Waterwaardes Juwel Rio 180 (1)


Nou als je een tekort aan co2 hebt en daardoor baardalg dan is het dempen misschien zinvol omdat dan de vraag naar co2 daalt en daarom beveelt men soms ook drijvers aan.
Wel moet je kijken of er voor de planten die je hebt dan voldoende licht wordt gegeven.
Ja zo lang je maar nooit onder je planten vraag komt right? Die fout maakte ik in mn denken, ik dacht minder licht dan vraagt je plant minder co2, maar dan pakt ook juist de baardalg zn kans. De plant moet gewoon alles krijgen en wat over is voor de algen moet je op andere manieren mee dealen. (Dan zijn die drijvers of snel groeiende planten nog geen gek iedee want die zullen ten alletijden de baardalg donineren)

Als je een plant wilt beschermen tegen baardalg kan je de plant ook uit de stroming halen. Baardalg is gek op stromend water
 
Jouw PO4 test lijkt me uit te komen tussen 0,8 en 1,2 mg.
Dat is een goede waarde als je daar een NO3 waarde van ongeveer 10mg tegenover zet.
De verhouding PO4 : NO3 moet ongeveer 1 :10 zijn.
Je hebt geen harde stroming nodig, maar de stroming (distributie) moet wel op iedere plek in je aquarium terecht komen, zodat meststoffen en CO2 bij alle planten komt.
Dit kan je bereiken met een spraybar op de achterwand die schuin naar voren is gericht, of bijvoorbeeld met een goede lilypipe.
Heb je een plek waar bijvoorbeeld door stenen of hout weinig CO2 terecht komt, dan kan je er voor kiezen om op deze plek een plant te kiezen die met weinig CO2 toe kan.
Hetzelfde geld voor licht minnende planten: heb je een plek waar minder licht op je planten terecht komt, dan kan je daar een plant kiezen die minder licht nodig heeft.
In een tuin doe je in feite hetzelfde: je plant een schaduw minnende Rhododendron in de schaduw en niet in de volle zon.
De juiste plant op de juiste plek!
 
Als je een plant wilt beschermen tegen baardalg kan je de plant ook uit de stroming halen. Baardalg is gek op stromend water
Ja de stroming hoor je vaker langskomen maar zelf heb ik de ervaring dat als het opduikt dat je het ook elders in de bak krijgt waar de stroming minder is. Bij co2 tekorten zie je het ook vaak (als eerste) op dode zaken verschijnen zoals steen of een verwarming in de bak. Maar goed iedere bak heeft andere omstandigheden en die spelen allemaal mee denk ik.
 
Gisteren was in de test......
NO3........ 5
PO4......... 1.2

Na toevoegen 30 ml Nitro nu 30 ppm.
 
Gisteren was in de test......
NO3........ 5
PO4......... 1.2

Na toevoegen 30 ml Nitro nu 30 ppm.
Let op dat je de PO4 waarde laat mee stijgen als je een NO3 gehalte van 30ppm aanhoud.
De verhouding NO3 : Po4 moet ongeveer 10 : 1 zijn
 
Let op dat je de PO4 waarde laat mee stijgen als je een NO3 gehalte van 30ppm aanhoud.
De verhouding NO3 : Po4 moet ongeveer 10 : 1 zijn
Gisteravond nog getest..
PO4 = 1.2 ppm
NO3 = 15 ppm

Eergisteren.was na het voeren
 
Verder prima waarden en nu afwachten hoe snel het zakt.
 
Ik heb ff nitraat en fosfaat weer getest. Het valt me op dat de fosfaat erg hoog is en de nitraat, zelfs met toegevoegd KNO3, erg laag is. Het vreemde is dat de nitraat erg afwijkt van de teststrip.

Screenshot_2023-02-01-09-42-33-31_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20230201093737.jpg
    IMG20230201093737.jpg
    154.2 KB · Weergaven: 57
  • IMG20230201093644.jpg
    IMG20230201093644.jpg
    168.2 KB · Weergaven: 55
  • IMG20230201095139.jpg
    IMG20230201095139.jpg
    139.9 KB · Weergaven: 60
  • Screenshot_2023-02-01-09-58-09-57_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
    Screenshot_2023-02-01-09-58-09-57_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
    64.5 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
zou de kleur van je no3 test eerder naar de 20 opschuiven , deze test geeft ook iets minder aan dan de werkelijke waarde , volgen mijn zit je goed met je NPK-waarde
 
Volgens mij zit de 15mg ernaast en daar lijkt het meer op.
 
Iets bij jou lijkt een nitraat veelvraat te zijn.
 
Vanmorgen even druppeltesten gedaan.
Bekijk bijlage 355877
Iets vreet inderdaad nitraat ja. Terwijl ik hier het idee heb dat mijn planten de no3 en po4 niet gebruiken(slaat helemaal nergens op natuurlijk, maar no3 en po4 blijft op 20:2 terwijl ik nu al een week niks aan voeding heb toegevoegd 🤷‍♀️
 
Iets vreet inderdaad nitraat ja. Terwijl ik hier het idee heb dat mijn planten de no3 en po4 niet gebruiken(slaat helemaal nergens op natuurlijk, maar no3 en po4 blijft op 20:2 terwijl ik nu al een week niks aan voeding heb toegevoegd 🤷‍♀️
Dat kan ook. Je filter produceert ook een zekere hoeveelheid uit vissen uitwerpselen en ander organisch materiaal. Als je planten niet al te hongerig zijn dan kan dat genoeg zijn.
 
