Verandering bestand 1 meter bak


Ja ik ben al aan het zorgen voor mooi bladstrooisel. Alleen komen deze bladeren uit eindelijk allemaal op een plek. Misschien door een te sterke aanzuig. Maar misschien moet ik ze anders even vast zetten.
 
En hoe groot heeft u ze gekocht en groeide ze snel
 
ik zie nu pas dat de discrossus filmentosus wildvang is. Dit betekent denk ik dat ze wel echt zuur gehouden moeten worden. Of niet ?
 
Ja ik ben al aan het zorgen voor mooi bladstrooisel. Alleen komen deze bladeren uit eindelijk allemaal op een plek. Misschien door een te sterke aanzuig. Maar misschien moet ik ze anders even vast zetten.
Bladstrooisel moet je met de stroming mee laten gaan. Hier gooi ik ze in de bak en uiteindelijk bepaald de stroming waar ze terecht komen. Ik gebruik meestal meerdere soorten bladeren in de bak tegelijk. Catappa, amandel, guave, magnolia en Jack fruit bladeren. Ideaal zo’n mix aan bladeren.
En hoe groot heeft u ze gekocht en groeide ze snel
Toen ik ze kocht zag je bijna geen onderscheid. Bij goed voeren en goed onderkomen zullen ze uiteindelijk snel laten zien welke de mannen zijn.
ik zie nu pas dat de discrossus filmentosus wildvang is. Dit betekent denk ik dat ze wel echt zuur gehouden moeten worden. Of niet ?
Hoeft niet perse, maar anders even navragen wat hun advies is.
 
Hier een voorbeeld van toen ik veel bladstrooisel in de bak had. Momenteel moet ik weer het gaan aanvullen.
 

Bijlagen

  • 64FD9301-9EED-46A3-AE26-E9E7CD3A519E.jpeg
    64FD9301-9EED-46A3-AE26-E9E7CD3A519E.jpeg
    255 KB · Weergaven: 48
Ik gebruik nu voornamelijk cattapa bladeren. Ik vind de bladeren om de bodem ook altijd een mooie uitstraling hebben. Zal is even kijken naar andere soorten. En die pods enzo zijn ook mooi maar daar hebben ze een hele lading van bij Utaka. Morgen komt me opa zal het er met hem eens over hebben hij heeft zelf ook een grote bak gehad. En zal eens vragen aan Utaka. Binnenkort denk deze week ga ik de inrichting verbeteren.

Ik moet zeggen Gert ik heb je foto album gelezen en ik vind je bak erg mooi. Een van de mooiere bakken die ik ooit heb gezien!
 
Heeft iemand ervaring met Catappa schors geeft dit veel tannines af?
 
Ik gebruik nu voornamelijk cattapa bladeren. Ik vind de bladeren om de bodem ook altijd een mooie uitstraling hebben. Zal is even kijken naar andere soorten. En die pods enzo zijn ook mooi maar daar hebben ze een hele lading van bij Utaka. Morgen komt me opa zal het er met hem eens over hebben hij heeft zelf ook een grote bak gehad. En zal eens vragen aan Utaka. Binnenkort denk deze week ga ik de inrichting verbeteren.

Ik moet zeggen Gert ik heb je foto album gelezen en ik vind je bak erg mooi. Een van de mooiere bakken die ik ooit heb gezien!
Dank je.

Als je wilt hebben dat bladeren sneller gaan zinken in je bak, dan kun je ze voorbereiden. Even een emmer met heet water pakken. Daar dan bladeren in stoppen en na 2a3 dagen zijn ze gezonken. Dan eerst de bladeren toevoegen aan de bak, en als laatste zou je een deel van het water bij je bak kunnen in doen om de blackwater look te krijgen. Je zult versteld staan van de hoeveeld tannis het afgeeft.
 
Wat ik nu meestal doe is het uitkoken en dan in de bak doen nadat het is afgekoeld inclusief water. Ik zet het vuur meestal uit als ik bubbels zie maar ze nog net niet hoor. Dan deksel erop en dan een drie a vier uur laten zitten. Nadat het is afgekoeld doe ik het in bak met water en al. Is dit een goede manier of gaan hier tannines bij verloren? Ik doe meestal 3 a 4 bladeren per keer erin dit mogen er best meer zijn of niet ?
 
