Vissen kweken, waar ligt de grens?


Mode hondje, kanarie, mode visjes, trendsetters en de vele volgers......:)
 
Maar eerlijk is eerlijk, om een bepaalde nieuwe kleurslag of vorm te kweken lijkt mij rete moeilijk en vergt volgens mij enorm veel kennis en geduld! en dat geduld op te kunnen brengen vind ik dan ook wel weer erg bewonderingswaardig!
 
Ja wil niet weten hoeveel dieren er gekweekt zijn op bepaalde kleuren.

kijk bijvoorbeeld alleen al is naar het dwerggarnaal houden, echt legio en legio opties aan kleuren en strepen en figuurtjes ect...
toch hoor ik daar weinig mensen over, terwijl het principe hetzelfde is als kleuren kweken bij discus bijvoorbeeld.
 
Is gewoon een kwestie van veel kweken, en dan selecteren. Keer op keer, en telkens weer de juiste ouders bij elkaar.
En wat uitgeselecteerd wordt gaat de kliko i, dient als voer voor andere vissen, of wordt verkocht als ‘mix’.
 
Daar was ik ook verbaasd over, toen ik over de Vivariumbeurs liep. Zo veel kleuren garnalen, ongelooflijk en ook heel knap. En bovendien was alles wat daar zat normaal garnaal-vormeg en gedroeg zich ook zo. Ik heb vroeger een tijdje dat wat ik in de biologieles over de Wetten van Mendel uitgeprobeerd toen ik tamme ratten had, dus ik snap een heel klein beetje hoe lastig kweken is. Albino's gaan in het wild dood omdat ze geen schutkleur hebben en zo gemakkelijk een prooi worden. Je kunt er wel mee kweken, maar soms zijn ze ook heel erg zwak. Soms worden ze weer gebruikt voor kleurvarieteiten. Garnalen en vissen selectief kweken lijkt me echt heel moeilijk, en dan nog precies de juiste omstandigheden creëren om de eitjes uit te laten komen, de jongen grot te laten brengen enzovoort. Ik kan me voorstellen dat er een heleboel tijd en geld in gaat zitten als iemand dat echt goed wil doen. En dan nog, over sluierstaarten weet ik, dat de visjes die de kweker niet wil hebben worden gedood. Degenen die voor de winst gaan zullen deze visjes misschien op de algemene markt dumpen. Mijn LFS sluiers zijn in ieder geval niet 100% perfect van vorm en/of kleur. Gelukkig zijn degene die ik nu heb gewoon als huiskamervis prima, ze zwemmen, eten en bewegen goed. Mijn oranda echter was wel een kneusje, dat ik heb geeuthanaseerd. Toch zijn er onder de zgn. HQ sluiers ook vissen, die bijzonder knap gekweekt zijn, en ook goed als vis functioneren. Maar eigenlijk zou dierenwelzijn bovenaan moeten staan bij alle diersoorten die door de mens gekweekt en gefokt worden.
 
denk dat een andere kleurslag ook niet zo het probleem is maar de vervormingen die er gekweekt worden , goudvissen die alleen omhoog kunnen kijken , kom nou zeg , wat is dat voor waanzin , of geforceerd kweken door hormoon injecties ,
 
ojee, ik zie door de bomen het bos niet meer zoveel kweekvormen en kleuren zijn er. Ook van garnalen! Ik ben wel blij met het feit dat de grens van kweken hier uiteindelijk toch wel dicht bij elkaar zit hier op het forum, Rene je was wel heel hard in je uitspraak maar je laatste bericht stemd mij iets meer gerust.....;)
 
Hormooninjecties... wordt dat ook al bij vissen gedaan? Dat omhoog kijken snap ik nog vanuit historisch oogpunt, toen de Chinezen en Japanners goudvissen in porseleinen schalen hielden ( glas kenden ze nog niet). Die schalen waren glad en rond en er lag geen zand op de bodem. Ze hapten met hun bekje en het voer lag gewoon op de bodem. Voor de houders van die vissen was het leuk dat de visjes hen aankeken ( soms zie je nog wel Chinese plaatjes van zulke vissen, hieronder in de vissenkom).

chinese vissenkom.jpg




Ik weet niet of zulke vissen erg oud werden, of dat ze steeds de aandacht van hun baasjes kregen. Voor een karper is het geen natuurlijke omgeving, maar ja, in die tijd keek men daar toen natuurlijk heel anders tegenaan. In onze eigen contreien was het overigens niet anders, katknuppelen en ganstrekken waren toen algemeen volksvermaak, om maar te zwijgen van openbare terechtstellingen en het tentoonstellen van rariteiten op de kermis...
 
