vragen over eerste aquarium, co2 checker blauw, vissen happen snel lucht en bruine algen?


ok, dan gaan we zo door igg:) we hebben de spleten naast de achterwand en het glas en filter volgepropt met een soort filtermateriaal die we van een aquarium winkel hebben gekregen. Ik heb geen idee wat voor spul het is eigenlijk.
Ik heb er hier een foto van.
Zou dit van invloed kunnen zijn op de kwaliteit en balans van het water, en kan dit een permanente oplossing zijn of moeten we iets anders bedenken voor de lange termijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20220618_182241[1].jpg
    IMG_20220618_182241[1].jpg
    157.1 KB · Weergaven: 68
Weet iemand wat voor soort spons het ding op voorgaande foto is?
Ik heb een nieuwe vraag, ons aquarium wordt nu zonder verwarming ong 27 graden..
Ik las dat 27.7 graden het maximum is voor danios?
Hoe doen jullie (danio houders) dit? Worden andere aquarium ook zo warm zonder verwarming?
Ik zit te denken of een fan als koeling zou helpen, en welke voor een juwel primo 70 aquarium geschikt is.
Verwarming heb ik al tijdenlang van het stopcontact, en 2 dagen geleden heb ik 50% water vervangen door zo koud mogelijk water uit de kraan.
Is het verstandig om nu weer 50% koud water toe te voegen?
Met een 50% koud water change daalt het water met ongeveer 3 graden.
In 1 a 2 dagen warmt het ook dezelfde 3 graden of zelfs 4 op.
Ik zit een beetje met teveel water changes vs te hoge temperatuur.. Waar ligt de balans in dit geval?
 
Niet echt een geschikt plan iedere 3 dagen zo'n temperatuurdrop te laten maken in je aquarium daar kun je zieke vissen van krijgen, een coolerfan werkt prima en koelt ongeveer 2-3 graden, voor jouw aquarium zou een fan met 3 stuks voldoende moeten zijn
 
Ik kan alleen nergens een fan voor dit model aqaurium vinden, De enige opening is de voer opening. Zou ik nu in de kap moeten gaan zagen?
Op zich als ik voer haal ik vaak de hele kap omhoog, dus als het alleen in de voer opening kan is het ook acceptabel.
Hoe doen andere mensen dit met een aquarium met kap?
 
Bij Aliexpres zijn ze vrij goedkoop en ik gebruik die ook voor de bak hier.
 
Ik kan alleen nergens een fan voor dit model aqaurium vinden, De enige opening is de voer opening. Zou ik nu in de kap moeten gaan zagen?
Op zich als ik voer haal ik vaak de hele kap omhoog, dus als het alleen in de voer opening kan is het ook acceptabel.
Hoe doen andere mensen dit met een aquarium met kap?
Inderdaad de kap eraf halen anders kan het verdampte water nergens heen en heeft een fan geen nut
 
Met een kap die niet open is werkt het niet want de fan moet op het oppervlak blazen.
 
Even weer een update, ik meet al een tijd lang geen nitriet in het water, alhoewel ik met de warmte wel wat water ververst heb, maar dit is inmiddels 4 a 5 dagen geleden en nog steeds geen nitriet.

Wel zie ik dat er allerlei soorten algen zitten op de 3d achterwand, veel bruine, wat draderige, een stukje fel paarse en her wat lijkt op kleine plukjes cyano, ter grootte van ongeveer een halve tot 1 cm.
Het zit vooral boven waar de outlet van het filter langs stroomt en in het midden. Onder zit gek genoeg helemaal niks op de wand.
Ik heb tot nu toe 2 keer geborsteld met tandeborstel voor zover dat het gaat, maar alles zit er als een razende weer op. De bruinalg al na 2 dagen.

