Verandering bestand 1 meter bak


Utaka kan ze niet bestellen voor je?
 
Weet je zeker dat het twee vrouwtjes waren? Had je dit gezien of gehoord? Of denk je dit alleen?
Ik heb zelf gekeken maar er waren maar twee sleutelgaten en ze waren redelijk schuw en heb niet echt lange vinnen gezien ze kwamen bij beide niet eens achter de staart vin.

Utaka kan ze niet bestellen voor je?
Nou ja ze hebben ze nu bij Utaka maar die zijn 3 a 4 cm dus dan zit je wel heel lang te wachten misschien wel aan jaar voordat je weet wat het is en dan heb je nog een kans dat het niets is.
 
Ik heb het niet gevraagd aan medewerker vkc was gewoon even langs vriend woont daar in de buurt dus zou daar heen gaan. Ik kan nog een keer bellen of zij er ook zo over denken.
 
Ik zou gerust de twee exemplaren ophalen als ik jou was. Sleutelgat cichliden zijn geen agressieve cichliden, en om een koppel te laten vormen, zou ik gerust 4 exemplaren in je bak durven te stoppen om daaruit een koppel te laten ontstaan.
 
Ja dat was ook het plan maar als ik al twee vrouwen heb en er nog twee bijhaalt valt er niet veel te koppelen. En anders moet ik een jaar wachten terwijl er weer een kans is dat er geen koppel vormt. En ik zal vkc bellen wel bellen of zij het weten.
 
en anders misschien vragen of ze een man kunnen bij be stellen.
 
Ik betwijfel echt of je twee vrouwen hebt. Probeer eens duidelijke foto’s te plaatsen. Als ik je filmpje bekijk, dan zou ik eerder zeggen twee mannen, maar zonder duidelijkere foto’s word het lastig. Kijk anders eens naar het geslachtspapil. Dan zou je zeker kunnen zeggen hoe het zit.
 
Als ik thuis ben zo maak ik even goede foto’s. Wat bedoel je met geslachtspapil ik had juist gehoord dat dat niet werkt bij deze soort.
 
Ik zal ook wel een bepaald soort gedrag filmen, want de een zit af en toe achter de andere dat zal mischief wel gedrag zijn van twee mannetjes. Want vrouwtjes zouden dat misschien niet doen.
 
Als ik thuis ben zo maak ik even goede foto’s. Wat bedoel je met geslachtspapil ik had juist gehoord dat dat niet werkt bij deze soort.
Geslachtspapil is waaraan je het geslacht kan herkennen. Een man heeft een scherpe geslachtspapil en een vrouwtje een stompe geslachtspapil. Nu is het wel lastig als er geen koppel is, maar wellicht zou je wel al wat kunnen zien. Bijgevoegd een foto van de Cichlasoma vrouw die ik had. Rood omcirkeld het geslachtspapil.
 

Bijlagen

  • 0F241FCF-E742-4957-9E0C-2FD7C0D7AEF5.jpeg
    0F241FCF-E742-4957-9E0C-2FD7C0D7AEF5.jpeg
    253.5 KB · Weergaven: 46
Oh ja ik zie het maar dit is echter niet te zien bij mijn sleutelgaten. Maar aangezien de een achter de ander gaat. Niet om interresse te vertonen maar meer tertoriaal zal er toch al op wijze dat het twee mannetjes zijn of niet ? Ik zal zo een filmpje maken van wat ze altijd doen en van de vissen individueel.
 
Oh ja ik zie het maar dit is echter niet te zien bij mijn sleutelgaten. Maar aangezien de een achter de ander gaat. Niet om interresse te vertonen maar meer tertoriaal zal er toch al op wijze dat het twee mannetjes zijn of niet ? Ik zal zo een filmpje maken van wat ze altijd doen en van de vissen individueel.
Territoriale gedrag kan bij soorten van het zelfde geslacht voorkomen. Omdat ze geen andere soortgenoten hebben zullen ze dit tegen elkaar doen. De dominante soort laat dan zien dat die de baas is. Let wel, bij toevoegen van nieuwe exemplaren, zal de rangorde opnieuw bepaald worden. Dus schrik niet als ze de eerste tijd meer met elkaar bezig zijn. Dit is nou eenmaal cichlide gedrag.
 
Dus jij denkt wel aan de hand van dit gedrag dat het twee mannetjes zijn ? Alleen vind ik de vinnen dan wel kort ze zijn wel puntig. Maar ja ik zal foto’s maken en dan kunnen jullie het ook nog eens goed bekijken.
 
Dus jij denkt wel aan de hand van dit gedrag dat het twee mannetjes zijn ? Alleen vind ik de vinnen dan wel kort ze zijn wel puntig. Maar ja ik zal foto’s maken en dan kunnen jullie het ook nog eens goed bekijken.
Als ik de beide filmpjes in het topic kweken met sleutelgaten van je bekijk, dan zou ik zeggen twee mannen. Maar 100% uitsluiting kan ik er niet over doen. Maar vermoed het wel.

