Visbestand 120x60x50


Jones zei:
Je kan beter voor C. sterbai gaan. C. trilineatus zit liever koeler.

Het punt is dat ik de trilineatus een stuk mooier vind. En seriously fish geeft 22-26 aan, 24 zou dus optimaal zijn. Ik weet dat ik niet altijd het intermet moet geloven maar op seriously fish staat het meestal wel goed. Plus dat alle andere websites ook ongeveer deze temperatuur aangeven. Zijn er nog andere mensen die bekend zijn met deze vis en op welke temperatuur zij die houden?
 
KidNatsu zei:
Jones zei:
Je kan beter voor C. sterbai gaan. C. trilineatus zit liever koeler.

Het punt is dat ik de trilineatus een stuk mooier vind. En seriously fish geeft 22-26 aan, 24 zou dus optimaal zijn. Ik weet dat ik niet altijd het intermet moet geloven maar op seriously fish staat het meestal wel goed. Plus dat alle andere websites ook ongeveer deze temperatuur aangeven. Zijn er nog andere mensen die bekend zijn met deze vis en op welke temperatuur zij die houden?

Ik heb ze ook :) En ik houd ze ook koel. Max 22 graden. Liever rond de 20.

Volgens mij is dat diezelfde pagina waar ook gesteld wordt dat 45x30x30 cm wel voldoende is.. ik bedoel maar :D
 
Awwww, ik had laatst nog bij de lfs ingelicht en die hielden ze zelf zelfs op 24 graden. Weet iemand of deze vissen ook te houden zijn op 24 graden? Ik snap dan weer niet dat alle websites dat aangeven, en als het nog van oudere resultaten is geeft dat aan dat 24 graden geen probleem moet zijn toch? Als ze echt niet kunnen op 24 dan ga ik ze natuurlijk niet erin doen, maar er zit altijd nog wel wat variatie in wat mensen zeggen, wat internet zegt en wat de natuurlijke omstandigheden zijn. Op het eind kan je ook nooit zeker weten wat echt goed is voor een vis.

Edit: Ik heb net even opgezocht waat ze vandaan komen. Ze zijn best wel verspreid over meerdere gebieden en komen zowel wat koeler als wat warmer voor. Je weet dan natuurlijk niet wat echt goed is voor de vis maar als ze ook in 24 graden gebieden leven zou dat geen probleem moeten zijn toch? Wat is jullie mening daarover?
 
KidNatsu zei:
Op het eind kan je ook nooit zeker weten wat echt goed is voor een vis.
Jawel hoor. Soorten die te warm worden gehouden (of jaarrond te warm en geen koele periode krijgen als ze die wel wensen) worden snel oud (conditie holt sneller acheruit), trekken snel of veel eerder krom en leven veel korter. Als klap op de vuurpijl worden ze geregeld overmatig druk of zelfs agressief. Soms gaat dat zo ver dat er een volkomen onterechte reputatie vandaan komt.
Voorbeeld van het eerste: Bij de Danio rerio heeft Jan Klungers (en dat is een goeroe) over een leeftijd van tot 5 jaar, onverwarmd of zelfs koel gehouden en maar anderhalf jaar bij graadje of 25.
Voorbeeld van het agressieve: Epiplatys dageti. Warm gehouden en het worden agressieve, onplezierige dieren. Wat koeler en ze zijn de rust zelve, met hoogstens wat (erg leuk) gepronk.
Van beide soorten hebben wij dit met eigen ogen gezien.
Niet te ontkennen informatie.
 
Dat is waar. Ik begrijp ook dat deze vis beter op een iets koelere temperatuur kan, maar aangezien hij in natuurlijke omstandigheden ook op 24 graden zit (brazili�, amazone etc.) zou dat bij deze vis geen probleem moeten zijn toch? Ik hoor hier graag jullie mening over en als het ECHT beter is van niet dan gebeurd het gewoon niet.
 
KidNatsu zei:
Dat is waar. Ik begrijp ook dat deze vis beter op een iets koelere temperatuur kan, maar aangezien hij in natuurlijke omstandigheden ook op 24 graden zit (brazili�, amazone etc.) zou dat bij deze vis geen probleem moeten zijn toch? Ik hoor hier graag jullie mening over en als het ECHT beter is van niet dan gebeurd het gewoon niet.

Ja en nee. Om daar zeker van te zijn moet je het herkomst gebied weten. Dan zou je kunnen stellen dat een (groot deel van de) tijd in warmer water geen probleem is. Maar over het algemeen kun je beter het risico nemen dat je ze iets te koel zet dan te warm. En zelfs die 24 graden die je stelt is onwaarschijnlijk het jaar rond.
 
Dennis_89 zei:
KidNatsu zei:
Dat is waar. Ik begrijp ook dat deze vis beter op een iets koelere temperatuur kan, maar aangezien hij in natuurlijke omstandigheden ook op 24 graden zit (brazili�, amazone etc.) zou dat bij deze vis geen probleem moeten zijn toch? Ik hoor hier graag jullie mening over en als het ECHT beter is van niet dan gebeurd het gewoon niet.

Ja en nee. Om daar zeker van te zijn moet je het herkomst gebied weten. Dan zou je kunnen stellen dat een (groot deel van de) tijd in warmer water geen probleem is. Maar over het algemeen kun je beter het risico nemen dat je ze iets te koel zet dan te warm. En zelfs die 24 graden die je stelt is onwaarschijnlijk het jaar rond.

Welke cory soort zouden jullie dan aanraden? Ik vond de trilineatus juist wel mooi. De sterbai vind ik niet zo mooi. Ik zat te denken aan de c. julii maar die heeft denk ik de zelfde omstandigheden? Sowieso zal het dan wel de trilineatus zijn denk ik. Enige andere aanraders die hier op lijken of andere aanraders?

Edit: Ik vind de Corydoras Aeneus Black Venezuela een erg mooie corydoras. Is dit wat voor bij mijn bestand?
 
Aeneus Black veneuela etc bestaat niet. De omschrijving niet althans. Schultzei Black zou beter kloppen want dat is het. Die heb ik overigens ook op 20/22. Wat wel klopt is dat ze tot de Aeneus groep behoren.

Julii ga je niet vinden, die zoek ik al een hele tijd, stad en land al afgezocht en allemaal trili.
 
Ik ga voor de corydoras schultzei black, aadmec heeft mij verteld dat 24 graden geen probleem moet zijn.

Dan is nu het bestand:

Boven:
-10 Epiplatys Annulatus (4M / 6V)
-4 Betta Splendens (1M / 3V)
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-20 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-8 Corydoras Schultzei "Black"
-4 Badis Badis (2M / 2V)
-2 Pimelodus Pictus (1M / 1V)
Alles:
-6 Otocinclus Vittatus

Dan is nu dus de vraag: de inrichting! Iemand ideeen?

PS: Zou een van deze vissen bij mijn huidige bestand (in mijn bijschrift) in mijn 60cm gaan? De bovenlaag is namelijk nog helemaal leeg.
 
Misschien een wat makkelijker te beantwoorden vraag:

Is de Corydoras Schultzei een relatief rustige cory soort? Ik weet dat cory's nogal druk zijn, maar het is niet de bedoeling de andere vissen op stang te jagen.
 

Terug
Bovenaan