Vijver uit balans, nu ingrijpen of wachten ?


E

Eremetaal

Guest
Helaas stom geweest om de filter een tijdje terug uit te zetten ivm de normaal gesproken vorstperiode. Maar nu is de vijver erwtensoep aan het worden. Zuurstof en andere planten worden verstrengeld door algen.

Wat kan ik nu het beste doen ?
Laten gaan en in het voorjaar pas echt ingrijpen ?
Overigens waren er ook al algproblemen toen de filter draaide. Vijver is pas afgelopen zomer aangelegd.
 
Is een veelgemaakte fout om tijdens de winter het filter uit te zetten en is nooit verstandig ivm de balans in de vijver onder welke winterse omstandigheden dan ook.
Als je zo naar buiten kijkt is het voorjaar eigenlijk al begonnen dus zou nu gelijk ingrijpen.
Eigenlijk al een teken dat algengroei dat het geen echt winter is want vijvers zouden nou juist heel helder moeten zijn met of zonder filter.
 
Niet helemaal met je eens John.

Ik heb mn filter in de winter ook altijd uit de vijver.



Stukje van een site geplukt hierover;

Een vijverfilter en -pomp zijn noodzakelijk tijdens het groeiseizoen, maar moeten in de winterperiode uitgeschakeld worden. Het filtervoorziet de vijver van Co2, maar in de winter wordt dit niet door de planten opgenomen. Het blijven toevoegen van Co2 aan het vijverwater kan leiden tot verzuring van de vijver. Daarnaast kan het filter in de winter stukvriezen.

Ook de vijverpomp en eventuele fonteintjes, beeklopen en dergelijke kunnen in de winter beter uitgeschakeld worden. Bij koud winterweer vormt zich onderin de vijver namelijk een waterlaag met een constante temperatuur van vier graden. Hierin kunnen vissen en amfibie�n overleven. Als de pomp blijft draaien kan de vijver verder afkoelen, waardoor de dieren in de vijver kunnen sterven.
Eind oktober is een goed moment om filter en pomp uit te schakelen.

Vanaf oktober - november komt de vijver in rust. In de winterperiode kan de vijver het beste zoveel mogelijk met rust gelaten worden.

Ook als de vijver bevroren is, kan het geen kwaad de ijslaag te laten zitten. Pas als de vijver langer dan een week dichtgevroren is, is het nodig een gat in het ijs te maken. Dit gaat makkelijk door een pan heet water op de ijslaag te zetten en er zo een gat in te smelten.

Laat in de winter nooit de pomp draaien om de vijver ijsvrij te houden. Het water onderin de vijver kan hierdoor te ver afkoelen, waardoor de vissen sterven.
 
Seabait zei:
Is een veelgemaakte fout om tijdens de winter het filter uit te zetten en is nooit verstandig ivm de balans in de vijver onder welke winterse omstandigheden dan ook.
Als je zo naar buiten kijkt is het voorjaar eigenlijk al begonnen dus zou nu gelijk ingrijpen.
Eigenlijk al een teken dat algengroei dat het geen echt winter is want vijvers zouden nou juist heel helder moeten zijn met of zonder filter.

De vissen lijken wel in een soort van winterfase te zitten. Zitten allemaal vrijwel bewegingsloos onderin de vijver.

Is het dan slim om te gaan rommelen, planten verwijderen en eventueel water te verversen ? Overigens zal ik momenteel ook nog geen nieuwe (zuurstof) planten kunnen krijgen denk ik ?
En de filter weer terug aanzetten ?

Ik zal vandaag of morgen eens even de waardes testen.
 
Als kanttekening daarbij: als je de filter in de winter door laat lopen (wat ik dus wel doe) zorg je ervoor dat het water niet op de bodem, maar daar een cm. of 40 boven aangezogen wordt en niet boven het oppervlak terug in de vijver komt, maar eronder. Dit om ervoor te zorgen dat het warmere water bij de bodem zich niet vermengt. Lukraak je filter door laten draaien is inderdaad geen goed plan, maar als je het op voorgaande manier doet is het beter dan 'm uit te zetten omdat je een bacteriecultuur behoudt en beweging in het water houdt.
 
Inderdaad, als het water afkoelt reageren de vissen erop en passen ze de stofwisseling aan. In de winter zullen ze ook niet veel voer opnemen.
 
Fozzy zei:
Niet helemaal met je eens John.

Ik heb mn filter in de winter ook altijd uit de vijver.



