Visbestand 120x60x50


Dat zijn Nannostomus mortenthaleri. Bijzonder mooie visjes die ook vrij moeilijk te houden zijn. Geen aanrader dus. Deze zwemmen ook niet echt bovenin, meer midden of verspreid over de bak. N. eques blijft echt in de bovenzone, slechts enkele keren op een dag dat ze wat lager te vinden zijn. Je kunt ze wel allebei doen, je hebt dan wel twee soorten potloodjes in je bak, wat minder variatie in gedrag geeft.

Ik zou toch bij de zalmen blijven ipv barbeeltjes. Barbeeltjes zijn iets drukker, wat zoals Zap al aangaf, niet echt bevorderlijk is voor de maanvissen. Zou dan voor de hoger gebouwde zalmpjes gaan, van de Hyphessobrycon-familie. De Hyphessobrycon pulchripinnis is dan bijvoorbeeld een goede keus. Leuke visjes ook. Ik heb zelf de H. megalopterus en dat zijn hele leuke visjes, maar die mogen niet zo warm.

Weet je zeker dat je electric blue's wilt? Vind het zelf niet zo'n geslaagde kweekvorm en ze zullen ook niet al te sterk zijn doordat ze te ver doorgekweekt zijn. Er zijn nog heel veel andere alternatieven qua (dwerg)cichliden, maar ik maak erop uit dat je graag iets kleurrijks in de bak wilt?

Sewellia's passen niet in een dergelijke bak, die moeten in een hillstream. Waar je wel naar kan kijken zijn de Farlowella's en Rineloricaria's. Als je iets kleurrijkers wilt, dan kun je je richten op de talloze L-nummers die er zijn.
 
KidNatsu zei:
Mascha&Ivo zei:
Je weet wat die Nannostomus kost per stuk?

Euhhhh nee? Jij hebt zelf potloodvisjes aangeraden, of bedoel je de specifieke soort? Ik vind de rode kleur erg mooi in ieder geval.
Ik niet, maar Zap schreef potloodvisjes en dat is een triviale naam voor meerdere soorten. De mortenthaleri is absoluut geen vis die ik zomaar aanraad en al helemaal niet zonder de prijs erbij te noemen want dat is wel een puntje. Hij kost namelijk al snel 10 - 15 euro per stuk.

KidNatsu zei:
Zou ik mogen weten wat hillsteamers zijn en waarom dat misschien beter is van niet?
Hillstream is een simulatie van een beekje met snelstromend, koel en zuurstofrijk water. Een speciaalaquarium dus geschikt voor specifieke vissen en die specifieke visen hoor je te houden in zo'n bak. Zoek maar eens op google afbeeldingen naar "hillstream biotope".

~ Ivo
 
Ik heb net al gezegd dat die tetra's ook wel leuk zijn. Zijn rouwtetra's of citroentetra's geschikt?

Inderdaad wil ik wat kleur, en alle kleurrijke vissen die ik heb gezegd zijn zon beetje afgeraden. Ik heb liever niet zo'n grauwe bak. De electric blue vind ik zelf erg mooie vissen, maar ik sta open voor suggesties.

Die farlowella vind ik niet zo mooi. Die lineloricario heeft wel wat maar vind ik ook wat minder. Ik vond die grote rogachtige dingen rond de mond van de sewellia juist wel mooi. Misschien dat er nog andere zijn die hier op lijken? Of andere suggesties? De L-nummers vind ik niet zo leuk meer nadat ik de prijslijst heb gezien.

Ik zou nog even kunnen kijken naar de N. Eques, opnieuw weer grauwkleurig he....
En nee liever geen twee soorten.

@Ivo Oke, dan gaan die vissen helaas niet.
 
Is een gastromyzon punctulatus misschien een betere vervanging voor de sewellia?
 
Nee, zelfde type visje: hillstream.
 