Ik heb geprobeerd met een slangetje een hevel te maken om zo het af te zuigen waar ik poets, maar na 1 keer geluk te hebben, is het me verder niet meer gelukt om stroming te krijgen door het slangetje.
Geprobeert het slangetje vol te krijgen met de douche en dan dicht te houden en in het aquarium te doen, en met het zuigen aan het uiteinde. Er zit geen rommel in de slang.
Op de een of andere manier wil het gewoon niet. Is er soms een bepaalde techniek of zijn er speciale spullen voor om dit voor elkaar te krijgen?
Ik heb met veel spullen, slangen en maandenlang geprobeerd inmiddels.
 
Hoelang draait de bak en heb je een totaaltje en wat foto s van de alg en welke waterwaarden meet je?
 
Weet iemand wat voor soort spons het ding op voorgaande foto is?
Ik heb een nieuwe vraag, ons aquarium wordt nu zonder verwarming ong 27 graden..
Ik las dat 27.7 graden het maximum is voor danios?
Hoe doen jullie (danio houders) dit? Worden andere aquarium ook zo warm zonder verwarming?
Ik zit te denken of een fan als koeling zou helpen, en welke voor een juwel primo 70 aquarium geschikt is.
Verwarming heb ik al tijdenlang van het stopcontact, en 2 dagen geleden heb ik 50% water vervangen door zo koud mogelijk water uit de kraan.
Is het verstandig om nu weer 50% koud water toe te voegen?
Met een 50% koud water change daalt het water met ongeveer 3 graden.
In 1 a 2 dagen warmt het ook dezelfde 3 graden of zelfs 4 op.
Ik zit een beetje met teveel water changes vs te hoge temperatuur.. Waar ligt de balans in dit geval?
Misschien wel in je thermometer? Geeft dat ding wel een juiste temperatuur aan? Want waarom heeft het water een dergelijke temperatuur? Tenzij dat de omgevingstemperatuur zo hoog is?
 
Ik heb helaas geen nog andere thermometer, maar ik ben wel aan het kijken naar een goedkope goede digitale thermometer. is toch eigenljik wel een must merk ik.
Ik heb wel het leidingwater gemeten en toen ging de thermometer snel (binnen een minuut iig) naar 15 graden. En in de zomer las ik dat het ongeveer op 16 zou zitten, en in de winter op 11. Dit komt ook wel overeen met wat ik met mn handen voel.
Ik vind het echter ook wel gek dat het aquarium altijd vrij warm is. Hij is nu wel wat gezakt naar 25 graden en de kamertemperatuur is nu 22.7 graden.
Ik heb de kap er nu driekwart op. Visjes doen geen spring pogingen gelukkig.
Ik ga een dezer dagen weer eens alle waterwaarden opnemen.
 
Hier had ik 10 digitale thermometers in 1 bak in een bundeltje bijelkaar hangen, de temperatuurweergave liep een ruime 6 graden uiteen (de koudste was 20 graden de warmste 26 graden de thermostaat stond op 24 graden ingesteld) dus die zijn totaal niet betrouwbaar
 
Ik heb geprobeerd met een slangetje een hevel te maken om zo het af te zuigen waar ik poets, maar na 1 keer geluk te hebben, is het me verder niet meer gelukt om stroming te krijgen door het slangetje.
Geprobeert het slangetje vol te krijgen met de douche en dan dicht te houden en in het aquarium te doen, en met het zuigen aan het uiteinde. Er zit geen rommel in de slang.
Op de een of andere manier wil het gewoon niet. Is er soms een bepaalde techniek of zijn er speciale spullen voor om dit voor elkaar te krijgen?

Dit is heel makkelijk te doen: ene kant van de slang in je aquariumwater, andere kant van de slang zuig je water aan ( met je mond). Als de slang bijna helemaal gevuld is druk je met je duim op de slang. Hierdoor kan er geen water meer uit, immers zit de andere kant van de slang in het water. Dan de slang boven een emmer houden en je duim eraf. Wanneer je emmer lager staat dan het aquarium gaat het water in de slang stromen. Dit heet, dacht ik, de wet van communicerende vaten.
 
