Wat voor co2 systeem?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Ok, ik ben het helemaal zat, mijn aquarium. Hij draait nu ongeveer 9 maanden en het is gewoon niet veel soeps. Ik zie bij anderen aquariums waar de planten er prachtig bij staan en zou dat ook graag willen. Voor mij zijn de planten een belangrijk onderdeel van een mooi aquarium. Ik ben afgelopen week bij de LFS geweest voor vragen rondom mijn cladophora besmetting en ik denk dat als mijn planten beter groeien ik gewoon kan verwijderen waar algen op groeien, terwijl als ik dat nu doe mijn halve bak weer leeg is. Vroeger groeide alles de bak uit, maar volgens de meneer van de LFS hebben we tegenwoordig ander water, veel harder, waardoor zij in de winkel met de helft osmose en de helft leidingwater werken. Dus dat is ook nog een dingetje waar ik naar ga kijken.

Kortom, de cladophora is een gevecht waar ik nog wel even mee bezig ben, mijn vraag is dus wat voor co2 installatie is handig voor een absolute leek op het gebied van co2? Ik heb gekeken naar bio c02 en ik vind het een geweldige methode, maar ik heb op dit moment geen energie voor gedoe met bakjes en flesjes, ik wil stabiliteit.
Wat raden jullie me aan?

(En evt ook een advies voor een osmose apparaat voor 25 liter per week?)
Alvast mijn hartelijke dank.
 

Deze heb ik icm met een boosterpomp. Opzich is co2 erg simpel en niet ingewikkeld want ik ben ook geen techneut en kan er ook mee overweg.
Gewone co2 is ook stabieler en minder werk dan bio co2.
 
Ok, ik ben het helemaal zat, mijn aquarium. Hij draait nu ongeveer 9 maanden en het is gewoon niet veel soeps. Ik zie bij anderen aquariums waar de planten er prachtig bij staan en zou dat ook graag willen. Voor mij zijn de planten een belangrijk onderdeel van een mooi aquarium. Ik ben afgelopen week bij de LFS geweest voor vragen rondom mijn cladophora besmetting en ik denk dat als mijn planten beter groeien ik gewoon kan verwijderen waar algen op groeien, terwijl als ik dat nu doe mijn halve bak weer leeg is. Vroeger groeide alles de bak uit, maar volgens de meneer van de LFS hebben we tegenwoordig ander water, veel harder, waardoor zij in de winkel met de helft osmose en de helft leidingwater werken. Dus dat is ook nog een dingetje waar ik naar ga kijken.

Kortom, de cladophora is een gevecht waar ik nog wel even mee bezig ben, mijn vraag is dus wat voor co2 installatie is handig voor een absolute leek op het gebied van co2? Ik heb gekeken naar bio c02 en ik vind het een geweldige methode, maar ik heb op dit moment geen energie voor gedoe met bakjes en flesjes, ik wil stabiliteit.
Wat raden jullie me aan?

(En evt ook een advies voor een osmose apparaat voor 25 liter per week?)
Alvast mijn hartelijke dank.
Om de waterhardheid van jou te beoordelen is het slim hoe die eens op te vragen bij je waterleverancier. Vaak hoef je dit niet eens te vragen en hebben ze dat op hun site staan.
Verder zou ik als ik jou was eerst eens gaan kijken naar je plantenbestand. Welke planten wil je en wat vragen die planten om optimaal te kunnen groeien. Dan, als je je keuze hebt gemaakt, moet je gaan kijken of je hardware aankan wat jouw plantenbestand vraagt. Wanneer je wilt gaan werken met CO2 (gas in flessen) dan kan je lichtsterkte omhoog, maar let op alleen als je hardware dit ook aankan, en mogelijk je plantenkeuze uitgebreid. Als deze vragen moet je zelf uitzoeken, ik zou de Lfs er zeker buiten laten. Deze mensen hebben andere belangen die zeker niet altijd overeenkomen met de jouwe. Alles begint bij je planten bepaal dit eerst, hulp is hier altijd, in ieder geval onafhankelijk, aanwezig. Misschien kan je onderstaande ook nog even doorkijken?

 
tja bio-co2 is wekelijks wat meer werk , fles uitgieten met oud mengsel , trechter instoppen glas suiker en 1/2 theelepel gist, aanvullen met water en terug aansluiten +-3a5 minuten per week.
Het meer aan werk heb je meestal omdat je planten beter groeien en hierdoor meer zal moeten snoeien.
Cladophora is een ander verhaal.
 
