vragen over eerste aquarium, co2 checker blauw, vissen happen snel lucht en bruine algen?


Gaat de goede kant dus weer op gelukkig.
 
Ja, de zebra's zaten vanochtend allemaal te paaien toen t licht aan ging! een heel spektakel! Is dat toeval of heeft te maken met water temperatuur of iets anders?
het water is 25 graden.
 
Ik doe nog de water verversingen, nu 1 keer per 2 dagen. De visjes zwemmen er op hun gemak bij met name in het midden en onder in de tank.
Ik heb het filter nu wat meer opengezet dan eerst.
Het ruikt nu niet meer muf boven het water en het is helder.
De bruinalg kwam vrij gemakkelijk van de planten en het glas af.
De meeste planten groeien goed, krijgen wel wat kleinre blaadjes ivm de co2 die we niet toevoegen.
Ik had er iig al wat voedings bolletjes bij de planten ingedrukt, die zijn goed voor een hele tijd geloof ik, maanden staat op de verpakking.
Voeding in de water kolom toevoegen ben ik nu nog wat huiverig voor.
Een van de danios is dik geworden, een post daarvoor aangemaakt in het kweken gedeelte:)
Hoewel de meeste planten die wij in onze bakken hebben moerasplanten zijn is het toch wel zaak om naast bodemvoeding ook voeding via de waterkolom toe te dienen. Echte waterplanten zijn dit sowieso nodig maar ook moerasplanten nemen hun voeding min of meer deels via de waterkolom op.
 
Update met de dingen die mij opvallen:
bleke danio
danio die soms tegen filter aan gezogen lijkt te worden
stamplantjes groeien als kool, crypto melt een beetje
Wat groene korte harige alg op de Echinodorus "Reni"
Geen tot weinig diatomeeen op het glas

Hoihoi hier even een update hoe het nu gaat met de bak.
Een van de zebra danio's was bij het aandoen van de lamp heel erg bleek. nu lijkt er wat meer kleur in te zitten maar nog steeds veel bleker dan voorheen.
Is dit een signaal dat er wat mis is?
Ze zwemt wel goed. samen met de andere danio's racen de tank door tussen de planten en de rotsen. Het is niet dat zij achtervolgd wordt,
Het zijn nu wel maar 4 danio's, maar we durven nog geen vissen toe te voegen met zo'n kwakkelende bak.

Ik heb eergister een 50% water change gedaan, gister meen ik me niet te herinneren dat ik iets geks zag, maar vandaag is ze lijkbleek ten opzichte van normaal!
Het enige wat veranderd is is dat het water in de dag voordat ik de water change had gedaan wat af was gekoeld van 25 naar 22 graden, en ik dit deze temperatuur met de water change heb aangehouden, en deze nog steeds op 22 staat, en dat ik de heat weer in het stopcontact heb gestoken en op 22 graden heb gezet.
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben of zou het iets anders kunnen zijn?

Verder lijkt een andere (dikke zwangere?) danio het moeilijk te hebben met de stroming van het filter? (ik heb de uitlaat nu half bedekt met schuim (was eerder ongeveer 80% bedekt.
Ze lijkt de paddelen met de vinnen en wordt steeds weer naar het filter toegezogen.
Misschien moe van het achtervolgen ook?
Ze zit sowieso vaak in die hoek sinds ik wat minder bedekt heb van de filter uitlaat en soms zo voor het filter
De danio met schimmel zat alleen maar daar voor het filter, vlak voordat hij dood ging.

Is dit een reden om toch maar weer meer te bedekken van de filter uitlaat?
Ik heb tot nu toe nog geen passend verloop stukje kunnen vinden om de stroming naar boven te richten.

Ik heb ook een filmpje gemaakt van de gehele bak hoe de vissen zich nu gedragen.