Dit is heel makkelijk te doen: ene kant van de slang in je aquariumwater, andere kant van de slang zuig je water aan ( met je mond). Als de slang bijna helemaal gevuld is druk je met je duim op de slang. Hierdoor kan er geen water meer uit, immers zit de andere kant van de slang in het water. Dan de slang boven een emmer houden en je duim eraf. Wanneer je emmer lager staat dan het aquarium gaat het water in de slang stromen. Dit heet, dacht ik, de wet van communicerende vaten.
Ja zo probeerde ik het te doen, maar op de een of andere manier zodra ik mn duim eraf haalde ging er maar heel even water stromen en hield t er vrijwel direct mee op of gebeurde er helemaal niks. Terwijl ik wel het water opgezogen had tot het punt waar ik het uit moest spugen.
Ik dacht, het gewicht van het water trekt het andere water wel mee, en als er van de andere kant ook geen lucht in kan komen en vanaf het aquarium ook niet moet dit wel goed gaan. Maar helaas niet het geval.
 
Hier had ik 10 digitale thermometers in 1 bak in een bundeltje bijelkaar hangen, de temperatuurweergave liep een ruime 6 graden uiteen (de koudste was 20 graden de warmste 26 graden de thermostaat stond op 24 graden ingesteld) dus die zijn totaal niet betrouwbaar
Das niet veel soeps idd. Misschien waren ze op verschillende hoogtes gecalibreerd?
Waren deze allemaal van amazon of aliexpress enz. of zaten er ook van gerenomeerde aquarium merken tussen?
 
Ja zo probeerde ik het te doen, maar op de een of andere manier zodra ik mn duim eraf haalde ging er maar heel even water stromen en hield t er vrijwel direct mee op of gebeurde er helemaal niks. Terwijl ik wel het water opgezogen had tot het punt waar ik het uit moest spugen.
Ik dacht, het gewicht van het water trekt het andere water wel mee, en als er van de andere kant ook geen lucht in kan komen en vanaf het aquarium ook niet moet dit wel goed gaan. Maar helaas niet het geval.

Dan zijn er twee dingen die mogelijk niet voldoende zijn:
1. Het verschil in hoogte tussen het aquariumwater en de emmer is onvoldoende. De slang in het aquariumwater moet echt hoger zijn dan de hoogte waar je de slang laat uitstromen.
2. Er zat toch teveel lucht in de slang.
Beide oorzaken zorgen voor terugstromen van het water in het aquarium.

Zorg voor minimaal 30 centimeter hoogteverschil en zuig goed aan. Mocht je een beetje aquariumwater in je mond krijgen, kun je dat altijd uitspugen in de emmer.

Succes!
 
Das niet veel soeps idd. Misschien waren ze op verschillende hoogtes gecalibreerd?
Waren deze allemaal van amazon of aliexpress enz. of zaten er ook van gerenomeerde aquarium merken tussen?
Die dingen worden helemaal niet gecalibreerd, en kwamen bij diverse winkels vandaan (aliexpress maar ook webshops in NL)
 
Nog steeds niet gelukt :p
Ik heb een foto gemaakt van de opstelling, misschien is hier iets mis mee?
Dit is een tuinslang, ik heb het ook geprobeerd met een hele stukke doorzichtige siliconen slang die bij de tetra cg 30 zat, maar die slang was zo stug dat ik m nauwelijks in n bocht krijg en hij blijft ook niet in de emmer zitten, ook niet met een klem die erbij zat.
 

Bijlagen

  • IMG_20220625_195649.jpg
    IMG_20220625_195649.jpg
    213.7 KB · Weergaven: 64
Das niet veel soeps idd. Misschien waren ze op verschillende hoogtes gecalibreerd?
Waren deze allemaal van amazon of aliexpress enz. of zaten er ook van gerenomeerde aquarium merken tussen?
Vele (aquarium-)thermometers geven vaak ook evenveel verschillende waardes aan, of ze nu uit China komen of elders. ( Die dan ook gewoon weer in China gemaakt worden...) Gewoon Ć©Ć©n thermometer aanhouden. Vaak blijkt zo'n kwik metertje nog het beste te werken. Even testen met kraanwater of het ding het Ć¼berhaupt wel doet. En dan ook in je bak die temperatuur meting aanhouden.
 
