Welke alg is dit en wat doe ik er aan?


Je No2 (nitriet) mag echt NIET roze kleuren, ook niet een klein beetje. Nitriet is schadelijk en zelfs dodelijk voor vissen.

Ziet er super mooi uit met dat zwarte grind!
 
Die bodem zal voor de nodige rotting hebben gezorgd verwacht ik en met een nieuwe en fjinere bodem hoop ik dat het beter gaat.
 
Je No2 (nitriet) mag echt NIET roze kleuren, ook niet een klein beetje. Nitriet is schadelijk en zelfs dodelijk voor vissen.

Ziet er super mooi uit met dat zwarte grind!

Ik heb nu de nieuwe bodem, zal de komende dagen testen op NO2 en posten. Het water was helder maar met kleine roze stipjes erin.
 
We zijn nu een week verder en ik heb weer alg vorming. Wel minder zeg ik eerlijk. Je ziet heel duidelijk nu draden.

Ik ververs een liter iedere dag. Ik voer minder en maak de stukjes kleiner.

Net heb ik de waardes gemeten en dit zijn ze:

pH 7.5
kH 6
gH 9
no2: nul (water is helder)

Ik heb het idee dat de endler guppen maar heel weinig eten. Ze duwen wat er tegen en zwemmen verder. Ook nu de stukken kleiner zijn. Is de alg vorming misschien een resultaat van voer wat neerslaat op de witte stenen?

2016-10-25 10.54.26.jpg
 
Wat goed dat je No2 nu 0 is!

Algvorming kan verschillende oorzaken hebben. En de ene soort alg heeft weer een andere oorzaak dan de ander.
In de natuur zijn algen heel normaal, maar in het aquarium willen we het liever niet.

En om het nog wat verwarrender te maken, blauwalg is geen alg maar een bacterie. Blauwalg is dan ook veel moeilijker weg te krijgen. Dat duurt een tijdje omdat je biologisch evenwicht in je aquarium nu eenmaal een tijd nodig heeft om weer op orde te komen. Blauwalg ontstaat meestal door te veel afvalstoffen zoals rottend voer. Je hebt de bodem nu aangepast en voert minder, maar de blauwalg bacterie zit er nog in en het duurt een tijd voordat die dus naar de achtergrond treedt.

Als je nu duidelijke draden hebt, heb je waarschijnlijk draadalg, deze is heel onschuldig en zie je heel vaak bij nieuwe aquaria. Daar hoef je je dus niet zo veel zorgen over te maken :D Wat je wel kunt doen is de alg zo veel mogelijk handmatig verwijderen. De draden kun je heel eenvoudig met een lange sateprikker weghalen.

In nieuwe aquaria zie je ook vaak bruine aanslag op de planten, stenen of de ruiten. Ook dit is heel onschuldig en kun je zo veel mogelijk weghalen.

Eigenlijk is de blauwalg het meest zorgelijk, dus blijf dat ook goed weghalen.


Je bacteriecultuur zit voornamelijk in je filterspons en komt strakjes ook wat in je bodem. Dit zijn goede bacterien. Je spons van je filter hoef je alleen maar schoon te maken als je merkt dat de stroming minder wordt. Zodra je dat ziet, dan haal je 20% water uit je aquarium en doe je dat in een emmer. Hierin kun je nu de spons lichtjes uitknijpen/schoon spoelen. Zo blijven de bacterien behouden. Verder kun je nu elke week 10%-20% water verversen en de algen verwijder je zo veel mogelijk, desnoods dagelijks.

Een beetje alg (muv de blauwalg) kan trouwens geen kwaad he! Beter wat algjes dan een brandschone bak :D

Als je nog wat testen erbij wilt halen zou je de No3 (nitraat) en de Po4 (fosfaat) kunnen nemen.

Goed bezig!
 
Ik twijfel of dit draadalg is of blauwalg. Zijn het draden of een vettige laag? Lijken me zo te zien draden toe.

Sanneke heeft het al verder goed verwoord.
 
@Sanneke80 Dank je voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb net geprobeerd en je kan het prima weghalen met een sate prikker. Lastig fotograferen maar ik heb de fotos toch erbij gedaan. Nadeel is wel dat de witte stenen echt groen worden van de aanslag.

Kan ik die wel zeg 1 keer per 2 weken eruit halen en wassen?

2016-10-25 23.00.35.jpg


2016-10-25 23.00.59.jpg
 
Heb niet de hele topic gelezen maar dat is inderdaad blauwalg. Ontstaat vaak door een slechte waterkwaliteit en/of te weinig onderhoud aan je aquarium.
 