Ik heb een test kit gekocht,
en ik meet eigenlijk altijd wel wat nitriet, ongveer 0.25
0 phosphaten
0 ammonia (2 keer gemeten omdat ik 0 nogal een gekke waarde vind met alle poepjes en visjes en blaadjes die afsterven?)
0 ijzer
Nitraat heb ik even niet bij de hand, voeg ik straks toe
 

Bijlagen

  • IMG_20220530_102400.jpg
    IMG_20220530_102400.jpg
    376 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20220530_102359.jpg
    IMG_20220530_102359.jpg
    450 KB · Weergaven: 73
  • VID_20220530_120825.mp4
    65.4 MB
  • VID_20220530_112250.mp4
    193.2 MB
Laatst bewerkt door een moderator:
nitraat is lichtroze, onder de 10 , waarschijnlijk tussen 5 en 7
 
Als je nitiet blijf meten zou ik tussendoor nog 1x een waterwissel doen. Want dat moet echt 0 zijn. De witte Danio kan last hebben van en temp schok. De dikkere Danio weet ik zo niet. Voorlopig idd niks aan vis toevoegen tot dat hij een aantal weken stabiel draait qua waterwaarden.

Gr. Ed
 
Dus toch weer terug naar elke dag 50% water wissel?
Nu doe ik om de andere dag namelijk.
Dat gaat lastig worden, komende week gaan we op vakantie. dan moeten ze iig 5 dagen met het water doen, ik kan niet iemand regelen die om de dag doet.
Ik heb seachem prime van LFS gekregen, maar ik durf dat spul niet te gebruiken..
Dankzij het advies van de persoon bij de LFS is het kado van mijn vriendin, waarbij we dachten goed ingelicht te zijn.. nu min of meer een nachtmerrie geworden ;(
 
Elke dag hoeft misschien niet, maar zolang je nitriet meet is een wissel wel een must. Als je voor je vakantie nog 1 of 2x kan wisselen en niks meet voordat je weg gaat lijkt het mij dat je geruster op vakantie gaat dan wanneer je nitriet meet. Het is even door de zure appel heen bijten nu.

Gr. Ed
 
Ok,
Ik heb ma. water wissel gedaan heb ik heb nu (woe ochtend dit als nitriet (zie foto)
Ik weet niet goed wat ik ervan moet maken, een hele lichte roze zweem, op de fotos zit het water ong een uur in het glaasje, toen ik keek na 5 min was het nog iets lichter dan dit geloof ik.
Ik dacht eerst missch reflectie van de roze stripjes er naast, maar als ik het flesje omhoog houd en kijk zie ik ook de roze zweem.
Is het door doseren van water of druppels ook mogelijk om preciezer te testen binnen een bepaalde range ?
 

Bijlagen

  • IMG_20220601_120013.jpg
    IMG_20220601_120013.jpg
    147.2 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20220601_120019.jpg
    IMG_20220601_120019.jpg
    165.8 KB · Weergaven: 70
Ik zie roze, maar minder dan de 0,5, betekend toch water verversen, maar dan zoals Ed hierboven het al aangeeft, want er is dus nog nitriet aanwezig en deze moet echt 0 zijn (druppeltest geeft dan kleurloos aan, helemaal geen roze er in)
 
