Wat voor co2 systeem?


Nu al leeg? Of was die helemaal niet vol die fles?
Hij gaf 50 bar aan.
Let er even op hoeveel bar er in de nieuwe zit en dan weet je hoelang je ermee kan doen.
Zal ik doen, ik heb er nog geen tijd voor gehad.
Op je foto zie ik dat hij vol zou moeten zijn.... Dus zo snel leeg kan niet! Check idd op lekkage!! Beetje sop erop;)
Hij stond op50 bar toen ik hem aansloot, ik zal met sop kijken of het lekt inderdaad.

Bedankt voor de tips allemaal! (y)
 
Hij gaf 50 bar aan.

Zal ik doen, ik heb er nog geen tijd voor gehad.

Hij stond op50 bar toen ik hem aansloot, ik zal met sop kijken of het lekt inderdaad.

Bedankt voor de tips allemaal! (y)
Klopt, tussen de 50 en 60 bar is ie vol.. dus dat had je goed (y)
Succes!
 
Klopt, tussen de 50 en 60 bar is ie vol.. dus dat had je goed (y)
Succes!
De fles druk zegt niks.. want het meeste CO2 is vloeibaar boven een bepaalde druk en wordt weer gasvormig indien het gas ontsnapt om zich weer te stabiliseren rond de 50 bar... Dus je hebt dan heel lang zeg maar 50 bar druk en dan ineens als al het vloeibare weer gasvormig is dan gaat de druk ineens heel snel naar beneden...
 
De fles druk zegt niks.. want het meeste CO2 is vloeibaar boven een bepaalde druk en wordt weer gasvormig indien het gas ontsnapt om zich weer te stabiliseren rond de 50 bar... Dus je hebt dan heel lang zeg maar 50 bar druk en dan ineens als al het vloeibare weer gasvormig is dan gaat de druk ineens heel snel naar beneden...
Ik ben het met je eens dat de druk snel naar beneden kan gaan, maar toch niet binnen 3 dagen als je maar 11 bellen per minuut uit de fles haalt... Lijkt mij een beetje te snel...
 
Hij gaf 50 bar aan.

Zal ik doen, ik heb er nog geen tijd voor gehad.

Hij stond op50 bar toen ik hem aansloot, ik zal met sop kijken of het lekt inderdaad.

Bedankt voor de tips allemaal! (y)
Ik begrijp dat de plantjes niet echt willen groeien?
 
Bij dit vulstation, die allerlei soorten gasflessen vullen, kon ik mijn co2 fles omruilen voor een gevulde, en rekende daar €32,-- voor, vond ik toch wel wat aan de hoge prijs, maar hij is het enige vulstation in hier de buurt, dus kan hij dat rekenen...
Denk dat ik dat geld toch liever had uitgegeven aan mijn LFS ;)
Bij mijn lfs vullen ze voor 22 euro.
De drankhandel werkt met ruilflessen (oranje beschermkap) en dat kost 20 euro. En 1x 200 euro borg.
Voordeel van ruilflessen. Geen aanschaf. Dus ook geen keuring op den duur.
En altijd goed gevuld.
Dus je kunt ook bij een slijter informeren.

Maar 1x hadden ze geen voorraad. Dus had ik geen co2. Dus naar de lfs een volle fles gekocht.
En heb er nu dus 2. En die breng ik om en om naar de lfs.

En ik laat die fles daar achter en wacht er niet op. Ze leggen hem dan in de vriezer.
En dan wordt deze dus ook heel goed gevuld.
 
Tja dan ben ik blij dat ik voor 2 kilo maar 8 euro betaal om te vullen hier.
 
De fles druk zegt niks.. want het meeste CO2 is vloeibaar boven een bepaalde druk en wordt weer gasvormig indien het gas ontsnapt om zich weer te stabiliseren rond de 50 bar... Dus je hebt dan heel lang zeg maar 50 bar druk en dan ineens als al het vloeibare weer gasvormig is dan gaat de druk ineens heel snel naar beneden...
Ja,dat begreep ik ook, dat hij lang rond de 50 blijft en dan snel zakt. Eigenlijk is dat ook wat er gebeurde. Hij bleef 1 dag 50 en zakte toen in een paar uur. Ik heb twee flessen en daarvan had ik de lichtste eerst geïnstalleerd, dus ik vond het ook weer niet heel gek. Maar waarschijnlijk zat hij niet goed vast.
Ik ben het met je eens dat de druk snel naar beneden kan gaan, maar toch niet binnen 3 dagen als je maar 11 bellen per minuut uit de fles haalt... Lijkt mij een beetje te snel...
Het was dus de lichtste fles van de twee, dus ik hield er wel rekening mee.
Ik begrijp dat de plantjes niet echt willen groeien?
Klopt.
Bij mijn lfs vullen ze voor 22 euro.
De drankhandel werkt met ruilflessen (oranje beschermkap) en dat kost 20 euro. En 1x 200 euro borg.
Voordeel van ruilflessen. Geen aanschaf. Dus ook geen keuring op den duur.
En altijd goed gevuld.
Dus je kunt ook bij een slijter informeren.