Heb niet de hele topic gelezen maar dat is inderdaad blauwalg. Ontstaat vaak door een slechte waterkwaliteit en/of te weinig onderhoud aan je aquarium.


Dat lijkt me sterk.

Ik heb de watertesten in het topic gepost en meerdere forum gebruikers hebben gezegd dat alle waardes prima zijn. Ik onderhoud het aquarium ook dagelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die stenen kun je inderdaad zo vaak wassen als je wil omdat die voor de sier op je bodem liggen.
Met een nieuwe bodem is blauwalg niet zo vreemd dus nu lekker laten indraaien.
 
Dat lijkt me sterk.

Ik heb de watertesten in het topic gepost en meerdere forum gebruikers hebben gezegd dat alle waardes prima zijn. Ik onderhoud het aquarium ook dagelijks.

Ja ik zie dat je al heel wat uit de kast hebt getrokken voor de bestrijding. Succes verder het is een hardnekkige rotalg
 
Ja ik zie dat je al heel wat uit de kast hebt getrokken voor de bestrijding. Succes verder het is een hardnekkige rotalg

Ik wil graag een paar vissen erbij, maar eerst het water op orde. Ik check regelmatig inderdaad. We komen er wel, gewoon geduld :)
 
De blauwalg zo mogelijk dagelijks verwijderen en geduld hebben. In de bodem zal eerst weer een goede bacteriecultuur moeten komen.
 
@jessicapilon Ga ik doen!

Er valt me nu wel iets op. Ik ben normaal nooit thuis overdag, ik kijk nu om 12:55 en er drijft nog eten. Iets van 3 kleine stukjes. Is dat normaal? Ze eten sowieso slecht vind ik. Misschien doe ik toch nog iets fout.
 
Misschien dat je toch nog teveel voert. Normaliter moeten ze het in een minuut of 5 wel op hebben.
 
Misschien dat je toch nog teveel voert. Normaliter moeten ze het in een minuut of 5 wel op hebben.

Ik weet het bijna wel zeker nu. Ik heb de witte stenen schoongemaakt en alle stenen onder de java varen waren schoon. Dus de alg zit niet in het water maar komt door iets wat van buitenaf komt. De kans dat dat voer is is groot.

Ik voer toch wel het juiste? Tetra Rubin en houdtbaar tot 06/18?
 
Het zal niet zozeer het merk of de soort zijn maar eventueel de hoeveelheid. Ook moet je niet vergeten dat de bodem nog weer moet indraaien. Je kan ook om de dag wat gaan voeren.
 
Het kan ook te maken hebben met licht. Onder de javavaren is minder licht dan op de andere stenen.
 
@jessicapilon goed idee. Ik voer al 6x per week dus 1x minder.
@Sanneke80 klopt, niet aan gedacht, vast meerdere factoren inderdaad
 
Update. Ik ben naar het Natuurhuis in Tegelen gegaan. De bak is nu stabiel qua water waardes en het is tijd voor een paas vissen erbij.

Toevallig hadden ze een bakje waar blauw alg in zat, een klein beetje. Ik heb het geroken en het is totaal niet wat ik heb. Ik denk toch dat het draadalg is. Dagelijks een liter verwisselen helpt. Ik ben er wel achter dat ik nog veel te veel voer gaf. Dus om de dag en minder.

Ik heb een Kardinaal, een Diamond kardinaal en een Otocynclus Affines als algeneter. De bank is nu vol uiteraard. Ben blij met alle advies hier!

20161101_191133.jpg
 
Ik weet niet wat het natuurhuis is, maar goede info geven ze je in elk geval niet.

De tetra's zijn scholenvisjes!

Dit bakje is te klein voor deze vissen.
 
De otocinclus is ook een scholenvis. Je hebt een totale miskoop begaan!
Persoonlijk vind ik jouw aquarium ook te klein om er vissen in te houden.
De endlers hebben ook liever nog meer soortgenootjes en die hebben beslist ook meer plaats nodig.
 
Ik ben het met de voorgangers eens en misschien kun je nog een hele duidelijke foto van de alg posten.
 
https://hetnatuurhuis.nl/ dit is waar ik ze heb gekocht. Ze gaven aan dat ik prima twee kardinaal vissen kon houden. Ik heb aangegeven dat ik een 15 liter biorb heb.

Wat is wat er nu gebeurd? Sterven ze?
 
De otocinclus had ik even over het hoofd gezien, maar is net als Stino zegt ook een echte scholenvis.

Wat er nu gaat gebeuren met de vissen?