Hier zie je een filmpje van het koppel dat Vincent in de bak had.
 
Ja ik moet eerlijk zijn ik zie sowieso weinig verschil aan de vinnen zie ik niet zo heel vooral aan grootte zag ik dat de grotere dan de man was. Ja het zou kunnen dat het twee mannen zijn. Denk je dat het nut heeft om vkc eens te bellen om te vragen wat zij denken?
 
Hier nog wat betere foto’s.
 

Bijlagen

  • 652270BF-0188-4148-A63F-C91FEFF34D30.jpeg
    652270BF-0188-4148-A63F-C91FEFF34D30.jpeg
    518.6 KB · Weergaven: 42
  • 2578EA5E-21A4-44FA-BE87-3A3789D93755.jpeg
    2578EA5E-21A4-44FA-BE87-3A3789D93755.jpeg
    485.4 KB · Weergaven: 46
  • 0E2EFF77-5689-4206-AD11-C0A8976CA950.jpeg
    0E2EFF77-5689-4206-AD11-C0A8976CA950.jpeg
    506.3 KB · Weergaven: 42
Hier ook nog een redelijke
 

Bijlagen

  • 48191EC4-2DDC-4F93-8667-4BA9AEDDF8A5.jpeg
    48191EC4-2DDC-4F93-8667-4BA9AEDDF8A5.jpeg
    513.3 KB · Weergaven: 40
Als ik het zo bekijk, dan zou ik zeggen twee mannen. De voorste van de twee lijkt mij zeker een man, aangezien de vinnen tot einde van de staartvin komen. De linker van de twee lijkt mij een man, alleen komt de vinstralen minder ver dan die van de voorste. Hoe lang heb je ze nu samen zitten zonder de Guianacara’s?
 
Ja maar als de vinstralen van de vissen bij vkc zijn ook even lang als bij mij. Ze zitten nu 1 week zonder Guianacaras. Denk je dat het nut heeft om een mail te sturen naar vkc om te vragen wat zij denken over het geslacht van de sleutelgaten.
 
Ik twijfel of ik ze zal kopen bij vkc want als mijne mannetjes zijn dan zouden die bij vkc ook wel mannetjes kunnen zijn.
 
Ik zien nu ook op de stocklist van Utaka dat ze laetacara curviceps hebben van 6cm dat is dus bijna volgroeid. Ook heb ik gelezen dat je nauwelijks van de sleutelgat “babies” afkomt. Dus als ik dan een koppel heb en er overleven een paar dan kan ik ze niet kwijt.
 
Laetacara curviceps is een leuke soort, maar wat wil je dan doen met je sleutelgat cichliden? Is je doel om kweek over te houden van deze soort? Of gewoon houden omdat je de sleutelgat cichliden mooi vind?

Je zult jezelf moeten afvragen wat je precies wilt, en geen spontane koop doen en later spijt van hebben.

In je bak van 1m zou ik in principe gaan voor 1 soort cichlide soort. Neem je meer soorten moet je echt weten wat je doet, en backup ruimte hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Is je doel om kweek over te houden van deze soort? Of gewoon houden omdat je de sleutelgat cichliden mooi vind?

Je zult jezelf moeten afvragen wat je precies wilt, en geen spontane koop doen en later spijt van hebben.
Mijn doel is zo veel mogenlijk natuurlijk gedrag. En een zo natuurlijk mogelijke bak. Dus daar hoort dan wel bij koppelen en dus kweken. Gericht kweken zal het echt niet worden hoor. Het probleem is dat het een beetje een gedoe is om sleutelgaten van deze grootte te krijgen. Een backup bak komt er binnenkort misschien wel aan dat zal dan 60cm bak zijn heel misschien 80cm. En ik wil wel even vkc mailen om te vragen of zij weten welk geslacht de sleutelgaten zijn maar of dit nut heeft. Maar ik zit niet zo erg er op te wachten als het straks uitloopt op agressie of dat ze toch weer niet koppelen en je dan weer alles moet uitvangen terwijl ik dan net de inrichting goed heb.
 
Ik vind het dus een beetje lastig.
 
Mijn doel is zo veel mogenlijk natuurlijk gedrag. En een zo natuurlijk mogelijke bak. Dus daar hoort dan wel bij koppelen en dus kweken. Gericht kweken zal het echt niet worden hoor. Het probleem is dat het een beetje een gedoe is om sleutelgaten van deze grootte te krijgen. Een backup bak komt er binnenkort misschien wel aan dat zal dan 60cm bak zijn heel misschien 80cm. En ik wil wel even vkc mailen om te vragen of zij weten welk geslacht de sleutelgaten zijn maar of dit nut heeft. Maar ik zit niet zo erg er op te wachten als het straks uitloopt op agressie of dat ze toch weer niet koppelen en je dan weer alles moet uitvangen terwijl ik dan net de inrichting goed heb.
Het uitproberen en doen is ook wel beetje onderdeel vd hobby naar mijn idee. Je hoopt wat te bereiken, soms pakt het goed uit soms niet.