Om de waterhardheid van jou te beoordelen is het slim hoe die eens op te vragen bij je waterleverancier. Vaak hoef je dit niet eens te vragen en hebben ze dat op hun site staan.
Verder zou ik als ik jou was eerst eens gaan kijken naar je plantenbestand. Welke planten wil je en wat vragen die planten om optimaal te kunnen groeien. Dan, als je je keuze hebt gemaakt, moet je gaan kijken of je hardware aankan wat jouw plantenbestand vraagt. Wanneer je wilt gaan werken met CO2 (gas in flessen) dan kan je lichtsterkte omhoog, maar let op alleen als je hardware dit ook aankan, en mogelijk je plantenkeuze uitgebreid. Als deze vragen moet je zelf uitzoeken, ik zou de Lfs er zeker buiten laten. Deze mensen hebben andere belangen die zeker niet altijd overeenkomen met de jouwe. Alles begint bij je planten bepaal dit eerst, hulp is hier altijd, in ieder geval onafhankelijk, aanwezig. Misschien kan je onderstaande ook nog even doorkijken?

Mijn plantenlijst zet ik hier even neer, met hoe het erbij staat/stond:
Nymphaea gardneriana - verdwenen
Nymphaea stellata - verdwenen
Cyperus helferi - doodgegaan
Eleocharis montevidensis - verdwenen
Vallisneria nana - groeit minimaal
Vallisneria spiralis - 1 plantje, gekocht als nana, groeit uitstekend, is inmiddels meer dan de helft van het plantenbestand
Juncus repens - doodgegaan
Helanthium bolivianum - minimaal aanwezig
Helanthium tenellum - minimaal aanwezig
Lilaeopsis mauritiana - nauwelijks terug te vinden
Sagittaria subulata - groeit redelijk

Dus daarom wil ik c02. Nog een keer proberen met deze planten en de Vallisneria die onder de algen zitten gewoon eruithalen.
Mijn LFS is de Rifwachter in Hilversum, ik kom er al jaren, prima ervaringen mee, ik woon mijn hele leven in deze omgeving en zie zelf aan de hoeveelheid kalkaanslag die veel meer is ten opzichte van vroeger dat we inderdaad ander water hebben dan vroeger, dus ook in dat opzicht vertrouw ik op die informatie. Er staat een uitgebreide wateranalyse op de website van de leverancier, maar dat zegt me verder niet heel veel. Op het moment dat het je aquarium ingaat en met de vissen en planten in aanraking komt gebeurt er ook weer van alles met de KH tenslotte.

Die site die je doorgaf ken ik, heb ik al meerdere malen gelezen, dus dank je wel nogmaals. Mijn aquarium is nog niet in fietsfase zullen we maar zeggen, hahaha!
 
Laatst bewerkt:

Deze heb ik icm met een boosterpomp. Opzich is co2 erg simpel en niet ingewikkeld want ik ben ook geen techneut en kan er ook mee overweg.
Gewone co2 is ook stabieler en minder werk dan bio co2.
Dank je wel John, ik ga 'm uitgebreid bestuderen. Waar is die boosterpomp voor? Of zal ik eerst maar eens gaan lezen?
 
Mijn plantenlijst zet ik hier even neer, met hoe het erbij staat/stond:

Nymphaea gardneriana - verdwenen
Nymphaea stellata - verdwenen
Cyperus helferi - doodgegaan
Eleocharis montevid
ensis - verdwenen
Vallisneria nana - groeit minimaal
Vallisneria spiralis - 1 plantje, gekocht als nana, groeit uitstekend, is inmiddels meer dan de helft van het plantenbestand
Juncus repens - doodgegaan
Helanthium bolivianum - minimaal aanwezig
Helanthium tenellum - minimaal aanwezig
Lilaeopsis mauritiana - nauwelijks terug te vinden
Sagittaria subulata - groeit redelijk

Dus daarom wil ik c02. Nog een keer proberen met deze planten en de Vallisneria die onder de algen zitten gewoon eruithalen.
Mijn LFS is de Rifwachter in Hilversum, ik kom er al jaren, prima ervaringen mee, ik woon mijn hele leven in deze omgeving en zie zelf aan de hoeveelheid kalkaanslag die veel meer is ten opzichte van vroeger dat we inderdaad ander water hebben dan vroeger, dus ook in dat opzicht vertrouw ik op die informatie. Er staat een uitgebreide wateranalyse op de website van de leverancier, maar dat zegt me verder niet heel veel. Op het moment dat het je aquarium ingaat en met de vissen en planten in aanraking komt gebeurt er ook weer van alles met de KH tenslotte.