Stukje van een site geplukt hierover;

Een vijverfilter en -pomp zijn noodzakelijk tijdens het groeiseizoen, maar moeten in de winterperiode uitgeschakeld worden. Het filtervoorziet de vijver van Co2, maar in de winter wordt dit niet door de planten opgenomen. Het blijven toevoegen van Co2 aan het vijverwater kan leiden tot verzuring van de vijver. Daarnaast kan het filter in de winter stukvriezen.

Ook de vijverpomp en eventuele fonteintjes, beeklopen en dergelijke kunnen in de winter beter uitgeschakeld worden. Bij koud winterweer vormt zich onderin de vijver namelijk een waterlaag met een constante temperatuur van vier graden. Hierin kunnen vissen en amfibie�n overleven. Als de pomp blijft draaien kan de vijver verder afkoelen, waardoor de dieren in de vijver kunnen sterven.
Eind oktober is een goed moment om filter en pomp uit te schakelen.

Vanaf oktober - november komt de vijver in rust. In de winterperiode kan de vijver het beste zoveel mogelijk met rust gelaten worden.

Ook als de vijver bevroren is, kan het geen kwaad de ijslaag te laten zitten. Pas als de vijver langer dan een week dichtgevroren is, is het nodig een gat in het ijs te maken. Dit gaat makkelijk door een pan heet water op de ijslaag te zetten en er zo een gat in te smelten.

Laat in de winter nooit de pomp draaien om de vijver ijsvrij te houden. Het water onderin de vijver kan hierdoor te ver afkoelen, waardoor de vissen sterven.

Dit komt van een andere site,

Aandacht voor de vijvertechniek
Veel beginnende vijverbezitters maken een de cruciale fout door de vijverfilters in de winter stil te leggen. Ze maken hem eens grondig schoon om hem in het voorjaar weer fris in bedrijf te kunnen stellen. Fout! In het filtermateriaal bevindt zich een belangrijk leven dat gedood wordt door deze handelswijze. Deze in het filter levende kolonie van uiterst nuttige vijverbacteri�n heeft er vaak maanden over heeft gedaan om uit te groeien tot een goed werkzaam geheel. Het opstarten van de �steriele� filter in het voorjaar kan weken tot een meer dan een maand duren met alle gevolgen van dien, zoals overmatige algengroei.

Het advies is dan ook om de filters in de winter in bedrijf te houden als dit ook maar enigszins mogelijk is. Uiteraard moeten ze wel goed worden beschermd tegen de vrieskou om kapotvriezen te voorkomen maar ook om de kolonie van nuttige bacteri�n te behouden.
Het meest ideale is als de vijverpomp zo diep in het water geplaatst is dat hij niet kan bevriezen of dat hij op het droge in een vorstvrije ruimte is geplaatst. Wel moet er dan nog worden bekeken of de leidingen en slangen niet kapot kunnen vriezen.
Indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, is het beter om de pomp en het filter gedurende de winter gewoon in werking te laten. Uiteraard is er niets op tegen om de pomp af en toe eens grondig te controleren en schoon te maken, maar dat kan ook in een ander jaargetijde.
 
Zo zie je maar....ook daar is men het niet over eens. Overal is wat voor te zeggen.
 
Klopt is vaak zo maar vind het stukje over een filter voor co2 zou zorgen maar vreemd iig.
Is niet helemaal precies hetzelfde maar het principe van een vijverfilter is toch niet anders als van een aquarium en die moeten we ook niet te lang laten uitstaan om dezelfde reden.
 
Je kunt een vijver simpelweg niet vergelijken met een aquarium op filter techniek. Er zijn namelijk ook vijvers waar niet eens een filter op zit omdat deze in evenwicht gehouden wordt door de natuurlijke balans. Het is belangrijk dat vijvers de mogelijkheid hebben om gaswisseling te hebben met de buitenlucht. Sommige mensen zetten hun filter uit in de winter ivm met het afkoelen van het water op de onderste lagen. Je kan dit simpel oplossen door het water iets hoger aan te laten zuigen.Wat betreft bacterie cultuur, in de winter als het echt vriest is er nagenoeg geen bacterie invloed aanwezig in een filter, na de winter moet deze altijd weer even op gang komen. Een vijver moet als het ware elk jaar weer opnieuw in balans komen in het voorjaar.
Ik zou zo min mogelijk proberen te doen in de vijver. Het groene water en de algen groei in het water is voor de vissen niet erg, maar voor ons aangezicht van de vijver wel. Die alg krijg je nu toch niet weg zonder de vissen daarbij uit hun rust te halen.
Mijn advies: in het voorjaar weer een grote schoonmaak doen! Maar zorg er voor dat het water in beweging blijft voor gas uitwisseling
 
Ohja, en houd je water waardes onder controle! Nitriet, Nitraat en ammonium waardes met deze rare temperaturen buiten! ;)
 
Stefke zei:
Je kunt een vijver simpelweg niet vergelijken met een aquarium op filter techniek. Er zijn namelijk ook vijvers waar niet eens een filter op zit omdat deze in evenwicht gehouden wordt door de natuurlijke balans.

