Welke alg is dit en wat doe ik er aan?


I

ItsBob

Guest
Omdat ik zo fijn geholpen ben met mijn water waardes test probleem, heb ik nog een vraag.

Ik zit al 2 maanden met een algen probleem. Ik heb een Biorb 15 liter met 2 endler guppen, 1 javavaren, lava grint, kiezels, en sinds 2 dagen een anubias. Ik heb het water iedere 2 weken met een kwart vervangen, ook 1 keer de helft en 1 keer de hele bak verschoond. De bak wordt verwarmd met een staaf verwarming van 50 Watt en staat op 27 graden. Ik heb iedere dag van 0500-0900 en van 1700-2200 de LED verlichting aan.

Ik was iedere 2 weken de witte kiezels, ze zijn groen dan helemaal. De algen zijn na een dag of 4 weer terug.

Waardes eergisteren:
pH 7.5
kH 7
gH 8

10 dagen geleden lagen de kH en gH op 9 en 10, pH hetzelfde.

Wie kan mij helpen?

20161016_164455.jpg


20161016_164534.jpg
 
Is de alg moeilijk van de stenen af te krijgen?
Is het harig of draderig Of is het net een laagje slijm.
Het lijkt namelijk op blauwalg, maar is moeilijk te zien zo.

Stinkt het?
Heb je ook een foto van de alg in het aquarium onder water?

Wat je beter niet kunt doen is al je water in 1 keer verversen. Beter is elke week een klein deel.
 
Bedankt voor je reply!

Is de alg moeilijk van de stenen af te krijgen?

> nee, je kan het met je handen zo eraf wrijven

Is het harig of draderig Of is het net een laagje slijm.

> beetje sliijmerig, het trekt geen draden, harig is het niet. Het zit als een hele dunne laag over de stenen. Lastig uit te leggen...

Het lijkt namelijk op blauwalg, maar is moeilijk te zien zo.

Stinkt het?

> nee nergens naar. Ik las dat blauwalg echt stinkt. Dit ruikt gewoon naar gras, niet vies.

Heb je ook een foto van de alg in het aquarium onder water?

> ja post ik erbij! zoals je ziet slaat het ook op het aquarium en de stenen

Wat je beter niet kunt doen is al je water in 1 keer verversen. Beter is elke week een klein deel.

> OK ga ik doen vanaf nu!

20161016_195144.jpg
 
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid is hier sprake van blauw alg. Ook al stink het niet, verder heeft het (voor zover op de foto te zien) er alle kenmerken van. Dit betekent dat er ergens in je bak een verstoring is van de balans.

Wat is je NO3, wat is je PO4? Hoe veel vis zit er in? Hoe veel keer per dag en hoe grote porties voer je?
Een frequente waterwissel lijkt op dit moment verstandig, bevoorbeeld 10% tot 20% per dag. Hiermee breng je in ieder geval de afvalstoffen naar beneden. Maar primair blijft het zaak om de oorzaak helder te krijgen, zodat je het kan structureel kunt oplossen.
 
een fijnere bodem is ook wel aan te bevelen. In zo`n grove bodem gaat namelijk een hoop troep zitten wat je er niet zo makkelijk uit krijgt ook.
 
Ik denk ook dat dit blauwalg is en dat zie je vaak bij teveel vervuiling. Bij een grove bodem kan afval makkelijk tussen de stenen gaan zitten wat weer deze alg als resultaat zal hebben.

Welke filter gebruik je?
 
Ik heb 2 endless guppen alleen nu.

Ik voer 1 keer per dag 0700 uur en tetra rubin. Ongeveer ter grootte van een 5 cent stuk.

No3 po4 kan ik niet meten. Heeft dat zin daar testen voor te kopen?

De bodem is lastig inderdaad. Er komt veel vuil tussen.

>> Haal ik die lava steentjes eruit en was ik ze of ben ik dan al mijn bacteriën kwijt?

Ik heb alleen het biorb filter. Een rond schuim filter met een superfish smart air 35.

Ik zal beginnen met dagelijks een goede liter te vervangen dat is ongeveer 10 procent.
 
De belasting zal denk ik te groot zijn voor een bak van 10 liter. Ik denk mede omdat er veel eten en vuil tussen de stenen zal gaan rotten.
 
De belasting zal denk ik te groot zijn voor een bak van 10 liter. Ik denk mede omdat er veel eten en vuil tussen de stenen zal gaan rotten.

Dus stenen eruit en wassen? De biorb is trouwens 15 liter.
 
een fijnere bodem is ook wel aan te bevelen. In zo`n grove bodem gaat namelijk een hoop troep zitten wat je er niet zo makkelijk uit krijgt ook.

Wat zou je aanraden qua bodem? Een merknaam of soort zou mij erg helpen! Thanks!
 
Jammer dat die stenen niet echt in een aqua gaan dmv het vuil, vind het anders wel mooi, zo grote witte keien.
Heb je een of andere test(s)?
Ik raad je zeker aan druppeltest te gebruiken (indien je een test wilt) aangezien deze zeer accuraat zijn, beter dan de strips.
 