Die site die je doorgaf ken ik, heb ik al meerdere malen gelezen, dus dank je wel nogmaals. Mijn aquarium is nog niet in fietsfase zullen we maar zeggen, hahaha!
Nymphaea gardneriana
Nymphaea's houden over het algemeen, deze dus ook, van zacht zuur water. Deze zal bij een sterk belichte bak laag blijven, bij minder licht worden de stelen wat langer. In de natuur groeien ze eigenlijk op een wat zanderige bodem maar ze doen het beter op leem. Dus kleibolletjes bij de wortels is een goed idee. Je ziet dan vanzelf uitlopers ontstaan waaruit jonge plantjes uitlopen. Dit is trouwens een redelijk nieuwe soort waar ik wel al eerder over gelezen heb maar ik zag ze hier nog niet eerder aangeboden worden. Je hebt dus iets wat hier misschien nog zeldzaam is! Nymphaea gardneriana 'Santarem' heten ze officieel.

Nymphaea stellata
Dit is ook weer een plant die eigenlijk net als de meeste Lotus soorten van een hoge lichtsterkte houden wil je de kleur optimaal zien. Zachtzuur water heeft de voorkeur. Bij te hard alkalisch water hebben ze de neiging tot verslijmen. Kleibolletjes ook hier bij de wortels, ze houden van een leemachtige bodem. Temperatuur zo rond de 24 tot 28 graden.

Cyperus helferi
Een plantje dat ook weer van licht houdt! En veel bemesting via de wortels zijn belangrijk. De waterkwaliteit hardheid is tamelijk breedbandig, ze groeit in middelhard tot redelijk zacht water.

Eleocharis montevid
Een gras soort die ik ook gehad heb, ze kan best hoog worden. Ze houdt ook weer van licht maar ook van CO2. Groeide in mijn bak zo gemiddeld door. Het plantje bleek gevoelig voor alg wat tussen de stengels en op de stengels nestelde. Planten in een wat zanderige bodem zodat ze gemakkelijk wortels kan vormen.

Ensis
Ik weet niet precies welke plant je hiermee bedoeld? Er bestaat een Hygrophila guianesis soort?

Vallisneria's
Dit zijn planten die het goed doen in wat harder alkalisch water. Waarbij de nana een lange aanloopfase heeft, in ieder geval veel langer als de spira;lis die sneller aanslaat en dan uitlopers maakt. De spiralis vond ik, houdt wel van een voedzame bodem.

Juncus repens
Je planten samenstelling is op zich eigenlijk goed. Want ook deze plant vraagt een hoge lichtsterkte! Water, het liefst zachtzuur. De bladeren kunnen, eenmaal goed belicht een beetje een roodachtige tint krijgen. Ze houdt trouwens ook weer van CO2. Bodemvoeding kan geen kwaad.

Helanthium bolivianum
Deze plant had ik ook in mijn bak; de 'Angustifolius' Maar er bestaat dus ook de Helanthium bolivianum, de lagere variant die een soort gelijnd blad heeft. Eigenlijk alle Helanthiumsoorten willen veel licht. Ze zijn niet allemaal even gemakkelijk te houden. Je moet beslist aan de vraag van de plant voldoen. Zelf heb ik ook ook de 'Quadricostatus' gehad. En er bestaat nog een 'Vesuvius' die veel op een Vallisneria met gedraaide bladeren lijkt. En ook wat kweekvormen die ik eigenlijk minder goed ken.

Helanthium tenellum
Vroeger werd dit plantje altijd onder de Echinodorussen gerangschikt.
Intensief belichten! Zeker bij hogere bakken schiet de lichtsterkte snel te kort. Waterkwaliteit is ze, tenminste wat ik er van gemerkt heb, redelijk breedbandig. Maar het best toch ook weer in zachter water.

Lilaeopsis mauritiana
Een grasachtig plantje dat graag in een wat zanderige bodem staat omdat de wortels daar gemakkelijk in doordringen. Als licht, het liefst veel maar ze is wat dat betreft breedbandig. Bij wat minder licht laat ze het niet direct afweten. Zacht water heeft ze het liefst. Het plantje groeit eigenlijk niet zo snel.

