer hebt gevonden!

Hij vind in het filterhuis waarschijnlijk het voedsel dat hij nodig heeft.

Je kunt proberen om tabletten te kopen met algen.
Of met spirulina, dat je ook in poedervorm kan kopen, dat verspreidt zich meer door het aquarium en is heel fijntjes, hopelijk lust hij dat!

https://www.voervoorvis.nl/aquarium-visvoer/tabletten-visvoer/algen-wafels(100ml)
https://www.voervoorvis.nl/spirulina-poeder-(100ml)

Dank je! Ik vroeg me al af hoe anderen dat deden, bedankt voor de links!
 

Terug
Bovenaan