Hier had ik 10 digitale thermometers in 1 bak in een bundeltje bijelkaar hangen, de temperatuurweergave liep een ruime 6 graden uiteen (de koudste was 20 graden de warmste 26 graden de thermostaat stond op 24 graden ingesteld) dus die zijn totaal niet betrouwbaar
Ik heb een gekalibreerde thermometer met een zeer kleine afwijking.
Geen enkele analoge thermometer geeft de juiste temperatuur aan.
Heb 2 Sera's en 1 Tetra. De afwijking onderling is 4 graden.

De ingestelde temperatuur (Dennerle Nano Thermo Compact) is 24c en geeft op de gekalibreerde thermometer 23,4c aan (andere kant van de bak).
Ik weet nu wat de afwijking is dus weet ik dat 26c-ish op de Sera thermometer 23,4c is ;)
 
Nog steeds niet gelukt :p
Ik heb een foto gemaakt van de opstelling, misschien is hier iets mis mee?
Dit is een tuinslang, ik heb het ook geprobeerd met een hele stukke doorzichtige siliconen slang die bij de tetra cg 30 zat, maar die slang was zo stug dat ik m nauwelijks in n bocht krijg en hij blijft ook niet in de emmer zitten, ook niet met een klem die erbij zat.

Ik denk dat je het andersom aan het proberen bent. Het water loopt van je aquarium naar de emmer. Dat betekent dat de uiteinde van de slang in het aquariumwater moet liggen en je aan het uiteinde van de slang die de emmer in gaat gaat aanzuigt, dan aan ā€˜emmer kantā€™ je duim er op houdt en de slang beven de emmer houdt en je duim loslaat. Dan stroomt het water van boven naar beneden. Let op dat je niet de slang in de emmer in het water legt. Stromen doet het water doordat je de slang lager dan het aquarium gewoon in de emmer laat lopen. Dus niet water in de emmer en daar je slang inleggen. Dan doet ie het niet.
Lukt het nu?

Check dit filmpje:
 
Het is me gelukt!! eindelijk zoeft het water door de tube heen! XD
Met een dennerle vaccuum cleaner, eentje met handmatig pompje, en dan of t ding plat houden of helemaal onderwater, en t pompje pompt er water, en na 3 keer drukken gaat het stromen :) de tube was ook heel flexibel wat wel meehelpt.
Helaas echter te weing zuiging om de grote stukjes iets van de bodem te halen, maar perfect voor de meuk in t filter.
Heb nu ook de eheim vac pro, moet ik nog proberen en aanpassen.

En update:
we hebben ook nieuwe bewoners! 3 slakken, 6 neons, en 5 5band barbeeltjes :)
Wat een happening was t toevoegen! De white cloud minnows die altijd meezwommen met de danio's kopieerden ineens totaal het gedrag van de neons :p gingen ook onder in de bak liggen en er wat tussen in zwemmen.
Neons er op een gegeven moment achteraan, de bak door onder in de planten. De barbeeltjes zwommen als 1 visje de bak door
Danio's compleet in de stress omdat ze nog maar met 4 waren ipv "8" en helemaal bovenin.
Volgende ochtend zwommen ze weer normaal, en maken de visjes nu soms scholen van dezelfde soort en soms van 2 of alle, en de minnows zwemmen ook af en toe weer met de danio's mee.
Ook een bruissteen gekocht en even aan gehad. Dat was nog even wennen want alleen de danio's vertrouwde het een klein beetje.

Tijdje terug ook een kaamlaag gehad, en ik zie kleine beetjes blauwalg regelmatig terugkomen. wellicht omdat t filter nog nooit echt leeggezogen was en er af en toe wel wat granules in werden gezogen.
Ik heb mijn oog nu op de Siccce shark pro 700 filter als upgrade voor het standaard juwel filter, ik wacht er met smart op!
 
