vragen over eerste aquarium, co2 checker blauw, vissen happen snel lucht en bruine algen?


Inderdaad. Toen ik er eenmaal achter kwam wat er allemaal moet kloppen en werken werd ik eerst een tijd heel onzeker en gaf de hobby me meer zorgen dan plezier. Nu het allemaal een beetje onder controle is heb ik zeker geen spijt dat ik eraan begonnen ben. Ik zit nog elke dag te genieten van mijn levende schilderij.

Nog even volhouden. Het komt goed.
 
Het is allemaal een leerproces en niemand heeft alle wijsheid in pacht moet je maar denken.
 
Het is allemaal een leerproces en niemand heeft alle wijsheid in pacht moet je maar denken.
Dat klopt!

Het zou alleen wel fijn, als de plaats waar de hobby start (de lfs) met goede adviezen zou komen.
Ipv alleen maar met middeltjes aankomen.
 
Dat had/en heb ik soms nog hoor, dat onzekere. In het begin voor aanschaf aquarium veel gelezen, dus de basiskennis was redelijk oke. Maar elk dingetje wat ik tegen kwam zakte de moed me in de schoenen. Ik had verrot hout erin, en blauwalg, en opstartwormen, pffff. Maar na een hele tijd werd hij langzaam, maar zeker stabiel en ik leer elke week, voornamelijk door dit forum, weer bij. Nu heb ik dat bv met co2, ik ben helemaal niet technisch aangelegd, dus daar durf ik helemaal niet aan te beginnen. Daar heb ik dan wel mijn plantenbestand op aangepast, en de lichtsterkte, maar dat duurde ook een hele tijd voordat ik door had wat de beste verhouding is tussen plantenvoeding, lichtsterkte, etc zonder alg te krijgen. Nu draait hij prima zonder co2 en is het alleen maar genieten.
 
Ik heb net een van de plastic rotsen uit de tank gehaald om de diatomeeen /algen ervanaf te halen, en toen ik hem uit het water haalde stonk het vreselijk! Toen ik daarna aan de rots rook rook ik niet zo'n stanklucht, het lijkt wel alsof t een wolkje van iets betroft?
Zou het misschien kunnen dat er stilstaan water in de rots zat wat ernstig vervuild was? Moet ik nu vrezen voor een accute watervervuiling en snel een water change doen?
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken en of dit normaal is ja of nee.
Ook bij het schoonmaken van de rost met tandenborstel, begon het weer vreselijk te stinken, haast een soort van combinatie van sloot lucht en lijm lucht?
Echt nog nooit zoiets geroken.
Ik durf hem vooralsnog iig niet terug te doen tot ik weet wat het is.
 

Bijlagen

  • IMG_20220517_165309.jpg
    IMG_20220517_165309.jpg
    166.9 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20220518_111020.jpg
    IMG_20220518_111020.jpg
    403 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20220518_111031_1.jpg
    IMG_20220518_111031_1.jpg
    421 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
Die holle rotsen daar gaat het water in stilstaan en inderdaad gaat dat water dan rotten, beter vul je zo'n holle rots op met zand en dicht je het gat
 
ok, en is dit normaal? het lijkt wel alsof er verf vanaf komt? Wat voor verf zit er eigenlijk op ? En zou het kunnen dat de algen de verf op hebben gegeven ofzo? OF zou de tandenborstel het er al af hebben gepoetst? iets wat me ook niet ok lijkt?
We hebben deze rots in een aquarium winkel gekocht, als aquarium decoratie.
 

Bijlagen

  • IMG_20220518_112102_1.jpg
    IMG_20220518_112102_1.jpg
    373.4 KB · Weergaven: 64
  • IMG_20220518_112113.jpg
    IMG_20220518_112113.jpg
    477.8 KB · Weergaven: 62
Vertrouw je het niet dan hou je hem eruit.
 
Waar zouden we veilige rotsen kunnen kopen voor ons aquarium? Ongelofelijk dat we zelfs qua rotsen al 2 keer! (eerst kregen we een kalk rots) bij verschillende winkels rommel heben gekregen :(
 
In principe bij een tuincentrum. Een steen kan je makkelijk testen of hij kalk bevat door er een paar druppels azijnzuur op te sprenkelen. Gaat de staan wat bruizen dan zit er geen kalk in.
 
In principe bij een tuincentrum. Een steen kan je makkelijk testen of hij kalk bevat door er een paar druppels azijnzuur op te sprenkelen. Gaat de staan wat bruizen dan zit er geen kalk in.
Dan is de slotsom om met een flesje azijnzuur uit te rukken naar het tuincentrum;)
 
Correctie: gaat hij bruizen dan zit er kalk in 😅. Mooie weer stijgt mij naar mijn hoofd 😊.
 