Ik geef ook aan dat het niet precies hetzelfde is maar wat betreft je punt dat er ook vijvers zonder filter draaien,zo zijn ook aquariums die zonder filter draaien natuurlijk.
Ik denk ook niet dat er in de winter geen bacteri�n aanwezig zullen zijn maar enkel minder actief.
Lijkt me eigenlijk dom om je filter elk voorjaar weer opnieuw te moeten indraaien toch of zou dat in tegenstelling tot aquariumvissen geen kwaad kunnen dan?
 
Stefke zei:
JWat betreft bacterie cultuur, in de winter als het echt vriest is er nagenoeg geen bacterie invloed aanwezig in een filter, na de winter moet deze altijd weer even op gang komen.
Is dat wel zo? Ik heb altijd begrepen dat er bepaalde bacterie 'families' zijn die het beter doen bij bepaalde temperaturen dan andere 'families'. Is eigenlijk ook perfect te verklaren en volkomen logisch. Dat 'op gang komen' snap ik heel goed bij sterk wijzigende omstandigheden, maar het is voornamelijk die 'nagenoeg geen bacterie' waar ik toch wel benieuwd naar ben.

Heb je hier verdere informatie over?

~ Ivo
 
Dit lijkt me niet heel moeilijk te controleren. Meet de no3-waarde in de vijver. Als er no3 aanwezig is zullen de bacteri�n nog gewoon aan het werk zijn.
 
In onderstaande is te lezen met welke temperaturen deze bacteri�n hun werk doen.
Er is een zeer wijde ranche van werking van deze bacteri�n te zien. Bij lage temperaturen zal de werking behoorlijk veel lager zijn dan bij een temperatuur van 25 graden. Deze nitrificerende bacterien zullen in normale!! winters moeite hebben met overleven in onze filters voor de vijver. Als de water temperatuur onder de 5 graden zakt zullen ze zelfs inactief gaan worden. Normaliter is de temperatuur van de onderste laag vijverwater (bij voldoende diepte vijver) rond de 5 graden. Door het actief laten van de filter wordt dit relatief warme water voor de vissen naar boven gebracht koelt hier verder af alvorens het weer in de vijver komt. De temperatuur van het water en de vijver wordt hierdoor alsmaar lager. Dat is 1 van de redenenen waarom mensen hun filter uitzetten in de winter. Ik ben geen expert hoor, maar dit is mijn interpretatie!


The temperature for optimum growth of nitrifying bacteria is between 77-86� F (25-30� C).

Growth rate is decreased by 50% at 64� F (18� C).

Growth rate is decreased by 75% at 46-50� F.

No activity will occur at 39� F (4� C)

Nitrifying bacteria will die at 32� F (0� C).

Nitrifying bacteria will die at 120� F (49� C)

Nitrobacter is less tolerant of low temperatures than Nitrosomonas. In cold water systems, care must be taken to monitor the accumulation of nitrites.

bron: http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html
 
Kun je ook de nitriet waarde meten in dit geval en vooral ammoniak gehalte is erg belangrijk nu?
 
Het zal wel meevallen aangezien je vissen vrij inactief zijn en geen eten meer krijgen.
Nitriet ontstaat uit het Ammoniak wat ontstaat uit de poep van vissen en rottend materiaal op de bodem.
Staat de vijver in de buurt van veel bomen?
 
Stefke zei:
Het zal wel meevallen aangezien je vissen vrij inactief zijn en geen eten meer krijgen.
Nitriet ontstaat uit het Ammoniak wat ontstaat uit de poep van vissen en rottend materiaal op de bodem.
Staat de vijver in de buurt van veel bomen?

Nee eigenlijk geen enkele boom in de buurt.
 
Ik heb overigens nog wel een teststrip liggen van Colombo die o.a. no2 meet. Maarja die zijn niet echt betrouwbaar toch ?
 
Ben ik blij dat ik geen filter heb , hoef ik me daar ook niet druk om te maken .
Dat je vissen nu stil liggen is niet goed , ze zijn nu juist actief aan het worden en smeken zelfs om wat eten (wat ze ook al terug krijgen)
Plaats eens een foto van de vijver , die zegt alles .
Over filters zitten zeuren haalt nu niks uit , die gaat het nog niet oplossen , en zal zelfs niet opstarten met dit weer .
 