Ons filter zit met zuignappen vast, en naast de 3d achtergrond.. stond in de handleiding van juwel :((
Te gek voor woorden want ik heb alles moeten volproppen met filter schuim omdat visjes er klem kwamen te zitten, met 2 doden tot gevolg..
Zelfs afgelopen week nog eentje gered in de halve cm tussen uitlaat en achtergrond.. ook maar schuim tussen gedaan.
Vissen zitten er al.. het liefst had ik alles eruit willen halen en alle spleten dicht kitten, ander filter er in aan de zijkant ipv achterkant.
Maarja dan zouden we een compleet 2e aquarium moeten opstarten oid? ik zou het niet weten iig.

Daarom kan ik het filter niet veilig verwijderen, en haal ik de sponsjes er uit en zuig ik de rommel die in filter behuizing zweeft eruit met de dennerle nano gravel cleaner. Enige ding wat ik tot nu toe heb gevonden wat werkt voor dit soort dingen.

Ik heb de nieuwe shark 700 pro filter van sicce op het oog als vervanging voor de juwel bioflow one die er nu in zit. Heb ik werkend venturi ding, spraybar, beter richtbare stroming, bio pallets, verwijderbaar filter en een meer gevarieerde filtering, en hoeft ie niet meer op achterkant te zitten.
Tegen die tijd meld ik me wel voor advies, hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Ik heb vandaag een water meting gedaan met het water vlak voor water change, op zn slechtst dus.
Viel me wel op dat de PH iets omhoog is gegaan. Hij zit nu meer in de buurt van de 8 dan de 7.5

Morgen doe ik voor de zekerheid een bruistest op een steen die er in zit (een rainbow rock van hornbach, zou intert moeten zijn in principe) maar in het water in Groningen, waar ik woon zit wel gigantisch veel kalk (altijd overal in huis kalk aanslag incl aquarium boven de waterrand.
Elke week veeg ik om die reden het glas boven de waterrand schoon.
Ook las ik dat co2 de ph verlaagd, en ik zat sowieso al te denken om diy co2 met gelatine te proberen.
er liggen wel redelijk wat poepjes op de bodem, (net een eheim clean vac pro voor gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd.

Verzuren poepjes het water eigenlijk en zou mn ph zonder de poepjes nog hoger uitvallen?

De metingen met colombo druppel test set:
15-8-2022
GH na 6 druppels groen
KH na 6 druppels geel
PH 7.5 a 8
PO4 phosphate 0.5mg/l of ietsjes minder
NO2 nitriet 0.0 mg/l
NO3 nitraat +- 5mg/l (licht roze zweem)
NH3/NH4 ammonia 0.0 mg/l

De vorige keer dat ik alle waarden bij elkaar heb gemeten was alweer even terug en dit is het verschil:
verschil tussen 6-6-2022 en 15-8-2022
PH ietsjes omhoog, met 0.5 of minder
GH omlaag met 1
KH omlaag met 1
Phosphate omhoog van 0.05 / 0.1 naar 0.5 mg/l
nitraat omglaag met 2mg/l
ammonia zelfde, 0.0

Wat vinden jullie van deze waterwaarden?
 
Een nieuw filter in gebruik nemen is geen rocket science hoor, je kan hem gewoon mee laten draaien met het oude filter en na 4 weken haal je het oude filter eruit en is er niks loos
 
Het is meer het dichten van de spleten waar ik mee zit. Ook dat ik eigenlijk niet op hele lange termijn daar filterspons voor wil gebruiken. Lijkt me niet dat het water erachter en er diep in veel stroomt en er komt wel licht bij en nutrienten.
Op een stukje daarvan had ik al blauwalg zitten. ik kon gelukkig het waterpeil genoeg omlaag brengen om t stukje eruit te halen en schoon te maken. Maar als t elder is.. wat we gezien hebben is dat de danios met een paar minuten al vast zitten met wat pech. uit pure nieuwsgierigheid en opwinding van wat er gebeurd. Sochtends als mannetje vrouwtje achterna zit dan krioelen ze echt tegen alles aan.

Ik heb net het kraanwater hier getest op ph, en dat is 7.5 voor zover ik het hier kan zien. Absoluut geen 7
 

Terug
Bovenaan