Hormooninjecties... wordt dat ook al bij vissen gedaan? Dat omhoog kijken snap ik nog vanuit historisch oogpunt, toen de Chinezen en Japanners goudvissen in porseleinen schalen hielden ( glas kenden ze nog niet). Die schalen waren glad en rond en er lag geen zand op de bodem. Ze hapten met hun bekje en het voer lag gewoon op de bodem. Voor de houders van die vissen was het leuk dat de visjes hen aankeken ( soms zie je nog wel Chinese plaatjes van zulke vissen.

Bekijk bijlage 286412



Ik weet niet of zulke vissen erg oud werden, of dat ze steeds de aandacht van hun baasjes kregen. Voor een karper is het geen natuurlijke omgeving, maar ja, in die tijd keek men daar toen natuurlijk heel anders tegenaan. In onze eigen contreien was het overigens niet anders, katknuppelen en ganstrekken waren toen algemeen volksvermaak, om maar te zwijgen van openbare terechtstellingen en het tentoonstellen van rariteiten op de kermis...

Bij de Clownbotia's wordt dat toegepast om ze aan het kweken te krijgen, althans zover ik heb begrepen.
 
Het kan natuurlijk zo zijn, dat bij sommige soorten het natuurlijk milieu zo is aangetast, dat ze zich alleen nog met hulp van de mens kunnen voortplanten en zo voor uitsterven worden behoed. Dit geldt onder meer voor de Vuurstaartlabeo en de Chinese Danio. Ik weet niet hoe of dit bij de clownbotia is. Ik lees wel het volgende in Wikipedia: "Voortplanting is in een aquarium niet mogelijk. De vissen worden daarom in het land van herkomst gevangen en wereldwijd geëxporteerd. Er zijn wel berichten over commerciële kweek met behulp van hormonen." Je kunt op die manier wel voorkomen dat de natuurlijke populatie wordt weggevangen.
 
veel vissen zijn gewoon moeilijk te kweken het is niet zo simpel om dus gewoon effe mannetje en vrouwtje bij elkaar te zetten met garnalen heb gewoon veel minder last van inteelt hoewel het ook al veel voor komt met cardina
 
Tja, ik weet uit ervaring dat het kweken vaak echt lastig is. En lukt het kweken dan is het grootbrengen de volgende uitdaging. Ik kweek L-nummers en er zijn soorten die kweken als konijnen en weer andere soorten is het vrij lastig. Er staan ook zoveel tegenstrijdigheden op internet. Ik probeer al tijden te kweken met Sturisoma en het grootbrengen van de jongen blijkt toch echt vrij lastig. Nu na een jaar hoor ik hier op het forum dat een uitval van 30 tot 50% normaal is. Dus ik ben al een jaar aan het klootviolen en probeer alles wat ik lees en hoor van andere kwekers. Gelukkig heb ik afgelopen week een goed advies gekregen van een kweker hier op het forum dus hopelijk gaat het volgende ronde beter. Ik heb dan ook diep respect voor de aqua liefhebbers die het blijkbaar in de vingers hebben en bijna alle soorten kunnen kweken. Ziet er allemaal simpel uit, ook op die youtube filmpjes. Soms denk ik ach, maak maar gewoon een mooie show aquarium, erg mooi! maar ik vind juist het kweken erg boeiend en geweldig als het lukt en je ziet zo'n zwerm kroost! Zoals bij maanvisjes...geweldig! Om soorten aan het kweken te krijgen lukt mij eigenlijk redelijk goed, scalare, labirint, L-nummers antenne baarsjes etc...maar dan!
 
het heeft er ook veel al me te maken dat je bekant een vijver nodig hebt voor de meesten soorten vis om ze fatsoenlijk groot te brengen of je moet heel veel water wissels gaan doen etc ik ben een groot fan van filterplanten die geen voeding nodig hebt maar leven op de poep van garnalen in mijn geval zo dat je een full cycle haalt en bij vissen ik het meestal ook bedoeling dat je veel jong verliest zodat je aleen sterke vissen overhoud
 
Zou dat voor het kweken van vissen dan ook handig zijn? ik hoorde dat slakjes en garnalen goed zijn. welke planten zijn het dan? ps, ik heb hier malawa garnalen, erg mooi! Het lijkt erop dat ze niet altijd zo mooi kleuren. weet jij hoe dat komt?
 