Ze zullen in elk geval geen lang en gelukkig leven hebben.
Ze hebben veel stress omdat ze niet met soortgenoten zitten.
Ze zitten veel te klein en te kaal waardoor ze geen beschutting kunnen vinden.
Ze zullen ook geen normaal gedrag vertonen.


Ik zou de vissen terug brengen naar de winkel.

Wat wel bijzonder is, is dat zij heel veel informatie op hun site hebben staan over het houden van huisdieren en ook een hele pagina met filmpjes en al over het houden van een aquarium.

Het is raar dat ze daar niet naar handelen en zo een verkeerde vissen mee kunnen geven. Misschien dat je geholpen bent door een staigaire of dat de eigenaar zijn eigen site niet heeft gelezen.
 
Zoals San al aangeeft zou ik ze terugbrengen inderdaad.
 
Ik heb goed nagedacht en besloten een andere oplossing te kiezen. In ieder geval een andere winkel zoeken en een nieuw aquarium.

Ik zag een superfish 60 staan en wat een prachtig aquarium.

Ik heb een paar redenen maar voornamelijk omdat ik merk dat mijn biorb qua design prima is maar qua gebruikers vriendelijkheid matig is. Bijvoorbeeld stenen eruit halen schoonmaken door een vakje van 10 bij 10.

Ik ga het forum lezen kijken naar opstellingen. En waarschijnlijk deen bestaande vissen uitbreiden.

Ik hoor graag jullie mening!
 
Met een 60cm kun je inderdaad meer dan met een heel klein bakje.
 
Het is inderdaad een goede keuze.
 
Wat een super goede oplossing!
Daar zul je geen spijt van krijgen!
En je visjes zullen heel blij zijn :D

Bedoel je de SuperFish HOME 60?
Dat is echt een heel fijn aquarium ook om in te werken en de verlichting is ook heel mooi.
 
@Sanneke80 Ik twijfel enorm. Ik had namelijk ooit een bak gezien die ik waanzinnig vond. Nooit meer zoiets tegen gekomen. Nu door YT vids te kijken heb ik toevallig de bak gevonden. Het was de winnaar van een aquascape wedstrijd. Ik ben gaan zoeken en vond de ADA bakken.

Voor de prijs van een 3 stuks HOME 60 koop ik 1 ADA bak met verlichting. Plus wat ik begrijp moet je in ADA CO2 gebruiken. De stap van een BIORB is enorm ook. Dus ik ga eens goed nadenken wat ik doe.

Ik wil in ieder geval deze maand een andere bak kopen zodat de vissen een beter leven hebben. Overigens eet de otocinclus wel al mijn draadalg op, positief.

Elk advies is welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst: super dat je, na het advies, de juiste beslissing neemt en voor een groter bakje gaat!
Veel mensen kunnen daar een voorbeeld aan nemen ;)

Maar ik zou je aanraden om, voordat je definitief beslist, eerst nog wat andere bakken te bekijken.
Het zou jammer zijn mocht je opnieuw te snel kopen en dan plots een andere bak zien welke je mooier vindt qua design.

De Dennerle scaper's tanks zijn bvb heel mooi en betaalbaar (dacht ik), kijk maar eens in het foto-album van Niwla.
Ook de nano cubes van Dennerle vind ik zeer mooi van design maar ze zijn niet allemaal even geschikt voor visjes gezien het formaat dus dat moet je wel in de gaten houden. De grootste maten kunnen wel voor sommige vissen, de kleinere zijn meestal leuker voor garnalen. Ook Nano cubes vind je genoeg tussen de albums, bvb het bakje van Biljoenblik.
De Ciano-bakken zijn ook mooi en iets 'specialer' van formaat… Ik kan nog even doorgaan.

Maar ook een bakje op maat laten maken is niet altijd zo duur als je zou denken en zelf de maat en het type glas bepalen is natuurlijk altijd leuk.
Kijk hiervoor eens naar de Long scape van Dave Hee bij de foto-albums.
Waarschijnlijk is de bak niet het formaat dat je in gedachten hebt maar deze bak werd op maat gemaakt aan een zeer schappelijke prijs als ik me niet vergis…

Om kort te zijn: als je nog wat twijfelt over de superfish60 kan het zeker geen kwaad om eerst nog een beetje rond te kijken, zowel in foto-albums op het forum als op sites van diverse shops. Er zijn zoveel opties en misschien bots je wel op iets dat nog meer je ding is… ;)

Plus wat ik begrijp moet je in ADA CO2 gebruiken.
Dit is niet perse zo hoor, de bak bepaalt niet de noodzaak tot CO2. Die keuze maak je op basis van je beoogde plantenbestand en op basis van het licht en het voedingsschema van je bak.
In dergelijke bak kan je ook heel makkelijke plantjes houden zonder CO2, low tech zeg maar, maar in dat geval koop je misschien beter de bak zonder de lichtbalk (indien deze te krachtig zou zijn voor je plannen/planten)…

Alleszins: er zijn zoveel opties dus goed uitkijken voor je beslist is nooit slecht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvulling bij vorige post:
Wanneer je dan toch aan het twijfelen en beslissen bent is het misschien ook niet slecht om de voor en nadelen van interne of externe filter al eens te bekijken.