Maar 1x hadden ze geen voorraad. Dus had ik geen co2. Dus naar de lfs een volle fles gekocht.
En heb er nu dus 2. En die breng ik om en om naar de lfs.

En ik laat die fles daar achter en wacht er niet op. Ze leggen hem dan in de vriezer.
En dan wordt deze dus ook heel goed gevuld.
Ik heb dus ook twee flessen en heb de tijd om uit te zoeken waar ik hem kan laten vullen en koelen. Bedankt voor de tip van de slijter!
Tja dan ben ik blij dat ik voor 2 kilo maar 8 euro betaal om te vullen hier.
Ja, wij wonen tussen Amsterdam en Hilversum, alles is duurder hier! Ik wil best verhuizen, maar de rest van het gezin niet, haha!

Gisteren zag ik voor het eerst zuurstofbelletjes in de vallisneria. De dropchecker is nog steeds blauw/donkergroen, dus ik moet het nog finetunen allemaal. In ieder geval sloeg de boel nu wel netjes af, de timer werkt nu wel. Ik had hem op 'on' staan, moest natuurlijk 'auto' zijn. Nu de juiste hoeveelheid bpm gaan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vul mijn fles in Heemstede bij Heems. Het kost wel 24 euro voor 2 kg maar ze vullen gelijk zonder eerst in de vriezer. Het is ook gemak voor mij. Als die leeg is rij ik er heen en wordt gelijk gevuld en weer terug.
 
Onvoorstelbaar zulke verschillen voor de co2. Nu laat ik het doen bij een industriële gasleverancier maar goed 8 of 24 euro is een heel verschil.
 
Onvoorstelbaar zulke verschillen voor de co2. Nu laat ik het doen bij een industriële gasleverancier maar goed 8 of 24 euro is een heel verschil.
Als ik hier bij de industriële vuller laat vullen kost het 20 euro voor 2 kg maar dan moet die bevroren aangeleverd worden of daar in de vriezer.

Bizar dat verschil inderdaad.
 
Heb ik ook last van gehad, is je fosfaat waarde wel goed?
Ik check het niet, maar ik werk volgens de EI methode met een complete mix van The Planted Box, dus ik neem aan dat het wel goed zit. Hiervoor had ik vooral Bacopa caroliniana in mijn aquarium en dat groeide als kool.
 
Als plantjes niet willen groeien, komen ze iets tekort.

Fosfaat tekort uit zich door het roze kleuren van de bladeren.
 
Nou, de tweede 2kg tank is ook leeg. Ik snap er niets van. Het is een ruime twee weken stabiel geweest en nu staat hij op 0. Zou er toch iets mis zijn met de drukregelaar misschien? Ik moet eerlijk zeggen, ik begin erover na te denken om er maar mee te stoppen. Ben al zo'n tijd bezig om het stabiel en algvrij te krijgen, ik beleef er echt geen lol meer aan.... Ik ga maar eens goed nadenken wat ik wil...
 
Hoe verliepen de eerste 2 weken en wanneer zag je dat er minder co2 in de fles zat? Ik zou echt denken dat je toch ergens een lek hebt want zo snel dat kan niet tenzij je een giga aquarium hebt.
Mijn 2 kilo loopt nu vanaf 1 maart en de meter staat nog op bijna 60 bar terwijl ik wel 200 belletjes geef. Als hij eenmaal gaat zakken en onder de 50 bar komt dan gaat het vrij hard in de regel.
 
Nou, de tweede 2kg tank is ook leeg. Ik snap er niets van. Het is een ruime twee weken stabiel geweest en nu staat hij op 0. Zou er toch iets mis zijn met de drukregelaar misschien? Ik moet eerlijk zeggen, ik begin erover na te denken om er maar mee te stoppen. Ben al zo'n tijd bezig om het stabiel en algvrij te krijgen, ik beleef er echt geen lol meer aan.... Ik ga maar eens goed nadenken wat ik wil...
Geef de moed niet op, het kan duren maar uiteindelijk win je vast en zeker! Op een bak van zo'n 150 liter deed ik rond de 5 maanden met een 2 kg. fles. Dat was een druk beplantte bak. Je zou, op jouw bak toch zeker ook die 5 maanden moeten kunnen halen. Wanneer dit niet zo is er zeker sprake van lekkage. Dus gewoon van begin tot het eind controleren. Heb je bijvoorbeeld rubber of een nylon ring tussen je fles en mano meters? Zijn de meters goed en niet beschadigd? De aansluitingen op bellenteller en magneetventiel nakijken met sop. (Om bij sop iets te zien moet je de tijd nemen!) Inline-diffuser aansluitingen controleren. Is je slang bedoelt voor CO2? Afijn nakijken van begin tot het einde van de CO2 lijn.
 