Bijlagen

  • 20190101_213008.jpg
    20190101_213008.jpg
    131.5 KB · Weergaven: 87
Zou dat voor het kweken van vissen dan ook handig zijn? ik hoorde dat slakjes en garnalen goed zijn. welke planten zijn het dan? ps, ik heb hier malawa garnalen, erg mooi! Het lijkt erop dat ze niet altijd zo mooi kleuren. weet jij hoe dat komt?
ja dat is gewoon hoe ze zijn folgens mij er is nog een forum lid (waar ik 123 niet de naam van weet ) die heeft ook een grote groep zitten maar ook niet zoveel kleur
de namen van die planten weet ik niet maar ik heb gewoon drijfplanten die elke week deels weg haal en daar onder alemaal langzaam groeiende planten slakjes zijn goed zuig ze wel weg als het er te veel woorden komen tog wel terug
 
Tja, ik weet uit ervaring dat het kweken vaak echt lastig is. En lukt het kweken dan is het grootbrengen de volgende uitdaging. Ik kweek L-nummers en er zijn soorten die kweken als konijnen en weer andere soorten is het vrij lastig. Er staan ook zoveel tegenstrijdigheden op internet. Ik probeer al tijden te kweken met Sturisoma en het grootbrengen van de jongen blijkt toch echt vrij lastig. Nu na een jaar hoor ik hier op het forum dat een uitval van 30 tot 50% normaal is. Dus ik ben al een jaar aan het klootviolen en probeer alles wat ik lees en hoor van andere kwekers. Gelukkig heb ik afgelopen week een goed advies gekregen van een kweker hier op het forum dus hopelijk gaat het volgende ronde beter. Ik heb dan ook diep respect voor de aqua liefhebbers die het blijkbaar in de vingers hebben en bijna alle soorten kunnen kweken. Ziet er allemaal simpel uit, ook op die youtube filmpjes. Soms denk ik ach, maak maar gewoon een mooie show aquarium, erg mooi! maar ik vind juist het kweken erg boeiend en geweldig als het lukt en je ziet zo'n zwerm kroost! Zoals bij maanvisjes...geweldig! Om soorten aan het kweken te krijgen lukt mij eigenlijk redelijk goed, scalare, labirint, L-nummers antenne baarsjes etc...maar dan!

Bij vissen is het dus heel normaal dat er een enorme uitval is bij het jong gebroed.
Vergelijk het met olifanten. Die leven lang, maar bij een zwangerschap van bijna 2 jaar komt er slechts één jong, en in tijden van droogte houdt dat het niet lang uit. Om de populatie in stand te houden moet één olifantenvrouwtje slechts voor 2 nakomelingen zorgen.

Bij vissen heb je per legsel meestal tientallen kleintjes, en toch is het zo dat er maar 2 nakomelingen per vrouwtje nodig zijn om de populatie in stand te houden....
Dus in de natuur heb je makkelijk 90%+ uitval in de eerste weken, en dan nadien vallen veel vissen ten prooi van roofvissen.
Dat is de realiteit in de natuur. Als actieve kweker doe je er alles aan om die uitval te beperken, maar eigenlijk is dat tegennatuurlijk omdat je een stuk van de natuurlijke selectie gaat omzeilen.
Natuurlijk, als je handelt, dan wil je mogelijk enorm veel nakomelingen, en met sommige soorten is dat poepmakkelijk (kersenbuiken, guppy's, garnalen), met andere een stuk moeillijker.

Maar we moeten onthouden dat uitval heel natuurlijk is, en er voor bedoeld is om een goede natuurlijke selectie te bekomen.
 
Zo had ik er nog niet bij stil gestaan! Maar het klinkt idd heel aannemelijk. Thx, Ik hoor of lees vaak maar dat een paar % uitval normaal is en hieruit maak ik op dat ik moet verbeteren en/of iets niet goed doe. Ik las vorige week voor het eerst dat 50% uitval bij sturisoma normaal is. Visa&versa gaf mij deze informatie en heeft mij echt een goed advies gegeven, deze man heeft veel kennis van kweken! En fijn dat hij dit doorgeeft!
 