Sagittaria subulata
Dit is wél een snelgroeier mits ze in een lichtsterke omgeving gezet wordt. Ze krijgt dat rode blad punten. Wat harder maar ook in zachter water, het maakt wat minder uit voor dit plantje. Je moet dit plantje ijzer (Fe) geven.

Als ik je plantenkeuze bezie moet ik zeggen dat ze uitstekend bij elkaar passen mits je een lichtsterkte biedt die op zo'n 45 of meer lumen per liter staat. Voor de waterkwaliteit zou ik gaan voor zachtzuur. Je ontkomt er niet aan om CO2 toe te voegen. Bemesting moet via de waterkolom en via de bodem. Je moet dus eens kijken of je huidige belichting deze lichtvraag wel aankan? Daar zou ik mee beginnen. Anders is deze plantenkeuze niet te handhaven, denk ik. Alles overziende denk ik dat daar met name je problemen liggen; je lichtsterkte.
 
Lieve Ben, dit weet ik allemaal, ik heb de knoop ook doorgehakt om aan co2 te gaan beginnen. Mijn vraag is welk systeem. ;)
Even voor de volledigheid, als antwoord op je laatste vraag, ik heb een Twinstar C-line II 600, die staat op 45% vanwege de algen. Eerst had ik hem op 100% maar toen was alles egaal groen.
Bemesting is van The planted box, een complete EI mix, wekelijks 50% water verversen en de EI mix toevoegen dus. Ook zitten er pilluh en kleibolletjes in de bodem.

Dus nog een keer mijn vraag, welk systeem is handig voor iemand die geen ervaring heeft met co2 toevoegen?
 

De keuze is reuze maar ik zou als je een set wil kopen wel een fles van 2 kilo nemen omdat die langer meegaan en vaak goedkoper zijn te vullen.
 
Dank je John, ik zit naar de Dennerle sets te kijken momenteel. Ik heb geen vulstation in de buurt, dus ik ben er nog niet uit wat handiger is. Ik zag dat je bij Azaqua de flessen via de post kunt laten bijvullen, maar dan heb je elke keer verzendkosten. Ik woon in een dorp, er is hier niets wat dat betreft, dus ik moet sowieso gaan uitzoeken waar wat te koop of bij te vullen is.
 
Ja en naast de verzendkosten zul je ook enige tijd zonder zitten. As ik je was zou ik eens googelen op industriele gasleverancier en kijken of er iets in de buurt zit wat co2 vult.
 
 
Ja, dank je wel, die had ik ook inmiddels gevonden, haha! Ik heb nu gereageerd op een complete set op marktplaats, van 2 jaar oud voor 150 euro, met 2 flessen van 2 kg. Ik ben benieuwd.
 
Ik heb 2 sets en ook beide van MP hoor en soms scheelt dat veel geld en als de flessen gekeurd zijn dan is dat prima te doen.
 
Lieve Ben, dit weet ik allemaal, ik heb de knoop ook doorgehakt om aan co2 te gaan beginnen. Mijn vraag is welk systeem. ;)
Even voor de volledigheid, als antwoord op je laatste vraag, ik heb een Twinstar C-line II 600, die staat op 45% vanwege de algen. Eerst had ik hem op 100% maar toen was alles egaal groen.
Bemesting is van The planted box, een complete EI mix, wekelijks 50% water verversen en de EI mix toevoegen dus. Ook zitten er pilluh en kleibolletjes in de bodem.

Dus nog een keer mijn vraag, welk systeem is handig voor iemand die geen ervaring heeft met co2 toevoegen?
Daarvoor had ik al eerder gezegd dat je het best kan kiezen voor een gas systeem. Mijn advies zou dan zijn hervulbare flessen, een algemeen bruikbaar systeem, dus niet merk gericht met alle delen afzonderlijk. Als het toch een nieuw systeem wordt zou ik ook kiezen voor een geautomatiseerd geheel.

Gezien je plantenkeuze begrijp ik weinig van het terugdraaien van je lichtsterkte dit op zich zelfs op 100% al te laag is voor die keuze. Rond de 20 lumen per liter maximaal? Met ook het resultaat dat dus te verwachten was. Algen ontstaan namelijk door tekorten en kansen die door de slechte groeikansen van je planten nog vergroot werden . Maar in dit geval horen deze planten ook gewoon niet in je bak. En dat bedoel ik beslist niet negatief. Het toevoegen van CO2 hebt je deels maar zal de oplossing nog niet geven voor dit plantenbestand. Dan moet er in ider geval licht toegevoegd. Overdenk dus je plantenbestand nog maar eens. Je weet dit eigenlijk wel, schrijf je, maar je vraagt advies en dit is het mijne en het is en blijft een positief advies bedoelt als hulp.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken je portomonee niet. Ik zou alleen niet voor het allergoedkoopste setje gaan. En mogelijk ook kijkende naar losse componenten dan alles in 1 keer. Is natuurlijk wel wat makkelijker.