Wat ik nu meestal doe is het uitkoken en dan in de bak doen nadat het is afgekoeld inclusief water. Ik zet het vuur meestal uit als ik bubbels zie maar ze nog net niet hoor. Dan deksel erop en dan een drie a vier uur laten zitten. Nadat het is afgekoeld doe ik het in bak met water en al. Is dit een goede manier of gaan hier tannines bij verloren? Ik doe meestal 3 a 4 bladeren per keer erin dit mogen er best meer zijn of niet ?

Mogen gerust meerdere bladeren zijn per keer.
Maar dat is even aankijken wat het doet met je waterwaardes. Maar dat is even uitvogelen.
 
Heb hier ook rollen catappa schors in de bak liggen. Best wel leuk om te zien, helemaal als de stukken wat groter worden door uitzetting. Hier zat er al een Ancistrus in te schuilen.
 

Bijlagen

  • A3464FF4-01A0-4FF0-8841-C5DA07C0B8E1.jpeg
    A3464FF4-01A0-4FF0-8841-C5DA07C0B8E1.jpeg
    393.1 KB · Weergaven: 46
Ziet er leuk uit waar heb jij ze besteld? De sleutelgaten staan nu op marktplaats een week maar er is nog geen interesse. Ik denk nu dat ik een harem apistogramma Ortegai ga halen wildvang.
 
Die heb ik besteld via de visvoer webwinkel. Ze hebben meerdere natuurproducten die je daar kunt bestellen.

De Apistogramma ortegai is een leuke soort.

Dit is trouwens de beste info over de soort die je kunt krijgen.


Volgens Tom Christoffersen is het wel een soort die meer een koppelvormer is. Bij hem in de 1m bak joeg het dominante vrouwtje de andere vrouwtje steeds weg, met uiteindelijke gevolg dat de andere vrouwtje dood ging. Dus even goed opletten en voldoende schuilplaatsen regelen.

 
visvoer webwinkel
Oh ja even gekeken is een goede site met goede prijzen wel veel verzendkosten.

Het zijn wel hele mooi exemplaren die op die site staan! Ik twijfel alleen of ze alvast zou reserveren bij Utaka, want anders zijn ze straks mis weg alleen in moet nog even wachten totdat de sleutelgaten eruit zijn. Ik had ook nog even op aquainfo gekeken daar stond juist haren, maar ja die Tom op de site heeft er zelf ervaring mee dat is meestal betrouwbaarder. Maar vooral ook bij chicliden is het bij iedereen verschillend.
 
Tot nu toe is er nog geen belangstelling voor de sleutelgaten ik twijfel of ik ze nu maar toch aan Utaka geef dan voor niks. Ik stuur sowieso nog even een mail naar vkc of zij er iets voor terug hebben. Ik wil namelijk nu wel aan de slag heb hier hout liggen dat klaar is met weken ook is de bak erg leeg nu. Wat niet heel erg is.
 
Vkc wilt ruilen voor…. Ik denk dat ik ze voor corydoras wil ruilen 4 stuks dan heb ik er weer 8 maar gaat dit wel samen met een harem apistogrammad
 
De corydoras zwemmen in het zelfde gebied als de apisto's en deze gaan dit niet zo leuk vinden.
De apisto's gaan een bepaald gedeelte van je aquarium als hun territorium beschouwen en zullen dit ook verdedigen (zeker als ze met kleintjes zitten).
De cory's gaan daar geen rekening mee houden en zwemmen door heel je bak en zullen weggejaagd worden wanneer ze in het territorium van de apisto's zitten.
Ik zou het niet doen.
 
Wat je misschien kunt doen is een koppel of een harem appisto's (naargelang de soort) houden en daarbij een mooie grote school vissen er bij en dan heb je een mooi aquarium.
Misschien nog iets voor in de bovenste laag maar daar zou ik het bij houden.
Alles rustig en geen vissen die elkaar in de weg zitten.
 
@svl het plan is inderdaad om nog een schoolvis bovenin erbij te doen waarschijnlijk de pyrrhulina spilota. Wat ik nu eerst ga doen is ik ga de apistogramma s eerst toevoegen. Daarna kijk ik hoe ze het doen met de huidige corydoras want ik heb er nu nog 4 een overblijfsel van tijd terug. Als dit goed gaat kan ik overwegen er nog een paar bij te doen maar het zal dan Max 4 erbij zijn.
 

Terug
Bovenaan