Bij vissen is het dus heel normaal dat er een enorme uitval is bij het jong gebroed.
Vergelijk het met olifanten. Die leven lang, maar bij een zwangerschap van bijna 2 jaar komt er slechts één jong, en in tijden van droogte houdt dat het niet lang uit. Om de populatie in stand te houden moet één olifantenvrouwtje slechts voor 2 nakomelingen zorgen.

Bij vissen heb je per legsel meestal tientallen kleintjes, en toch is het zo dat er maar 2 nakomelingen per vrouwtje nodig zijn om de populatie in stand te houden....
Dus in de natuur heb je makkelijk 90%+ uitval in de eerste weken, en dan nadien vallen veel vissen ten prooi van roofvissen.
Dat is de realiteit in de natuur. Als actieve kweker doe je er alles aan om die uitval te beperken, maar eigenlijk is dat tegennatuurlijk omdat je een stuk van de natuurlijke selectie gaat omzeilen.
Natuurlijk, als je handelt, dan wil je mogelijk enorm veel nakomelingen, en met sommige soorten is dat poepmakkelijk (kersenbuiken, guppy's, garnalen), met andere een stuk moeillijker.

Maar we moeten onthouden dat uitval heel natuurlijk is, en er voor bedoeld is om een goede natuurlijke selectie te bekomen.
maar ik denk dat de natuurlijke selectie bijna allemaal komt doordat ze opgegeten worden , en dat gebeurt in een kweekbak natuurlijk niet , uiteraard heb je gelijk maar ik denk dat dat alleen opgaat voor dieren in het wild
 
Net als jou info! erg interressant! En toch leuk dat ik via dit forum in contact kom met andere kwekers en aqua liefhebbers. Ik zou wel een topic willen openen over uitval bij kwekers, per soort maar ik ben nog niet echt thuis op dit forum.
 
maar ik denk dat de natuurlijke selectie bijna allemaal komt doordat ze opgegeten worden , en dat gebeurt in een kweekbak natuurlijk niet , uiteraard heb je gelijk maar ik denk dat dat alleen opgaat voor dieren in het wild
Ja, de traagste en zwakste eerst natuurlijk.
Plus de zwakste worden het snelst ziek, en die wil je er ook uit. Een vis die even ziek was in zijn eerste levensweken zal waarschijnlijk groeiachterstand oplopen, en kleine visjes worden makkelijker opgegeten dan de grotere.
 
Net als jou info! erg interressant! En toch leuk dat ik via dit forum in contact kom met andere kwekers en aqua liefhebbers. Ik zou wel een topic willen openen over uitval bij kwekers, per soort maar ik ben nog niet echt thuis op dit forum.

Het is mijn ervaring dat de uitval per soort heel sterk kan verschillen. Ik heb nu jonge Pauwooggrondels, waar ik nog totaal geen uitval gehad heb, terwijl ik in het hetzelfde bakje Corydoras pygmaeus heb proberen groot te brengen, maar daar had ik juist veel uitval (terwijl de pygmaeus één van de makkelijkere cory soorten zou moeten zijn).
Het meest opvallend vind ik mijn ervaring met L-nummers. Ik heb twee soorten gekweekt; de Ancistrus L159 en de Hypancistrus L201. De L159 is een soort die vrij zeldzaam is en waarbij zo ongeveer alle vissen in Nederland zullen afstammen van 1 kweekgroep, die een keer door een Duitser geïmporteerd is. Bij deze soort zal het inteeltpercentage hoog zijn (kwam ik helaas later pas achter). Bij de L201 was mijn kweekkoppel nakweek x wildvang, dus 99,9% zeker onverwant. Ik heb beide groepen jongen vissen in hetzelfde aquarium onder dezelfde omstandigheden grootgebracht. Bij de L159 had ik erg veel uitval, terwijl bij de L201 alle vissen, die uit het ei gekomen zijn, ook volwassen geworden zijn. Op basis hiervan vermoed ik dat de genetische diversiteit ook een rol speelt. Dat zou betekenen dat je er als kweker niet altijd invloed op hebt. Je kunt hooguit goed nadenken over de herkomst van de dieren en hoe je inteelt zoveel mogelijk kunt beperken.
 
als je dichterbij had gewoond dan wilde ik wel een grondeltje van je over nemen , heb nu 2 vrouwtjes en moet eigenlijk een mannetje bij , geweldig leuke visjes zijn het
 
Kleurmutaties hmmmm ik ben er vaak geen voorstander van. Een distelvink met zo een mooie rode kop gaan kweken zonder die rode kop bvb . Hem witkop noemen en er veel geld voor vragen terwijl de originele Wildkleur vele mooier is. Net zoals de discus zonde. Vaak , eigenlijk altijd is de wildkleur de mooiste .
 