Maar er zijn genoeg forumleden die je wel even willen helpen welke spullen je nodig hebt en hoe het werkt.

Ik heb een 2kg tank CO2
Aqua~Noa tweetraps drukregelaar
Inline diffuser van JBL Taifun
 
Mijn geheel automatische systeem kwam zoals trouwens vaak alle merksystemen ook uit China. Alle aparte delen kocht ik deels bij destijds Veldhuis en later bij Aliexpres die exact dezelfde artikelen verkochten. Altijd algemeen zodat alles op elkaar en op eventueel nog te kopen delen paste zonder dat ik afhankelijk van een bepaald merk was. Want wat die merkartikelen dus wel duurder maar beslist niet beter als mijn gekochte producten maakte. Maar ook op marktplaats zijn soms ook prima koopjes te halen.
 
Ik heb 2 sets en ook beide van MP hoor en soms scheelt dat veel geld en als de flessen gekeurd zijn dan is dat prima te doen.
Helaas is de set naar iemand anders, die kwam het ophalen in plaats van dat hij het naar mij zou moeten opsturen.
Daarvoor had ik al eerder gezegd dat je het best kan kiezen voor een gas systeem. Mijn advies zou dan zijn hervulbare flessen, een algemeen bruikbaar systeem, dus niet merk gericht met alle delen afzonderlijk. Als het toch een nieuw systeem wordt zou ik ook kiezen voor een geautomatiseerd geheel.

Gezien je plantenkeuze begrijp ik weinig van het terugdraaien van je lichtsterkte dit op zich zelfs op 100% al te laag is voor die keuze. Rond de 20 lumen per liter maximaal? Met ook het resultaat dat dus te verwachten was. Algen ontstaan namelijk door tekorten en kansen die door de slechte groeikansen van je planten nog vergroot werden . Maar in dit geval horen deze planten ook gewoon niet in je bak. En dat bedoel ik beslist niet negatief. Het toevoegen van CO2 hebt je deels maar zal de oplossing nog niet geven voor dit plantenbestand. Dan moet er in ider geval licht toegevoegd. Overdenk dus je plantenbestand nog maar eens. Je weet dit eigenlijk wel, schrijf je, maar je vraagt advies en dit is het mijne en het is en blijft een positief advies bedoelt als hulp.
Ik had de beslissing om aan co2 te gaan al genomen, daarom schreef ik hier mijn vraag, omdat ik door de bomen het bos niet zag. Na een ochtend op internet begint het iets duidelijker te worden gelukkig. Ik neig naar Azaqua, het zelf samen te stellen systeem, dus inderdaad hervulbaar en algemeen bruikbaar.
Het terugdraaien van het licht was omdat mijn aquarium egaal groen was van de zweefalg, en het indraaien uiteindelijk een aantal maanden geduurd heeft. Ik weet dat het niet genoeg is voor de planten, maar ik durf vanwege de cladophora nu niet meer licht te doen. Als ik co2 heb groeien de planten beter en kan ik dus verwijderen waar alg op zit. Als ik dat nu doe haal ik bijna mijn hele plantenbestand weg. Ik snap dat je probeert te helpen en dat waardeer ik ook enorm, maar ik heb het idee dat ik steeds moet herhalen wat ik al geschreven heb. ;)
Ik ken je portomonee niet. Ik zou alleen niet voor het allergoedkoopste setje gaan. En mogelijk ook kijkende naar losse componenten dan alles in 1 keer. Is natuurlijk wel wat makkelijker.

Maar er zijn genoeg forumleden die je wel even willen helpen welke spullen je nodig hebt en hoe het werkt.