Maak een keuze waar je blij van wordt. De adviezen hier zijn er volgens mij op gericht om je keuzes zo goed mogelijk te ondersteunen.

Maar feit is dat je ruimte gebonden is aan de maat van je bak. Een soort cichliden geeft de grootste kans op rust in je bak.

Vraag anders aan vkc of andere LFS dat als je jongen hebt die overleven je ze daar mag brengen. Dan heb je op voorhand al een escape die misschien rust biedt voor je.

Uiteindelijk zal je zelf de keuze moeten maken 😉… succes en vooral veel plezier!
 
Ik twijfel of ik nu niet de sleutelgaten ook weg doe jammer genoeg. En dan een groepje van 4 laetacara curviceps of aragauiae. Is dit mogenlijk of wordt dit vechten. Wil eigenlijk voor de curviceps gaan want zijn nu bij Utaka te koop van 6cm. Als ze dan beginnen te koppelen dan kijk ik aan hoe dat gaat. Wordt het agressie die ik de resterende ergens anders heen.
 
De eitjes die ik vorige week liet zien zijn op dag 3 allemaal opgegeten. Verwacht dus ook niet dat je gelijk met 300 baby sleuteltjes zit wanneer je de eieren niet apart zet.

En weetje of er wel animo is voor bijvoorbeeld Curviceps, mocht het zover komen?
 
De eitjes die ik vorige week liet zien zijn op dag 3 allemaal opgegeten. Verwacht dus ook niet dat je gelijk met 300 baby sleuteltjes zit wanneer je de eieren niet apart neemt.
Ja dat klopt dat begrijp ik ook wel. Maar het is vooral dat een koppeltje krijgen wel lastig gaat zijn. En überhaupt aan nog twee van een redelijke grote komen is al moeilijk.
 
Ja dat klopt dat begrijp ik ook wel. Maar het is vooral dat een koppeltje krijgen wel lastig gaat zijn. En überhaupt aan nog twee van een redelijke grote komen is al moeilijk.
Ik denk dat dit best mee valt, en dat je eigenlijk te moeilijk gaat denken. Maar als je de sleutelgaten niet gaat houden, hoe wil je dat dan gaan doen met de Laetacara? Koppels kopen in de winkel is echt lastig en moet je echt geluk mee hebben. Bijna elke cichlidenhouder begint met vaak wat jongere exemplaren en laat daaruit een koppel ontstaan. Je kunt wel een man en een vrouw kopen in de winkel, maar dat betekend nog steeds niet dat ze koppelen.
 
Dan zou ik er vier kopen. De curviceps zijn bij utaka 6cm en de araguaiae 5cm. Als er dan een koppeltje ontstaat dan kijk ik hoe dat gaat in de bak kwa agressie etc. En als het niet goed gaat doe ik de resterende exemplaren ergens anders heen.

Maar niks is zeker ik kijk gewoon wat mogelijk is.

Appistogramma s zijn ook nog een optie. Ik vind voor de trafasciata en de macmesteri wel mooi. Heb bijna nog nooit appistos gehad en vind het gedrag en het paar gedrag wel erg interessant.

Ik merk nu wel dat nu de Guianacaras weg zijn dat 1 sleutelgat, de dominante wel echt een stuk dominanter is geworden. De andere komt eigenlijk niet meer in de buurt behalve als ze gaan eten. Ook blijft de andere vooral op de achtergrond en de dominante eigenlijk wel zo overal.

Maar zo als ik dus al zei heeft niks haast. En denk ik er gewoon goed over na en kijk ik wat mogelijk is.
 
Ben vandaag langs Utaka geweest heb twee mooie stukken talawa hout, takjes en een palmblad. Er werd mij verteld dat ik de stukken talawa hout echt even een week moest laten weken omdat het zacht hout is en dat er gassen vrij gaan komen in het water. Dus over een week ga ik de bak beter inrichten.

Ook heb ik de laetacara curviceps gezien vind ze niet heel mooi maar zaten nog in qarantaine. En moeten nog op kleur komen natuurlijk. Maar ik heb ook de aragauiae gezien en deze vond erg mooi ze hebben er nu nog maar twee zitten maar deze zijn wel een goed formaat. Ik denk ook zelfs een mannetje en vrouwtje hieronder een foto.

Ook de spilotas zijn heb ik gezien deze zijn erg mooi.
 

Bijlagen

  • 9C3E8E3F-16D2-4161-B276-8CA727E95EDB.jpeg
    9C3E8E3F-16D2-4161-B276-8CA727E95EDB.jpeg
    494 KB · Weergaven: 47
Ik denk dat de achterste op deze foto een man is en de voorste een vrouw.
 

Terug
Bovenaan