Trabbart
Inderdaad,maar ik hoop dat die fantasiekleuren voornamelijk bij de Discus een keer ophouden,maar ik heb er weinig vertrouwen in.Ik ben in de laatste Jaren weer heel veel nieuwe Discusvariaties ( kleuren) tegengekomen,en een ieder die met een Discuvis kweekt waar hij of zij geen duidelijke kleurvorm van kan onderscheiden,en daar heb je er vaak 2 van die is niet goed bezig,maar door alweer een nieuwe kleur kan daar ook weer een nieuwe naam bij verzonnen worden,en zo gaat het maar door.
Op dit forum zijn enkele liefhebbers bekend die het wel goed doen,en vissen houden die je in de boeken nog steeds kunt terugvinden,ofwel voorzichtig verteld wat dichterbij de natuur staan.

Maar om de Discusvissen even over te slaan,bij bijvoorbeeld Maanvissen en Corydoras-soorten zie je ook weer regelmatig een albino vorm voorbij komen,is triest.
 
Ik ook niet maar het laat de kassa gewoon draaien,ik vind in ieder geval dat gerenomeerde aquariumwinkels deze in de ban moeten doen.
 
tja , er moet wel meer in de ban , maar ja , dat gebeurt niet want het zijn maar dieren
 
Wat volgens mij ook een slechte ontwikkeling is, is dat er, met name in het Oostblok en Azië, soorten gekruist worden, zonder dat men hier eerlijk over is. In verband met mijn fotografieproject heb ik een tijd geleden in één van de corydoras groepen op Facebook de vraag gesteld in hoeverre de meest voorkomende soorten (aeneus, panda, trilineatus enz.) nog wel 'zuiver' zijn. Daar was de mening dat ik de ontwikkeling deze soorten beter maar niet kon fotograferen, behalve als ik aan een wildvang groep zou kunnen komen, omdat er met de nakweek zoveel gerotzooid is, dat de serie niet meer representatief voor de soort zou zijn. Daar schrok ik best wel van...
 
Dat is inderdaad zonde, als je vissen koopt weet de verkoper in de winkel vaak niet eens de herkomst. Dus dat kan ook zo maar een gevalletje inteelt of een kruising zijn :'( Bij honden is het zo dat vuilnisbakkies vaak sterker zijn, maar in het geval van vissen kunnen zo soorten verloren gaan, omdat ze in het wild niet meer voorkomen...
 
Kijk ook even naar de labidochromis caeruleus xl versie.... heeft bijna 2x zoveel massa als de wildvang / normaal gekweekte versie... kans is groot dat dit komt door het kruisen met een grotere soort. is dat wenselijk? tja.... m.i. niet.
 
Wat mij ontzettend irriteert is als voor deze kruisingen bedreigde soorten worden gebruikt. Ik zie heel vaak Betta kruisingen, over het algemeen splendens x smaragdina of andere wilde bettas. Als een soort al bedreigd is zou je ze misschien met elkaar moeten kweken ipv. met andere soorten. Als het kruisen zelf al niet erg genoeg is geef je ze ook nog misvormingen zoals extra lange vinnen... Dan mag je ook nog blij zijn als ze als kruisingen worden verkocht, en niet als "smaragdina copper longfin" zoals een bepaalde Nederlandse kweker...
 
Kijk ook even naar de labidochromis caeruleus xl versie.... heeft bijna 2x zoveel massa als de wildvang / normaal gekweekte versie... kans is groot dat dit komt door het kruisen met een grotere soort. is dat wenselijk? tja.... m.i. niet.
dat een soort in gevangenschap telkens wat groter wordt kan ook te maken hebben met de goede zorgen, maw de jonge vissen vinden in de natuur minder makkelijk hun eiwitten en in gevangenschap krijgen ze ze aan overvloed. ze groeien sneller en beter uit. Je krijgt dan nakweek die groter is dan de ouders, ,,,,als je ze maar vaak genoeg voert natuurlijk en ze in proper water opgroeien ,, maw betere condities dan in het wild. je ziet dit ook bij de mens, de jeugd word alsmaar groter :)
 

Terug
Bovenaan