Visbestand 120x60x50


K

KidNatsu

Guest
Ik ga binnenkort een rio 300 kopen, met de afmetingen van 120x60x50. De inhoud is zo'n 300 liter netto.

Nu is dit mijn idee voor bestand:

-20 Paracheirodon Simulans (Mijn school vergoot van 12 naar 20)
-8 Corydoras ........??? (Welke zou leuk zijn? Misschien een ander bodemvisje?)
-6 Maanvissen (Jos Hut zegt dat het kan, en blijkbaar is het iemand die veel van maanvissen afweet)
-5 Dario Dario (Gewaagd wegens temperatuur, maar ik heb een reserve aquarium met de goede temperatuur voor als ze gestresst raken)
-5 Corydoras Pygmaeus
-2 Otocinclus Vittatus
-2 Cichliden (Koppel)??? (Weet iemand een leuk koppel voor cichliden?)
-1 Haaiachtige vis/meerval??? (Een haaiachige vis? Ik vind de arius seemani mooi, maar die wordt veel te groot geloof ik)

Ik heb wel gemerkt dat de bovenste delen nog wat leeg zullen zijn met dit bestand. Iemand een idee?

Ik sta open voor suggesties

Edit: Even voor de duidelijkheid:
Breed=120
Hoog=60
Diep=50

Mijn aquarium komt op 24 graden
 
Dario dario moet je hier niet bij willen houden. Vanwege de temperatuur. Wordt ook wel veel bodemgericht spul met ook nog Corydoras en cichliden.

Sowieso moet je je afvragen of je 8 soorten waarvan 7 groepsdieren moet willen in 300 (bruto) liter. Komt de rust van de bak niet ten goede en wordt een allegaartje. Neem minder soorten in grotere aantallen.

Simulans is gewaagd. Kan eindigen als voer dat gebeurt zelfs soms al met twee keer zo grote kardinalen aldus dezelfde Jos Hut.
 
Ik heb aan Jos Hut gevraagd of de maanvissen bij mijn huidige bestand konden, en hij zei van wel. Sowieso is het netto 300 liter, 120x60x50 is 360 liter bruto. En zoals ik zei ben ik open voor suggesties. De cichliden lijken me dan geen goed idee? Misschien een mooi bovenvisje?
 
Ben het met Mascha/Ivo eens wat betreft de geplaatste kanttekeningen.

Is het trouwens de bedoeling dat je uiteindelijk een koppel maanvissen overhoudt van de groep of wil je ze alle zes permanent in deze bak laten opgroeien? Vind je bakmaat nl. niet groot genoeg voor zes volwassen maanvissen. Bedenk ook dat opgroeiende maanvissen flinke waterwissels (50% per week) en vaak voeren per dag nodig hebben om mooi uit te groeien.
 
Ja dat was het idee. Ik wilde eerst een koppel houden, maar Jos Hut heeft mij toen verteld dat het lastig is zomaar een goed koppel te vinden. Toen raadde hij me aan er 6 te nemen, en dan laten opgroeien tot er een koppel vormde. Misschien dat ik er nog eentje meer kan houden, maar voorderest is het het idee de rest dan te verkopen/weg te geven. Desnoods aan de dierenwinkel.

Ik doe zelf al wekelijks waterwisseling, 30% dan weliswaar, maar dan is het niet moeilijk wat meer te doen. Over het voeren, ik zou sochtends (8:00), smiddags en savonds (16:00 tot 22:00) kunnen voeren. Dat moet toch genoeg zijn. Welk voedsel precies goed voor ze is weet ik niet, dat hoor ik graag.
 
Zo dan?:

-20 Paracheirodon Simulans
-6 Maanvissen ---> Koppel + 1
-5 Dario Dario
-5 Corydoras Pygmaeus
-2 Otocinclus Vittatus

Eerlijk gezegd vind ik dit wat weinig voor een 120cm. Sowieso mist er nog een bovenvisje, en een bodemvis nu eigenlijk ook toch? Iemand suggesties?
 