Ik gebruik gewoon het grint van de Pets Place. Wat ook een hele fijne bodem is dat is het Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm. Aan 1 zakje heb je dan voldoende.
 
Qua bodem kan grind of zand.
Er zijn zoveel verschillende merken surf even op het internet naar aquarium grind of aquarium zand (met voorkeur filterzand zodat je bodem niet kan gaan rotten)
 
Oh ik dacht dat je speciaal aquarium zand moest kopen. Maar hornbach is prima. Ik ga kijken daar. Bedankt!

Ik zal die lava stenen nog 1 keer schoonmaken en de waterwissel dagelijks een liter doen.
 
Ja dat is aquasand en in verschillende kleuren te koop.
 
Jammer dat die stenen niet echt in een aqua gaan dmv het vuil, vind het anders wel mooi, zo grote witte keien.
Heb je een of andere test(s)?
Ik raad je zeker aan druppeltest te gebruiken (indien je een test wilt) aangezien deze zeer accuraat zijn, beter dan de strips.

Ja ik wil die witte stenen ook graag houden. Ik heb jbl ph gh en kh.
 
Ja ik wil die witte stenen ook graag houden. Ik heb jbl ph gh en kh.
Dat is al het standaart pakket van etsten, als ik je nog mag aanraden een NO2 test aan te schaffen, deze is ook handig aangezien NO2 zeer dodelijk is voor vissen, en aan de hand van deze test kun je zien hoe haard 'vervuild' het water is.
 
Bedankt zaterdag naar de hornbach!

Ik ga nu voor de laatste keer de bodem lava steentjes wassen dan maar...
 
Bedankt zaterdag naar de hornbach!

Ik ga nu voor de laatste keer de bodem lava steentjes wassen dan maar...
 
Ok ga ik kopen die no2 test!
 
Je ziet nu goed hoe in 2 weken het water is vervuild door die alg

14767200767941003095477.jpg
 
Goed een water hevelaar loopt door. Dom van me. Dus de helft van het water is vervangen. Stenen schoon. Filter schoon
Ik ga nieuw zand kopen en de no2 test.

Super bedankt weer iedereen!

1476722522991-701611334.jpg
 
Ha Bob, ik kende dat filtersysteem nog niet van de Biorb.

Maar ik denk dat je met gewoon zand of fijn grind heel veel beter af bent.
Wat je nog zou kunnen doen om de blauwalg te doden voordat je niieuw spul erin doet, om de bak een paar dagen donker te houden met een zwarte vuilniszak erover heen.
 
Hornbach is een half uur rijden dus ik heb zwart zand gekocht 1 tot 2 mm. Kleiner hadden ze niet bij diervoordeel.

En een no2 test van colombo.

1476778119262-1075063829.jpg
 
Als de bodem wordt vervangen dan wel erg zuinig voeren want je bent de bacteriën in de bodem wel eerst kwijt natuurlijk;). De bodem moet weer indraaien.
 
Ok ga ik doen. Normaal voer ik iedere dag behalve zondag en dan ter grootte van een 5 cent stuk. Nog minder dus?
 
@sschot @Apisto Ik heb een Colombo NO2 test gekocht, goed opgelet, houdbaar tot oktober 2017. Waarde is bijna nul. Water is bijna helemaal helder.

Ik begin me steeds meer af te vragen of ik niet te veel voer. In het begin zat het voer ook op de stenen, toen ben ik nog minder gaan voeren. Ik heb een foto gemaakt van wat ik dagelijks geef aan de 2 Endler guppen. Is dat te veel?

2016-10-18 10.44.49.jpg


20161018_104731.jpg
 
Ik zou het voer iets fijner maken en dan de helft geven. Ze moeten het binnen enkele minuten op kunnen krijgen.Zelfs de helft is denk ik nog ruim voor 2 kleine Endlers;).
 
Ik zou het voer iets fijner maken en dan de helft geven. Ze moeten het binnen enkele minuten op kunnen krijgen.Zelfs de helft is denk ik nog ruim voor 2 kleine Endlers;).

Bedankt dan ga ik dat doen! Goed idee kleiner maken.

Is dit qua zand voldoende? Ik heb op het forum lopen zoeken maar kan niets vinden hoe hoog. De 1 zegt 3 de ander 7 cm...

2016-10-18 11.17.52.jpg
 
Ja dat lijkt me zo prima hoor qua hoogte. Zelf zou ik de kunstplanten vervangen voor echte omdat die (snelgroeiers) ook weer stoffen opnemen.
 
Ja dat lijkt me zo prima hoor qua hoogte. Zelf zou ik de kunstplanten vervangen voor echte omdat die (snelgroeiers) ook weer stoffen opnemen.

Ok bedankt!, ik heb alleen die kunststof plant in het midden nog, die zit rond de buis, ik zal kijken voor andere planten, ik zet nu het java varen terug.

Top dat ik zo veel goede feeback krijg!
 

Terug
Bovenaan