Waar zouden we veilige rotsen kunnen kopen voor ons aquarium? Ongelofelijk dat we zelfs qua rotsen al 2 keer! (eerst kregen we een kalk rots) bij verschillende winkels rommel heben gekregen :(
Weet je, Ik zou die plastic stenen eruit laten... geen idee waarom je plastic rommel geadviseerd is, maar goed.. je geeft aan dat het stinkt, de verf los laat.... er uit laten dus!
Ik zou ook niet meteen gaan kijken voor andere stenen.... eerst je bak in orde krijgen, stenen toevoegen kan later altijd nog.
Er staan hier op het forum genoeg topics over soorten stenen en om steen te testen staan hierboven al tips... Dus als je een steen vind, bijv. online, zoek hem dan hier even op, dan weet je meteen de ervaringen van anderen met dezelfde steen...
 
Misschien kun je op zoek gaan naar een winkel met het ‘dierbaar’ keurmerk.
Deze mensen hebben verstand van zaken.

Bij mijn winkel verkopen ze ook stenen. Bij enkele soorten staat vermeld dat deze kalk bevatten, dus niet voor alle aquaria geschikt zijn.

Ik zou het liefst voor natuurlijke materialen gaan. Maar ook die (zoals hout) hebben wel onderhoud nodig.
 
Tja in een straal van 10 km niks in de buurt hier.
 
Goedemorgen,
Weer een onverwacht iets in het aqarium, twee slakjes!
er kropen ineens 2 slakjes over het glas en ook over de planten bladeren, ramen worden er wel mooi schoon van maar:
Wat voor slakjes zijn dit, en is dit goed of slecht en kan dit een plaag worden?
Ze poepen ontzettend veel zie ik, waar ik me wat zorgen om maak, gaat de extra poep in mijn geval problemen geven of mn water change schema veranderen? Daarom post ik het ook maar in deze thread.
We hebben een gravel cleaner van tetra, de cg30, maar het is me nog niet gelukt om deze te laten werken, en aangezien de bodem van onze aquarium best wel vol zit met planten waar ik zon voedings bolletje bij heb gedrukt weet ik nog niet hoe ik dat aan ga pakken.. dat voedings spul zal wel naar boven komen dan denk ik.
 

Bijlagen

  • 20220519_101721.jpg
    20220519_101721.jpg
    282 KB · Weergaven: 62
Je moet ook zo min mogelijk in de bodem komen want daar zitten bacterien en vaak komen er dan ongewenste stoffen los.
 
Goedemorgen,
Weer een onverwacht iets in het aqarium, twee slakjes!
er kropen ineens 2 slakjes over het glas en ook over de planten bladeren, ramen worden er wel mooi schoon van maar:
Wat voor slakjes zijn dit, en is dit goed of slecht en kan dit een plaag worden?
Ze poepen ontzettend veel zie ik, waar ik me wat zorgen om maak, gaat de extra poep in mijn geval problemen geven of mn water change schema veranderen? Daarom post ik het ook maar in deze thread.
We hebben een gravel cleaner van tetra, de cg30, maar het is me nog niet gelukt om deze te laten werken, en aangezien de bodem van onze aquarium best wel vol zit met planten waar ik zon voedings bolletje bij heb gedrukt weet ik nog niet hoe ik dat aan ga pakken.. dat voedings spul zal wel naar boven komen dan denk ik.
Lastig om te zien op die foto maar gezien het huisje en de tekening misschien een zebraslak? Toevallig nog een andere foto van de nieuwe gasten?
 
Ik denk poelslakjes, dat kan geen kwaad.
 
Ik denk ook een Poelslakje.
 
Ik heb vandaag een andere decoratie rots omgedraaid en schoongemaakt ,gelukkig wel een kleinere, dezelfde riool lucht, en daarna direct een water change gedaan.
Ik heb een filmpje gemaakt van hoe de visjes nu zwemmen, kunnen jullie hieraan af zien of de visjes gestressed zijn of dat ze zich op hun gemak voelen?
Het visje met schimmel is helaas overleden, ik heb hem er met het netje uitgevist, maar daarna bedacht ik me pas dat nu de schimmel op het netje zou kunnen zitten.
Op welke manier kan ik dit het beste schoonmaken?
Ik heb 70% ethyl alcohol, 96% isopropyl alcohol en bleek in huis.
Ik lees veel over bleek als schoonmaak middel, dit is toch chloor met wat chemische additieven? Dit gaat er gewoon weer af met water?

edit: huh wat doet de grote danio daar nou bij 0:54 ? spuugt ie daar nou een bak grind uit of eten? :ROFLMAO:
 

Bijlagen

  • VID_20220519_214613.mp4
    103.1 MB
Alles waar water in kan stilstaan, eruit, dus plastic rotsen met gaten er in... Dus doe je goed als het water stinkt, direct een waterverversing te doen(y)
Zoals ik op het filmpje kan zien hebben de overgebleven vissen het prima naar hun zien, ik zie geen raar gedrag.