ok,
Ik meet ook vlak na de water verversing heel klein beetje roze.
Moet ik nu meerdere keren per dag water gaan verversen?
Bestaat er ook een kans dat de cycle helemaal niet gaat lukken?
Ik zat er al over te denken om deze juwel rommel te retourneren aan de hornbach om elders goede kwaliteit spul te kopen met hopelijk goed advies..
Het is dan wel na 30 dagen maar het betreft een set die niet naar behoren werkt (moet de pomp half bedekken, anders is de stroming veels te hard voor de vissen) na nu 5 weken nog steeds elke dag water verversen, dus sponsjes zullen wel van slechte kwaliteit zijn)
Zouden de visjes het overleven als ik een nieuwe bak koop, huidig substraat in overzet (of nieuw substraat) en een pomp van normale kwaliteit erin zet en misschien ergens van iemand een gebruikt sponsje kan vinden?
Als ik met hornbach er al uit kom om huidig ding te retourneren uberhaupt:confused:
In zowel de hornbach als lfs in Groningen heb ik inmiddels 0.0 vertrouwen en hebben we bijna alles teruggebracht wat maar kon.
We zijn helemaal naar duitsland gereden om daar proberen goed advies te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
ok,
Ik meet ook vlak na de water verversing heel klein beetje roze.
Moet ik nu meerdere keren per dag water gaan verversen?
Bestaat er ook een kans dat de cycle helemaal niet gaat lukken?
Ik zat er al over te denken om deze juwel rommel te retourneren aan de hornbach om elders goede kwaliteit spul te kopen met hopelijk goed advies..
Het is dan wel na 30 dagen maar het betreft een set die niet naar behoren werkt (moet de pomp half bedekken, anders is de stroming veels te hard voor de vissen) na nu 5 weken nog steeds elke dag water verversen, dus sponsjes zullen wel van slechte kwaliteit zijn)
Zouden de visjes het overleven als ik een nieuwe bak koop, huidig substraat in overzet (of nieuw substraat) en een pomp van normale kwaliteit erin zet en misschien ergens van iemand een gebruikt sponsje kan vinden?
Als ik met hornbach er al uit kom om huidig ding te retourneren uberhaupt:confused:
In zowel de hornbach als lfs in Groningen heb ik inmiddels 0.0 vertrouwen en hebben we bijna alles teruggebracht wat maar kon.
We zijn helemaal naar duitsland gereden om daar proberen goed advies te krijgen.
Ik zou met deze kleur roze om de dag een wissel doen en ja, de cycle is al op gang en zal alleen maar beter worden,
Het ligt niet aan de spullen die je hebt, die zijn prima, Juwel is prima kwaliteit. En je hoeft de pomp niet half te bedekken, een panty is genoeg. En de sponzen zijn van prima kwaliteit van Juwel, dus ook daar ligt het niet aan.

Het ligt aan hoe je geadviseerd bent en hoe je er zelf mee omgaat, je filter had eerst ruim 4 weken moeten indraaien en dan had je langzaam aan, mits de waterwaarden goed waren, vissen kunnen gaan toevoegen.
Maar dit is niet gebeurd, dus je hebt nu nog geen volledige bacteriecultuur in je filter. Als je deze sponzen ook weer gaat vervangen, en je bodem vervangen, waar nu ook bacterie in het aangroeien zijn, help je alles om zeep van wat er tot nu toe is opgebouwd en weet je zeker dat je vissen doodgaan.
Aan jou de keus.

Of je blijft geduld hebben tot je filter goed ingedraaid is en tot die tijd waterwissels doen om je vissen te laten overleven,
Of je ruilt alles om voor nieuw en je weet zeker dat je vissen doodgaan, want nogmaals, aan je spullen ligt het niet.
 
Btw, zelf zie ik op de foto van de test niet echt een zichtbare roze kleur hoor. Een filter heeft tijd nodig om in te draaien (de hele bak dus) en ik zou het even een kans geven want zo te zien zit er weinig of geen no2 in tenzij de foto een ander beeld laat zijn.
 
Als je wat meer zekerheid wilt over je nitriet test.
Test eens water direct uit de kraan.
Als dit ook een roze zweem heeft, weet je dat het 0 moet zijn. In kraanwater zit geen nitriet.
Dan heeft de test gewoon een beetje kleur van zichzelf.

En is verversen tot kleurloos beetje zonde van het water.
 
Als je wat meer zekerheid wilt over je nitriet test.
Test eens water direct uit de kraan.
Als dit ook een roze zweem heeft, weet je dat het 0 moet zijn. In kraanwater zit geen nitriet.
Dan heeft de test gewoon een beetje kleur van zichzelf.

En is verversen tot kleurloos beetje zonde van het water.
Nouwww....., even kniesoren! 0,01 ietsiepietsie zit er toch in.... ;););)
Schermopname (106).png
 