Extern filter lijkt misschien ingewikkeld en technisch op het eerste zicht maar dat is het eigenlijk niet hoor… Extern heeft sowieso het voordeel dat je minder techniek zichtbaar hebt in je bak en meestal is de capaciteit en filteroppervlak ook een pak groter waardoor bijvoorbeeld onderhoud van het filtermateriaal minder frequent nodig is… Ze komen in vele maten en vormen maar zijn zeker de overweging waard!

Veel hangt af van je uiteindelijke doelstelling met de bak.
Overdenk elke stap van het opstartproces, stel al je eventuele vragen hier en de komende bak wordt ongetwijfeld minder stresserend dat je BIORB…
 
@Sanneke80 Ik twijfel enorm. Ik had namelijk ooit een bak gezien die ik waanzinnig vond. Nooit meer zoiets tegen gekomen. Nu door YT vids te kijken heb ik toevallig de bak gevonden. Het was de winnaar van een aquascape wedstrijd. Ik ben gaan zoeken en vond de ADA bakken.

Voor de prijs van een 3 stuks HOME 60 koop ik 1 ADA bak met verlichting. Plus wat ik begrijp moet je in ADA CO2 gebruiken. De stap van een BIORB is enorm ook. Dus ik ga eens goed nadenken wat ik doe.

Ik wil in ieder geval deze maand een andere bak kopen zodat de vissen een beter leven hebben. Overigens eet de otocinclus wel al mijn draadalg op, positief.

Elk advies is welkom.

De ADA bakken zijn idd erg prijzig als je ze compleet wilt hebben ;)
Met lamp, verwarming en filter e.d.

De Biorb bakken zijn ook belachelijk duur en ontzettend onhandig van formaat en om schoon te houden.

De superfish Home serie heeft een modern design, net als de Biorb. Maar de SF home heb je veel groter (60 en nu ook 80) en zijn veel fijner in onderhoud.

Voor jouw visjes heb je minimaal een bak nodig van 55-60 cm, deze zijn meestal rond de 50-60 liter.

Naast de SF Home serie heb je ook de SF Expert 70. Dat is ook een wat strakker design met een voordelige prijs en ook uitgevoerd met ledverichting.

Als je de ADA bakken mooi vind dan ben je idd behoorlijk duur uit. Wat je ook nog zou kunnen doen is een kale glazen bak van een ander merk nemen en daar licht, filter en vermarming bij zoeken. Je hebt dan misschien niet de kwalitiet van ADA maar dan is het wel wat voordeliger ;)

Verder heb je nog merken als Juwel, die net een nieuwe serie heeft uitgebracht met de Juwel Primo 60 en 70.
En Juwel heeft ook de Lido serie met een bak van 60 cm maar die is dieper en hoger dan de meeste 60 cm waardoor hij een inhoud heeft van bruto 120 liter.

Marina is ook een merk met een 60 cm bak, maar daar zijn nogal wat problemen mee dus die zou ik zelf niet kiezen.

Dan heb je nog de aquatlantis Fusion 60 die is net als de Juwel Lido veel groter dan een standaard 60 cm bak. Dit merk heeft ook een 70 cm uitvoering. Is een heel goed merk dacht ik.

Dan heb je nog de Eheim Incipiria een 70 cm bak met 200 liter! En de Scubacube 270 liter Is een rete goed merk, maar ook duurder.

Dan heb je nog het goedkopere maar persoonlijk minder mooie merk Tetra


Je ziet er zijn heel wat verschillende merken, van goedkoop tot heel duur van mindere kwaliteit tot de best of de best.
Maar het is niet altijd zo dat hoe duurder hoe beter.

De ene heeft een fijner filtersysteem, de ander mooier afgewerkt kitnaden, de volgende heeft ledverlichting de ander t5 en zo kun je nog wel even doorgaan :D

Veel succes met kiezen en vraag wat je wil vragen :D
 

Terug
Bovenaan