Hierbij de foto's :

8P5XJpksSBPkbdmXH3EiJavHj0n85GDG.jpeg


8P5XJpksSBPkbdmXH3EiJavHj0n85GDG.jpeg


8P5XJpksSBPkbdmXH3EiJavHj0n85GDG.jpeg


8P5XJpksSBPkbdmXH3EiJavHj0n85GDG.jpeg
 
Denk dat het wel goed komt. Mijne was ook hartstikke groen, maar dat trekt nu weer langzaam weg nu we richting de lente gaan.
 
Maar aangezien de zuurstofplanten richting het voorjaar weer langzaam moeten gaan uitlopen en ze nu compleet verstrikt in de algen zitten vraag ik mij af of dit wel goed gaat.

Ik wel er voor zorgen dat de vijver in het voorjaar weer helemaal goed kan aanslaan zodat ik (zeker in de zomer) kan gaan genieten van een mooie heldere en gezonde vijver. En als ik daarvoor nu al iets moet/kan doen dan graag tips. :)
 
Als in het voorjaar de planten weer gaan groeien, wordt het water ook wel weer helder.
Probeer tussendoor zoveel mogelijk algen te verwijderen, als de planten aan gaan slaan worden de algen vanzelf minder.
Je Ph waarde vind ik wel een beetje hoog, bij mij is die eigenlijk altijd vrij laag..
 
panchax zei:
Als in het voorjaar de planten weer gaan groeien, wordt het water ook wel weer helder.
Probeer tussendoor zoveel mogelijk algen te verwijderen, als de planten aan gaan slaan worden de algen vanzelf minder.
Je Ph waarde vind ik wel een beetje hoog, bij mij is die eigenlijk altijd vrij laag..

Die had ik ook veel lager geschat, gezien de neerslag.
Ik ga deze week nog eens meten en dan het vijverwater eerst eens op kamertemperatuur laten komen. Misschien heeft dat wel enige invloed op de tests gehad.
 
Vanmiddag zoveel mogelijk algen verwijderd. Flinke klus, zeker omdat het een beetje voorzichtig moet om de vissen niet teveel te storen. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
 
Eremetaal zei:
Die had ik ook veel lager geschat, gezien de neerslag.
Ik ga deze week nog eens meten en dan het vijverwater eerst eens op kamertemperatuur laten komen. Misschien heeft dat wel enige invloed op de tests gehad.

De hoge pH is een gevolg van je alg .
Ik vind het een lastige , er staan maar weinig planten in die je probleem op kunnen lossen en waarschijnlijk is dit ook het probleem . Maar je moet niet vergeten dat je vijver nog heel jong is . De eerste jaren had ik ook veel last van alg (weliswaar niet zo erg als bij jou)
Maerl toevoegen en je alg gaat nog harder van groeien ben ik bang .
 
erwin2 zei:
Eremetaal zei:
Die had ik ook veel lager geschat, gezien de neerslag.
Ik ga deze week nog eens meten en dan het vijverwater eerst eens op kamertemperatuur laten komen. Misschien heeft dat wel enige invloed op de tests gehad.

De hoge pH is een gevolg van je alg .
Ik vind het een lastige , er staan maar weinig planten in die je probleem op kunnen lossen en waarschijnlijk is dit ook het probleem . Maar je moet niet vergeten dat je vijver nog heel jong is . De eerste jaren had ik ook veel last van alg (weliswaar niet zo erg als bij jou)
Maerl toevoegen en je alg gaat nog harder van groeien ben ik bang .

Staan in totaal volgens mij 3 manden met zuurstofplanten in maar die zijn op de foto's amper te zien. Zijn in het najaar teruggesnoeid. Of zijn dat geen planten die het probleem moeten/kunnen oplossen ?
 
Jawel, maar 3 manden met zuurstofplanten??
Ik heb er hier alleen al rond de 20 bossen waterpest in zitten.
 
Van de zomer toen het allemaal in bloei stond waren er in ieder geval voldoende zuurstof planten aanwezig. Sterker nog als ik er meer bij zou doen zou er weinig zwemruimte meer overblijven. Verkoper van de vijverplanten (geen tuincentra maar een kweker) gaf ook aan dat het voldoende was voor een vijver van deze grootte.

Nu is het even afwachten wat er nog leeft en gaat uitlopen, kan ik dan nog kijken wat nodig is.
 
Ik heb hier thuis nog zo'n GH+ poeder staan, is het aan te raden om het nu te gebruiken ? Aangezien de GH behoorlijk te laag is en de zuurstofplanten daardoor niet (goed) zullen groeien/aanslaan ?

Overigens staat de filter nog altijd uit, zal ik die nu alweer mogen starten ?
 

Terug
Bovenaan