Bijlzalmen - boven
Spatzalmen - voornamelijk boven
 
Jammer dat je de opmerkingen over twee soorten totaal negeert en erbij blijft.
Ik zie je zelf ook steeds schrijven dat schooltjes met 12 moeten, waarom dan maar 5 pygmaeus in een voor hun mega bak? Overigens ben ik ook bij deze bang dat de maanvissen deze veel vrijzwemmende soort op termijn wilt gaan opeten en dat gaat met de stekels van de Corydoras een pijnlijke affaire worden.

Voor de bovenlaag: Carnegiella strigata, Thoracocharax spp., Nannostomus eques (weet niet zeker i.v.m. als maanvisvoer eindigen, zijn toch slanke visjes).

Je wilde in je andere bak L-nummers. Waarom niet hier eigenlijk, nu er veel meer ruimte is?

Beter bestand:
- Carnegiella/Thoracocharax
- schooltje (geen simulans i.v.m. als voer eindigen)
- maanvissen
- grotere Corydoras, stuk of 12 a 15 afhankelijk van de soort
- enkele L-nrs
Meer dan genoeg mee te beleven.

Vind je de Hyphessobrycon erythrostigma/socolofi/pyrrhonotus wat als schooltje?

~ Ivo
 
Ik was al van plan de cory groep naar 8/12 te vergroten. Over de Dario, ik heb al gezegd ik heb een reservebak. Of heb je een goede cichlide die hier in plaats van kan, en die er een beetje op lijkt? Mijn huidige vissen gaan naar het nieuwe aquarium, dus mijn huidige bestand blijft staan. Jos Hut heeft mij verteld dat deze vissen samen met maanvissen konden. De reden dat ik de L-nummers niet genoemt heb is omdat ik ze nergens kan krijgen, de prijs heel hoog is, en ik me geen raad meet weet met welle welke is. Ik zal even gaan kijken naar de door jullie genoemde soorten.

Edit: wat eventueel zou kunnen is dat ik vissen weer doorverkoop van mijn huidige bestand. Mijn ouders hebben het alleen daar niet zo op en ik ben bang dat dat niet gaat mogen
 
In zo'n bak gaat de Pygmaeus het niet fijn vinden met zo weinig. Ik heb niet uitgetest maar je zal minstens richting de 20 stuks moeten wil je er iets van zien. Ik zou je gewoon houden aan wat Ivo zegt en een grotere soort uitkiezen, hier ga je niet veel plezier aan beleven.
 
Dat je een reservebak hebt is aardig, maar doet er niet aan af dat je er gewoon niet aan moet willen beginnen, dit visje bij deze temperaturen jaarrond.

Qua cichlide kun je kijken naar Apistogramma's, maar weet dat die van rust houden rondom de bodem dus dat de combinatie met Corydoras toch wat tricky is.

Ik ben benieuwd waar Jos dan impliciet of expliciet gezegd zou hebben dat maanvissen en de simulans/pygmaeus geen probleem vormt. Ik weet dat Jos in het verleden al bij kardinaaltetra's heeft gewaarschuwd en nogmaals: die zijn een stukje groter dus ga maar na.

~ Ivo
 
Ik heb dario dario gehad in een 80 cm bak.....je blijft zoeken......
 
Mascha&Ivo zei:
Dat je een reservebak hebt is aardig, maar doet er niet aan af dat je er gewoon niet aan moet willen beginnen, dit visje bij deze temperaturen jaarrond.

Qua cichlide kun je kijken naar Apistogramma's, maar weet dat die van rust houden rondom de bodem dus dat de combinatie met Corydoras toch wat tricky is.

Ik ben benieuwd waar Jos dan impliciet of expliciet gezegd zou hebben dat maanvissen en de simulans/pygmaeus geen probleem vormt. Ik weet dat Jos in het verleden al bij kardinaaltetra's heeft gewaarschuwd en nogmaals: die zijn een stukje groter dus ga maar na.

~ Ivo

@Ivo, Ik kan me herinneren dat Jos iets gezegd heeft over dat maanvissen in deze omstandigheden zouden kunnen, de exacte omstandigheden kan ik me niet meer herinneren. Zou goed kunnen dat hij niet van het volledig bestand op de hoogte was of dat hij iets gemist heeft, zoals we allemaal weleens doen.

Hier staat was Jos heeft gezegd:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1750379
 
En dit dan?:
-6 maanvissen ---> koppel + 1
-2 badis badis (koppel)
-schooltje (grotere)
-bovenvisje
-corydoras (grotere)
-2 otocinclus vittatus
-misschien een grotere meerval? L?

Even terzake, ik weet niet hoe ik dan mijn vissen kwijt moet (eventueel dat ik ze hierin houd, maar dat mag eigenlijk niet van mijn ouders). Ik mag eigenlijk maar een aquarium houden

Edit: Ik vind de cory pygmaeus er erg schattig uitzien, zijn er op lijkende soorten?

Edit: als ik zs hierin houd, tellen die oto's ook niet meer mee natuurlijk
 
KidNatsu zei:
En dit dan?:
-6 maanvissen ---> koppel + 1
-2 badis badis (koppel)
-schooltje (grotere)
-bovenvisje
-corydoras (grotere)
-2 otocinclus vittatus
-misschien een grotere meerval? L?

Even terzake, ik weet niet hoe ik dan mijn vissen kwijt moet (eventueel dat ik ze hierin houd, maar dat mag eigenlijk niet van mijn ouders). Ik mag eigenlijk maar een aquarium houden

Edit: Ik vind de cory pygmaeus er erg schattig uitzien, zijn er op lijkende soorten?

Ja, maar als ik Ivo begrepen heb zit je dan nog steeds met de afmetingen van de vis. Habrosus wordt een tikje groter, zo'n 3/3,5 cm. Maar ik vermoed dat als ze een Pygmaeus wegkrijgen dat dat met de Habrosus ook gaat lukken. Panda's worden alweer een cm of 5 en zijn ook prachtig.
Wil je een Corydoras die je veel ziet en niet zo gauw onder de verdrukking komt kijk dat eens naar een Paleatus, een robuustere onder de Cory's.
 
Ik zie nu zo'n zwarte variant van de paleatus, die vind ik wel mooi. Hij is niet helemaal zwart, maar eerder met hele grote zwarte vlekken.

Is 8 een mooi getal?

Edit: hier is een plaatje:
X77tNdg
 
Ik begrijp niet zo goed waarom je uiteindelijk heel groot en heel klein bij elkaar wilt zetten. Ik bedoel visjes van amper 3 cm samen met maanvissen. Er s goedkoper voer voor de maanvissen te krijgen hoor...... :D
 
Voor Badis badis geldt hetzelfde als voor Dario dario. Niet jaarrond zo warm.
En ook C. paleatus is een subtropische soort. Wat vind je van de C. schwartzii en de C. sterbai? Brochis splendens (nauw verwant aan Corydoras)?
Ik heb ook eens een foto van een maanvis gezien met een otocinlus erin. Geen fijn gezicht.

Wat vind je van Farlowella soorten? L010a? Een solitaire Ancistrus? Panaqolus maccus?

Als je een 'haaitje' zoekt kun je eens kijken naar Epalzeorhynchos frenatum. Maar ik durf niets te zeggen over de combi. Bakmaat moet goed zijn.

~ Ivo
 
Daar heeft Ivo een goed punt. Te warm zetten is niet de bedoeling.
 
Epalzeorhynchos frenatum wordt niet aangeraden bij maanvis/discus vanwege het felle karakter en eigenljk alleen te houden met vissen van gelijke grootte....en solitair
 
C. Adolfoi zou dan ook moeten kunnen want die komen uit hetzelfde gebied als de Schwartzi zover ik weet. Die hebben weer een heel andere tekening.
 
Waarom blijf ik dan constant op internet lezen dat de badis badis op 24 graden moet?! Het is niet dat ik je niet geloof maar waarom verschilt het zo erg?! Enige vervangingen die op een badis badis lijken?

De cory sterbai ziet er wel leuk uit, de zwarte of grijze versie dan.

Een labeo vind ik niet op een haai lijken. Bij een haai denk ik echt aan puntige staart en grote vin, grijs enzo. Een arius seemani bijvoorbeeld
 
Je moet niet alles geloven wat er staat. Ben ook nog geen website tegen gekomen die een gezonde temperatuur voor de Paleatus aangeeft. Van Badis heb ik geen verstand maar het verbaast me niet dat dat ook niet klopt.
 
Badis badis wil niet te warm gehouden worden....even is geen probleem maar niet constant.

In een bak van 25 graden overleefde er geen 1....maar in mijn andere bak...rond de 21/22 graden heb ik er lang plezier van gehad. Daarbij zag je ze in de warme bak nauwelijks en in de "koude" bak waren ze lekker op hun manier acief.
 
arius seemani wordt toch rond de 25 cm?
 
Zap zei:
Badis badis wil niet te warm gehouden worden....even is geen probleem maar niet constant.

In een bak van 25 graden overleefde er geen 1....maar in mijn andere bak...rond de 21/22 graden heb ik er lang plezier van gehad. Daarbij zag je ze in de warme bak nauwelijks en in de "koude" bak waren ze lekker op hun manier acief.

Luister, als mij dat een keer verteld wordt, begrijp ik dat. Ik vraag nu ook voor een vervanging maar daar krijg ik weer geen antwoord op
 
Waarom geen hoplosternum soort: bemoeit zich nauwelijks met anderen, wordt rond de 15 cm kan alleen of met meerderen gehouden worden.
 
Zap zei:
arius seemani wordt toch rond de 25 cm?
Dat dacht ik ook, dan zal je toch naar een aquarium van 250cm moeten wil je die goed kunnen houden.
Maar ik denk dat hij bedoeld "zoals een" Arius Seemani, dus soortgelijk.

Zap zei:
Waarom geen hoplosternum soort: bemoeit zich nauwelijks met anderen, wordt rond de 15 cm kan alleen of met meerderen gehouden worden.

Of Sceloromystax? Volgens mij kan de Barbatus ook wat warmer gehouden worden.
 
Mijn idee is dat je naar grotere soorten moet gaat kijken bij je maanvissen. Kardinaal (volwassen) is toch echt wel het minimum. Er zijn voldoende dwergcichliden (maar dan krijg je waarschijnlijk problemen met de corydoras).

Ik wil met alle plezier met je mee denken maar ik denk toch dat je keuzes moet gaan maken. Helaas kan niet alles bij elkaar.
Mijn idee van maanvissen is dat deze in een " speciaal" aquarium thuis horen met wel of geen bjvissen. M.a.w. je past je visbestand aan aan de maanvissen.

Wil je andere vissoorten dan denk ik of je misschien de keuze maanvissen moet heroverwegen.
 
Zap zei:
Waarom geen hoplosternum soort: bemoeit zich nauwelijks met anderen, wordt rond de 15 cm kan alleen of met meerderen gehouden worden.

Gaat dat om een haai? Want die vind ik totaal niet op een haai lijken.

Dennis_89 zei:
Zap zei:
arius seemani wordt toch rond de 25 cm?
Dat dacht ik ook, dan zal je toch naar een aquarium van 250cm moeten wil je die goed kunnen houden.
Maar ik denk dat hij bedoeld "zoals een" Arius Seemani, dus soortgelijk.

Zap zei:
Waarom geen hoplosternum soort: bemoeit zich nauwelijks met anderen, wordt rond de 15 cm kan alleen of met meerderen gehouden worden.

Of Sceloromystax? Volgens mij kan de Barbatus ook wat warmer gehouden worden.

Dat bedoel ik inderdaad

Edit: ook geen haai vind ik




Weet iemand een vervangende cichlide voir de badis badis? Dus die er op lijkt?
 
Zap zei:
Mijn idee is dat je naar grotere soorten moet gaat kijken bij je maanvissen. Kardinaal (volwassen) is toch echt wel het minimum. Er zijn voldoende dwergcichliden (maar dan krijg je waarschijnlijk problemen met de corydoras).

Ik wil met alle plezier met je mee denken maar ik denk toch dat je keuzes moet gaan maken. Helaas kan niet alles bij elkaar.
Mijn idee van maanvissen is dat deze in een " speciaal" aquarium thuis horen met wel of geen bjvissen. M.a.w. je past je visbestand aan aan de maanvissen.

Wil je andere vissoorten dan denk ik of je misschien de keuze maanvissen moet heroverwegen.

Toch denk ik dat dit bestand geen problemen zou moeten veroorzaken voor de maanvissen. En waarom zou in een 120x50 bodem de cory's problemen krijgen met cichliden?
 
Zover ik weet vallen de Seemani ook onder de meervallen.
 
En wordt 25 cm.
Minimale bak 2.00 n.
 

Terug
Bovenaan