Ik denk dat we blauw alg hebben gekregen, maar weet het niet zeker.
Hierbij een foto.
Aangezien ik nu gelukkig vrijwel geen nitriet meer meet, (na de waterwissel vlak na elkaar kwam het eigenlijk niet meer terug) is het nu al 3 dagen geleden dat ik de laatste water verversing heb gedaan, ik had ondanks dat wel voor vandaag een water verversing staan, om niet ineens een raar verschil te krijgen.
Uitgerekend lees ik dat blauw alg kan komen door balans verstoring?
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik nu langer heb wacht met verversen?
In hoeveel tijd kan dit problematisch worden? we gaan namelijk komende week op vakantie, dus het aquarium zal even zonder ons moeten.
Wel wordt het water 1 en indien nodig 2 keer ververst.
Het blauwe spul zit in een vrije stromingsluwe plek in het aquarium.
Heeft het zin om dit stukje af te zuigen? ik heb een dun slangetje waarmee het mij was gelukt om een beetje de bodem af te zuigen, maar op advies van deze thread doe ik doe ik op het moment niks aan de bodem.
Bovenin het aquarium is veel stroming, in het midden matig, en onder niet heel veel.
Onze zebra danio's kunnen niet met teveel stroming omgaan namelijk. Ze zwemmen de hele bak door in de luwe zones en af en toe zwemmen ze in de stroming, maar voor korte stukjes.
Bedek ik de pomp minder dan komt een van de danio's al na korte tijd in de problemen en wordt ze tegen het filter aan gezogen
Ik zou evt. de pomp wel een uurtje of 2 meer open kunnen zetten, maar veel langer niet.
 

Bijlagen

  • IMG_20220605_140919.jpg
    IMG_20220605_140919.jpg
    149.2 KB · Weergaven: 72
Bruinalg zie ik volgens mij wel in elk geval en blauwalg zou ook kunnen. Een teken dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is lijkt me en ik zou zeker blauwalg dagelijks afhevelen en een verversing doen.
Met geduld komt het vast en zeker wel goed en dit gebeurt velen van ons wel zo af en toe hoor.
 
Ok, nou op hoop van zege dan maar de komende week, het is me niet gelukt om water af te hevelen met een slang (hij zat vol grind en oud water en wou dat liever niet binnen krijgen)
Ik heb de blauwalg met grind en al met een soeplepel maar uitgehaald. Of dit de verzorger gaat lukken straks betwijfel ik, maar we zien het wel.
Zou het helpen om af en toe wat scheutjes te doen van tetra safestart, of gewoon wachten en zo vaak mogelijk verversen?
 
Safe start kan in elk geval geen kwaad. Ik zou met het einde van de slang voorzichtig het bovenste laagje met blauwalg wegzuigen en goed spoelen en terugdoen.
Het is vaak een kwestie van een lange adem.
 
Wat voor slang kunnen we daarvoor gebruiken, heb je misschien een linkje of winkel waar we een goede kunnen kopen?
Die van de tetra waterzuiger is net te kort om de emmer te bereiken en veels te stug, andere is weer te dun enz.

Ook zie ik dat de temperatuur weer is gestegenvcan 22/23 naar 25 / 26 graden, terwijl kamer temperatuur 21 is, en ik er wat kouder water bij had gedaan om de temperatuur van 24 naar 22 te krijgen.
Ik heb een foto bijgevoegd van hoe de thermostaat zit.
Zit deze zo goed, of zit deze te hoog, en zit de thermometer ervan beneden of bovenin?

De blauwalg is nu allweer terug, precies naast waar ik wat grind weggeschept had.
 

Bijlagen

  • IMG_20220606_114503.jpg
    IMG_20220606_114503.jpg
    150.1 KB · Weergaven: 66
Thermometer zit goed van wat ik zie. Je kan even kijken of je hem evengoed aan ziet gaan bij deze temperatuur, je kan hem nog een graatje lager zetten en dit even goed in de gaten houden. Is hij nieuw of 2de hands?

Verder zou ik niet alleen dat plekje blauwalg wegzuigen, maar altijd ook een flink stuk eromheen, want als je het niet ziet wil niet zeggen dat het daar ook niet zit. Goed schoonspoelen met heet water en afspoelen met koud en weer terug stoppen in je aquarium.

Gr. Ed
 
Wat voor slang kunnen we daarvoor gebruiken, heb je misschien een linkje of winkel waar we een goede kunnen kopen?
Ik gebruik gewoon tuinslang en daar hevel ik ook mee af elke week.
 