Ik heb een 2kg tank CO2
Aqua~Noa tweetraps drukregelaar
Inline diffuser van JBL Taifun
Dank je wel, mijn portemonnee is krap helaas. Ik heb gekeken naar de aqua-noa en geboden op een set daarvan die op marktplaats staat. Maar helaas gaat het naar iemand anders. Erg mooi allemaal, maar boven mijn budget helaas.
Mijn geheel automatische systeem kwam zoals trouwens vaak alle merksystemen ook uit China. Alle aparte delen kocht ik deels bij destijds Veldhuis en later bij Aliexpres die exact dezelfde artikelen verkochten. Altijd algemeen zodat alles op elkaar en op eventueel nog te kopen delen paste zonder dat ik afhankelijk van een bepaald merk was. Want wat die merkartikelen dus wel duurder maar beslist niet beter als mijn gekochte producten maakte. Maar ook op marktplaats zijn soms ook prima koopjes te halen.
Ok, dank je wel voor deze info. Daar heb ik wat aan. :)
 
maar ik durf vanwege de cladophora nu niet meer licht te doen
Ik zag de link van Ben en las volgens mij dat dit een zeer stugge alg is en dat men zei dat je vaak beter kan herstarten maar goed verder heb ik me daar niet in verdiept.

 
Ja, dat klopt helemaal, een heel nare alg. Ik heb vorig jaar een nieuw aquarium gekocht, maar mijn bodem hergebruikt en het filter. Wel nieuwe filtermedia en de bodem een jaar in azijn gezet en nog heb ik cladophora terug in de bak. Ik overweeg weer een heel nieuwe start, maar heb natuurlijk mijn vissen die ik ergens moet huisvesten in de tussentijd. En anders ga ik verder met wat ik doe, namelijk bij elke waterwissel zoveel mogelijk van de alg verwijderen en behandelen met waterstofperoxide.

Inmiddels heb ik meer geboden op de co2 set en als het goed is ga ik straks geld overmaken en ben ik de nieuwe eigenaar. :DD
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat ik gekocht heb:

- Drukregelaar Aqua Noa met magneet ventiel en dubbele kamer
- inline diffuser met extra membraam
- bellen teller
- co2 slang
- 2 hervulbare co2 flessen van 2 kg.
- dropchecker + vloeistof
 
Dit is wat ik gekocht heb:

- Drukregelaar Aqua Noa met magneet ventiel en dubbele kamer
- inline diffuser met extra membraam
- bellen teller
- co2 slang
- 2 hervulbare co2 flessen van 2 kg.
- dropchecker + vloeistof
Heb je gevraagd naar de keuringsdatum van de flessen? Staat een stempel op de hals van de fles. 10 jaar geldig anders gaan ze hem niet meer vullen voor je.
 
Volgens die man is alles twee jaar oud. Ik heb er verder niet naar gevraagd, da's inderdaad niet handig. Het is inmiddels op de post, morgen ontvang ik het pakket als het goed is, dan zullen we het gaan zien.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook planten nemen die sterker zijn. Anubis, Java of Amazon sword zijn erg sterk. Ik doe het icm photos plant en helemaal geen algen meer.
 
je kan een omgekeert bakje vullen met co2 onder water op die manier doseer je stabiel en blijven je water waarden ook stabiel. en kun je ook veel geld besparen op zoon systeem denk ik want je co2 doseering hoeft niet zo precies te zijn
osmose apparaat zou ik met booster pomp kopen en zoveel mogelijk liter per minut eventueel gelijk een kraantje instaleren in de keuken is handig met schoon maken en andere dingen buiten het aqrium om
 
Het is binnen, de flessen zijn volgens mij uit 2020. Het ziet er prima uit op het eerste gezicht!
A0D2DDEA-F337-40DA-A1A7-51B0D05E0D9F.jpeg
EBE34718-12E4-4AE3-9D6B-E8DD30BF48AF.jpeg
5B4E98A8-6ED3-43F4-A5BC-DA9BD3D4C533.jpeg
60084AC1-1751-42C2-A286-4912F85DEF31.jpeg

Excuses voor de foto’s die ondersteboven staan.
 
Ziet er netjes uit en de flessen hoef je pas in 2013 te laten herkeuren. Ik heb ook die drukregelaar en het afstelschroefje is wel super gevoelig hoor.
 
Ziet er netjes uit en de flessen hoef je pas in 2013 te laten herkeuren. Ik heb ook die drukregelaar en het afstelschroefje is wel super gevoelig hoor.
Dank je wel John! Ik zal erop letten. Eerst maar eens uitzoeken hoe alles in elkaar moet. En een gat in de kast zagen.
Mijn volgende marktplaatsaankoop wordt die auto uit Back to the future. 😇
 

Terug
Bovenaan