Ik vraag me wel af waarom je de uitstroom van je filter dicht hebt gemaakt met een spons. In het filmpje zie ik geen enkele beweging van de blaadjes van de planten, wat mij aangeeft dat er te weinig stroming is, wat ook weer problemen gaat geven. Je visjes vinden wat meer stroming echt niet erg en de plantenvoeding stroomt zo beter langs je planten waardoor zij de voeding kunnen opnemen. Stroming zorgt er ook voor dat het vuil (peop, resten voedsel) door de stroming bij je filter terecht komen en niet blijven liggen in je bak, want als dat blijft liggen brengt dat weer problemen met je waterwaarden en kun je dus visstertfr krijgen... Dus meer stroming is absoluut nodig.
Dus ik zou dat sponsje van je uitstroom afhalen. En als je je druk maakt over "te veel" stroming, kijk dan of je de uitstoom dmv een andere uitlaat, of met een stukje flexibele buis kan richten op je achterwand, dat scheelt dan al enorm.
 
Ow en het netje gewoon goed uitspoelen met water, geen chemische middelen gebruiken (n)... Daarna het netje goed laten opdrogen, dus niet vochtig laten, door het drogen overleeft eventueel achtergebleven schimmel niet.
 
Ik heb ook ooit een kunststof rots gehad in een nano en daar stonk het ook en al helemaal in die rots. Daar is geen circulatie en dat kan denk ik snel voor problemen zorgen en ik heb dat holle ding er snel uitgehaald.
 
De uitlaat van de pomp heb ik niet helemaal dichtgemaakt maar een spleetje opengelaten, omdat de vissen vast kwamen te zitten, en omdat de tetra's snachts naar het oppervlakte gaan, stil gaan liggen, en vervolgens verticaal gaan en dan door de stroming naar de filter intake geduwd, waar ze dan eng dichtbij zitten, ze zijn ongeveer even groot als de filter spleten.
Er is in de bak vooral stroming boven, maar onder niet veel.
Ik heb nu alle spleten uit nood dicht gedrukt met filter spons wat over was bij lfs (weet niet of dat permanent kan uberhaupt), alleen dat slapen voor het filter baart me nog wel zorgen als ik de uitlaat helemaal open zou zetten.
Bij minder stroming hingen ze snachts stil her en der in de bak horizontaal.

tzt ga ik een verloop stukje zoeken wat hierop past om de stroming misschien wat diffuser te krijgen of naar de wand of naar boven te richten en kijken wat dat uithaalt.
En misschien een mesh over de filter spleten heen kitten? hoe lang kan zon filter eigenlijk uit het water voordat de bactieren doodgaan?
 
Als je de filter eruit haalt dan zou ik de inhoudt ervan in een bak met aquariumwater leggen maar heb je een foto want je bent wel bezig met die filter volgens mij.
Ik kan me niet voorstellen dat zo n filter tetra s kan opzuigen.
 
De uitlaat van de pomp heb ik niet helemaal dichtgemaakt maar een spleetje opengelaten, omdat de vissen vast kwamen te zitten, en omdat de tetra's snachts naar het oppervlakte gaan, stil gaan liggen, en vervolgens verticaal gaan en dan door de stroming naar de filter intake geduwd, waar ze dan eng dichtbij zitten, ze zijn ongeveer even groot als de filter spleten.
Er is in de bak vooral stroming boven, maar onder niet veel.
Ik heb nu alle spleten uit nood dicht gedrukt met filter spons wat over was bij lfs (weet niet of dat permanent kan uberhaupt), alleen dat slapen voor het filter baart me nog wel zorgen als ik de uitlaat helemaal open zou zetten.
Bij minder stroming hingen ze snachts stil her en der in de bak horizontaal.

tzt ga ik een verloop stukje zoeken wat hierop past om de stroming misschien wat diffuser te krijgen of naar de wand of naar boven te richten en kijken wat dat uithaalt.
En misschien een mesh over de filter spleten heen kitten? hoe lang kan zon filter eigenlijk uit het water voordat de bactieren doodgaan?
Als je bang bent dat je visjes in die spleten terechtkomen, doe er dan tijdelijk een panty omheen. dan weet je zeker dat ze niet in die spleten komen en die panty spoel je dan wat vaker uit zodat er er niets verstopt raakt. Als ze dan iets groter zijn gegroeid laat je de panty eraf. Voor sommige filters kun je ook een "filter guard" kopen om te voorkomen dat het garnalen of kleine visjes opzuigt, wellicht heeft jouw merk dit ook. En anders ff een panty... Waarmee je dus je filter gewoon open kan laten staan en er voldoende stroming is, zowel bovenin als onderin, das echt een must! Niets dichtstoppen!