Mooi, ik heb gelukkig nog een stuk tuinslang liggen waar wat vanaf kan! :) ik ga het proberen.
Ik heb nog een filmpje gemaakt van het aquarium en de blauwalg die er vandaag zit.
De visjes lijken het goed te doen, ik heb filter opening nog wat meer open gezet, en met name de white cloud minnows gaan nu surfen:)
De danio's zijn ook wat minder kribbig en zwemmen vaker met zn vieren naast elkaar.
Voor de vakantie heb ik er een tetra voer tablet in gelegd.
Alle plantjes groeien goed (als ik naar oude fotos kijk zie ik hoeveel) behalve de crypto, die is net zoals bitcoin een beetje in de rats. ik zie geloof ik wel 2 a 3 nieuwe kleine blaadjes zonder diatomeen, misschien nieuwe blaadjes.
 

Bijlagen

  • VID_20220606_144840.mp4
    228.7 MB
Let er wel op dat tijdens je vakantie het water niet teveel belast wordt want daar doet blauwalg het goed op.
 
Ik zou degene die er op past evt kunnen vragen om elke dag 1 keer te voeren. 2 keer is geen mogelijkheid helaas.
Ik zie de visjes wel veel algen eten, dus ze hebben wel wat snacks.
Het viel me net op dat onze langstaart danio een aantal keer achter elkaar schuurde op de bodem, precies waar die blauw alg zit.. zou dat er op de een of andere manier mee te maken kunnen hebben?
Als je denkt dat dat beter is dan de vakantie tablet doe ik dat namelijk., gezien de blauwalg.

Voor de zekerheid test ik nu alle waarden die ik kan testen met t colombo test setje.
Ammonia test staat geen schudden bij vermeld.. maar de druppeltjes vloeistof ligt wel onderin het ml flesje.. Doe ik er juist aan moet niet te schudden of kan ik het maar beter wel schudden?
Zodra de testjes klaar zijn zet ik hier de resultaten neer.
 
Ik weet niet hoelang je weg gaat maar een week kunnen ze prima zonder voer als je ze voor het eten even voldoende geeft. Of je maakt voor elke dag een envelopje met een klein beetje zodat ze niet per ongeluk teveel geven.
Mijn nh3/4 test moet ik wel schudden zover ik weet.
 
Laatste water verversing 50% gister, 5-6-2022

Dit zijn de test resultaten:
Ammonia NH3 0 ? niet geschud volgens handleiding, was voorgaande meting ook altijd 0
Nitriet NO2 minder dan 0.5mg/l, alleen een heel licht roze zweem
Nitraat NO3 7-10 mg/l
Phosfor PO4 tussen 0.01 en 0.5, licht blauw, waarsch tussen 0.1 en 0.2 oid ?
PH 7.5, kleur kwam exact overeen
GH 7 begon rood, 7 druppels werd t groen
KH 5 begon blauw, 5 druppels werd t geel

Ik heb helaas niet van alles fotos genomen, maar ph, gh, en kh waren heel duidelijk te onderscheiden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220606_162439.jpg
    IMG_20220606_162439.jpg
    82.9 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20220606_162454.jpg
    IMG_20220606_162454.jpg
    90.6 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20220606_162458.jpg
    IMG_20220606_162458.jpg
    96.5 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20220606_162502_1.jpg
    IMG_20220606_162502_1.jpg
    367.8 KB · Weergaven: 50
Ik heb hier de handleiding van de oude colombo koffer maar je moet wel schudden bij de nh3/4 test.
 
Mooi, ik heb gelukkig nog een stuk tuinslang liggen waar wat vanaf kan! :) ik ga het proberen.
Ik heb nog een filmpje gemaakt van het aquarium en de blauwalg die er vandaag zit.
De visjes lijken het goed te doen, ik heb filter opening nog wat meer open gezet, en met name de white cloud minnows gaan nu surfen:)
De danio's zijn ook wat minder kribbig en zwemmen vaker met zn vieren naast elkaar.
Voor de vakantie heb ik er een tetra voer tablet in gelegd.
Alle plantjes groeien goed (als ik naar oude fotos kijk zie ik hoeveel) behalve de crypto, die is net zoals bitcoin een beetje in de rats. ik zie geloof ik wel 2 a 3 nieuwe kleine blaadjes zonder diatomeen, misschien nieuwe blaadjes.
Ik ben er van overtuigd dat je je filter helemaal moet open zetten ipv een beetje. Je plantjes bewegen nauwelijks tot niet en een slechte doorstroming geeft ook alleen maar problemen.
Je metingen vind ik zo slecht nog niet, die Nitraat is prima en zou je Fosfor dus ook omhoog mogen om het meer in balans te krijgen(10/1) en daardoor de alg ook minder worden... Over de juiste plantenvoeding hebben we het al eerder gehad....
 
Ik ben er van overtuigd dat je je filter helemaal moet open zetten ipv een beetje. Je plantjes bewegen nauwelijks tot niet en een slechte doorstroming geeft ook alleen maar problemen.
Je metingen vind ik zo slecht nog niet, die Nitraat is prima en zou je Fosfor dus ook omhoog mogen om het meer in balans te krijgen(10/1) en daardoor de alg ook minder worden... Over de juiste plantenvoeding hebben we het al eerder gehad....
Laten we het maar houden op fosfaat :LOL:
 
Bij deze weer een update van ons aquarium
Nieuwe dingen: witte laag op opppervlakte, kleine stukjes cyano bacterien op planten, pompje helemaal open met stukje schuin omhoog.

Ik denk dat ik het inderdaad maar op fosfaat hou.. ik hoef geen russisch aquarium! :O
We zijn weer terug en de visjes hebben het gelukkig allemaal overleefd!
iemand was zo aardig om ze te voeren en de water wissels te doen om de andere dag.

Er zit nu een dunne witte laag op het water oppervlakte. Na water verversen zit deze er nog steeds.
Is dit een kaamlaag, en wat kan ik hier tegen doen? Er is al behoorlijk wat oppervlakte beweging.

Het filter heb ik in de tijd dat we het aquarium hebben nog niet gespoeld oid. Wel even bekeken en een paar kleine blaadjes uit geplukt.
Wanneer zou ik deze schoon moeten moeten spoelen? (in aquarium water las ik)

De diatomeeen zitten nu met name op de achterwant lijkt het. flink veel ook.
Zal ik deze laten zitten of eraf borstelen?

Ik knip altijd bruine, zwakke, dode of met diatomeeen bedekte blaadjes weg en als ik een losse zie pluk ik die er ook uit.
Er zitten nu vaak meerdere algen tegelijk op planten bladeren. Diatomeeen, soort groene draadjes, grijze draadjes of een soort half doorzichtig laagje.

Het nitriet gehalte nog altijd aanwezig als een roze zweem. Tijdens onze vakantie is het water om de andere dag ververst..
Zal ik nu weer elke dag doen?

De cyano ophoping op de bodem is vooralsnog niet terug gekomen, echter wel op 2 van de plantjes, de Alternanthera Reineckki Pink sunset en de Alternanthera Reineckii "Red"
De delen waar de cyano op zat heb ik weggehaald.

De meeste plantjes groeien goed, uitgerekend de moeilijkste plant die het meeste verwelkt, de crypto is per ongeluk uit de bodem getrokkken, dus die heb ik weer teruggeplant.
Ik heb het tuitje van de pomp zonet helemaal opengezet voor nu met zo'n grijs pvc buisje van de bouwmarkt en daar aan een stukje siliconen slang die naar boven wijst, en ik kijk het even aan of de visjes dit aankunnen.

Als er een los blaadje in het aquarium zit is die in no time door het hele aquarium heen onder en boven en weer bij de pomp.
De bodem is redelijk schoon met uitzondering van aan de rechterkant naast de Pogostemon Quadrifolius (die echt hard groeit!) .
Dit was of is een stromings luw stukje denk ik.
Ik denk dat ik hier de prut op het grind weg ga hevelen met slangetje.
De kleine holle hars rots heb ik er ook uit gehaald, ding begon na 4 dagen al te stinken.

Ik heb een filmpje gemaakt van de kaamlaag en van het aquarium hoe het er nu bij staat (nieuwe pomp stukje staat daar nog niet op)
 

Bijlagen

  • VID_20220618_133023.mp4
    11.3 MB
  • VID_20220618_115522 small.mp4
    236.8 MB
Een wit oppervlakte laagje duidt op een kaamlaag en diatomen kun je vaak ook makkelijk afvegen. Ik denk al met al dat de bak niet in balans is en dat je hiermee geduld moet hebben.
Eventuele blauwalg liefst dagelijks verwijderen.
 

Terug
Bovenaan