Ik zal de huidige vissen toch waarschijnlijk in het nieuwe aquarium moeten doen, vandaar hier mijn nieuwe idee voor het bestand:

-30? Paracheirodon Simulans
-12 Corydoras Pygmaeus
-2 Badis Badis
-3 Otocinclus Vittatus
-6--->2 Discusvissen (Is het aquarium (120x50x60) groot genoeg? Ik heb gehoord dat deze niet de kleinere visjes opeten?)
-2? Hypostomus Plecostomus Red????
-8 Corydoras / --- Cichliden (Omdat ik de badis al heb lijkt het me leuker/beter om gewoon meerdere cichliden op de bodem te doen)
----- Bovenvis

Ik weet het, het zijn een beetje veel soorten, maar de bedoeling was sinds het begin al een gezelschapsbak.
 
Je wilt inderdaad (weer) veel te veel.
De discussen passen al helemaal niet want die horen constant erg warm.
Hypostomus plecostomus wordt veel te groot.
De bodem wordt te druk zo.
 
Wat vind je dan van dit?

-30 Paracheirodon Simulans
-12 Corydoras Pygmaeus
-4 Badis Badis
-3 Otocinclus Vittatus
-6 Dwerggoerami's
-8 Corydoras
-? Bovenvisje?

Nog steeds 7 soorten, maar wat minder een chaos denk ik.
 
Ik zou het dan wel bij 1 corydoras soort houden.
 
Wat dacht je dan van dit?

Bovenlaag
-4/6 Trichogaster lalius (Dwerggoerami's). als ik jou was zou ik gaan voor 2 koppels of 2 mannen en 4 vrouwen.
-10 4M/6V Epiplaty annulatus (ringbandsnoekjes). Erg leuke visjes vind ik zelf

Middenlaag
-30 Paracheirodon Simulans.

Onderlaag
-20 Corydoras Pygmaeus. deze school tot 20 uitbreiden en geen 2de corydoras soort.
-4 Badis Badis.

Alle lagen
-6 Otocinclus Vittatus. Deze dus aanvullen tot 6, het zijn groepsdiertjes.

Lijkt mij mooi verdeeld.
 
renniehahahahaha zei:
Ik zou het dan wel bij 1 corydoras soort houden.
remcovoortman zei:
Wat dacht je dan van dit?

Bovenlaag
-4/6 Trichogaster lalius (Dwerggoerami's). als ik jou was zou ik gaan voor 2 koppels of 2 mannen en 4 vrouwen.
-10 4M/6V Epiplaty annulatus (ringbandsnoekjes). Erg leuke visjes vind ik zelf

Middenlaag
-30 Paracheirodon Simulans.

Onderlaag
-20 Corydoras Pygmaeus. deze school tot 20 uitbreiden en geen 2de corydoras soort.
-4 Badis Badis.

Alle lagen
-6 Otocinclus Vittatus. Deze dus aanvullen tot 6, het zijn groepsdiertjes.

Lijkt mij mooi verdeeld.

Dat vind ik een heel mooi bestand, alleen jullie zien een ding verkeerd: de corydoras pygmaeus is een middenlaag vis. Zo zal de bodem eigenlijk dus bijna leeg zijn. Hier een oplossing voor of toch maar zo houden?

Edit: de bedoeling was dus ook een onderlaag corydoras. Mijn pygmaeus scholen zelfs erg vaak met mijn simulans, en anders zwemmen ze wel vrij rond in de middenlaag. Soms gaan ze ergens op zitten maar de helft van de keren is zelfs dat niet de bodem. Kortom: geen bodemvis dus, maar een middenvis.
Dan wordt het zo dus:
Boven:
-6 Dwerggoerami's
-10 Ringbandsnoekjes
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-12 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-4 Badis Badis
--------toch maar cory soort erbij????????
Alle:
-6 Otocinclus Vittatus
 
remcovoortman zei:
Op de bodem een klein L-Nummer?

Eerlijk gezegd wil ik graag cory's, en als je zelfs eerst aanraadde de pygmaeus voor op de bodem zou een andere corysoort toch moeten kunnen? Iets van 8 ofzo? Als het niet gaat moet je dat natuurlijke zeggen he :)

Dus wat vinden jullie van dit?:

Boven:
-6 Dwerggoerami's
-10 Ringbandsnoekjes
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-20 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-4 Badis Badis
-8 Corydoras ........? (Een aangeraden soort? Als cory's kunnen dan natuurlijk)
Alle:
-6 Otocinclus Vittatus
 
Op de vorige pagina werd je nog verteld dat de simulans qua temperatuur niet bij de badis en dwerggourami's past.
 