Dus niets dicht kitten, je visjes kunnen die stroming makkelijk hebben..... En zoals Jessicapilon hierboven adviseert, mocht je om wat voor reden dan ook je filter eruit moeten halen, leg dan de sponzen in een bak met aquarium water, maar het liefst blijf je nu zoveel mogelijk vanaf van het filter omdat hij nog aan het indraaien is. Je kunt hem natuurlijk wel heel even naar boven halen om er een verloopstukje op te zetten, dan weer terug en weer meteen aanzetten, dan maakt dat minuutje echt niets uit... Maar nu moet het filter indraaien en blijf je er liever vanaf.
 
5 baby goud cardinaal tetra;s en 5 zebra danio's,
Volgens mij, als ik naar je filmpje kijk, heb je zebra danio's en chinese danio's..... ik zie er geen tetra's in? Er bestaat wel een goudtetra, maar die is meer zilverachtig met een gouden glans en dat zijn de jouwe niet.
En die op je filmpje passen echt niet door die spleten van het filter.
 
Je hebt ze geID'd! :D(y) dankejwel! ik heb even gegoogled en kwam eindelijk onze visjes tegen.
Ik kon ze eerder al niet vinden. Nu snap ik ook waarom ze nu ze wat groter zijn achtervolg interactie hebben met de zebra danio's
we hebben eentje met van die grijze streepjes op de zijkant en de rest is zonder.
Omdat ze zo klein zijn (toen we ze kochten waren ze nog veel kleiner) dacht iemand anders er cardinaal goud tetras in te herkennen en lsf had het te druk voor telefoontje blijkbaar.
Als ze groeien passen ze niet meer, maar nu met wat pech en schrik floepen ze misschien toch naar binnen, vooral de ene die nog n stuk kleiner is dan de rest.
 
Je hebt ze geID'd! :D(y) dankejwel! ik heb even gegoogled en kwam eindelijk onze visjes tegen.
Ik kon ze eerder al niet vinden. Nu snap ik ook waarom ze nu ze wat groter zijn achtervolg interactie hebben met de zebra danio's
we hebben eentje met van die grijze streepjes op de zijkant en de rest is zonder.
Omdat ze zo klein zijn (toen we ze kochten waren ze nog veel kleiner) dacht iemand anders er cardinaal goud tetras in te herkennen en lsf had het te druk voor telefoontje blijkbaar.
Als ze groeien passen ze niet meer, maar nu met wat pech en schrik floepen ze misschien toch naar binnen, vooral de ene die nog n stuk kleiner is dan de rest.
Ja het is wel leuk om te weten welke visjes je hebt;). Dan kun je ook gaan lezen hoe groot ze worden, of het schoolvisjes zijn, welke omgeving ze nodig hebben, welke temperatuur en voeding ze fijn vinden. Dus doe daar idd je voordeel mee.
En zoals ik eerder zei, als je toch bang bent dat ze in het filter komen, doe er een panty omheen, maar zet je filter open, das echt een must om ook je vissen in leven te houden;)

En doe je nog de waterverversingen? Gaat het al beter met je vissen? Pas als je filter ingedraaid is en je vissen het goed hebben, kun je je aandacht vestigen op plantenvoeding etc, misschien is het verstandig om daar alvast over te gaan inlezen. Stapje voor stapje;)
 
Ik doe nog de water verversingen, nu 1 keer per 2 dagen. De visjes zwemmen er op hun gemak bij met name in het midden en onder in de tank.
Ik heb het filter nu wat meer opengezet dan eerst.
Het ruikt nu niet meer muf boven het water en het is helder.
De bruinalg kwam vrij gemakkelijk van de planten en het glas af.
De meeste planten groeien goed, krijgen wel wat kleinre blaadjes ivm de co2 die we niet toevoegen.
Ik had er iig al wat voedings bolletjes bij de planten ingedrukt, die zijn goed voor een hele tijd geloof ik, maanden staat op de verpakking.
Voeding in de water kolom toevoegen ben ik nu nog wat huiverig voor.
Een van de danios is dik geworden, een post daarvoor aangemaakt in het kweken gedeelte:)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan