visbestand juwel lido 120

  • Onderwerp starter renniehahahahaha
  • Startdatum

R

renniehahahahaha

Guest
Nadat mijn net nieuwe aquarium stuk is gegaan. Ben ik van plan om een lido 120 te gaan aanschaffen.

Nu ben ik nog op zoek naar een leuk visbestand voor in deze bak...of mag ik het al een aquarium noemen? :)

Suggesties?

Ik hoor graag van jullie....

Groetjes
Rennie :)
 
Oeps! Da's altijd balen, een bak die stuk gaat, en natuurlijk al zeker als 'ie nog nieuw is.
Wat is er stuk gegaan, valt het �cht niet meer te herstellen?

Maar wel mooie vervolgplannen hoor, de Juwel Lido (pakweg 140 liter; dat mag je wat mij betreft een aquarium noemen!) vind ik een heel bijzondere en daarom fascinerende bak .....
Vooral omdat de verhoudingen behoorlijk verschillen van de gangbare aquaria, met name door de hoogte. Die maakt qua beplanting een heleboel soorten mogelijk die je in andere 60 cm bakken niet kunt houden.

De grote vraag is dan natuurlijk nog w�l wat het betekent qua mogelijke vissoorten.
De oppervlakte is beperkt, zodat je per waterlaag eigenlijk niet �cht heel veel kunt wat betreft het aantal soorten of de ruimtebehoefte van verschillende soorten.
Maar de waterlagen liggen w�l verder uit elkaar, waardoor de soorten mooier over de bak worden verdeeld.

Ik zou daarom sowieso gaan voor een oppervlakte-soort, een middenlaag-vis en een bodembewoner, met daarbij eventueel een blikvanger. En dan allemaal niet �l te groot (geschikt voor 60 cm), met bij elkaar passende kleuren en liefst ��k nog eens met een verschillende lichaamsbouw.
W�lke soorten je daarbij kiest, is natuurlijk een kwestie van smaak.

Goed, je wilt suggesties. Dan krijg je natuurlijk w�l te maken met mijn persoonlijke smaak.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar Zuid-Amerika.
In dat kader zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) of Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) bovenin, Hyphessobrycon roseus (gele fantoomzalm) of clowntetra (Pristella maxillaris) in het midden en Corydoras habrosus, C. hastatus of C. pygmaeus op de bodem; en dan per soort een stuk of 8. De temperatuur zou je dan op een graad of 24 kunnen instellen. Een blikvanger is in dat formaat wel een beetje lastig. Misschien zou een koppel Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars) kunnen, maar daarvoor is het eigenlijk qua temperatuur aan de lage kant en qua oppervlakte wat krap, en het zijn niet de allermakkelijkste visjes. Beter zou je een koppel Mikrogeophagus altispinosa (boliviaanse antennebaars) kunnen kiezen. Bijkomend voordeel: bij mij kun je gratis een (niet al te dominant) mannetje komen ophalen.

Maar met Aziatische soorten is ook een hoop mogelijk.
Bijvoorbeeld: bovenin Danio choprae, in het midden de vijfbandbarbeel (Barbus pentazona of Desmopuntius pentazona) of de kegelvlekbarbeel (Rasbora heteromorpha of Trigonostigma heteromorpha) en onderin een groepje Gastromyzon punctulatus of Beaufortia leveretti. Ook bij pakweg 24 graden. Blikvanger zou dan een koppel pauwooggrondels (Tateurndina ocellaticauda) of een harem (1 man met 2 of 3 vrouwen) Betta splendens (kempvis) kunnen zijn.

Mogelijkheden zat dus, onderzoek maar eens wat jij mooi vindt.
Je kunt daarbij een database met zoekfunctie gebruiken, zoals www.http://aquavisie.retry.org of www.seriouslyfish.com. Zo kun je zien wat je zelf leuk vindt en wat daarbij kan.

Succes; in een Lido wordt het vast mooi.
Geef ons fotoos!
 
Beste paddy,

Mijn aquarium die onbruikbaar is was niet nieuw maar tweedehands. Heel jammer dat ik er niks meer mij kan, maar ja.

Er komt sowieso een lido 120 daarvoor in de plaats. Ik neig meer naar het Zuid-Amerika bestand zoals dit:

...�Bovenlaag vis
....�schoolvis
....�corydoras panda
En dan misschien nog een koppeltje?

Er komt van de zomer zeker een fotoalbum

Mvg Rennie
 
Paddy.K.1966 zei:
en Corydoras habrosus, C. hastatus of C. pygmaeus op de bodem; en dan per soort een stuk of 8. De temperatuur zou je dan op een graad of 24 kunnen instellen.


Beter zou je een koppel Mikrogeophagus altispinosa (boliviaanse antennebaars) kunnen kiezen. Bijkomend voordeel: bij mij kun je gratis een (niet al te dominant) mannetje komen ophalen.

Maar met Aziatische soorten is ook een hoop mogelijk.
Bijvoorbeeld: bovenin Danio choprae, in het midden de vijfbandbarbeel (Barbus pentazona of Desmopuntius pentazona) of de kegelvlekbarbeel (Rasbora heteromorpha of Trigonostigma heteromorpha) en onderin een groepje Gastromyzon punctulatus of Beaufortia leveretti. Ook bij pakweg 24 graden. Blikvanger zou dan een koppel pauwooggrondels (Tateurndina ocellaticauda) of een harem (1 man met 2 of 3 vrouwen) Betta splendens (kempvis) kunnen zijn.

C. hastatus en C. habrosus hou je beter wat koeler dan 24 graden. Mikrogeophagus altispinoza zou ik nooit in een lido 120 stoppen, veel te klein voor ze. In een 80 cm bak zou ik ze al niet stoppen, laat staan een 60 cm bak.

Gastromyzon punctulatus en Beaufortia leveretti verlangen allebij een hoog zuurstofgehalte en wensen een vrij harde stroming. Ook zou ik die niet zo warm houden.
 
Misschien in de plaats van de corydoras een koppeltje Apistogramma borelli met wat hyphessobrycon amandae en misschien wat bijlzalmen?
 
Bijlzalmpjes vind ik wel leuke vissen....welke zouden beter passen(marmer of dwergbijlzalm?)


Ik twijfel ook over de onderlaag: vind zowel de cory�s als de Borelli leuk.

Zijn er trouwens nog andere leuke opties voor de middenlaag ipv H.amandaes?

MVG
Rennie
 
Ik zou dan in 60cm voor een van de kleinere zilveren gaan: Carnegiella myersi of marthae.
En dus een Apistogramma soort (al is 60cm al snep krap zat) of Corydoras soort waarvoor jaarrond warm niet zo'n punt is.
Paracheirodon simulans/Nannostomus marginatus voor het midden.
 
Zou de Rode Minor kunnen?
 
Dat is wel soms een vervelende vis als ik me niet vergis.
De Panda is een leuke vis voor je bodem hoor.
 
Dit is wat ik nu in mijn hoofd heb:

BOVEN
5/6x Bijlzalm

MIDDEN
10/15x Vuurtetra/Citroentetra/Rode minor(een van de 3)

ONDER
6/8x Corydoras Panda

Wat vinden jullie?
 
De vuurtetra is wel een leuke hoor.
Lijkt me wel een leuk bestand. 8 Panda s zou ik zeker nemen hoor.
 
Welke bijlzalmen kan ik het beste nemen?
 
Ja de Carnegiella myersi of marthae.

Welke is het mooist en past het best bij de rest?
 
Over de bijlzalmen:
Ik vind de marmerbijlzalm het mooiste maar volgens sommige passen ze niet in de bak.

Verder twijfel ik nog over de vissen voor in de middenlaag......Suggesties?


In ieder geval komen er zand op de bodem voor de panda�s, hoeveel zal ik er hier van nemen? stuk of 8?

Verder komt er kienhout in.

Ook ben ik opzoek naar een achterwand voor de lido.


MVG
Rennie :)
 
Oke bedankt @corydorasfan.

Heeft iemand nog suggesties voor het bericht dat ik eerder plaatste :)
 
Ik gebruik overal van die posters maar dat zal wel niet passen bij jou bak.
Misschien schoolbordverf gebruiken?? Zwart heeft ook wel wat.
 
6x bijlzalmen (het liefst marmer)
12/15� scholenvis (suggesties? )
8x C.panda
.....x eyecatcher?

Goedgekeurd?
 
Lees ook een terug en vertel wat je vAn de opmerkingen aldaar vindt. Je blijft maar vragen en vragen (en weinig geduldig) maar je hebt nog lang niet alle info die je is gegeven zichtbaar tot je genomen.

Bijvoorbeeld een deel hiervan :
Mascha&Ivo zei:
Ik zou dan in 60cm voor een van de kleinere zilveren gaan: Carnegiella myersi of marthae.
En dus een Apistogramma soort (al is 60cm al snep krap zat) of Corydoras soort waarvoor jaarrond warm niet zo'n punt is.
Paracheirodon simulans/Nannostomus marginatus voor het midden.
Op de jaarrond warme Cory, de simulans en de marginatus ben je nog niet ingegaan.
 
Ik kan niet kiezen tussen de marthae of myersi, ze lijken namelijk heel erg op elkaar!

De P.Simulans wil ik niet, want in mijn andere bak heb ik al neons.

De Nannostomus vind ik erg klein, maar is wel een leuk visje.

Zouden deze scholenvisjes kunnen:
Keizer tetra
Zwarte neon
Vuurneon
fantoomzalm
citroen tetra
Andere suggesties?
 
Over de bovenlaag ben ik al uit.

Middenlaag weet ik nog niet /\
|
Onderlaag worden waarschijnlijk cory's al vind ik de borelli ook leuk!

Suggestions?
 
Borellii (koele periode nodig) matcht niet met de bijlzalmpjes (jaarrond warm).


Zo klein is de marginatus niet hoor zeker niet voor 60cm.
 
Oke, de Borelli valt af!

Sorry, ik verwarde de marginatus met een andere vis.
Vindt dat idd wel een leuk visje.

Voor de Bijlzalmpjes heb je Marthae en Myersi, Op dat moment kijk ik wel in de winkel welke ik het mooiste vindt en die neem ik dan.

Stel, ik neem de Marginatus: Hoeveel kan ik er hier van nemen???


MVG
Rennie
 
Ik weet niet zo zeker of je wel de mogelijkheid hebt ze te vergelijken. Het zijn geen standaard visjes in het assortiment. Kans is aanzienlijk date voor je besteld moeten worden en dan heb je weinig opties dan toch eerst kiezen.
Had je al eens op YouTube gekeken naar beide?

Zou denken aan 10-12 marginatus.

~ Ivo
 
Ja ik heb welleens op YT gekeken. Ze lijken heel erg op mekaar.
 
renniehahahahaha zei:
Zouden deze scholenvisjes kunnen:
Keizer tetra
Zwarte neon
Vuurneon
fantoomzalm
citroen tetra
Andere suggesties?

Keizer tetra is de bak te klein voor, de rest heb ik geen ervaring mee.
 
Kan er een kleine L - nummer in?
 
Een L - nummer die niet te groot wordt en in dit formaat aquarium past? :)
 
De bak heeft hetzelfde bodemoppervlak als een bak van 80x30x40 (bijv. Juwel Rekord 96), dus daar moet toch wel een passende L-nr voor te vinden zijn?
 
Eerste gedachte: L010a, 3 exemplaren.
Wellicht een Hypancistrus of Peckoltia soort, maar die worden al stukken forser dus flink meer vervuiling.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan