Vijver uit balans, nu ingrijpen of wachten ?


Niekserr zei:
Jawel, maar 3 manden met zuurstofplanten??
Ik heb er hier alleen al rond de 20 bossen waterpest in zitten.

Zoiets is moeilijk te beoordelen , iemand kan beginnen met 2 bosjes uit de winkel en aan het eind van het seizoen heel zijn vijver volhebben . Een ander koopt 20 bosjes die maaramper groeien , zegt dus niks .
Voor mijne vijver tel ik in kruiwagens :D
Ik ben het wel eens dat de massa niet zo veel voorsteld , zou ik toch aan gaan werken .
Ik zou de zuurstofplanten laten staan en meer gaan werken met moerasplanten in de vijverrand .
Gh+ kan je gebruiken , echter zou ik dan eerder naar de maerl grijpen . Daar zit veel meer in . Kijk maar eens naar de ontleding ervan in een boek van ada hofman .
Maar dan heb je wel kans dat de algen eventjes harder gaan groeien , echter zal dat zich stabiliseren en uiteindelijk verminderen .
Maar ik vraag me wel af of de vijver hiervoor genoeg bezet is .
Een goed bezette vijver produceert meer afval waardoor het een en ander makkelijker verloopt .
Ik heb ook vijvers liggen met weinig vis en daar krijg ik ook geen mooie vijver met volle planten van gemaakt .
 
Die pot GH+ heeft mijn vader afgelopen zomer ergens gekocht dus ik gebruik liever die aangezien het anders weggegooid geld is.

Wat betreft bezetting :

4 Kleine goudwindes
15 Rainbow shiners

Aan te raden om de filter weer op te starten ? En vervolgens de hardheid te proberen verhogen in kleine stapjes ?
 
Vandaag filter schoongemaakt en alles goed nagekeken, loopt inmiddels weer. Binnenkort eens met kleine beetjes kijken wat GH+ met het water doet.
 
Houd wel in je achterhoofd dat die filter je plantengroei sterk belemmerd en algengroei aanwakkert .
 
Door een filter ga je nitraat aanmaken , en wordt je vijver nog voedselrijker .
Bij mij wordt die stap niet echt gebruikt (of minimaal),het meeste wordt direct opgesnoept als ammonium .
Als er nitraat aanwezig is zullen heel waarschijnlijk draadalgen de kop opsteken of ga je groen water krijgen .
Kijk maar eens naar de koivijvers , der zijn er gigantisch veel die draadalgpoeder en uv toepassen gewoon om maar de koi te kunnen blijven zien of ter voorkoming dat de drains verstopt geraken ...en wordt allemaal verkocht dat het biologisch is en geen schade aanricht . Ik denk meer dat het dan een dode plas aan het worden is .
 
erwin2 zei:
Door een filter ga je nitraat aanmaken , en wordt je vijver nog voedselrijker .
Bij mij wordt die stap niet echt gebruikt (of minimaal),het meeste wordt direct opgesnoept als ammonium .
Als er nitraat aanwezig is zullen heel waarschijnlijk draadalgen de kop opsteken of ga je groen water krijgen .
Kijk maar eens naar de koivijvers , der zijn er gigantisch veel die draadalgpoeder en uv toepassen gewoon om maar de koi te kunnen blijven zien of ter voorkoming dat de drains verstopt geraken ...en wordt allemaal verkocht dat het biologisch is en geen schade aanricht . Ik denk meer dat het dan een dode plas aan het worden is .

Ik heb deze week de No3 gemeten en die was 0.

Overigens is mijn kraanwater eigenlijk beter van kwaliteit voor de planten/vissen dan het water wat nu in de vijver zit, verversing misschien ook een optie ?
 
Begonnen met het stapje voor stapje verhogen van de GH, ik ben benieuwd.
Hij is/was 4 en hij moet toch wel richting de 10 naar mijn mening.
 
Filter (incl. uv lamp) loopt nu een week, hier en daar zelf nog wat algen weggehaald, duidelijk dat hij al een stuk helderder is. Nog bezig met de Gh verhoging naar de juiste waarde en daarna eens even kijken wat de zuurstofplanten doen. En zoals aan sommige plantjes is te zien is het voorjaar begonnen. ;)

OV3a35wfoEe9uhBchqv0S5LNKlI3KmEu.jpeg

OV3a35wfoEe9uhBchqv0S5LNKlI3KmEu.jpeg

OV3a35wfoEe9uhBchqv0S5LNKlI3KmEu.jpeg
 
Vandaag om en nabij de 15/20% water ververst. Waterwaardes uit de kraan zijn beter als het vijverwater zelf.

Vijverwaardes:

Ph 8
Gh 4
Kh 3
No3 0

Kraanwater:

Gh 12
Kh 7

Vijver is 1,5 kuub.

Is het een goed idee om wekelijks deze verversing aan te houden om de gh en kh te verhogen ipv middeltjes toe te voegen ?
Ik zou namelijk graag goede waardes voor de (zuurstof)planten willen aangezien die weer moeten gaan aanslaan.
 
Vorige week nog eens alles gemeten en afgerond is het echt 1,5 kuub. Is op het diepste punt ook maar max. 75cm diep.
 
Water verversen lijkt toch de beste optie, waardes gaan de goede kant op.

KH 4
GH 8
 
Verbetering van waardes icm. het weer heeft ook duidelijk positieve invloed op de vissen, lekker actief en eten goed.
Helaas lijkt het erop dat de temperaturen weer wat gaan dalen.
 
De vissen zijn idd weer heel actief , merk ik hier ook .
Ze komen al echt naar je toe om eten te bedelen .
Temperatuur mag wel wat dalen , als de nachten maar wat warmer worden .
 
Ik zou zelf nooit het filter uitzetten, dan weet je zeker dat de nuttige bacteri�n echt allemaal kapot gaan.
Mijn filter gaat wel op een lagere flow zodat er een constante stroming ontstaat hierdoor kan filter ook niet kapot vriezen.
In het voorjaar moet je altijd rustig voeren evt bacterieculturen toevoegen om zo het filter weer op te starten. Bij goed ingelopen filters is dit niet nodig, wel het rustig voeren in de begin fase.
De groene soep waar dit item mee is begonnen is mijne inziens het niet goed in balans zijn van alle waarden, nieuwe vijvers hebben vaker last van draadalgen als goed lopende vijvers. Dat heeft gewoon tijd nodig, niets aan de hand zou ik zeggen.
Wel met verbazing gelezen over die CO2 ik vraag mij echt af waar die vandaan komt. Volgens mij is NO3 ook een meststoffen meststof voor waterplanten, daarom zie je vaak bij koivijvers een aparte plantenbak om nitraat gehalte te reduceren.
Eerste stap van ammoniak naar nitriet
NH3 + 1� O2 > NO2- + H+ + H2O + energie

Tweede stap van nitriet naar nitraat
NO2- + � O2 > NO3- + energie

Totaalvergelijking
NH3 + 2 O2 > NO3- + H+ + H2O + energie

Dit is wat er gebeurd van ammonium naar nitraat, dus waar moet die CO2 vrijkomen?
Ik kan mij wel goed voorstellen dat in de winter wanneer activiteit erg laag is het rottingsproces in de vijver door blijft gaan, hier komt wel CO2 en H2S vrij. Dat proces is ook in de zomer en dan wordt een deel zeker opgenomen. In de winter niet, indien rottingsproces zo hoog is en vijver is dichtgevroren gaan de vissen dood door vergiftiging en niet zozeer door dichtvriezen.
Altijd goed beluchten ook in de winter, voorkomt ook dichtvriezen.

Ik heb zelf een koivijver van 20m3 momenteel beginnen de vissen activiteit te krijgen, maar water is nog erg koud en dus absolute nog niet voeren. Volgende week gaan de temperaturen weer af en zullen de vissen weer op de bodem gaan liggen.
Het is nog maar begin maart de natuur is nu wel eend maand verder maar het is wel vroeg nog, dus ik zou rustig aandoen met werken aan de vijver. Extra activiteit verstoord de vissen en hebben nu nog weinig weerstand.
 
Leuk zo een vergelijking , bij mij werkt het toch wat anders .
Ik ben trouwens al redelijk aan voeren , vanavond nog een halve kg patatten erin gekiept , in de middag al 3 handen droogvoer gehad .
Tussendoor nog wat grote rupsen, wat pieren erin die ik met het graven tegenkwam . Is allemaal zo weggestofzuigd .
 
erwin2 zei:
Leuk zo een vergelijking , bij mij werkt het toch wat anders .
Ik ben trouwens al redelijk aan voeren , vanavond nog een halve kg patatten erin gekiept , in de middag al 3 handen droogvoer gehad .
Tussendoor nog wat grote rupsen, wat pieren erin die ik met het graven tegenkwam . Is allemaal zo weggestofzuigd .
:S
 
Bij mijn vijver is er geen omzetting naar nitriet .
Alles blijft in ammonium hangen wat door de planten wordt opgesnoept .
 
Vandaag uitgebreide meting gedaan :

Ph 8,3
Gh 9
Kh 4
Nh3 0,0
No2 0,0
No3 0,5
PO4 0,0

Afgelopen week begonnen met alg killer en oxy boost vanwege draadalg probleem en vervuilde bodem.

Iemand nog tips, op en/of aanmerkingen over de waardes ?
 
Overigens is de kh bij mijn kraanwater 7.
Wekelijks 10% verversen om de kh wat omhoog te krijgen een goed idee ?
 
Zou op den duur toch aardig wat water gaan kosten denk ik. Ik zou gaan voor iets van kalksteen op de bodem. Ik weet alleen niet in hoeverre dit nog invloed heeft op de pH van jouw vijver.
 
Niekserr zei:
Zou op den duur toch aardig wat water gaan kosten denk ik. Ik zou gaan voor iets van kalksteen op de bodem. Ik weet alleen niet in hoeverre dit nog invloed heeft op de pH van jouw vijver.

Niets zo goedkoop als kraanwater. ;)
Zou voor mij ongeveer 150 liter betekenen wat iets van 25 cent kost ?
 
Ach ik heb ook geen idee van die prijzen. Ik vind het alleen zonde om zo veel water te gebruiken :p
 
Niekserr zei:
Ach ik heb ook geen idee van die prijzen. Ik vind het alleen zonde om zo veel water te gebruiken :p

Zolang het goed en gezond voor de vissen en planten is vind ik het niet zonde. Verspilling is zonde. ;)
 
Eremetaal zei:
Vandaag uitgebreide meting gedaan :

Ph 8,3
Gh 9
Kh 4
Nh3 0,0
No2 0,0
No3 0,5
PO4 0,0

Iemand nog tips, op en/of aanmerkingen over de waardes ?

pH wat hoog , maar niet dramatisch (zegt overigens geheel niks zoals je het opgeeft , je moet de pH om 05.00h meten en avonds om 22.00h , dan heb je een idee wat er zich afspeelt .
Over de overige waterwaardes laat ik me niet uit , omdat deze heel waarschijnlijk toch anders zijn .
 
erwin2 zei:
Eremetaal zei:
Vandaag uitgebreide meting gedaan :

Ph 8,3
Gh 9
Kh 4
Nh3 0,0
No2 0,0
No3 0,5
PO4 0,0

Iemand nog tips, op en/of aanmerkingen over de waardes ?

pH wat hoog , maar niet dramatisch (zegt overigens geheel niks zoals je het opgeeft , je moet de pH om 05.00h meten en avonds om 22.00h , dan heb je een idee wat er zich afspeelt .
Over de overige waterwaardes laat ik me niet uit , omdat deze heel waarschijnlijk toch anders zijn .

Ok gaan we doen, en hoezo zouden de overige waardes niet kloppen ? Alles met druppeltest gemeten.
 
PH zowel in de ochtend als later op de dag iets over 8. Meestal 8,2-8,3

PH 8.2
Gh 7
Kh 5
NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0,0
PO4 0,0

Wat foto's :
3FkXDdiZ13zBfc4OCblBp4SR5afKNoHI.jpeg
3FkXDdiZ13zBfc4OCblBp4SR5afKNoHI.jpeg

3FkXDdiZ13zBfc4OCblBp4SR5afKNoHI.jpeg


Tips/opmerkingen altijd welkom.
 
Ziet er mooi uit hoor :)
Ook heel erg helder is wel goed bijgetrokken als je het vergelijkt met eerdere foto's haha.
Bij mijn ouders thuis hebben ze hetzelfde probleem. Het word nu wel iets minder maar wij hebben er toen wel maerl in gedaan en bij ons explodeerde de algen enorm. Nu laten we de natuur gewoon zijn gang gaan. De vijver draait nu ook pas voor zijn 3de jaar dus ook nog niet in balans. Tevens ook de filter uitgezet in de winter.
Aan de ene kant niet goed inderdaad maar je moet wat, wij hebben namelijk niet de mogelijkheid de filter ergens binnen te plaatsen zodat deze niet bevriest dus dan moet je deze wel leeg halen anders vriest alles kapot. Ook een dure grap als dit ieder jaar gebeurt :p
 
Je hebt een prachtige vijver vind ik en denk dat het gewoon nog een tijdje/jaartje moet "indraaien".
Ik ben wat makkelijk en simpel misschien en geloof niet zo in Co2, UV, chemische middeltjes ed. Maar als de planten ��nmaal aanslaan heb je gewoon helder water en weinig last van algen.
Je Ph blijft wel hoog, kan je geen regenwater opvangen in een regenton bijv en dat geven ipv kraanwater?
En meer planten erbij, bijv waterpest, hoornblad oid en drijvers zoals Waterhyacinth of Vlotvarentjes..
 
Dank voor de complimenten, ja regenwater opvangen is wel een goede, en om de kh en gh op niet chemische manier te verhogen wissel ik nu wekelijks een liter of 100-150 om het iets te verhogen. Aan het gedrag van de vissen te zien waarderen ook zij dit heel erg.

Verder werkt de oxy-boost wel erg goed om dode resten,zaadjes,algen,slib etc van de bodem omhoog te krijgen. Waardoor de algen nu wel enigszins onder controle zijn.

Er zijn enkele weken terug wat zuurstofplanten toegevoegd even afwachten wat die doen om vervolgens eventueel meer toe te voegen, anders is het wel behoorlijk prijzig.
 
Water verversen kan nooit kwaad en is zelfs aan te raden :) In je aquarium doe je het ook dusja :p
Toen ik nog thuis woonde deed ik de vijver ook 1x in de maand een kwart water er uit en dan weer aanvullen met kraanwater. Konden zowel de vissen als de planten wel waarderen.

Ik denk dat het straks inderdaad wel goed gaat komen vooral als je lelie aangeslagen is en voor meer schaduw in de vijver zorgt. Ook is de vijver inderdaad nog in opstart en als het goed is zal het ieder jaar een stukje beter moeten gaan :)
 
Daar gaan we wel voor ja, gaat ook zeker wel vooruit, de draadalgen waren tot voor kort binnen enkele dagen weer volop aanwezig.
Nu zelfs met de volle zon erop is het prima bij te houden, had alleen gehoopt dat de zuurstofplanten nu flink zouden uitslaan waardoor er wat meer balans zou komen.
 
Kan wel even duren hoor voordat deze echt goed aan slaan. Maar het mooie is dat als ze eenmaal goed gaan ze ook niet meer te houden zijn hahaha dus zou het nog even afwachten :) Ik merk wel dat bij ons thuis de planten het ook wel moeilijker hebben. Ik denk toch dat dit met het weer te maken heeft en de daarbij horende temperatuurs schommelingen in de vijver. Het ene moment is het bijna 30 graden en dan maar weer 12 ik denk dat dit ook wel zijn uitwerking zal hebben op de vijvers.

Het enigste wat je nu inderdaad kan doen is het zelf maar bijhouden en eruit scheppen wat te scheppen valt :)
 
Khoppie zei:
Ik merk wel dat bij ons thuis de planten het ook wel moeilijker hebben. Ik denk toch dat dit met het weer te maken heeft en de daarbij horende temperatuurs schommelingen in de vijver. Het ene moment is het bijna 30 graden en dan maar weer 12 ik denk dat dit ook wel zijn uitwerking zal hebben op de vijvers.

Het enigste wat je nu inderdaad kan doen is het zelf maar bijhouden en eruit scheppen wat te scheppen valt :)

Nou , dat is maar een gedachte , deze planten willen gewoon niet en kwijlen weg .
Dat heeft niks met het weer te maken , vijverplanten groeien al vanaf een graad of 10 . En vanaf mei zijn ze niet te houden .
Ik heb al verschillende plantensoorten dit jaar geheel teruggesnoeid .
En dat zijn heel wat kruiwagens naar de composthoop .
Ik zou persoonlijk al de manden verwijderen van de planten en ze tussen keien vastzetten , dan zullen ze volgens mij een stuk beter groeien . En verder gewoon wachten , elk jaar zal het beter gaan (als je het zelf tenminste niet verpest door teveel in te grijpen)
Ik sta er wel van te kijken dat je vijver zo proper is zonder enige plantengroei .
 

Terug
Bovenaan