Ja, ik heb al gekeken met sop, maar zie geen belletjes. Maar er moet wel een lekkage zitten ergens. Er zit een ring tussen de fles en de nanometers. De meters lijken in orde te zijn. De slang is een co2 slang.
 
Ja, ik heb al gekeken met sop, maar zie geen belletjes. Maar er moet wel een lekkage zitten ergens. Er zit een ring tussen de fles en de nanometers. De meters lijken in orde te zijn. De slang is een co2 slang.
Zoals de anderen ook zeggen, niet opgeven. Ik begrijp heel goed dat je er van baalt, maar zodra je co2 wel goed loopt en je na enkele weken het effect er van ziet, dan ben je blij het niet opgegeven te hebben. FF volhouden;)
Een 2kg is niet met een week leeg, dus er is een lek.
Ik heb 2 flessen staan, bij de een is vast is vast en hoor ik niets, bij de ander is vast geen vast en hoor ik hem duidelijk lekken waardoor ik hem verschrikkelijk hard moet aandraaien. Misschien moet jij hem ook harder aandraaien?
Is er niet iemand in de buurt die even met je mee kan kijken/helpen?
En de co2 slang, is dat een flexibele slang, of de stugge minder buigzame slang?
 
Ik weet dat er ook spray te koop is om gaslekkages op te sporen maar of dat veel beter werkt dat durf ik niet te zeggen. Ik heb ook wel sop gebruikt maar vond dat niet ideaal.
 
Sop werkt prima om een lek op te sporen. Maar je moet er wel geduld voor hebben. Kijken naar een bepaalde plek om een lek te zien kan beslist minuten duren. Bovendien is dit niet, zoals de meesten van ons mogelijk wel eens hebben gezien, zo duidelijk als bij een lek in je fietsband die in een bak water gehouden wordt. De CO2 zie je echt ontsnappen maar het vergt een heel nauwkeurige blik, je ziet maar heel weinig beweging in je schuim. Niet eens zo lang geleden bekeek ik dit eens bij een kennis die van die niet hervulbare busjes CO2 gebruikte die dus ook telkens maar zo leeg waren. Toen ik opperte dat er een lek zou moeten zijn kreeg ik de reactie dat dit niet kon omdat hij herhaaldelijk e.e.a. had nagezien. Toen heb ik ook voorgesteld om schuim te gebruiken. Weer was het resultaat, volgens hem, geen lek! Totdat ik liet zien dat dit toch anders was. Je zag het inderdaad nauwelijks maar het was te zien! Vandaar dat ik ook nu schrijf, wees nauwkeurig en neem de tijd.
 
Ja, ik heb al gekeken met sop, maar zie geen belletjes. Maar er moet wel een lekkage zitten ergens. Er zit een ring tussen de fles en de nanometers. De meters lijken in orde te zijn. De slang is een co2 slang.
Wanneer dit zo'n stugge slang is kan het zinvol zijn om te controleren op barstjes. Gebeurd bijvoorbeeld doordat zo'n slang wat te vaak gebogen wordt.
 
Maar je moet er wel geduld voor hebben
Dat is wat ik bedoel en als ik zit te kijken dan is dat sop zo weg dus dat schiet in mijn ogen niet op. Bij mij zat het lek destijds in een kapot terugslagventiel en gelukkig kwam ik daar zelf vrij snel achter maar dat zoeken met sop is een ramp in mijn ogen maar ja je moet wat met een lekkage.
 
Kleine onderdelen zoals bellenteller of terugslagventiel probeer ik onder te dompelen in een emmer (of bak) water.

Dan zie je ook bellen eruit komen als het lekt.
 
Hahaha, dat zat ik ook al te bekijken. Het magneetventiel zit aan de drukregelaar, dus toch maar niet in een emmer, haha! Gisteren bleef alles het wel gewoon doen, er kwam de hele dag gewoon co2, ondanks dat de fles leeg zou zijn. Misschien is de meter wel kapot? Ik heb geen idee. Het schuim heeft ook niet gewerkt, dat is gewoon allemaal opgedroogd en heb ik weer verwijderd. Geen belletjes gezien. De slang ziet er verder ook prima uit, geen barstje te zien. Ik waardeer heel erg jullie meedenken overigens!
 
De fles is echt leeg, geen co2 meer vandaag.
 
Dat zat er wel in Esther want onder de 50 bar gaat het vaak hard. Is de ring tussen de fles en de drukmeter niet beschadigd of versleten?
Misschien kun je daar een foto van nemen? Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar goed je moet wat.
 
Ja, zal ik doen. Ik heb alles er nu nog aanzitten omdat ik niet wil dat de inhoud van mijn aquarium in de co2 tank terecht komt. Of in mijn kastje. :)
 
Het is altijd handig om een terugslagventiel te gebruiken na het magneetventiel.
 

Terug
Bovenaan