Dat kan ook. Je filter produceert ook een zekere hoeveelheid uit vissen uitwerpselen en ander organisch materiaal. Als je planten niet al te hongerig zijn dan kan dat genoeg zijn.
Ik blijf het maar een ingewikkeld verhaal vinden 😅, plantjes hou ik goed in de gaten. Ik heb wel last van baardalg, dus wil deze 2 waarden niet te hard laten stijgen. Maar anyway, ik wil het topic niet verder vervuilen 😁
 
Ik heb even een aantal testen gedaan. Lijkt erop dat Mg te weinig is aldus JBL kleurenkaart.

Screenshot_2023-03-20-11-45-28-91_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
 
Iets vreet inderdaad nitraat ja. Terwijl ik hier het idee heb dat mijn planten de no3 en po4 niet gebruiken(slaat helemaal nergens op natuurlijk, maar no3 en po4 blijft op 20:2 terwijl ik nu al een week niks aan voeding heb toegevoegd 🤷‍♀️

Ik blijf het maar een ingewikkeld verhaal vinden 😅, plantjes hou ik goed in de gaten. Ik heb wel last van baardalg, dus wil deze 2 waarden niet te hard laten stijgen. Maar anyway, ik wil het topic niet verder vervuilen 😁

Niet echt, denk ik. Maar we hebben de neiging om alles door elkaar te gooien waardoor e.e.a. inderdaad moeilijk te begrijpen is. Wanneer de juiste volgorde aangehouden van de begrippen die er zijn wordt alles veel duidelijker. We moeten altijd beginnen met wat er nodig is om een plant te laten groeien. En dat begin is licht waarbij energie uit zonlicht wordt gebruikt om gasvormig koolstofdioxide om te zetten in de vaste stof glucose. Glucose wordt, even kort door de bocht, omgezet in zetmeel wat dan weer door de planten benut wordt. Daarom moeten we bij onze bakken er ook altijd voor zorgen dat onze lichtduur en lichtsterkte, twee begrippen die je nooit door elkaar moet halen, is afgesteld op onze plantenkeus. Als je dit goed hebt gedaan blijf je verder van je verlichting af. Je planten gaan nu groeien en om die groei vol te houden vragen om voeding. Let op: Bij die voeding hoort ook CO2. Je planten geven ook aan wanneer er een tekort is ergens in die voeding. Dat is de grond waarom ik zelden meet wat al die waarden zijn van het water. De planten zijn veel betere verklikkers. Maar ook een algen probleem geeft aan wanneer er ergens een voedingstekort is voor de planten. Baard alg verteld vaak dat er sprake is van een CO2 tekort voor je planten. Groene alg vertelt bijvoorbeeld ook dat er sprake is van wat CO2 maar ook dat we moeten kijken naar onze fosfaat waarden. Dus eigenlijk meen ik dat je op een logische wijze moet kijken hoe e.e.a. werkt en dan is het eigenlijk niet zo moeilijk.
 

Gisteren nog NO3 getest met extra nitro 20 ml. Kwam uit op 5 mg/l. Weer extra 20 ml toegevoegd. Ook de CO2 afstemming wil maar niet lukken. Atomizer vraagt een hogere werkdruk dan 2 bar. Richting 3 is weer te veel.
 
Het makkelijkste is om 20 mg/l toe te voegen en dan kijken of daarna het totaal klopt met wat er in het water zat en je hebt toegevoegd. Als je nu op 5 mg zit dan voeg je 20 of 10mg per liter toe en dan moet je op 25 of 15 mg uitkomen.
 
Ik heb er nu weer 20 ml nitro bij gedaan straks weer testen. Totaal is dus 60 ml.
 
Ja 20 ml zegt me weinig en je kan beter de hoeveelheid in mg vermelden.
Maar goed als jij maar weet hoeveel mg je hebt toegevoegd en dat kan controleren;)
 
Het begint erop te lijken.. Betere NO3.
Meten is weten.
Screenshot_2023-03-22-10-34-38-64_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
 
Ik zou nu eens dagelijks meten hoeveel de no3 minder wordt.
 
Nou, de lotto en totto uitslag is dur weer ..... 5 mg/l
Dus kruiwagens Nitro durrin kieperen. (sereneus....30 ml :D)

Ik snap eerlijk gezegd niet waar die nitraat zo hard door minderd in een paar dagen.
 
Waarschijnlijk een paar groene slokoppen in je bak. 🤪
 
Het begint erop te lijken.. Betere NO3.
Meten is weten.
Bekijk bijlage 358068
Nouwww.... Dat meten is weten? Je kan er ook teveel mee bezig zijn. Cijfertjes zijn bij levende zaken eigenlijk minder belangrijk als de reacties van diezelfde zaken. In mijn bak mat ik zelden. Maar wel was mijn blik voortdurend op mijn planten gericht. Zij waren en bleven mijn beste verklikkers. Het voortdurend bezig zijn met metingen kan juist zorgen voor een telkens wisselend voedingsbestand. En dat is helemaal niet goed.... Planten zijn tijd nodig voor een gewenning aan elke verandering. En ja moet daar minimaal een 14 dagen voor uittrekken eer je weer een wijziging doorvoert, van welk formaat dan ook.
 

Terug
Bovenaan