Jones zei:
Op de vorige pagina werd je nog verteld dat de simulans qua temperatuur niet bij de badis en dwerggourami's past.

Badis en simulans heb ik al samen in mijn huidige aquarium. Deze vissen zouden gewoon samen op temperatuur moeten. Op seriously fish staat ook 22-27 voor de dwerggoerami. Aangezien ik mijn aquarium op 24 graden wil gaan houden moet dat allemaal gewoon samen kunnen.

Edit: Ivo zegt inderdaad dat goerami's niet jaarrond warm zouden kunnen, maar dan vraag ik me altijd af waar mensen dat vandaan hebben als ze zeggen dat je het internet moet geloven. Bovendien zijn er erg veel mensen die ze wel op deze temperatuur houden. Het is niet dat ik jullie niet geloof, maar de informatie komt van 2 kanten, en dan kies ik ook gewoon wat ik denk en het beste uitkomt voor mij.

Terug naar de vorige vraag :)
 
Nee, die kunnen niet samen. Zeker de dwerggourami's niet. Die zijn al zo zwak. Als je ze zo warm gaat houden zal je ze waarschijnlijk niet langer dan een half jaar hebben.
 
Ik denk niet dat je hier naar gaat luisteren, omdat het je niet uitkomt, maar zal het toch maar proberen. Op internet is heel veel informatie te vinden, en ook heel veel goede informatie over het houden van vissen. Verandering gaat echter traag, de afgelopen tijd is er meer gekeken naar de temperatuur die onze vissen in het wild tegen komen. En dan kom je er achter dat lang niet alle vissen uit voor ons exotische gebieden, ook pers� uit hele warme gebieden komen. Het duurt echter enige tijd voor deze informatie word aangepast op de verschillende websites. Inmiddels weten we dat Apistogramma borelli, Trichogaster lalius, paracheirodon innesi en nog vele andere subtropisch genoemd mogen worden. Deze soorten doen het dus beter met een fluctuerende temperatuur.
 
Oke dan gaat dat dus niet. Iemand die een andere eyecatcher weet? Ik vond vissen als maanvissen, discusvissen en goerami's juist wel mooi. Cichliden gaan ook niet vanwege dat het dan te druk wordt.

Hier het bestand:
Boven:
-10 Ringbandsnoekjes
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-20 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-4 Badis Badis
-----------Corydoras .......???????
Alle:
-6 Otocinclus Vittatus
Weet nog niet welke waterlaag:
----------Eyecatcher/Blikvanger????????

Enige suggesties? Iets aan te merken op het bestand?
 
Ik denk dat je zo wel een mooi bestand hebt!
Die "eyecatcher" kan je weglaten, als het goed is word die mooie grote school simulans je eyecatcher!

Mvg
Rennie
 
Dat is wel waar, maar ik heb liever een wat grotere soort nog tussen.

In een ander topic zag ik laetacara dorsigera/curviceps aangeraden worden als middenvis, iemand hier ervaring mee?

Weet ook iemand een goede cory soort? Ik vind bijvoorbeepd de sterbai wel mooi maar ik geloof dat die al was afgeraden. Het liefste heb ik een wat zwartere cory soort.
 
KidNatsu zei:
Dat is wel waar, maar ik heb liever een wat grotere soort nog tussen.

In een ander topic zag ik laetacara dorsigera/curviceps aangeraden worden als middenvis, iemand hier ervaring mee?

Weet ook iemand een goede cory soort? Ik vind bijvoorbeepd de sterbai wel mooi maar ik geloof dat die al was afgeraden. Het liefste heb ik een wat zwartere cory soort.

Zelf zit ik te denken aan de corydoras eques of corydoras sterbai. Iemand die denkt dat een van deze twee beter of minder goed met het huidige bestand gaat?

Ik wilde graag een grotere bak gaan kopen omdat graag een wat grotere mooie vissensoort erin wilde, gewoon iets speciaals in de bak. Wat ik nu eigenlijk heb is alleen de kleinere vissensoort uitbreiden zodat ze wat mooier in een groter aquarium zijn. Opzich vind ik dit een heel mooi bestand, maar ik zou toch graag nog een iets grotere vis als eyecatcher (alleen of koppel) voor de midden of bovenlaag willen (als het bij de cory's gaat kan bodem ook, maar dat wordt hem waarschijnlijk niet). Iemand enige idee�n voor een leuk visje als eyecatcher, liefst een ietsje grotere vis voor bij dit bestand?

Edit: Zou de Pimelodus pictus hierbij gaan? Hij wordt 12cm dus qua maten zou het moeten kunnen, verder heb ik alleen geen ervaring met deze vis dus vraag ik het maar aan jullie. Ik weet ook niet of hij bij mijn bestand gaat.
 
Als het goed is neem je een aquarium om er jaren plezier van te hebben en hoef je hem niet in 1 keer vol te plempen met vissen toch?
Vind dit soort topics altijd zo apart.
Pagina's vol met info voor 6 dubbele bestanden,totaal onoverzichtelijk en voor wat?
Je laten informeren is goed natuurlijk maar je kan ook overdrijven ;)
 
Seabait zei:
Als het goed is neem je een aquarium om er jaren plezier van te hebben en hoef je hem niet in 1 keer vol te plempen met vissen toch?
Vind dit soort topics altijd zo apart.
Pagina's vol met info voor 6 dubbele bestanden,totaal onoverzichtelijk en voor wat?
Je laten informeren is goed natuurlijk maar je kan ook overdrijven ;)

Haha, ik snap alleen deels wat je bedoeld :p . Ik heb nu een bestand waar ik naar toe wil, en het zou toch wel handig zijn van te vooren te weten wat je met je bestand wilt en of deze vissen samen gaan enzo. Het is ook niet zo dat je elke week naar de lfs gaat, daar rondkijkt, en dan zomaar wat vissen meeneemt. Vandaar dat het mij altijd handig lijkt gewoon een bestand te maken.
Mijn bedoeling was niet het volplompen, maar eerder een mooi passend en vullend bestand te maken. Als ik ruimte overhoud is dat natuurlijk helemaal geen probleem, maar als er toevallig nog ruimte is voor een visje dat ik wil zou dat moeten kunnen toch :)



Hier heb ik mijn idee voor mijn bestand:

Boven:
-10 Ringbandsnoekjes (4M / 6V)
-2 Betta Splendens (1M / 1V)
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-20 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-8 Corydoras .......?
-4 Badis Badis (2M / 2V)
-2 Pimelodus Pictus (1M / 1V)
Alle:
-6 Otocinclus Vittatus

Het zijn dan wel weer 8 soorten, maar de meeste wat kleinere visjes en allemaal mooi verdeeld in de waterlagen. Zoals ik het zie wordt dit geen chaos maar zit het juist leuk in elkaar. Ze kunnen in ieder geval qua maat en temperatuur bij elkaar, en qua de agressie ook volgensmij. Aanmerkingen hoor ik graag, aangezien ik natuurlijk geen problemen wil hebben.
 
Elke week naar de lfs gaan en zomaar wat meenemen is niet verstandig idd maar dat is ook helemaal het punt niet.
Ik bedoel dat het juist niet handig is om nu al definitief een bestand te maken.
Je bent gewoon ongeduldig,als de bak er echt staat kan je ook nog altijd op het gemakje een geschikt bestand opbouwen.
Zie je de vissen die je al hebt zwemmen en wat precies hun gedrag is en van daaruit ga je dan verder,is veel handiger.

Maar is idd verder aan jezelf hoe of wat je doet wil alleen maar wijze raad geven ;)
 
Ach John, als onze kid vandaag zijn bestand 'definitief maakt' is het over een week toch alweer drie keer veranderd en voordat de bak er is een stuk of 37 keer ;)
 
Seabait zei:
Elke week naar de lfs gaan en zomaar wat meenemen is niet verstandig idd maar dat is ook helemaal het punt niet.
Ik bedoel dat het juist niet handig is om nu al definitief een bestand te maken.
Je bent gewoon ongeduldig,als de bak er echt staat kan je ook nog altijd op het gemakje een geschikt bestand opbouwen.
Zie je de vissen die je al hebt zwemmen en wat precies hun gedrag is en van daaruit ga je dan verder,is veel handiger.

Maar is idd verder aan jezelf hoe of wat je doet wil alleen maar wijze raad geven ;)

Het idee was ook niet alles meteen te kopen hoor, anders wordt ook het filter overbelast geloof ik. Sowieso 3 weken indraaien. Zelf ben ik niet zo'n heel ongeduldig type hoor. Maar stel nou eens dat je heel graag een vis wilt, en die er niet in kan vanwege wat er al in zit? Dan heb ik toch altijd liever zekerheid met wat ik wil, en met wat er in gaat. Dan kan ik altijd zelf thuis nog rustig kijken met wanneer wat erin gaat enzo. Ik heb nog niet eens een aquarium gevonden dus ik zal sowieso toch nog even moeten wachten :)

Mascha&Ivo zei:
Ach John, als onze kid vandaag zijn bestand 'definitief maakt' is het over een week toch alweer drie keer veranderd en voordat de bak er is een stuk of 37 keer ;)

Haha, heel grappig :p . Zelf kan ik alleen niet zeggen dat het niet waar is, maarja, ik ken toch niet alle vissoorten uit mijn hoofd, die kom ik dan vanzelf een keer tegen op internet :)
 
Maargoed even terzake..... Ik zal het bestand opnieuw posten zodat mensen er niet overheen lezen (is dit eigenlijk wel de bedoeling? :p )

Hier dus het idee voor mijn bestand:

Boven:
-10 Ringbandsnoekjes (4M / 6V)
-2 Betta Splendens (1M / 1V)
Midden:
-30 Paracheirodon Simulans
-20 Corydoras Pygmaeus
Bodem:
-8 Corydoras Trilineatus
-4 Badis Badis (2M / 2V)
-2 Pimelodus Pictus (1M / 1V)
Alle:
-6 Otocinclus Vittatus

Ik hoor graag aanmerking over dit bestand (als er iets op aan te merken is natuurlijk) aangezien ik geen problemen wil. Als dit wel een mooi bestand is hoor ik het ook graag!
 
Wat dacht je van een harem bettas.
En waarom nu nog meer meervallen op de bodem?
 
remcovoortman zei:
Wat dacht je van een harem bettas.
En waarom nu nog meer meervallen op de bodem?

Zou misschien ook wel leuk zijn ja. Wat raad je aan? 1M / 3V?

Omdat ik graag visjes wilde die op een haai lijken. Dat heb je vast ook nog wel gevolgd. Nu had ik er dus een gevonden die ik op een haai vind lijken EN die in mijn aquarium past! Vandaar :)
 
Goed, er zijn verder dus geen aanmerkingen op dit bestand? Dan komt het volgende: de inrichting!

Voor wat ik weet moeten er schuilplekken met stenen komen voor de badis badis, kienhout en planten voor de meervallen en dan nog zwemruimte overhouden voor de cory's. Kortom dus veel planten met kienhout en stenen met een open plek voor het zwemmen. Voor de middenlaag, ik geloof dat de schooltjesvissen graag wat planten hebben en voorderest zwemruimte. Ook moeten er nog veel drijfplanten komen omdat de pimelodus pictus graag schaduw wil (en de anderen volgensmij ook). Voor de bovenlaag, ik heb geen ervaring met ringbandsnoekjes of betta's, graag wat suggesties hiervoor. Nog andere suggesties voor hoe het aquarium in te delen? Misschien wat specifiekers?

Edit: drijfplanten hoort bij de bovenlaag he :p , het is niet helemaal goed geschreven :)
 
Nee, ik wil ook graag cory's voor de bodem hebben. Pimelodus Pictus is ook een rustige vis die gewoon een beetje rondhangt in de schaduw, ik denk dus niet dat de bodem te vol word zo aangezien badis ook relatief rustige vissen zijn. En als je bedenkt dat 120x50 een aardige oppervlakte is voor visjes die 5cm worden (op de pictus na, die wordt 12, maar die is heel erg rustig).
 
Je kan beter voor C. sterbai gaan. C. trilineatus zit liever koeler.
 

Terug
Bovenaan